![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Veteranflygruppa og Kjeller Flyhistoriske Forening stilte med tre Tiger Moth, i tillegg til flere andre fly fra Kjeller. Jeg fløy LN-BDM til og fra stevnet. Her er noen bilder fra både kamera og mobil fra turen til og fra. Vi dro nedover på torsdag kveld for å komme oss til Sola før drittværet som var meldt på fredag. Grunnet et par stykker som var litt forsinket rakk vi likevel ikke å komme lenger enn Kjevik før vi måtte kaste inn håndkleet og overnatte. Det var ikke feil uansett, i hyggelig selskap og med god øl på hotellet
![]() Her er jeg i 145 (LN-BDM) som formasjonsleder på vei mot Kjevik ![]() Fredag morgen kom det drittvær inn fra sør, så vi kom oss avgårde så tidlig som mulig. Likevel var det så vidt det var VFR-forhold fra Mandal til Flekkefjord omtrent. Men det gikk nå bra ![]() Tre Moth, tatt fra Cornell ![]() Det er så mange flotte bilder her på forumet fra selve stevnet at jeg ikke gidder å legge ut noen av flyene. Jeg var så heldig å få litt tid på tomannshånd med legenden Eric "Winkle" Brown, nå 93 år gammel. Han var testpilot i England under og etter krigen, og er den personen i verden med flest forskjellige flytyper i loggboken sin: 487! Han var i tillegg den første til å lande et jetfly på hangarskip, og er den som har landet flest ganger på hangarskip. I tillegg til dette fungerte han som tolk på fronten mot krigens slutt, og har intervjuet/forhørt både Heinrich Himmler og Hermann Göring. I en alder av 93 reiser han fortsatt rundt og holder foredrag, og han er like klar i hodet. Han ramset opp tall som om han skulle ha pugget i går. Toppfart på forskjellige Marks med Spitfire, sweepback-vinkel på vinger osv, på fly han ikke har fløyet på 70 år! Helt rått! Jeg fikk snakket litt med han, og fikk han til å signere både loggboken min, og innsiden av bagasjeluken på LN-BDM og LN-KFT. For en historieinteressert pilot var dette som å møte Elvis og Paven samtidig ![]() ![]() ![]() ![]() Turen hjem fra Sola på søndag var helt fantastisk, med en god variasjon av fint vær, skydekke som vi fløy over og under, regnbuer vi fløy gjennom, og cumulonimbus-skyer vi fløy rundt. Her er et bilde tatt på hjemveien, jeg flyr fremdeles 145 som formasjons-leder. En fantastisk helg som jeg vil se tilbake på med stor glede ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
|
![]()
Helt fantastisk
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder fra flyturen
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tøft å se formasjons bilder!
Så Cornell'en var på approach til Kjevik over huset, men så ikke Tiger Moth'ene. Hørte kun "Lima, Delta, Mike formation" på radioen ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kjempeflotte bilder og fortelling, og så bra at dere kan fly slik i formasjon over fjellene, eller rundt når det trengs
![]() Og takk for at du delte møtet med Eric "Wincle" Brown med oss, slike møter er gull verdt!
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Blir 2x Tiger Moth og Cub i Bodø. KFF sender ikke Tigeren sin på så lange tokt, da det jo tross alt er Norges eldste flygedyktige fly, bygget på Kjeller i 1935, og en sånn tur er litt for lang for et fly som ikke skal flys for mye. Sola-turen var faktisk på flere flytimer enn den fløy totalt i fjor..hehe
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder, og interessant referat fra turen
![]() ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flotte bilder, spennende
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder!!!
Nå har vi hatt fuelstop av Pitts Python og Grumman Ag-Cat på vei til Bodø her på Kvernberget i Kristiansund, og er det nå noen flere som flyr denne veien på tur til Bodø, og som tilfeldigvis skal ha et pit-stop her...., si ifra (gjerne her), så får vi tid til å stille inn kamera, pusse linser og slikt ![]() God tur videre, og kos dere i helgen...., lucky bastards... ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
LN-SSL, det hadde vært hyggelig, men vi legger turen litt mer østlig. Kjeller - Tynset - Værnes - Brønnøysund - Bodø. 460nm eller deromkring, i Cub og Tiger Moth
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fantastisk bra! Fine bilder og historier fortalt fra "innsiden"! Vi spottere som "henger langs gjerdet" og tar bilder, setter stor pris på at også noen av dere som flyr "those magnificent flying machines" tar seg tid til å skrive noen ord på www.flyprat.no ! Skrive gjerne flere slike innlegg, Semmern!
Steinar http://www.seabee.info |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen bilder fra Sola - 10.august 2012. | chrSVGa380 | Bilder & foto | 8 | 17-08-2012 15:55 |
Noen bilder + video fra Sola | L1011-500 | Bilder & foto | 8 | 12-07-2012 23:12 |
Noen få bilder fra Sola | eb737 | Bilder & foto | 7 | 14-07-2011 23:55 |
Noen bilder fra sola | PH-BXV | Bilder & foto | 5 | 08-11-2007 22:52 |
Noen bilder fra uskarpe Sola idag | Lennart | Flyforum | 4 | 19-04-2007 22:25 |