![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
http://www.unt.se/ekonomi/sas-flytta...s-1770332.aspx
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
De kuttene alene kommer neppe til å snu skuta. Det er mange andre ting som må gjøres før vi endelig kan gå med overskudd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]() Quote:
Det er vel om å gjøre å snu alle steiner, i alle avdelinger og spare der det er mulig å spare. Det er derfor ingen grunn til å ikke spare det man kan spare på å sette bort tyngre vedlikehold. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Derfor jeg skrev at de kuttene ALENE ikke kom til å snu skuta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]()
Et beklagelig faktum at det er vanskelig å opprettholde produksjonsarbeidsplasser i Scandinavia.
Konkuransen i et globalt marked begynner for alvor å gjøre seg gjeldene. Mye kompetanse vil forsvinne etter hvert fra både SAS og andre selskaper. Et alternativ for noen kan være å ta kontraktsjobber for de MRO selskapene som får kontrakter med blant annet SAS om man ønsker å fortsette i sitt yrke og opprettholde sin fagkompetanse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
http://www.unt.se/ekonomi/sas-sager-...r-1770494.aspx
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Trist for de berörte. Heavy bruker väre ingangs port for lärlinger. Vilket betyder at färre og färre blir utdannet. Skulle i bli forundret om det ikke forsvinner folk fra osl med i o med at at arlanda tar jobb fra osl.
Last edited by branserud; 13-06-2012 at 07:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,618
|
![]()
Dette er jo et bilig argrument. Det er fult mulig å velge leverandører som er like dyktige eller bedre og til en lavere kosnad. Dette på bakgrunn av at vi i Norge spesielt men i hele Norden har et høyere kostnadsnivå. Lave priser er ikke automatisk dårlig kvalitet. Hvilken kvalitet man får avgjøres av kultur og ledelse i det selskapet som kjøper tjenesten. Klarer man å definere hva man vil kjøpe og følger dette ordentlig opp, så kan man få det billigere og like bra fra noen andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Quote:
Og hvorfor er det naivt å tro at noen ikke kan utføre et vedlikehold som holder samme kvalitet som vedlikehold utført i skandinavia fordi de gjør det til lavere pris enn i skandinavia? Flyfabrikantene utarbeider vedlikeholdsmanualer som er universelle for Tellus (verden). Og når et flyselskap konkurranseutsetter et vedlikehold beskriver de hva de ønsker utført, og hvilken kvalitet de ønsker på arbeidet. Det betyr ikke at prisen må bli det samme som i skandinavia fordi lønns og prisnivåer er forskjellige rundt omkring i verden. Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]() Quote:
Jeg påpekte kun muligheter slik jeg observerer eksisterer i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Lavprisselskapenes koster skandinaviske arbeidsplasser. En stor operatør her hjemme ansetter østuropeere og arbeidsledige spanjoler i cockpit, og planlegger å fly long haul med thai'er i kabinen. En kjent irsk operatør har rendyrket dette konseptet lenge. SAS (og sikkert flere) må bare omstille seg.
Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Dette er vel strengt talt bare nøyaktig det samme som skjer i veldig mange andre bransjer i Norden i dag ?
Tror dessverre det bare kommer til å bli mer og mer av dette i fremtiden. Jobber selv i en bransje hvor gud vet hvor mange nordiske jobber som er erstattet av ukrainere og indere ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Dette er desverre en trist utvikling, som vil fortsette til de aller fleste i Skandinavia er uten jobb og innser realiteten ved at de fleste jobber kan outsources.
Så en av to ting må skje på sikt. Enten må levekostnader, lønninger osv ned slik at man får konkuransedyktige vilkår med resten av Europa og verden. Eller, Skandinaver må være villige til å betale litt mer for varer og tjenester, slik at arbeidsplasser kan beholdes her hjemme. Men slik ting er nå, er det om å gjøre å betale minst mulig, og de aller fleste gir blankt F i hvem som utfører jobben og til hvilke vilkår og lønninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det er en stor mis-understanding at man sparer sa veldig mye ved a outsource. Rett og slett fordi altfor ofte blir ikke alle kostnader tatt med i betraktning. STS tenker om sine regner, men ingen bedömmer total-effekten for hele gruppen. Og dermed sparer STS noen kroner, men andre avdelinger senere betaler dyrt for disse besluttninger...
Sikkert sparer man noen Kroner pa den egentlige MX. Men samtidlig har SK opplevd at kvalitaeten av arbeid har fallt markant og man fikk mange AOG's i forhold til för. Disse AOG's koster massevis av penger. Og jo mindre kompetanse man har, jo mere ma man kjöpe dyre eksterne tjenester og jo lengre star flyene. Og ved hver outsourcing man far relativ store kontroll-kostnader som er veldig ofte glemt. Det er ikke fritt a source out, ogsa dette koster penger... Jeg for min del vil ga sa langt og si at SK har tapt mere pa a outsource MX pa 737CL enn de har tjent... Ved a outsource alt MX betyr ogsa at SK blir totalt avhengig i MX av eksterne leverandörer. Hva dette betyr i neste marked oppsving kan hver tenke seg selv... Dyrere kontrakter og - i verste fall - ikke nok MX slots...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Den største gevinsten ved outsourcing er å sikre bedre kompetanse og fleksibel kapasitet. SK sitt vedlikeholdsprogram er ganske forutsigbart og kompetansen er top notch i skandinavia. Har ikke sett noen tall selvsagt, men jeg tviler dessverre også litt på at dette lønner seg så alt for mye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]() Quote:
Vi er ca 5 millioner her oppe i steinrøysa. Hva har vi å stå i mot resten av en global verden? Ingen vil være villige til å betale mer for varer og tjenester for å ivareta arbeidsplasser. Se bare på de fleste av deltakerne her inne på forumet hvordan de fleste er fokusert på lave billettpriser. Liten diskusjon om arbeidsplasser i denne sammenheng. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pratt & Whitney - 195 ansatte mister jobben | killbox | Flyforum | 17 | 06-05-2012 22:36 |
15 mister jobben på Torp - Ryanair kutter ruter | Gulboble | Flyforum | 3 | 17-09-2010 16:38 |
Minst 200 flyteknikere mister jobben | SNSK | Flyteknisk forum | 7 | 30-07-2009 22:31 |
101 tips til dere som mister jobben | LN-MOW | Flyforum | 1 | 16-08-2006 17:46 |
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN | sail4fun | Flyforum | 14 | 06-11-2005 21:32 |