![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Mars 2012: Spotting og flyfoto: Fuerteventura (FUE/GCFV):
Her kommer (en litt vel stor) serie med flybilder, fra den nest største Kanariøyen: Fuerteventura (som ligger mellom Lanzarote i øst, og Gran Canaria i vest). Mange av bildene bærer riktignok preg av en del vind (selve øynavnet: Fuerteventura, betyr nettopp "Sterk Vind"), i tillegg var det ganske så utfordrende lys til tider. Så dersom du ikke klarer å se noen skjeve bilder o.l., er ikke dette bildeserien for deg! Jo da, visse selskaper er det en del bilder av. F.eks. av Primera Air Scandinavia, siden de var innom med hele sin flyflåte på totalt seks maskinen på Fuerteventura den 5.mars - fordelt på fem stk. B738 maskiner samt den ene B73G som de har. Generelt sett fordelte trafikken seg slik nede på FUE, denne vintersesongen: Mandager: Blandet dag, med hovedvekt på tysk og skandinavisk trafikk, deriblant fem x Primera, samt flere Thomas Cook Airl. Scand., samt danske Jettime. Tirsdager: Blandet dag, dog med hovedvekt på både tysk, engelsk, og en del skandinavisk - mye B757. Onsdager: "Engelsk dag". Torsdager: Blandet dag. Fredager: Blandet dag. Lørdager: ukjent. Søndager: I hovedsak engelsk dag, samt en del skandinavisk, bl.a. tre SAS-maskiner, samt Primera og Jettime. Bildene er tatt i perioden: 1. til 5. Mars 2012: ![]() ![]() ![]() Over: Spanske: "Mint Airways" med sin B757-200, og reg.: "EC-LHL", flyet er hele 22 år gammelt - og har en imponerende lang forhistorie. Opprinnelig levert ny til "Canada 3000" tilbake i April 1990, og har siden tilbragt tiden hos: WFBN, National Airlines, North American Airlines, Rubloff Jet Express, Aerosur, Zoom Airlines, Air Slovakia, Albanian Airlines, PAL Principal Airlines, Thomas Cook UK (de to siste selskapene, leaset maskinen fra Mint) ![]() ![]() Over: Germania med A319-100, og reg: "D-ASTY". Maskinen er fire år gammel, ble levert ny til Niki pr. feb. 2008. Overtatt av Germania: april 2011. ![]() ![]() Over: Thomas Cook (UK) med A320-200, og reg: "G-DHJZ". Maskinen er ni år gamel, og ble levert ny til daværende "My Travel Airways" pr. april 2003. Vær siden hos enten My Travel, eller SkyService (da som "C-FOJZ"). ![]() ![]() Over: Air Mediterreanee med A321-100 (-100 ja, ikke -200!), med reg.: "F-GYAP". Maskinen er noe over 17 år gammel, opprinnelig levert ny til daværende Swissair som "HB-IOA". Så overført til nye Swiss International Airlines, videre til nåværende selskap pr. april 2003 (leaset fra ILFC). ![]() ![]() Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABDW". Maskinen er snart tre år gammel, levert ny til selskapet pr. juni 2009. ![]() ![]() Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg.: "D-ABOF". Maskinen er 13 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 1999. Vær en snartur hos Transavia Airlines fra mars 2003 til sept. 2003 - ellers hos Condor. ![]() ![]() Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg: "D-ABOI". Maskinen er 12 år gammel, levert ny til Condor pr.: mars 2000. ![]() Over: Condor / Thomas Cook (DE) med A320-200, og reg.: "D-AICD". Maskinen er ca. 13.5 år gammel, levert ny til Condor pr.: okt. 1998. ![]() Over: Binter Canarias som opereres av Naysa, med ATR72-200, og reg.: "EC-KSG". Maskinen er i underkant av fire år, levert ny til Naysa pr. juni 