![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]()
Unt.se
2006-02-05 15:42 Av:CG Ström/TT Besparingar på 14 miljarder kronor och lågprissatsningar innebär att SAS för första gången på flera år kommer att redovisa en vinst när bokslutet presenteras nästa vecka. Men ytterligare pengar ska sparas och nya strejker hotar om inte SAS-ledningen lyckas komma överens med piloterna. Efter de senaste årens förluster på nära 6 miljarder kronor har SAS genomgått ett stålbad. Drygt 5 000 anställda har lämnat bolaget och besparingsprogrammet Turn Around 2005 har gett nästan 14 miljarder kronor i besparingar. Målet att sänka enhetskostnaderna med 30 procent är på väg att infrias och bolagets konkurrenskraft har stärkts rejält. Men konkurrenterna har inte legat på latsidan, varför SAS-ledningen flaggat för ytterligare besparingar på ytterligare drygt 2 miljarder kronor i år. Besparingarna och satsningen på nya prismodeller på både den svenska inrikesmarknaden och Europaflyget innebär att bolaget enligt de flesta bedömare tror på en liten vinst för 2005. Fullfölja bolagiseringen Koncernchefen Jörgen Lindegaard vill pressa företagets servicekostnader med upp till 20 procent. SAS köpte förra året tjänster av sina egna supportbolag, STS och SGS, för knappt 10 miljarder kronor. Men supportbolagen är inte konkurrenskraftiga och riskerar därför att säljas, bantas eller läggas ned. Lindegaard vill också fullfölja bolagiseringen av Scandinavian Airlines och kräver att även piloterna ska tillhöra de nationella bolagen SAS Danmark, SAS Sverige och SAS Braathens i Norge. Tanken är att respektive bolag ska konkurrera på egna meriter. Men piloterna som är anställda av SAS-konsortiet protesterar och hävdar att de kommer att drabbas av försämrade anställningsvillkor om de förs över till de nationella bolagen. Därför bröt de vilda strejkerna ut på Kastrup och de norska piloterna sjukskrev sig i stor skala för några veckor sedan. Strejkerna i Danmark och Norge kostade bolaget 60—70 miljoner kronor och skadade bolagets varumärke. I nästa vecka kommer pilotfacken och SAS/Flygarbetsgivarna försöka hitta en lösning. Men positionerna är låsta och därför är risken stor för att nya vilda strejker bryter ut. Ödesfråga — Därför måste SAS bara lyckas och de har inget val. Det är något av en ödesfråga för bolaget, säger Ann Bowers, analytiker på Handelsbanken Capital Markets till TT. — Alla andra personalgrupper har anpassat sig och det måste också piloterna göra. SAS-chefen Jörgen Lindegaard har flaggat för att bolaget måste säga upp fler piloter i framför allt Danmark. — Hela den danska verksamheten måste komma i form. SAS Danmark har dåliga trafiktal och går med stora förluster även om det gått bättre de senaste månaderna i och med lanseringen av Europaflyget, säger Ann Bowers. Hon anser att förutsättningarna för SAS Sverige ser något bättre ut även om bolaget går med förlust. Lindegaard har också flaggat för att den svenska verksamheten kommer att påverkas av de fortsatta besparingarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mye positivt for MOL nå. | Wiggo Hovde | Flyforum | 8 | 03-09-2009 22:17 |
Positivt om spottere | ANX | Flyforum | 2 | 17-07-2007 14:00 |
Endelig noget positivt | sk931 | Flyforum | 1 | 04-04-2006 12:01 |
Positivt om GermanWings | EB | Flyforum | 22 | 06-10-2005 14:26 |
Ryanair - En positivt opplevelse | Ace | Flyforum | 9 | 30-03-2005 20:34 |