![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS-ledelsens buklanding
Ledelsen i SAS Braathens kryper til korset og innrømmer at pilotene ikke har vært «fit for flight». Nå lover de mer menneskelig ledelse. På et møte mellom ledelsen i SAS Braathens og pilotforeningene i går kveld innrømmet ledelsen at sykemeldingene fra pilotene har vært reelle. - Det er grunn til å tro at antall aksjonister var svært lavt opp mot det reelle sykefraværet på grunn av stress-situasjonen, opplyser verneombud Espen De Lange i SAS Braathens. Høyt stressnivå Han opplyser at HMS avdelingen i selskapet i går stadfestet at stressnivået i selskapet er høyt, og at et stort antall sykemeldinger og «not fit for flight»-meldinger har vært reelle. Avdelingen skal ha snakket med mange piloter de siste dagene. - SAS-ledelsen lovte også å bli tydelige på dette i media i tiden framover, sier De Lange til TV 2 Nettavisen. I tillegg uttalte administrerende direktør at det «i går begynte å demre for dem, at sykemeldingene var reelle». Dette står i grell kontrast til administrerende direktør Petter Jansens uttalelse på NRK programmet «Standpunkt» tirsdag kveld. Grell kontrast Da hevdet han at SAS-ledelsen hadde grunn til å mistenke at sykemeldingene fra pilotene ikke var reelle. Det begrunnet han med det angivelige svært høye antall sykemeldinger. Møtet var det første hvor SAS-pilotene kunne fortelle ledelsen om sin situasjon. - Det kom mange utblåsninger, og det tror jeg vi alle hadde godt av. I tillegg var det første gang pilotene ble hørt, sier Espen De Lange. For å bøte på problemene i SAS lovte ledelsen og komme med flere tiltak. - De lovte at HMS-avdelingen skulle være tilgjengelig på basen til enhver tid, og at pilotene kunne konsultere de når de måtte ønske. I tillegg lovte de en mer mennskelig ledelse, og det satt vi pris på, sier De Lange. Vil ta tid Men han understreker samtidig at den situasjonen som har oppstått er et resultat av langvarig slitasje, og ikke lar seg løse ved å trykke på en bryter. - Men jeg håper og tror at situasjonen gradvis vil bedre seg i dagene som kommer, og at regulariteten vil ta seg opp – slik at våre passasjerer igjen kan komme seg av gårde til fastsatt tid, sier verneombud Espen De Lange til TV 2 Nettavisen. Ikke fellestrekk Ledelsen i SAS har stilt med tre leger på pilotenes base som skal hjelpe pilotene. Ifølge SAS er kun en håndfull SAS-piloter sykemeldt av disse legene. Det opplyser informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen på vegne av leder for bedriftshelsetjenesten, Anne Birkeland. Torsdag var det 99 piloter som var borte fra jobb. Av disse skal rundt en tredel, mellom 20 og 30-stykker, ha blitt sykemeldt av SAS-legene. Til sammen mottok SAS 39 sykemeldinger i går. Kun et fåtall erklærte seg «not fit for flight», resten har ikke levert bekreftelse på at de er syke. - Birkeland opplyser at de ikke kan se noe fellestrekk i sykdomsbildet til de pilotene SAS-legene har sykemeldt. Hvert enkelt individ kommer med sine problemer, sier Meisingseth. Pilotene som er sykemeldt på denne måten har fått sykemeldinger kun for en dag. De vil få en ny vurdering i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er på tide de ansvarlige i både Avinor og SAS tar dette seriøst. Med en frustrert flygeleder bak radarskjermen, og et SAS Braathens-crew bestående av én fra hver leir er garantert flere sikkerhetsbarrierer blitt farlig tynne og hullete. Men, who cares så lenge penga styrer alt?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå sitter det vel en del mennesker med litt flau smak i munnen etter sine voldsomme angrep på pilotene....
Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nei har ikke det. Men så har jeg hele tiden poengtert at måten SAS ledelsen har turet fram i denne saken ikke er bra.
Men nå er jo SAS ledlesen smørblid, og innrømmer at pilotene kanskje har værrt syke...og nå vil dem kjøpe øl til dem også - og vips soet det hele seg litt. (satt litt på spissen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Den vanlige passasjer driter i hvordan arbeidsforholdene er i tårnet eller i cockpit så lenge billettprisen er jævlig billig og flyet går på tid. Større innsikt enn det har ikke de eller pressen for den saks skyld.
Jeg hele tiden trodd at det ligger mere bak SAS-pilotenes sykemeldinger enn at de kun er noen overbetalte, snobbete og forvente mennesker som driter i sine passasjerer bare de får beholde alle sine goder. Når man nærmest blir økset ned av sin ledelse og blir brukt for hva det er verdt i pressen og fremtiden i jobben ser svært mørk ut skjønner jeg meget godt at man blir unfit for flight. Som jeg tidligere har sagt støtter jeg allikevel ingen aksjon i form av sykemelding hvis man ikke er syk (eller unfit for flight) men jeg skjønner deres reaksjoner. Men jeg er noe skeptisk til at ledelsen i SAS plutselig har fått slik sympati for pilotene. Jeg tror heller de prøver en taktikk hvor de spiller på lag nå for å bli kvitt problemet for så å dolke dem i ryggen senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
De som har/burde hatt dårlig samvittighet vet det selv. Alle andre skal bare sove godt. Mer er det ikke å si om den saken.
