Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2012, 16:53   #1
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

"Widerøe legg førebels opp til tre, noko samferdslesjefen ikkje synest er godt nok.
Saka skal opp i samferdsleutvalet tysdag, og går vidare til fylkesutvalet"

http://www.firda.no/nyhende/samferds...cle6065376.ece
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 16:56   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

'Direkte' eller 'nonstop' ..... ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 16:56   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Jeg skjønte ikke helt saken. Er det WF som gjør feil, eller bare gjør de som de får beskjed om?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 17:13   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

* ikke kødd med avgangen min * sier jeg og støtter Ryssdal

"Gloppen-ordførar Anders Ryssdal reagerer på at samferdslesjefen ber Widerøe om å kutte ein avgang frå Anda på Sandane til Oslo."
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 17:14   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
'Direkte' eller 'nonstop' ..... ?
Fra utlysningen:
Quote:
Ruteføring:
Dei påkravde flygingane skal vere utan mellomlanding
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 17:20   #6
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg skjønte ikke helt saken. Er det WF som gjør feil, eller bare gjør de som de får beskjed om?
Litt enig med deg. Når jeg sjekker dagens "Fly i rute" for de nevnte flyplassene, så stemmer det ikke overens med artikkelen.
(2 stk SDN-SOG-OSL, to SDN-OSL, altså 4 stykker og ingen SOG-SDN-OSL)
Men i dag er jo en sånn innklemtdag, så det kan jo være litt annet program.

Men jeg forstår artikkelen slik at WF flyr / har flydd SOG-SDN-OSL som vil være i strid med anbudskravet, og at man har fått beskjed om å rette opp dette.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 00:11   #7
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

WF har vel lagt den eine "midtpådag-avgangen" SOG-OSL gå om SDN for å gi dei på SDN eit tilbod som dei elles berre har på fredagane. Dette er altså Sogningane misnøgde med, og klagar. Dermed må wf mest truleg kutte denne avgangen frå SDN.
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 11:36   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg skjønte ikke helt saken. Er det WF som gjør feil, eller bare gjør de som de får beskjed om?
WF som gjør feil. De fyller ikke kravene fra Sogndal alle ukedagene. Fredag har de en ekstra direkteavgang og er da innenfor kravet fra departementet.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2012, 22:52   #9
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Vel arrogant av Widerøe

Flytilbodet frå Sogndal til Gardermoen har vorte forringa dei siste vekene. Rutetilbodet er ikkje lenger i samsvar med krava som vart stilte då Widerøe fekk konsesjon. Det verste er at flyselskapet vedgår at dei bryt konsesjonskrava, men det er ikkje noko dei ser ut til å bry seg med.


Saken har vært oppe i forb. med FOT rutene tidligere, men Widerøe ser ut til å vende det døve øret til. Kan det være at de føler seg trygge på at der ikke kommer noen reaksjon fra SD?

http://sognavismeiner.origo.no/-/bul...nt-at-wideroee
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 19:05   #10
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Vel arrogant av Widerøe

Vært oppe i denne tråden tidligere

http://forum.flyprat.no/showthread.p...hlight=sandane

Må si meg enig i arrogansen. Når Korgsteien kommer med uttalelser som denne;

Quote:
Widerøe argumenterer med at dei har vurdert totaltilbodet i fylket og at dette er til beste for alle. Dette stadfestar også kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til Sogn Avis. Han opplyser at det er omsynet til Sandane som gjer at Sogndal må leva med eit dårlegare tilbod enn det som er nedfelt i konsesjonsvilkåra.
Det er ikke hans oppgave å mene hva som er best for alle. Det har staten allerede gjort i forkant av anbudet. Widerøe skal gjøre det de har lagt inn anbud på, nemlig å løse oppgaven i henhold til anbudsutlysning. Det klarer de nok en gang ikke og prøver å tåkeprate seg ut av det. Kongsteigen har nå endel merkelige uttalelser bak seg... Savner i grunn Siw Sandvik som alltid var spot on og veldig dyktig i sine kommentarer.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 19:30   #11
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Vel arrogant av Widerøe

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
VWiderøe skal gjøre det de har lagt inn anbud på, nemlig å løse oppgaven i henhold til anbudsutlysning. Det klarer de nok en gang ikke og prøver å tåkeprate seg ut av det.
Nå husker ikke jeg helt hvordan anbudet er bygd opp når det kommer til brudd, men i mer jordnær kollektivtrafikk så er det ofte fastsatte gebyrer og da veier operatøren disse opp mot de operasjonelle kostnadene.
Får av og til litt merkelige konsekvenser. I Stockholm er det f.eks billigere for en operatør å ikke kjøre en avgang, fremfor å kjøre med en buss som har feil farge.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 19:32   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Vel arrogant av Widerøe

Er nok anderledes i Norge. Her er du pålagt å kjøre uansett Om de får bøter for det kjenner jeg ikke til. Det er vel egentlig ikke poenget. Slik det er fremstilt så påtar jo Widerøe på seg å "vite best."

