Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-02-2012, 19:40   #1
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Default Innvilget Visum til Kina, bytter av reisedato?

Hei

Er det noen som vet om man MÅ reise på de angitte datoer som man oppga i visumsøknaden? I selve visumet i passet står det bare at man må ha innreise FØR en gitt dato. Sålenge man er innenfor denne burde det vel gå å ankomme Kina en dag eller to før eller etter oppgitt dato for innreise? Pga bytte av reiserute..
Old 29-02-2012, 20:08   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Innvilget Visum til Kina, bytter av reisedato?

Jeg vet ikke, men om du ikke får et sikkert svar her så IKKE regn med det.

De strekker seg definitivt ikke som Laban Seigmenn for å gjøre Kina-besøket enkelt.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 20:28   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Jeg vet ikke hvor strenge de er blitt paa dette etter en viss prisutdeling. Men staar det at innreise maa finne sted innen en viss dato og at du kan bli i tredve dager fra innreisedato burde det ikke vaere noe problem aa flytt avreisen litt frem. Kina er (eller muligens var) langt mer fleksibelt enn Russland hvor du faar visum for noeyaktig den perioden du opplyser du skal vaere der.
Old 29-02-2012, 21:23   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Har immigrasjonsagentene i det hele tatt tilgang til data fra visumsøknaden (utenom det som faktisk står i visumet)?

I veiledningen fra VisumExpert står det forøvrig "Antatt først innreisedato: ÅR-MÅNED-DAG." for det punktet (min utheving).

Har du prøvd å kontakte ambassaden?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 22:10   #5
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Kan være greit å få en bekreftelse fra ambasaden om det er ok eller ikke.
De er ikke spesielt glade i nordmenn der borte.
Merker det ved både inn og utreise synes jeg.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 01:08   #6
BårdK
ScanFlyer Silver

Det skal ikke være noe problem så lenge du holder deg innenfor den perioden du har fått visum. Er i Shanghai minst to ganger i året og har ikke opplevd at de har noe i mot meg i imigrasjonen. Den rent praktiske endringen etter fredsprisen er at jeg ikke lenger får flere innreiser på et visum og at de forlanger invitasjon fra universitetet jeg foreleser på.
Old 02-03-2012, 10:41   #7
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Fikk svar fra Ambassaden i dag:

No problems!
Old 02-03-2012, 21:12   #8
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Det skal ikke være noe problem så lenge du holder deg innenfor den perioden du har fått visum. Er i Shanghai minst to ganger i året og har ikke opplevd at de har noe i mot meg i imigrasjonen. Den rent praktiske endringen etter fredsprisen er at jeg ikke lenger får flere innreiser på et visum og at de forlanger invitasjon fra universitetet jeg foreleser på.
Iflg. min mann, som skal undervise på et universitet i Kina 2 ganger i året, er de visst blitt strengere de siste månedene, men ikke vet jeg.

Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2012, 22:53   #9
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by no-backpacker View Post
Iflg. min mann, som skal undervise på et universitet i Kina 2 ganger i året, er de visst blitt strengere de siste månedene, men ikke vet jeg.

Xxx.
Jag ska i och för sig bara söka turistvisum men från 2012 är det svårare(mer jobb) för svenskar också. Är det fredspriset för oss också?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2012, 23:31   #10
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Jag ska i och för sig bara söka turistvisum men från 2012 är det svårare(mer jobb) för svenskar också. Är det fredspriset för oss också?
Er det snakke om de samme reglene som ble innført i Norge den 20. februar: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99845. De nye reglene i Norge går ut på at man må legge ved bookingbekreftelse på fly og hotell med mindre man har invitasjon.

Hvis det er mulig å bruke denne tråden til litt flere spørsmål rundt visum til Kina: er det slutt på at vanlig turistvisum gir 30 dager opphold? Snakket med noen som hadde hatt litt ekstra styr med søknaden pga. at de kun hadde fått innvilget 15 dager, men skulle oppholde seg der lengre. Tror det gikk i boks til slutt i hvertfall
Old 03-03-2012, 00:42   #11
BårdK
ScanFlyer Silver

Quote:

Xxx.
Jeg kom fra Shanghai sist mandag.

