![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,088
|
![]()
Jeg ser LH har innført en billig business i bookingklasse "p" som har vanlig økonomiopptjening. Har noen funnet priser for denne klassen fra Norge? Samme klasse med BMI og LX har foreløpig 200% opptjening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Hvor ser du dette? *nysgjerrig*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
|
![]()
__________________
Upcoming flights: 12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO 29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR 05.04.15: LH 404 EWR-FRA 06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() Quote:
På det stora amerikanska forumet finns en hel tråd om P. Det verkar som att det ska rullas ut i Q2 och användas till kampanjer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Jeg ser at det ikke er mulig å opptjene poeng når man booker i Lufthansas P-klasse hvis man samler poeng hos:
- Aegean Miles&Bonus - Asiana Club - Turkish Miles&Smiles Er dette den eneste biz-billetten i *A man kan risikere å ikke tjene poeng på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,197
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Ser at hos Asiana var det slutt med opptjening i P hos LH fra 1.4.2012. Hadde vært interessant å vite hvordan selskapene i *A blir enige seg i mellom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Er det mulig med endringer på P-klasse billetter hos Lufthansa? Hvilke billettkategori må man opp på Business for å kunne endre?
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]() Quote:
Er det noen spesifikk billett du tenker på? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Tenker på BGO-FRA-IAD/SFO-FRA-BGO
![]() Vet du om det ligger noen koder inne på disse type strekningene? På grunn av jobb skulle jeg gjerne hatt mulighet for endring på en Business-billett. Dette står når jeg tar opp "Fare Conditions": The fare you have selected is non-refundable (except the unused taxes and fees) and cannot or only with restrictions be rebooked. An administrative fee may be charged for refunds. This fare is only valid if the flights are taken in the booked sequence. Otherwise the fare will be recalculated based on the actual flight routing. Når jeg legger inn at jeg ønsker fleksible billetter, får jeg heller ikke dette opp i sluttprosessen ved fullføring av bestillingen (bookingklassen endrer seg fra "J" til "P").. Litt frustrende!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() Last edited by 737-405; 07-01-2013 at 22:02. Reason: Legge til.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]()
Du kan finne denne billeten på ITA Matrix gjennom å skrive "/f bc=p" under "advanced routing codes". Når du har fått søkeresultatene og valgt flighter klikker du på "rules" på den siden med "itinerary details"
Så her ser reglene ut (nedkortet, blir for mye tekst ellers): Quote:
Dette er en billett som inngår under Atlantic JV-samarbeidet. Du kan med andre ord velge å reise med f eks UA eller LX istedet for LH, prisen blir omtrent den samme (base fare er den samme, men muligens noen forskjell i flyplassavgifter og skatter). LH P klasse gir dessverre kun 100 % inntjening til Eurobonus. Men velger du LX eller UA istedet får du 200 %. Om du virkelig skal maksimere poenginntjeningen reiser du med SK-operert flight på CPH-ZRH (LX codeshare), deretter UA-operert flight ZRH-IAD (LX flyr ikke til IAD selve). Routing-reglene som en kan finne i ExpertFlyer tillater dette og det er mulig å finne slike konstruksjoner i ITA Matrix (dog ikke i P-klasse og LX, for der blir det noen feil med ITA Matrix. Fast Z-klasse finner den, og de har de samme routing-reglene). Codeshare er alltid farlig da en aldri vet hva en ender opp med for bookingklasse og inntjening, men ettersom både LX og UA gir 200 % for P-klasse burde det være rimelig safe i dette tilfelle. Hva gjelder LX/SK codeshare så er det flere på