2008. Bærer navnet: "Malvasia Volcanica", ![]() Over: Hermes Airlines (i "Air Mediterranee"-farger), med A320-200, og reg.: "SX-BHV". Opprinnelig levert til Air Malta pr: mars 1992 som "9H-ABQ. Maskinen var innblandet i hendelse pr. januar 2004, store skaderpå vinge og fuselage ved taxing etter ublidt møte med objekt. Tilbake i drift pr: mai 2004. ![]() Over: Germania med A319-100, og reg.: "D-AHIL". Maskinen er i underkant av fire år, opprinnelig levert ny til Hamburg International pr. juli 2008 - som igjen opphørte pr. 19 okt. 2010. ![]() Over: Germania med B737-700, og reg.: "D-AGEQ". Maskinen er ca. 13.5 år, levert ny til Germania pr. juli 1998. Maskinen ble så leaset til Hapag Lloy Express pr. des. 2002, så leaset av TUIfly (DE) pr. jan. 2007 - tilbake eieren Germania pr. feb. 2008.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Thomas Cook (UK) med A321-200, og reg.: "G-TCDA". Maskinen er 8.5 år gammel, levert ny til daværende My Travel Airways pr. nov. 2003 som "G-JOEE", så pakert fra des. 2004 - før maskinen ble kjøpt av THY Turkish Airlines pr. mars 2005 og fikk reg.: "TC-JMG". Så kjøpt tilbake til Thomas Cook (UK) pr. mai 2009 og fikk dagens reg. ![]() ![]() Over: Condor (Berlin) med A320-200, og reg.: "D-AICA" i fine retro-farger. Maskinen er litt over 14 år gammel, levert ny til Condor pr. feb. 1998. ![]() Over: TUIfly (DE) med B737-800 og reg.: "D-AHFI". Maskinen er 13 år gammel, levert ny opprinnelig til Hapag Lloyd pr. mars 1999. Over til TUIfly pr. januar 2007. ![]() Over: Condor med B757-300, og reg.: "D-ABOB". Maskinen er 13.5 år gammel, levert ny til Condor pr. mai 1999. ![]() Over: Islas Airways med ATR72-200, og reg.: "EC-LKK". Maskinen ankommer her fra LPA (Las Palmas: Gran Canaria), maskinen er litt over 16 år gammel, opprinnelig levert ny til "Air Guadeloupe" pr. des. 1995 som "F-OGXF". Så over til "Air Caraibes" pr. juli 2000, så til "Airlinair" og fikk reg: "F-GVZF". Så til nåværende selskap pr. januar 2011, bærer navnet: "El Hierro" (en av de mindre kanariøyene). ![]() Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg: "D-AHFY". Maskinen er 11 år gammel, levert ny opprinnelig til Hapag Lloyd pr. feb. 2001. Over til TUIfly pr. jan. 2007. ![]() Over: Air Mediterranee med A321-200, og reg.: "F-GYAQ". Maskinen er ca. 14 år gammel, levert ny til daværende Swissair pr. mai 1998 som "HB-IOI", overført til Swiss Int. Airlines pr. mars 2002. Så til nåværende selskap pr. januar 2004. ![]() Over: Danske "Jettime" med B737-300, og reg.: "OY-JTE". Maskinen er 17 år gammel, levert ny til daværende Maersk Air som "OY-MAS", så over til GB Airways pr. nov. 1998. Videre til "bmibaby" pr. april 2004, så satt til oppbevaring pr. mars 2009. Så til nåværende selskap pr. april 2009 (leaset). ![]() Over: Luxair med B737-800, og reg.: "LX-LGT". Maskinen er 12 år gammel, levert ny til Hapag Lloyd pr. feb. 2000 som "D-AHFN". Så over til TUIfly (DE) pr. jan. 2007, videre til nåværende selskap pr. nov. 2009. ![]() Over: SAS med A319-100, og reg.: "OY-KBP". Maskinen er ca. 5.5 år gammel, vær hos selskapet siden sept. 2006, og bærer navnet "Viger Viking" - ankommer her fra CPH: København Kastrup. ![]() Over: Polske "Enter Air" med B737-800, og reg.: "SP-ENZ". Maskinen er litt over 13 år gammel, første reg. er "N1784B" med eier Boeing. Så over til Euroalair Horizons pr. jan. 199, med reg.: "F-GRNA". Så til Air Horizons, Air Berlin, og så hos nåværende selskap pr. jan. 2011. ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-700 (B73G), og reg.: "OY-PSF". Maskinen er nesten 14 år gammel, og er den eneste B73G-maskinen i Primera-flåten. Maskinen ble opprinnelig levert ny til ILFC, som leaset ut maskinen til Argentinske: LAPA som "LV-YYC", så videre til ARG, så tilbake til leasingselskapet. Så til Air Mauritanie, og i juni 2002 til daværende Sterling Airlines. Primera leaset maskinen fra mars 2009. ![]() ![]() Over: Binter Canarias som opereres av Naysa, med ATR72-200, og reg: "EC-LFA". Maskinen er to år gammel, levert ny til Naysa pr. mars 2010 - bærer navnet: "Rapadura". ![]() Over: SAS ("Danmark") med A321-200, og reg: "OY-KBF". Maskinen er ca. 9.5 år gammel, levert ny til SAS pr. sept 2002. Bærer navnet "Skapti Viking" som på bildet ankommer fra CPH: København Kastrup. ![]() Over: Binter Canarias (som også opereres av Naysa), med ATR72-200 og reg.: "EC-KYI". Maskinen er tre år gammel, levert ny til Naysa pr. feb. 2009. Bærer navnet "Guarapo". ![]() Over: SAS ("Sverige") med B737-800, og reg.: "LN-RRH". Maskinen er snart tre år, levert ny til SAS pr. juni 2009. Bærer navnet "Freja Viking", ankom fra ARN: Stockholm Arlanda når bildet ble tatt. ![]() Over: Condor / Thomas Cook (DE) med B757-300, og reg.: "D-ABOG". Maskinen er 13 år gammel, levert ny til Condor pr. mars 1999. ![]() Over: Islas Airways med ATR72-200, og reg.: "EC-KKZ". Maskinen er ca. 4.5 år gammel, levert ny til selskapet pr. jan. 2007. Bærer navnet: "Isla de Fuerteventura".
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg: "OY-PSB". Maskinen er ca. fem år gammel, levert ny til morselskapet: "JetX" pr. mai 2007 (leaset fra ILFC) med reg. "TF-JXE". ![]() ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg: "OY-PSA". Maskinen er litt under fem år gammel, levert ny til morselskapet: "JetX" pr. mai 2007 (også leasing fra ILFC). ![]() ![]() Over: Eurofly / Meridiana Fly med A320-200, og reg.: "EI-EZO". Maskinen er 10 år gammel, levert ny til daværende "GB Airways" pr. mars 2002. Så over til EasyJet pr. mars 2008, så til Eurofly pr. mars 2009. ![]() Over: Eurofly / Meridiana Fly med A320-200, og reg.: "I-EEZI". Maskinen er ca. 14.5 år gammel, levert ny til franske "Star Europe" pr. des. 1997. Vært innom "Star Airlines", "Air Transat", og så til Eurofly pr. nov. 2004. ![]() Over: Eurofly / Meridiana med A320-200, og reg.: "I-EEZP". Maskinen er 8.5 år gammel, opprinnelig levert ny til "TACA" med reg: "N489TA". Maskinen ble overtatt av Eurofly pr. juni 2009. ![]() ![]() Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia med A321-200, og reg: "OY-VKA". Maskinen er litt over ni år gammel, levert ny til daværende "My Travel Airways AS" pr. april 2003. ![]() ![]() Over: Air Berlin med A321-200, og reg.: "D-ABCB". Maskinen er litt over tre år gammel. Levert ny til selskapet pr. des. 2008. ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSE". Maskinen er litt over 11 år gammel, opprinnelig levert ny til Taiwanske: "Mandarin Airlines" med reg.: "B-16803" (leaset fra ILFC). Så overtatt/leaset av Primera pr. jan. 2009. ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSD". Maskinen er 12 år gammel, opprinnelig levert til "Travel Service" pr. april 2000 som "OK-TVQ" (leaset fra GECAS). Så over til Air Berlin pr. april 2005 på leasing, så til "Pluna" pr. feb. 2007 på leasing. Så til Oman Air på leasing pr. mars 2007, før JetX overtok maskinen april 2008, og overført internt til Primera-gruppen pr. okt 2008. ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg: "OY-PSC". Maskinen er litt over ni år gammel, levert ny til "BWIA Int." med reg.: "9Y-GND" (leaset fra GECAS). Videre til Caribbean Airlines pr. jan. 2007. JetX overtok maskinen pr. mars 2007, så overført internt til Primera pr. okt. 2008. Siste Primera- bildet i denne serien! ![]() Over: Italienske "Neos" med B737-800, og den svært passende reg.: "I-NEOZ". Maskinen er ca. 5.5 år gammel, levert opprinnelig ny til "AMC" med reg.: "SU-BPH" (leaset fra GECAS). Neos overtok leasingen pr. jan. 2011. ![]() Over: Islas Airways med ATR72-200, og reg.: "EC-IKQ". Maskinen er litt over 15 år gammel, opprinnelig levert ny til Bangkok Airways pr. nov. 1996 med reg: "HS-PGF". Overtatt av Islas Airways pr. feb. 2003, bærer navnet: "Islas Canarias". ![]() Over: Travel Service med B737-800, og reg.: "OK-TVD". Maskinen er snart 13 år gammel, levert ny til Royal Air Maroc pr. juni 1999 som "CN-RNO" (leaset fra GECAS). Hos Travel Service fra april 2003, minus en leasingperiode hos Malaysia Airlines fra okt. 2005 til mars 2006. ![]() Over: Aero Dienst (Ambulansefly) med Dornier 328-310 Jet, og reg.: "D-BADA". ![]() Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-AHFX". Maskinen er 11 år gammel, levert ny til "Hapag Lloyd" pr. feb. 2001 med samme reg.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Travel Service med B737-800, og reg: "OK-TVN". Maskinen er ca. 4.5 år gammel. Opprinnelig levert ny til "Flyglobespan" pr. juni 2007 med reg: "G-CEGO", selskapet lukket dørene pr. 17. desember 2009. Maskinen gikk tilbake til leasingselskapet ILFC, og videre til "Travel Service" pr. feb. 2010, en tur innom XL Airways France fra apr. 2010 til mai 2010. ![]() Over: Germania med A319-100, og reg.: "D-AHIM". Maskinen er tre år gammel, levert ny til Hamburg International pr. mars 2009 - som lukket dørene pr. 19. okt. 2010 (leaset). Maskinen ble leaset av Germania pr. mars 2011. ![]() Over: Air Berlin med B737-800, og reg.: "D-ABKW". Maskinen er ca. seks mnd. gammel, levert ny til selskapet pr. 8. aug. 2011. ![]() Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-ATUL". Maskinen er ca. 10 mnd. gammel, levert ny til selskapet pr. mai 2011 (leaset fra ILFC). ![]() ![]() Over: Netjets Europe med Falcon 2000, og reg: "CS-DNR". ![]() Over: Air Nostrum / Iberia med CRJ-1000, og reg.: "EC-LPG". Maskinen er knappe tre mnd. gammel her, levert ny til Air Nostrum pr. des. 2011. Denne bilderseriens definitivt nyeste maskin! ![]() Over: Air Italy Polska med B737-800, og reg.: "EI-EOJ". Maskinen er syv år gammel, opprinnelig levert ny til "Flyglobespan" pr. mars 2005 med reg.: "G-CDEG". Vært innom GMG Airlines, samt Norwegian Air Shuttle fra nov. 2009 til sept. 2010 og hadde da reg.: "LN-KHD". Nåværende selskap overtok leasing fra CIT pr. okt. 2010. ![]() Over: Air Europa med B737-800, og reg.: "EC-HKQ". Maskinen er ca. 12 år gammel, levert ny til selskapet pr. mai 2000. Ankommer her fra Madrid, hvor den returnerer tilbake til noe senere. ![]() ![]() Over: Air Berlin med A330-300, og reg.: "D-AERK". Maskinen er 16 år gammel, levert ny til "LTU" pr. mars 1996. Ankommer her fra Dusseldorf. ![]() Over: på vei til "spotteplassen" på sjøsiden ved starten av "01R", kjører man delvis under denne VOR-antennen.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
