![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
|
![]()
Legger denne som en egen tråd, men om noen vil den skal forsvinne inn i den store tråden, so let it be:
Ble litt overrasket når jeg leste dette i DN24 Quote:
Skulle Parat f.eks ta ut WF og SK i en sympatiaksjon, risikerer en ikke da at staten vil gå inn med tvungen mekling, og vil en ikke da risikere at en ikke får gjennomslag får noen ting? Mitt inntrykk fra tidligere kamper hvor tvungen mekling har vært brukt er at de stridene har oppnådd veldig lite utover det de gikk til brudd på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,027
|
![]()
Leste også denne saken og syntes det virket urimelig å true med streik i SAS, om forholdene det streiken mot er selskapsspesifike for Norwegian.
Effekten må da også bli dårligere siden målet jo må være å gjøre det for kostbart for DY å fortsette uønsket praksis. Om man da sympatistreiker i SAS vil jo det redusere DY sine tap. Tror ikke de vinner noens hjerter med det, for å si det slik.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Jeg vil tippe at en ev. sympatistreik blir mest symbolsk, som de ofte er, f.eks 1 time streik for å markere støtte.
Last edited by Pilot1; 22-04-2012 at 14:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Politisk streik er kortvarig. Sympatistreik iverksettes for å utøve ekstra press i tarifforhandlinger og varer som regel til partene har kommet til enighet, det blir tvungen lønnsnemd osv osv. En sympatistreik krever også plassoppsigelse, og man sender ikke plassoppigelse for å gå inn på en 1-2 timers streik. Men dette blir definisjonsspørsmål og har kanskje ikke så mye med selve saken å gjøre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
Uavhengig av hvordan du vil definere ord i mine innlegg så tipper jeg en eventuell NF-streik blir kort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Håper du selv ser det litt idiotiske i det du skrev. Jeg personlig er ikke for å streike, men det er faktisk et helt lovlig virkemiddel i samfunnet vårt. Og har faktisk vært med på å gi oss verdens beste land å bo i. Men vær så snill å slutt med det tullet om at fagforeninger ødelegger bedrifter. En bedrift som ikke kan følge arbeidslivets regler har ikke livets rett. Er ikke fagforeningenes skyld om økonomien går over styr, men heller produktene som ikke er gode nok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
|
![]() Quote:
Sånn litt snudd på hodet, hvor har de NAS ansatte vært, les sympati, når SK har streiket. Her vil de dra inn andre for å legge press på hvem? Kjos gnir seg vel bare en plass om SK/WF og blir dradd med i dette sølet han selv har stelt istand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Quote:
Slutningen av dette er at bedriften følger arbeidslivets regler. Dermed står man igjen med at dette er en aksjon for å endre en tariffavtale. Når man ser på den diskusjonen inne på dette forumet så synes jeg den bærer mer preg av å være et fagforeningsmøte hvor man forsøker å støtte hverandre i å rope "fy" til arbeidsgiver. Men for all del det er fullt lovlig å sloss for faglige rettigheter, men da får man også være voksen nok til å si det og ikke kamuflere det som noe annet. F.eks beskyldnigner om lovbrudd og regelbrudd. Når det gjelder sympati streik/eller politisk streik så vil enhver aksjon ramme en tredjepart, uansett hva man kaller det. Og SK har ikke behov for å påkalle seg sine kunders vrede for å "utrykke" sin støtte til en faglig konflikt hos en konkurrent, etter mitt syn. men på den andre siden. Får ikke pilotene hos DY gjennomslag kan man også se at SK kanskje må begynne å se på fast ansettelser eller kontrakter, dersom man ikke satser på å "plaske rundt i andedammen" Skandinavia. Globaliseringen har tross alt også nådd oss. Ønsker man å gjøre noe med det går veien i første rekke gjennom EU/EØS, og ikke streiker. Man må der få gjennomslag for hvordan arbeidslivet skal fungere over landegrensene. Man har forsøkt felles valuta. Det er kanskje en stolpe i "byggverket" som burde ligge i bunn for at friheten med fri flyt av arbeidskraft skal fungere. Likeså bør en stolpe være en harmonisering av skatter og avgifter, f.eks slik at man betaler skatt i det landet man arbeider. En stolpe burde være lovverket som skal beskytte arbeidstakeren, men det må også balanseres med rettigheter for en arbeidsgiver. Alternativet er den utviklingen vi ser nå. Men skal man få en slik harmonisering så står vel en del regler for arbeidslivet i Norge for fall. Tross alt er EU/EØS avtalen egentlig en avtale som skal fremme handelen landene mellom. Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Apr 2012
Posts: 1
|
![]()
Sympatiaksjoner blir brukt slik at ansvarlig myndighet våkner opp! I dette tilfelle ønsker man vel at myndighetene bruker litt flere ressurser på å kikke på hva som foregår på Rygge. Dette kan så igjen føre til at myndigheter i andre land gjør det samme ovenfor operatør på sekundærplasser. Det vil jo muligens føre til litt høyere billettpriser, men langt bedre og sunnere konkurranse og arbeidsforhold i bransjen.
NF kan også gjennom IFALPA anmode om en "hiring ban" i Norwegian, Parat har alene dessverre ikke muligheten til dette ettersom det er NF som har kontakten med dem. Tror forresten NPF støttet og ville gjennomfør sympatiaksjoner når Skyways sa opp alle og ville gjeninnsette pilotene på kontrakt, heldigvis ble det ikke noe av Skyways-stuntet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Noen tenker kun kortsiktig på seg selv, mens andre tar ansvar og vil det beste for bedriften totaltsett på sikt. I motsettning til ubrukelige ledere kan man desverre ikke kvitte seg med ubrukelige fagforeninger. W Last edited by Wahoo; 22-04-2012 at 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Blir det streik i DY, SK, WF er det trolig en gavepakke til Ryanair og andre som driver med utstarkt bruk av innleie. Taperne blir skandinavisk luftfart som vil miste ytterligere markedsandeler til 'the cowboys'. Jeg beklager utviklingen med så omfattende innleie som DY nå legger opp til. Samtidig tror jeg dessverre det er urealistisk å tro flyselskapene vil fortsette med nesten utelukkende bruk av fast ansatte piloter og CA. Globaliseringen, også av arbeidskraften, fortsetter med stor styrke. Og det er lite trolig at flyselskapene, som opplever en meget hard konkurranse, stiller seg utenfor denne trenden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 514
|
![]() Quote:
Last edited by Someone; 16-10-2013 at 08:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Quote:
![]() For øvrig kan jeg også gjenta det Pilot1 sa litt lengre over - sympatistreiker trenger ikke nødvendigvis å vare lenge. Har selv vært i en streik i et par timer for støtte opp et annet forbund. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
situasjonen er prekær i SAS og kassa er tom vil tiden vise ![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
|
![]() Quote:
Til det har konsernet vært igjennom for mange opprivende kontroverser, enten det gjelder LF/BU, kartell virksomhet eller hva det måtte være. Er vel større sjangs for at KJOS tok i bruk det som Erik Braathen i sin tid ville, nemlig hente inn utenlandske piloter, og Braathen er vel med i styret enda? Eller? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gode råd ved streik? | PW14 | Reiseforum | 2 | 21-10-2014 00:58 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |