Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2018, 11:39   #121
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Om et par uker skal jeg kjøre fra San Francisco, CA til Portland, OR. 4 dagers kjøring totalt. Tips til steder å stoppe underveis mottas med takk
Garberville, CA: "The Marijuana Heartland of the USA".
Avenue of the Giants: "Scenic route" med svære redwood-trær. https://en.wikipedia.org/wiki/Avenue_of_the_Giants
Crater Lake: Svært vulkankrater med et vann i. https://www.nps.gov/crla/index.htm
Hele kysten er ellers "scenic".
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2018, 15:09   #122
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Om et par uker skal jeg kjøre fra San Francisco, CA til Portland, OR. 4 dagers kjøring totalt. Tips til steder å stoppe underveis mottas med takk
På todo-listen min er skog med store trær nord for San Francisco, det er muligens flere av dem.

Og så har jeg sett bilder av en spesiell spiss haug litt inn i landet fra Portland hvor de var satt opp rene trollstigen av trapper og gangbroer. Klarer ikke gjenfinne den.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2018, 00:39   #123
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Om vi tar utgangspunkt i rutene langs kysten, så er 4 dager fornuftig, valgene starter allerede i San Francisco og om du velger Highway 1 som går helt ute ved kysten opp til Mendocino eller kombinasjonen av 101 og 128 via Napa / Sonoma / Santa Rosa. Begge er flotte - det har mer med hva som er viktig (og husk at det blir mye kyst landskap uansett (og sombroder EB sier Vin blir aldri feil).

Noe å ha i tankene er at været kan by på rimelig kjølig tåke fra sjøen. Uansett er Mendocino et brukbart sted å tilbringe første natten, Little River Inn er å anbefale (dog en stund siden vi var der). Alternativt å kjøre til Eureka som gir en litt bedre start neste dag. San Francisco - Mendocino langs Highway 1 er ca 4 timer, ren kjøre tur via 101 / 128 3 timer og 30 minutter. Eureka er vel 2 timer lengre (men det er mye veiarbeide på strekningen).

Jeg vil ikke anbefale Garberville, ja det var Marijuana «hovedstaden» så lenge det var forbudt, men mye har skjedd etter Legaliseringen og det er ikke udelt positivt for Garberville. Redwood skogen derimot er absolutt verdt det.

Neste dags etappe kan gå til Newport Beach Oregon, ren kjøretid 6:30 fra Eureka, men det er mange flotte steder langs Oregon kysten - ville nok passere Bandon og Coos Bay og heller bruke tid Dunes City og Florence, det er her du finner de spesielle sand dynene (som vokser). Newport er en fin by, et spesiellt hotell er Hotel Sylvia Beach som ligger på stranden, det er et hotell som har en tilknytning til den berømte Engelske Bok handelen i Paris (Shakespeare and Company). Vil ikke anbefale middag på hotellet (god mat, men veldig kjedelig lokalet) det ligger masse utmerkede Resturanter i gangavstand fra hotellet.

Neste dag ville jeg kjøre via Cannon Beach - stoppe i Pacific City og ha Lunch på Pelican Brewery - og enten ta en natt i Cannon Beach (Surfsand Hotel) og da er det 1:30 inntil Portland (hvor jeg også har noen kilo tips).
Old 09-10-2018, 00:42   #124
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
På todo-listen min er skog med store trær nord for San Francisco, det er muligens flere av dem.

Og så har jeg sett bilder av en spesiell spiss haug litt inn i landet fra Portland hvor de var satt opp rene trollstigen av trapper og gangbroer. Klarer ikke gjenfinne den.
Mulig du tenker på Multenomah Falls, ca 25 minutter uten for Portland i Columbia Gorge. Min svigerinne og svoger bro rett i nærheten, men obs! «Trollstigen» og trappene er stengt og vil være stengt mest sannsynlig neste år også pga en stor skogbrann som har gjort området meget rasfarlig. De er igang med å sikre dette med tanke på å gjenåpne, men det vil ta tid da noe av planen er ny beplatning.
Old 09-10-2018, 09:28   #125
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Mulig du tenker på Multenomah Falls, ca 25 minutter uten for Portland i Columbia Gorge.
Nei, det jeg har sett bilder fra var mye mer spesielt. Det var sikk-sakk helt opp mot en spiss nut og det var ikke stier som var huggd inn i terrenget, men oppbygd rett over. Husker ikke om det var i tre eller metall. Husker det så temmelig bratt ut.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 09-10-2018, 09:30   #126
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Jeg vil ikke anbefale Garberville, ja det var Marijuana «hovedstaden» så lenge det var forbudt, men mye har skjedd etter Legaliseringen og det er ikke udelt positivt for Garberville.
Høres ikke ut som en sted hvor man ønsker bevege seg i trafikken...

