![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Det er godt mulig at det har vært omtalt før, men er det noen som kan gi meg et fornuftig svar på hvorfor det er ny sikkerhetssjekk ved transfer mellom fly fra ikke-EU-land og til EU/EØS-land ?
Eksempelet fra i dag gjelder Tallin flyplass (TLL), hvor jeg kom med fly fra Kiev (KBP) og dro videre til Trondheim Værnes (TRD). Ved reisen motsatt retning var det ingen sikkerhetssjekk, kun passkontoll. Vi hadde selvfølgelig gått gjennom sikkerhetssjekk ved avreise Kiev også. Har riktignok opplevd at det er sikkerhetssjekk i Amsterdam (AMS) også, ved reise fra USA til Norge (EU/EØS), så det er vel samme opplegget der. Ble en flaske vodka fattigere i Tallin, selv om den var pakket i forseglet pose med kvittering fra Tax-Free Kiev og det hele. Trodde hele poenget med forseglet pose var at man skulle få den gjennom sikkerhetssjekk ?? Såvidt jeg husker så kan man vel handle på tax-free på OSL, og komme gjennom sikkerhetssjekken der med flaske i forseglet pose ? Unngår dog transitt på OSL pga det tungvindte opplegget med toll, bag-drop og ny sikkerhetssjekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
"Alle varer som selges innenfor sikkerhetskontrollen er kontrollert, og kan tas med om bord i flyet.
Dersom du skal reise videre med fly fra lufthavnen du ankommer må du gjennom en ny sikkerhetskontroll. Da skal handleposen være forseglet og kvitteringen ligge godt synlig inni posen. Reglene sier at reisen må gjennomføres innen 36 timer etter kjøp. Reglene gjelder innad i Norge, EU, EØS, Sveits, Singapore, Kuala Lumpur og USA. Enkelte flyplasser i Kroatia og Canada er også omfattet av reglene. Passasjerer som starter sin reise utenfor Den europeiske union og skifter fly ved en flyplass innenfor EU, kan ta med seg tax-free varer i væske- og geleform kjøpt på flyplasser utenfor EU. Unntaket er Sveits og Nederland der myndighetene ikke praktiserer regelen." http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For meg virker disse sikkerhetskontrollene en smule tilfeldige. Reiste i november i fjor strekningen KRS-AMS-LHR t/r og måtte gjennom security i AMS begge veier. I April i år reiste jeg OSL-FRA-SEA t/r og det var ingen ny sikkerhetskontroll på FRA på vei til, men tilbake igjen måtte jeg gjennom på nytt i FRA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om det er sikkerhetskontroll eller ikke avhenger jo ikke av reglene men av flyplassens organisering. Det er jo ikke uvanlig at man må gjennom kontroll også innenfor EU, som f.eks. på VIE. Det som er interessant for OP er om det er tillatt med væsker kjøpt utenfor EU på vei inn. Det er som regel OK å ta med væsker når man skal til land utenfor EU (med unntak som USA), og det forklarer hvorfor det ikke var noen kontroll på vei ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er nok folk her inne som kan dette bedre enn meg, men det er vel slik at forskjellige land regnes som rene eller urene mtp. sikkerhetskontroll. I eksempelet med TLL er Norge reint, mens man ikke stoler på sikkerhetskontrollen i Ukraina. Samme gjelder nok eksempelet i FRA (skjønt jeg trodde USA var blitt "rent" nå). Litt spekulasjon, men jeg regner med løsninger på flyplassen kan virke litt inn også, f.eks. ved at man ikke klarer å skille "sikre" land fra schengen. Husker jeg rett er hele non-schengen området i AMS utfor sikker sone med sikkerhetssjekk ved den enkelte gate, slik at man automatisk må gjennom sikkerhetssjekk ved gate for avgang ut av schengen og gjennom sikkerhetssjekk for å komme inn i schengen-området ved transfer non-schengen-->schengen. På LHR er det forresten sikkerhetskontroll for alle transferpax.
Når det gjelder tax free poser må de være kjøpt i et land fra denne lista (mulig det gjelder Malaysia i tillegg?). Du kan ikke ha vært gjennom andre flyplasser. Tax-free'en i BKK er kjent for å lyve om at en kan ta med tax free-posene deres gjennom sikkerhetskontroller i Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Håper dette var litt oppklarende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
ikke lett å forstår alt dette her... regler her og annet regler der...