Såvidt jeg husker var det fra våren 2011 at jeg ikke lenger fikk flere innreiser på samme visum. De gjorde også slutt på muligheten for å sende søknaden i posten til ambassaden. En selv eller andre måtte fra da av møte opp. Litt mer styr i forkant, men har ikke opplevd noe spesielt ved ankomst eller avreise på de fire besøkene jeg har hatt etter dette.
Old 03-03-2012, 03:00   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Såvidt jeg husker var det fra våren 2011 at jeg ikke lenger fikk flere innreiser på samme visum. De gjorde også slutt på muligheten for å sende søknaden i posten til ambassaden. En selv eller andre måtte fra da av møte opp.
Søknad i posten var det slutt på for ca. 2 år siden tror jeg. Slutt på multi entry visum er av litt nyere dato, kan godt stemme at det var for ca. et år siden som du skriver. Double entry går jo fortsatt an
Old 03-03-2012, 08:04   #13
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Søknad i posten var det slutt på for ca. 2 år siden tror jeg. Slutt på multi entry visum er av litt nyere dato, kan godt stemme at det var for ca. et år siden som du skriver. Double entry går jo fortsatt an
Mannen min sendte søknad i posten i august 2011, men fikk min bror til å plukke upp visumet.

Jeg vet ikke, har ikke satt meg så mye inn i det (det holder vel at en av oss gjør det...? :-D), men iflg. mannen skal det fra nyttår av være vanskeligere å få visum for bl.a. universitetetsfolk (mener det var det han sa....). Jaja, tiden vil vise, han skal til Kina igjen i mai, for 4 uker.

Xxx.
Old 03-03-2012, 12:19   #14
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Er det snakke om de samme reglene som ble innført i Norge den 20. februar: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99845. De nye reglene i Norge går ut på at man må legge ved bookingbekreftelse på fly og hotell med mindre man har invitasjon.
Ja, men svenskar måste även bifoga ett personbevis(vet inte vad motsvarigheten heter i Norge). Verkar som att kineserna vill bli mer byråkratiska. Undrar vad vi svenskar gjort dem?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 14:58   #15
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Jaja, jeg gleder meg til jeg skal søke om visum til Kina.... Var et styr da jeg skulle ha visum til India fordi jeg er adoptert fra Korea. Ambassaden i Oslo ble skikkelig forvirret...

Xxx
Old 03-03-2012, 14:59   #16
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Quote:
iflg. mannen skal det fra nyttår av være vanskeligere å få visum for bl.a. universitetetsfolk
Et 20-talls rektorer fra norske universiteter og høgskoler må avlyse en planlagt reise til Kina fordi de ikke får visum. De begrunner avslaget med at universitetene har det for travelt til å ta i mot den norske delegasjonen.
http://www.an.no/nyheter/article5947959.ece

Så kan man jo bare spekulere i om dette har noe med en viss fredspris å gjøre eller ikke..
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 15:24   #17
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by orhel View Post
Et 20-talls rektorer fra norske universiteter og høgskoler må avlyse en planlagt reise til Kina fordi de ikke får visum. De begrunner avslaget med at universitetene har det for travelt til å ta i mot den norske delegasjonen.
http://www.an.no/nyheter/article5947959.ece

Så kan man jo bare spekulere i om dette har noe med en viss fredspris å gjøre eller ikke..
Mulig det var den artikkelen mannen min hadde lest. Nå skal ikke han "på besøk", men han skal undervise og er invitert av universitetet der. Jeg regner med det er litt anderledes iom. at han vil ha en invitasjon.

Lurer forresten på en ting.... Før var det mulig å få visum i Hong-Kong hvis man reiste via. Hong-Kong med tog/båt. Er det fortsatt mulig? Ikke at jeg tror vi tar sjansen på det, men ble bare nysgjerrig.

Xxx.
Reply

Posting Rules