![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8184667
Quote:
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
|
![]()
Problemet med hydrogen er fremstilling av det, da det er både dyrt og energikrevende å utvinne
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Det blir spennende å se hvordan detteutvikler seg i fremtiden med tanke på pris og sikkerhet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
|
![]()
Mesteparten av flykroppen til Boeings Phantom Eye består av 2 hydrogentanker. Dette er mao plasskrevende drivstoff. Jeg tror ikke denne teknologien vil få noen utbredelse i overskuelig fremtid. Istedet tror jeg ulike hybridsystemer gradvis vil bli tatt i bruk. Airbus har gjort en test med hydrogendrevne brenselceller og sier at langt fremme i tid kan disse systemene bli brukt til å drive back-up systemer.
Quote:
Last edited by Desk pilot; 09-06-2012 at 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann,
Quote:
![]() Et av det stoerste problemet er hydrogen varmeverdi (BTU eller Joules) per masse og masse per volum. Hydrogen i seg selv har en enorm varmeverdi per masse, opp til 2.5 ganger vanlig fuel, men selv i komprimert (veske) tilstand har hydrogen en liten masse per volum.... sikkert noen kjemikere her som kan utrede dette bedre... og du maa da ha en veldig stor drivstoff tank med drivstoff under hoeyt trykk for aa ha nok drivstoff til en normal flight. En stor tank tar stor plass og naar man ser paa typisk cruise rundt .84 mach vil et stort skrog som skal romme denne tanken ogsaa gi deg mye drag. I tillegg maa dette drivstoffet lagres under et enormt trykk og da selvsagt et faremoment ved et eventuelt uhell. En drone som cruser rundt 60-70 kts har ikke dette problemet... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Her testes Norges nye super-drone | sail4fun | Flyforum | 1 | 05-10-2013 12:10 |
Nye presidentfly i USA? | TLS at OSL | Flyforum | 13 | 23-09-2013 21:50 |
Luftfartens utslipp av CO2? | 77W | Småprat | 2 | 05-04-2011 10:49 |
De nye USA- flygningene fra CPH til USA | litt-amatør | Flyforum | 21 | 24-05-2006 10:50 |