De syv utvalgte flybildene nedenfor, er dog ikke tatt fra flyplassen -
men faktisk fra solsengen utenfor leiligheten (i "Castillo / Caleta de Fuste-området, for de som er lokalkjent i området). Sier litt om plasseringen, og at man muligens ligger litt vel tett på innflyvnings-traseen: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så til slutt, noen "bonusbilder" - selvsagt litt bil. Denne gangen ble det en gullfarget (av alle ting) Volvo S40 fra Cicar / Cabrera Medina som leiebil, som vanlig med automatgir (selvsagt). Fordelen med disse S40'ene er at de har fin-fin fem-sylindret motor, 2.4l. - dog ikke mer enn 140 hk. Denne var en 2008-modell, i "Summum"-utgave som da innebærer bl.a. skinninteriør, bi-xenonlys, regnsensor, aut. avblendbart innv. speil, el. utv. speil, elektrisk innst. førersete, "High Performance" lyd, osv osv.: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Fina bilder! Jag gillar när det stårmed historia om individerna.
En Volvo med 2.4i motor ska ha 170hk.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 1,167
|
![]()
Alltid en fornøyelse å se(lese) bildetrådene dine.Veldig bra info!
Vidar
__________________
Kaffe er viktig ! <a href="http://www.airliners.net/search/photo.search?usersearch=133386" target="_blank">My photos on airliners.net</a> <a href="http://www.airpics.net/results/sKeywords/vidar_ringstad" target="_blank">My photos on airpics.net</a> <a href="http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?tag=Vidar+Ringstad" target="_blank">My photos on planespotters.net</a> |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker for kommentarer og tilbakemeldinger!
Marcus W: ja 140hk er litt lite, men 2.4i-literen til S40 finnes i flere utgaver - og der nede har jeg kun kjørt 140-hesters utgaven (2.4i til S40, finnes både i 140 og 170 hesters utgave). Det som uansett er deilig er såpass bra med dreiemoment, er ikke så vanlig med 5-sylindret motor og såpass stort motorvolum til en såpass liten og lett bil.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,121
|
![]()
Mye gode bilder her, er veldig greit med den ekstra informasjonen du kommer med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Tusen takk for kjempeserie og masse god informasjon!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Dette var knall! Utrolige morsomt å se - spesielt at det er mange flyselskaper man ikke pleier å se bilder av fra Norge. God jobb! :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Amsterdam Schipol (Del2) | Blackhawk | Bilder & foto | 6 | 05-12-2012 23:01 |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil): | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 05-12-2012 23:00 |
Til Thailand og Hong Kong med QR - TG & EK i Biz & First (Jan/Feb 2012) | HS-TLD | TripReports | 79 | 11-07-2012 11:03 |
Fuerteventura: sol,strand,fly,skip & nye Volvo S60(leiebil) | Blackhawk | Reiseforum | 8 | 26-02-2012 21:39 |
Spotting & foto:Frankfurt-Main & Audi A5: | Blackhawk | Bilder & foto | 17 | 02-09-2010 21:08 |