At Petter Jansen plutselig har inntatt en litt, ikke mye, men litt annen tone, hjelper nok ikke så mye. For det første er det ikke saftig nok for pressen, så de færreste får det vel med seg. For det andre er han bare for mellomleder å regne i denne sammenheng. Det er konsernledelsen og konsernstyret som regjerer og de har ikke rikket seg en millimeter. For øvrig prøver jeg å leve etter følgende når jeg leser "store" nyheter: Dersom media har like liten innsikt, og er like lite interesse i skaffe seg det, i andre bransjer som de har i denne, da skal man være svæææært forsiktig med å trekke raske slutninger..... Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Rapporten må jo være virkelig på aveie....... Hvordan havnet den på Jon Almås inn-kurv? ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hovedpoenget mitt har hele tiden vært at begge parter har mislykket i å holde en dialog. Her har en part tatt det første steget til bedring, så får vi se hva mottrekket til pilotene blir. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Cloudius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Problemet er bare at pilotene har ønsket denne dialogen hele tiden, men bare fått beskjed om at selskapet kjører sitt løp uansett. Sånn sett har de begynt å bevege seg tilbake til en bane som vi hele tiden har vært på.
Dersom Petter Jansen hadda hatt noen ting han skulle ha sagt i denne sammenheng, så kunne jeg vært enig i man så antydning til lys. Men han har INGEN påvirkning (virker det som). Konsernet kjører like rått. På siste møtet mellom PJ & co og pilotene var de ikke engang kjent med hele problemstillingen. Da blir det vanskelig. Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
... men det blir det jo en løsning på når også Pilotene skal forholde seg til Petter'n og Petter'n skal forholde seg til egne piloter ? Så slipper man å gå via Frøvik ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Løsning og løsning, Fru Blom. Alt er relativt. Det SAS ønsker er tre nasjonale selskap med egne avtaler som de vil kjøre opp mot hverandre. De som til enhver tid tilbyr lavest vilkår, får produksjonen.
Det blir som om man hadde delt opp Braathens i sin tid. De hadde tre baser (SVG,TRD og OSL). Hver base sitt selskap med sine betingelser. De med laveste betingelser får produksjonen. Eller skal vi trekke inn meglere? Det kontoret av f.eks. NOTAR-meglerne i et område som tar lavest provisjon får tildelt salgene av "moder-selskapet". Tanken på at noen mener at en slik forretningsfilosofi er helt ok gir meg frysninger. Cloudius PS I en fortsettelse vil de også kjøre selskap fra lavkostland inn i spillet. Og da begynner det å bli "gøy", eller....? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, jeg tror jeg pisser i buksa
![]() Ellers en liten link http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article1927392.ece Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heh -alltid damer som er "whistle-blowers"... Hatten av for nordlændingan!
Så en kommentar til ovenstående poster: Quote:
Elendigheta dateres tilbake til 1997, så det nytter ikke å skylde på 9-11 eller LCC. Innholdet er til å bli direkte mørkeredd av, og egner seg ikke på trykk. Jeg fikk ihvertfall bekreftet min mistanke om at SK-ledelsen såvisst kjenner alle triks i ludo mht union-busting. Da ikke så rart at pilotene føler seg lurt? Outsourcing til lavkostland lå også i strategien, noe vi allerede har sett. Men for all del, for at aksjonærene skal få enda større utbytte må det jo spares i konkurransens navn. Lurer på om direktørene får fet bonus når de ”lykkes”? Norwegians metode med å behandle pilotene som MEDARBEIDERE er mye smartere. Janne Carlsson mestret også den teknikken (la folk få lov til å utføre jobben sin optimalt og føle tilhørighet), dermed dro de ansatte selskapet til himmels. Nå ser jeg på nyhetene at direktøren tar en runde på GM for liksom å innynde seg med de stakkars ansatte. Kanskje for å avlede media fra å finne frem til sakens kjerne? Profitt for eierne? Isbamses uttrykk var vel ikke mye off der? :smokin ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mere udskiftning i SAS-ledelsen | jefi99 | Småprat | 3 | 16-10-2012 18:24 |
Endringer i ledelsen av SAS i Norge | CK | Flyforum | 96 | 25-10-2009 17:10 |
- Men et gullkort gir deg jo ikke rett til å overfalle flybesetningen? | SpotOn | Flyforum | 1 | 26-08-2009 12:12 |
SAS-piloter stevner ledelsen | sail4fun | Flyforum | 1 | 23-05-2006 07:29 |
SAS-ledelsen vil selge SAS Component | DY Tech | Flyforum | 2 | 10-05-2005 07:42 |