Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2006, 14:57   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
Default Aentligen lite positivt om SK

Unt.se

2006-02-05 15:42

Av:CG Ström/TT
Besparingar på 14 miljarder kronor och lågprissatsningar innebär att SAS för första gången på flera år kommer att redovisa en vinst när bokslutet presenteras nästa vecka.

Men ytterligare pengar ska sparas och nya strejker hotar om inte SAS-ledningen lyckas komma överens med piloterna.
Efter de senaste årens förluster på nära 6 miljarder kronor har SAS genomgått ett stålbad. Drygt 5 000 anställda har lämnat bolaget och besparingsprogrammet Turn Around 2005 har gett nästan 14 miljarder kronor i besparingar.
Målet att sänka enhetskostnaderna med 30 procent är på väg att infrias och bolagets konkurrenskraft har stärkts rejält. Men konkurrenterna har inte legat på latsidan, varför SAS-ledningen flaggat för ytterligare besparingar på ytterligare drygt 2 miljarder kronor i år.
Besparingarna och satsningen på nya prismodeller på både den svenska inrikesmarknaden och Europaflyget innebär att bolaget enligt de flesta bedömare tror på en liten vinst för 2005.

Fullfölja bolagiseringen
Koncernchefen Jörgen Lindegaard vill pressa företagets servicekostnader med upp till 20 procent. SAS köpte förra året tjänster av sina egna supportbolag, STS och SGS, för knappt 10 miljarder kronor. Men supportbolagen är inte konkurrenskraftiga och riskerar därför att säljas, bantas eller läggas ned.
Lindegaard vill också fullfölja bolagiseringen av Scandinavian Airlines och kräver att även piloterna ska tillhöra de nationella bolagen SAS Danmark, SAS Sverige och SAS Braathens i Norge. Tanken är att respektive bolag ska konkurrera på egna meriter.
Men piloterna som är anställda av SAS-konsortiet protesterar och hävdar att de kommer att drabbas av försämrade anställningsvillkor om de förs över till de nationella bolagen. Därför bröt de vilda strejkerna ut på Kastrup och de norska piloterna sjukskrev sig i stor skala för några veckor sedan.
Strejkerna i Danmark och Norge kostade bolaget 60—70 miljoner kronor och skadade bolagets varumärke. I nästa vecka kommer pilotfacken och SAS/Flygarbetsgivarna försöka hitta en lösning. Men positionerna är låsta och därför är risken stor för att nya vilda strejker bryter ut.

Ödesfråga
— Därför måste SAS bara lyckas och de har inget val. Det är något av en ödesfråga för bolaget, säger Ann Bowers, analytiker på Handelsbanken Capital Markets till TT.
— Alla andra personalgrupper har anpassat sig och det måste också piloterna göra.
SAS-chefen Jörgen Lindegaard har flaggat för att bolaget måste säga upp fler piloter i framför allt Danmark.
— Hela den danska verksamheten måste komma i form. SAS Danmark har dåliga trafiktal och går med stora förluster även om det gått bättre de senaste månaderna i och med lanseringen av Europaflyget, säger Ann Bowers.
Hon anser att förutsättningarna för SAS Sverige ser något bättre ut även om bolaget går med förlust. Lindegaard har också flaggat för att den svenska verksamheten kommer att påverkas av de fortsatta besparingarna.
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mye positivt for MOL nå. Wiggo Hovde Flyforum 8 03-09-2009 22:17
Positivt om spottere ANX Flyforum 2 17-07-2007 14:00
Endelig noget positivt sk931 Flyforum 1 04-04-2006 12:01
Positivt om GermanWings EB Flyforum 22 06-10-2005 14:26
Ryanair - En positivt opplevelse Ace Flyforum 9 30-03-2005 20:34


All times are GMT +2. The time now is 21:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.