![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]()
Jeg var i Frankfurt i november og reiste med SAS- 737-8.
Vi parkerte på tidtabell, men kunne lure på om vi hadde landet på riktig flyplass da taxi tid var ca. 15 minutter, og hvor jeg synes det gikk svært fort på bakken og med kun ett kort stopp ved kryssing av en rullebane. Ble imponert over hvor stor FRA er når det tok så lang tid til tross for ”grisekjøring” etter landing. Husker også at BU kjørte rimelig fort på FBU i gamle dager med sin Fellowship. Spørsmålet er: Er det fartsgrense på taxing ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
|
![]()
Så lenge hjulene ikke slipper bakken, er det greit.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
|
![]()
Vet ikke om generelle fartsgrenser som sådan, men for A320 er det 30kts på rette strekk og 10kts i krappe svinger som gjelder.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
|
![]()
Har aldri lest eller hørt om fartsgrenser som sådan, så såvidt jeg vet er det kun strukturelle begrensninger. Jeg kunne tenke meg de fleste fly har noenlunde de samme begrensningene ellers har jo selskapene også sine egne regler som kan være forskjellige.
Last edited by Turtle; 03-03-2012 at 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Samme tema kom opp på et annet forum, og da kom det et eksempel fra en tysk flyplass tror jeg der det faktisk var en maks fart på en taksebane. Husker dessverre ikke hvilken flyplass og finner ikke posten igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Eneste begrensinger jeg kommer på er fulllastet fly i krappe svinger, dette påfører jo enormt stress på understellet. Der finnes det anbefalinger om at du skal svinge med en gitt fart beskrevet i manualene.
__________________
The airport runway is the most important main street in any town... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
On jeg husker rett har vel biler maks 80 på rullebanen og 50km/t ellers. Fly bør vel takse så rolig at det ikke er fare for air-taksing, det ville nok blitt uglesett
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,649
|
![]()
Hvis det kommer "V1" fra kollegaen når du taxer er det nok på tide å roe litt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]()
Som regel mellom 20-25 knop, øverste grense på 30 knop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
80 håper jeg ikke gjelder hele tiden? Var med på rullebaneinspeksjon under min arbeidsuke for noen år siden, og da gikk det en god del fortere
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slå av motor under taxing | WF789 | Flyteknisk forum | 7 | 08-07-2018 11:40 |
Hvorfor tommel opp under taxing med fly? | eligent | Småprat | 13 | 31-03-2015 10:46 |
Deicing og litt taxing | ENGM 911 | Bilder & foto | 20 | 18-02-2013 16:40 |
Mobilbruk under taxing etter landing - SAS/Europa | JoeW | Flyforum | 16 | 20-03-2012 21:46 |
Lengste taxing | kjeng | Flyforum | 25 | 14-10-2009 10:36 |