f eks businessclass.se som bekrefter at en får vanlig EB-inntjening (inkl evt EBG-bonus) på SK-opererte LX codeshares til ZRH. Hvis du reiser for å maksimere poenginntjeningen får du: 2000 poeng for BGO-CPH t/r (pluss evt EBG/EBS-bonus) 6000 poeng for CPH-ZRH t/r (pluss evt EBG/EBS-bonus) 8400 poeng for ZRH-IAD (4157 miles --> 4200 x 2) 11800 poeng for SFO-ZRH (5840 miles --> 5900 x 2) Totalt: 28 200 poeng (pluss evt EBG/EBS-bonus for SK-flightene). Hvis du istedet reiser med LH hele veien blir det kun 11 400 poeng. Ulempen med å reise til IAD via ZRH er muligens at den opereres av en 767, mens FRA-IAD flys av 777. For det første er 777 et nyere fly enn 767 og det kanskje er forskjell i hvilke business-seter (fully flat vs lie flat) som brukes (fast dette vet sikkert noen annen her, som f eks Tommy777, mye bedre enn meg). Å en annen side flys FRA-IAD med den nye 747-8 på LH-opererte flighter. Den har de nye business-setene, som forsåvidt har fått litt blandet kritikk. Edit: Det er faktisk mulig å skvise inn ennå fler segmenter for å øke inntjeningen ennå mer, f eks gjennom å legge et ekstra segment GVA-ZRH, slik at det blir BGO-(SK)-CPH-(SK)-GVA-(LX)-ZRH-(UA)-IAD. Slik ser routing-reglene for BGO-IAD ut med LX: Quote:
Last edited by SE-AER; 07-01-2013 at 23:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Tusen takk for svaret
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,135
|
![]() Quote:
Regelverket er knyttet til fare base, ikke bookingklasse som det har blitt påpekt ovenfor. For å illustrere dette har LH to fare basis i Z-cl på BGO-WAS. ZFFNOW til nettopris 23550 som er fullt ut endrings- og refunderbar, og ZRCNOW til nettopris 21550 med endrings- og refusjonsgebyr på EUR 240. Last edited by Eriksan; 08-01-2013 at 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Takk for et meget informative svar, E.N.
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]() Quote:
Der kan du (relativt) enkelt spesifisere både bookingklasse og fare basis for å deretter finne detaljerte regler for hver fare basis. Anbefaler at du leser her og googler litt for å finne ut hvordan man bruker ITA Matrix. Finnes og en del informasjon på selve matrix.itasoftware.com (klikk på "help"). Routing-regler finner du dog ikke i ITA Matrix. Jeg bruker ExpertFlyer, som er en web-basert betaltjeneste. Det finnes og et annet verktøy som du må betale for som heter KVS Tool, men det har ikke jeg. Tilbake til reisen din: Jeg har sett på BGO-SFO og funnet et par ulike fares. Dette er med LX, men pga Atlantic JV vil det være samme base fare for LH, UA og LX. Forskjellen er routing og flyplassavgifter, men og inntjening til eurobonus (LH P = 100 %, LX eller UA P = 200 %). PNCZNOW for 15 565 NOK. Tillater ikke stopover. Ikke refunderbar, endringer koster 240 EUR. PNCNOW for 17 690 NOK Tillater 1 stopover i USA hver vei (dvs opphold i mer enn 24 h på et sted). Ikke refunderbar, endringer koster 240 EUR. ZRCNOW for 22 600 NOK Tillater 1 stopover i USA hver vei. Refunderbar mot et gebyr på 240 EUR, endringer koster 240 EUR. ZFFNOW for 27 600 NOK Tillater 1 stopover i USA hver vei. Gratis endringer og refundering. Slik ser routing-reglene ut for PNCNOW (regner med det er samme for alle) Quote:
For en så kompleks routing kan det være nødvendig å gå til en reisebyrå eller at ringe direkte til flyselskapet, det er ikke sikkert du klarer å booket dette på nettet. Last edited by SE-AER; 08-01-2013 at 11:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Tusen takk for meget god og informativt svar
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
VG - idrettstopper på "Første klasse" | AirbusTrond | Småprat | 6 | 12-04-2016 08:42 |
Lufthansa group og "P-klasse" | Chriscross | Reiseforum | 1 | 15-04-2014 10:04 |
Kort spørsmål om "klasse koder" | Glider | Reiseforum | 4 | 20-01-2010 20:22 |
Aeroflot lanserer "Commersant"-klasse | The Ticketor | Flyforum | 9 | 15-11-2007 19:52 |