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
|
![]()
I Frankfurt har jeg opplevd fra null til to sikkerhetssjekker ved reise schengen til non-schengen (nei det var ikke til USA). Så dette er nok helt tilfeldig.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I Frankfurt så er det også fort gjort å havne på "landside" om man ikke holder tunga rett i munnen. Men det har også vært mye ombygningsarbeider hvor man har måttet gå gjennom sikkerhetskontroller ettersom de vanlige passasjene har vært sperret av. Ellers så er "one-stop-security" knyttet til et EU-regime hvor de landene som har ønsket å delta deltar, og har i utgangspunktet ikke noe med Schengen. Noen flyplasser har sikkerhetskontrollen knyttet til pass-kontrollen, men de fleste har disse på ulike overganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det med væsker er ganske klart definert, ref. robertaas innlegg.
Security har vært oppe flere ganger her. Stort sett ikke Security mellom Schengen-land dersom flypalssen er greit organisert. Kontroll fra Non-schengen til Schengen. Så finnes det unntak, eks. fra USA (når flyplass m.v. er organisert og har godkjenning): http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95966
![]() |
#11 |
*A-flyer
|
![]()
På OSL er vel opplegget, så vidt jeg vet, at all transfer-pax fra utlandet, som skal videre til utlandet, må gjennom ny sikkerhetskontroll ved TR42 (trapp ned ved utgang 42). Dette gjelder vel uansett Schengen/non-Schengen, EU/ikke-EU. Paxen slipper naturligvis å hente bagen sin og gå gjennom tollen.
Nå er det jo ikke enorme mengder med internasjonal, til internasjonal, transfer-pax på OSL. Men mer enn folk tror. Særlig til/fra Sverige, Finland og Danmark har jeg inntrykk av. Et eksempel er HEL-OSL-AAR og motsatt med Finnair/BA (Sun-Air) en populær reiserute. Et annet eksempel er Intercontinental til øvrige destinasjoner i Norden begge veier.
***** LN-RJJ ***** Last edited by LN-RJJ; 08-05-2012 at 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gatene på oddetalssiden, når Schengen, er "rene", og slipper sikkerhetskontrollen ved trappen (39, 41,43,45,47,49) med mindre dette er endret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
*A-flyer
|
![]()
OK, da er det sikkert slik. :-)
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Stemmer, var slik sist uke hvertfall.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har prøvd å lage en liten oversikt over alle de forskjellige elementene som "kreves" ved forskjellige scenarioer (feks innland -> utland (schengen)). Mest for egen del og for å oppklare litt, men kanskje andre også kan ha nytte av å se. Tenkte at denne tråden passet bra.
Uansett, poenget er at jeg ikke sikker på om jeg har fått alt riktig. Kunne noen tatt en kontrollsjekk? ![]() Oversikten er tenkt for en generell Schengenflyplass, uten hensyn til utforming av terminalområder (derav generelt). Dog har jeg hatt OSL i bakhodet når jeg lagde den. Rekkefølgen på elementene i oversikten er ikke tenkt å gjenspeile rekkefølgen på elementene i virkeligheten, i og med at terminaler utformes på forskjellige måter. Det er ikke tatt hensyn til at/om man må vise frem noe som helst ved gate. [Tenkte egentlig å lime inn alt som ren tekst, rett inn i kommentarfeltet her, men det ble veldig rotete pga mellomrom/manglende funksjon for tabell (elns). Bildet ble veldig lite med attachment-funksjonen, så må rett og slett bare henvise til denne linken]: http://i45.tinypic.com/289hggi.png Som sagt, kunne noen sett over at den stemmer? ![]() Last edited by Flying-news; 10-05-2012 at 00:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Man må ikke ut av toll for transfer non-schengen->schengen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Jeg måtte gjennom en slik toll på Frankfurt ved non-schengen->schengen sist helg.
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Har riktignok opplevd narkohunder ved gaten ved ankomst fra BKK, men det er en annen sak |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Har opplevd det samme, men det var mest på grunn av dårlig skilting og/eller mangel på orienteringssans.
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg klarte også å rote meg ut under et flybytte engang, og jeg skal liksom være rutinert ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ekstra bonus ved hver 10. reise - SAS Eurobonus? | peterfox | Småprat | 3 | 04-10-2013 23:56 |
Grundig sikkerhetssjekk ved Ben Gurion flyplass | 3tflyer | Reiseforum | 19 | 05-11-2012 13:38 |
Inntil 50% ekstra ved kjøp av FB-miles | Bergern | Reiseforum | 2 | 18-04-2012 22:52 |
Om tollbehandling ved transfer | Andre1980 | Reiseforum | 6 | 07-09-2009 17:26 |
Sikkerhetssjekk ved ankomst fra utlandet | SpotOn | Flyforum | 21 | 27-10-2005 09:19 |