![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vi kommer inn til Algeciras i føremiddag og blir liggandes ut dagen. Siden eg har fri fra 0600 til 1800, tenke et at denne gangen eg er her, skal eg prøve å få meg en tur til Gibraltar!
Så da lurer eg på om noen har vert her og som har nokre tips ang. kordan eg skal komme meg fra havna i Algeciras og til Gibraltar. Rekner med at taxi blir kanskje det greiest? Hva bør man få med seg i Gibraltar? En tur opp på toppen kanskje? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
at your service!
|
![]()
Opphavet mitt var ein tur i Gibraltar for nokre år sidan, og dei anbefalte varmt å fare opp på toppen av klippa ja. Pass deg for apane, dei kan vere temmeleg nærgåande
![]() Elles vil eg anbefale flyplassen sjølvsagt ![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kanskje et dumt spørsmål, men er Gibraltar med i EU & Schengen? Med andre ord, er det noe form for passkontroll på vei til/fra Gibraltar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Gibraltar er utenfor Schengen på lik linje med Storbritania - altså passland
![]() |
#5 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Gibraltar er Engelsk territorum så her er MÅ man ha pass for å komme inn og ut. Spania er ganske "lei" å ha en enklave som Gibraltar ( selv om de selv har felre i nord-afrika) og dette medfører en utrolig sendrektig kontroll av alle papirer av den spanske utreise kontrollen og tilsvarende kjapp en fra de engelske. Dette medfører til tider kjempekøer og ventetid på over en time for å komme inn i Gibraltar. Vegen inn til byen går rett over flyplassen og denne stenges når det er fly ett par ganger om dagen. Inne i byen er det "taxfree" zone med billig sprit/sigaretter og noe elektronikk. En tur på toppen er absoultt å anbefale og gjerne en på sydspissen. Man kan se over til Afrika på en klar dag.
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Grensekontrollen gikk kjapt da jeg var der i november, men pass maa medbringes. Det er vanskelig aa unngaa flyplassen da rullebanen maa passeres paa vei fra grensen og inn til selve byen, dette kan gjoeres i buss eller til fots, det er ikke saerlig langt. Gibraltar er intet spesielt vakkert sted men et artig sted aa ha vaert allikevel. Aa se over til Afrika er meget lett, det trenger ikke vaere spesielt klart for det.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hmm. Jeg var "nesten" der sommeren 04. Vi valgte stranda øst for G på grunn av den j.... lange bilkøen. Gransket horisonten med argusøyne, men intet tegn til Afrika! Det skal sies at dette var i slutten av juli, veldig varmt og med mye dis!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ta taubanen opp og se på apene. I dette fjellet er det dessuten guidede turer som slipper deg inn i grotte katedraler.
Pass deg forresten for apene da de er drit frekke! Står du på toppen og ser syd vest kan du merke deg et enormt område ved foten av fjellet som er laget likt et stort tak for å samle vann til Gibraltar når det regner! En ganske uvanlig sak!
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
"Been There, done that"
![]() ![]() ![]() Snakka med losen i dag tidleg, da vi var på vei inn på havna her i Algeciras, som anbefalte å ta bussen til Gibraltar. Så da var et bare å haike med agenten vår opp til busstasjonen. Bussen tok 30 min og kosta € 1.78. I La Linea var det 3 min å gå til grensa. Dessverre var eg 5-10 min sein til å få med meg ei GB landing, faen! ![]() Etter passkontroll, men før rullebana var alle busser, taxier etc etc for Rock turene... Men eg hadde bestemt meg for å gå over rullebana og hoppe på en buss på den sida istedenfor. Fem min med buss igjennom sentrum til taubana. Så til topps. Bra utsikt over dei mange skipa som låg til ankers der! Mens eg var der tok Airbus av laaaant der nede! Apekattane holdt seg på avstand, og var ganske så rolege... Litt dis idag i sør, så man såg ikkje over til Afrika. Men det vakje så nøye siden eg heile siste veke har seilt langs Afrikakysten fra Port Said. Dessuten seilte vi mottsatt vei for nokre mnd siden, og til høsten har vi en stor jobb i Vest-Afrika. Tilbake til skuta på omtrent samme måte som eg kom meg til Gibraltar... Dessverre ingen flyank/avg igjen før senere på kvelden... Eg var forøvrig ferdig med 12 timers vakt kl 0600 idag morges, halvsov fram til 0830 kor ca. kl 1000 gjekk eg på land. Tilbake igjen vel 1500 kor det blei et par timer søvn før vakt. Men andre ord, det blei litt lite søvn på meg idag... Og på toppen av det heile fekk eg ei lita "belønning" i form av at i natt skal vi pinse til UK tid. Dvs eg får 12 + 1 time vakt i natt! ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Oddgeir, trodde pinsen var i juni jeg
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gibraltar - generelle spørsmål og tips | nick5000 | Reiseforum | 3 | 10-06-2017 22:13 |
Fly Gibraltar Airlines | Blubird | Flyforum | 0 | 03-11-2006 00:25 |
Trondheim - London - Gibraltar | LN-FOC | TripReports | 2 | 20-01-2005 19:55 |