Mulig prisdumpingen på Florø gjør at de må hente seg inn andre steder?!
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 19:49   #13
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Vel arrogant av Widerøe

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Er nok anderledes i Norge.
Neida. Det er helt og holdent avtalespesifikt, og innenfor EØS er det stort sett samme reglene men forholder seg til.
Men kontrakten mellom SD og WF kan godt pålegge WF å fly uansett, uten at jeg husker sånn på stående fot.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 20:07   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: Vel arrogant av Widerøe

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Neida. Det er helt og holdent avtalespesifikt, og innenfor EØS er det stort sett samme reglene men forholder seg til.
Men kontrakten mellom SD og WF kan godt pålegge WF å fly uansett, uten at jeg husker sånn på stående fot.
Mener å huske at reglene er (var) så idiotisk at selv om det er null bookinger eks. Oslo-Fagernes-Oslo så må de fly ruta allikevel. Ikke veldig miljøvennlig.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 22:16   #15
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 513
Default Re: Vel arrogant av Widerøe

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Mener å huske at reglene er (var) så idiotisk at selv om det er null bookinger eks. Oslo-Fagernes-Oslo så må de fly ruta allikevel. Ikke veldig miljøvennlig.
Var ikke sånn i forrige anbudsperiode når DOT fløy ruta. Hvis det ikke var noen booked hverken OSL-VDB eller motsatt så kunne de kanselere. Så vidt jeg har fått opplyst så gjelder det samme fremdeles.
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 13:01   #16
Fellot
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 7
Widerøe Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Masse her som ikke synes å ha rot i virkeligheten:
Vedlagt utdrag av SAMFERDSELSDEPARTEMENTET RUNDSKRIV N-3/2005 som det henvises til i anbudsutlysningen. Det vil forundre meg mye om ikke Widerøe har håndtert ruteendringene i henhold til retningslinjene i dette rundskrivet, ved å få tilslutning fra Sogn og Fjordane fylke, og dermed godkjenning fra SD.

Quote!

Luftfartstilsynet
Avinor AS
Lufthavnene
Berørte fylkeskommuner v/samferdselskontorene
Flyselskapene


Dato 26.04.2005
Vår ref. 02/2542
PROSEDYRER I FORBINDELSE MED RUTEPROGRAM FOR FLYRUTER UNDERLAGT FORPLIKTELSER TIL OFFENTLIG TJENESTEYTELSE
………..
Høring etter bokstav b nr 1) og 2):
Forslag til ruteprogram skal sendes ut på høring til berørte instanser (jf. avsnitt 3), med kopi til Samferdselsdepartementet.

Høringsinstansene skal ha minimum seks uker svarfrist fra mottatt høringsutkast, og alle uttalelser skal sendes direkte til selskapet.

Selskapet skal sende søknad til Samferdselsdepartementet om godkjenning av ruteprogram. Søknaden skal vedlegges kopi av alle høringsuttalelser og en begrunnelse for hvorvidt høringsuttalelsene er hensyntatt.

Dersom det i søknaden om godkjenning av ruteprogram er gjort endringer i forhold til høringsforslaget som f.eks. gir negative konsekvenser for passasjerene, ikke er i hht. FOT-krav eller påvirker lufthavnenes publiserte åpningstider, skal selskapet koordinere dette med høringsinstansene, før søknad om godkjenning av ruteprogram oversendes til Samferdselsdepartementet.

Det må påregnes seks ukers behandlingstid i Samferdselsdepartementet.
Fellot is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 14:13   #17
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Fellot, velkommen inn i uvirkeligheten! Når lokale politikere reagerer, så er vi vel litt ute av høringsverden?!
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 14:19   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Quote:
Originally Posted by Fellot View Post
Masse her som ikke synes å ha rot i virkeligheten:
Vedlagt utdrag av SAMFERDSELSDEPARTEMENTET RUNDSKRIV N-3/2005 som det henvises til i anbudsutlysningen. Det vil forundre meg mye om ikke Widerøe har håndtert ruteendringene i henhold til retningslinjene i dette rundskrivet, ved å få tilslutning fra Sogn og Fjordane fylke, og dermed godkjenning fra SD.
Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Fellot, velkommen inn i uvirkeligheten! Når lokale politikere reagerer, så er vi vel litt ute av høringsverden?!
Nå kjenner ikke jeg til denne saken spesifikt, men jeg vil tro at WFs Kongsteien vil brukt en eventuell godkjenning gjennom en høringsrunde til de berørte parter som et argument for at alt er iorden. Slik det fremkommer av sitatet ovenfor så høres det ut som at WF indikerer at det er deres egen vurdering av trafikkgrunnlaget som er bakgrunnen for avviket. Nevner han noe sted at denne endringen er godkjent i alle relevante instanser?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 14:25   #19
Fellot
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 7
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Godt da at Widerøe tydeligvis forholder seg til virkeligheten. At enkelte lokale politikere ikke alltid når frem gjennom det politiske spillet, og så bruker media får vi leve med.
Fellot is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 15:24   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: WF går i mot kravene i anbudsrunden på 4 direkte avg. SOG - OSL

Quote:
Originally Posted by Fellot View Post
Godt da at Widerøe tydeligvis forholder seg til virkeligheten. At enkelte lokale politikere ikke alltid når frem gjennom det politiske spillet, og så bruker media får vi leve med.
Har WF fått denne endringen godkjent i relevante instanser? Hvis ja, så er det selvsagt uproblematisk. Jeg har imidlertid ikke sett at WF har nevnt dette (men nå har jeg ikke fulgt så godt med heller).
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En liten trip-report SVG-BGO-SOG/FDE – SOG-BGO-SVG sirpjalle TripReports 10 16-09-2010 21:39
Det går mot vår! OSL - 5/4 Tændis Bilder & foto 16 09-04-2010 18:12
OSL-SOG-HOV-OSL med WIF laffen Flyforum 9 19-12-2006 21:37
Flight info pls, dagens WF147 osl-sog sail4fun Flyforum 4 22-06-2005 20:28
flightinfo ; wf152 SOG-OSL i dag 2.2 sail4fun Flyforum 2 03-02-2005 08:34


All times are GMT +2. The time now is 23:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.