Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2012, 23:41   #1
flyfredrik
ScanFlyer Blue
 
flyfredrik's Avatar
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 181
Default B 757 MAX?

Tror dere som kan litt mer om dette enn meg, at det kunne ha vært mulig med en B757 MAX, slik som de nye B737 MAX-ene?
__________________
I <3 1:400-models, especially Phoenix, Dragon and Gemini
flyfredrik is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 00:04   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default

Nei 757 er død og begravet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 00:06   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: B 757 MAX?

Nei, fabrikken er demontert og utstyret skrapet og solgt. Dessuten vil en 737-9max i stor grad fylle behovet, kanskje untatt på de aller lengste rutene, som uansett er er såpass liten nisje at det ikke er noe marked for det

Selv om de ikke klarer transatlantisk og ikke er like effektive på "hot and high" så har 737 og 320 serien utkonkurert 757 idag på de fleste rutene den ble brukt på
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 00:27   #4
flyfredrik
ScanFlyer Blue
 
flyfredrik's Avatar
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 181
Default Re: B 757 MAX?

Takk for svaret
__________________
I <3 1:400-models, especially Phoenix, Dragon and Gemini
flyfredrik is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 00:28   #5
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
Default Re: B 757 MAX?

..men inntil 73MAX kommer, er det mange i nord som er fornøyd med at 757'ene fra Mint har erstattet Spanairs A321 som alltid måtte ha fuelstop sørover, og ofte nordover. Senest i dag måtte EC-LBC holde flere runder nord for TOS etter direkteflight før den landet - en umulighet da A321 fløy. 757 rules i Y 210+ og range
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 11:38   #6
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: B 757 MAX?

Hva kommer United til å sette inn på OSL når 757 en gang går ut? 787?
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 11:42   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,151
Default Re: B 757 MAX?

Quote:
Originally Posted by posthuman View Post
Hva kommer United til å sette inn på OSL når 757 en gang går ut? 787?
Eller Boeing 737-900.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 11:45   #8
bgo-flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
Default Re: B 757 MAX?

Ja, sikker på at OSL er en av de første 787 destinasjonene til United.
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 12:02   #9
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: B 757 MAX?

Eller at de ikke ser noe markede for noe større en 757 og derfor legger ned ruten, da de er utkonkurert av DY sine 787

Vil 737MAX ha rekkevidde over atlanteren? Selv om rekkevidden går opp med 10% så er det vel fremdeles for kort, spesielt vestover?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 12:05   #10
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: B 757 MAX?

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Eller Boeing 737-900.
Det kan bli en ulønnsom rute hvis det blåser litt på vei vestover.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 12:08   #11
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: B 757 MAX?

Nå som US har lempet på tollbarrierene på norsk oppdrettslaks, skulle man tro det kunne gjøres litt cargo på ruten fremover. Da holder det vel ikke med buken til en 737. Evt 757 for den saks skyld.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 14:17   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: B 757 MAX?

Problemet er at chilensk laks er tilbake i fullt monn etter ISA-angrepet for et par år siden. Dermed kan en si at vinduet for norsk laks i USA er i ferd med å lukke seg og behovet for cargo-kapasitet like så.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 14:33   #13
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: B 757 MAX?

B757MAX kunne vært en interessant idé ja, dersom
flytypen fortsatt hadde vært i produksjon. Mere synd
synes jeg, at det er alt for sjeldent man faktisk
ser B737-900 - håper det blir mer av denne på sikt.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 15:55   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: B 757 MAX?

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Det kan bli en ulønnsom rute hvis det blåser litt på vei vestover.
Er det basert på 739ER? Er vel ganske åpenlyst at den orginale 739en ikke har sjangs, siden den har kortere range enn f.eks. 738 (samme fuelkapasitet, men større fly).

Hvor lang range vil 737MAX9 (er det slik det skrives?) ha i forhold til dagens 737- og 757-modeller?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 16:38   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: B 757 MAX?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Hvor lang range vil 737MAX9 (er det slik det skrives?) ha i forhold til dagens 737- og 757-modeller?
Det er lite som er kjent ennå, men basert på en generell 7% besparelse i driftskostnader som Boeing reklamerer med, samt litt ekstra for bedre generell fueleffektivitet, kan man vel antyde en økning på ca 10%. Og med større vinger, får man høyere fuelkapasitet der også. Ellers vet man jo lite eller ingenting om fuelkapasitet ennå.

Mitt tips er at det blir mulig å opererere noenlunde effektivt over Nord-Atlanteren med low density 739MAX, men omtrent de samme begrensningene man har med 752 idag. Og omtrent null cargokapasitet, både vekt- og volummessig. Noen LCC-favoritt blir den nok uansett ikke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 21:10   #16
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: B 757 MAX?

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Problemet er at chilensk laks er tilbake i fullt monn etter ISA-angrepet for et par år siden. Dermed kan en si at vinduet for norsk laks i USA er i ferd med å lukke seg og behovet for cargo-kapasitet like så.
USA er allerede et stort, men også potensielt marked for norsk laks og dette vil øke i årene som kommer (også chilensk laks). I dag flys mye av den norske laksen som skal vestover ut fra London. Litt avsporing, sorry.
posthuman is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Max flytid A380? Intemezz Flyteknisk forum 1 28-12-2015 00:26
Colgate Max White... Tom McNikon Bilder & foto 3 20-08-2012 22:45
Nå er Max Manus på Airliners Lennart Bilder & foto 11 23-03-2010 22:55
Max flyhøyde Boeing Flyforum 4 29-10-2009 23:02


All times are GMT +2. The time now is 04:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.