Men strekningen nordover fra San Fransisco har jeg veldig lyst til å utforske. Kan ikke vente til selvkjørende bilder kommer slik at jeg kan reise der.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 10-10-2018, 16:24   #127
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nei, det jeg har sett bilder fra var mye mer spesielt. Det var sikk-sakk helt opp mot en spiss nut og det var ikke stier som var huggd inn i terrenget, men oppbygd rett over. Husker ikke om det var i tre eller metall. Husker det så temmelig bratt ut.
Og det var i nærheten av Portland ? Tilbringer jo mye tid i Portland og områdene rundt Portland, Columbia Gorge og Bend - og ble nysgjerrig fordi dette er noe vi også kunne tenke oss å oppleve. Har du noe mere informasjon ?
Old 10-10-2018, 17:30   #128
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Tusen takk for tips! Dette skal sjekkes ut. Multnomah Falls har jeg vært før! Anbefales på det varmeste
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2018, 20:25   #129
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Og det var i nærheten av Portland ? Tilbringer jo mye tid i Portland og områdene rundt Portland, Columbia Gorge og Bend - og ble nysgjerrig fordi dette er noe vi også kunne tenke oss å oppleve. Har du noe mere informasjon ?
Etter atskillig Googling mener jeg å ha funnet det, Beacon Rock.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 26-11-2018, 03:02   #130
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Tilbake fra kjøreturen vår. Vi bodde på Little River Inn i Mendocino, et sjarmerende familiedrevet hotell, med nydelig utsikt over Stillehavet. En fin plass å nyte morgenkaffen. Neste etappe gikk til Crescent City, hvor overnattingslokalitetene var i en mye mer shabby tilstand (Oceanfront Lodge) men det lå til gjengjeld like ved et lokalt bryggeri som hadde både god øl og god mat - Seaquake Brewery. Neste dag regnet det kraftig, så vi kjørte raka vegen opp til I-5, og mot Salem hvor vi leverte leiebilen 5 minutter før kontoret stengte. Siste natta tilbragte jeg ved PDX på La Quinta mens broren min dro til sin vertsfamilie fra sin high school utveksling for 5 år siden og feiret Thanksgiving med dem.

Vi tilbakela gode 1000 miles på 4 dagers mer eller mindre effektiv kjøring. Mulig jeg kommer med et lite reisebrev fra ruta vår når tiden tillater det. Takk for gode tips i denne tråden
Old 12-05-2019, 15:15   #131
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Hei, vi ser på California påsken neste år med fly inn og ut fra LAX så noen spørsmål:

- Tenker to dager med en base i LA og da Santa Monica/Venice eller Beverly Hills. For å få mest mulig inntrykk med minst mulig mas.

- Deretter 7 dager med litt mer strandferie og da type San Diego.

Høres det som et moderat reiseprogram? Får man da mye California uten for mye stress?

- Været er greit i april?

- Venter man med leiebil til etter LA eller er det like greit å ha den med en gang da transport til og fra flyplassen osv går opp i opp med parkeringsutgifter og mas?

- Noen perler på strekningen LA til San Diego man bør få med seg eller tilbringe alle strand dagene hvor man får mye hotell for pengene?

Innspill tas gledelig i mot og vi er med tre barn.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2019, 15:35   #132
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Kan nok være ganske friskt i april i San Diego, og spesielt temperaturen i havet er for spesielt interesserte.
For min del så er strandferie i de traktene forbeholdt sommeren/sensommeren. Stillehavet gjør mye for å holde temperaturen lav

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2019, 15:36   #133
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er jo endel strand-steder mellom LA og San Diego. Vi var blant annet innom Huntington Beach på en tur tilbake i 2011, så litt retro tilbakeblikk på flere måter

https://forum.flyprat.no/showthread....ght=Huntington

Været.....jeg har vært i LA i juli og fryst, pga kaldt vær fra Stillehavet
Old 12-05-2019, 15:54   #134
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Hmm.. det var litt fryktet ja.

Hva med oppleve et par dager og så solferie i Vegas etterpå da? Hvordan er tempen der i April?

Old 12-05-2019, 16:02   #135
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hva med oppleve et par dager og så solferie i Vegas etterpå da? Hvordan er tempen der i April?
Du finner værstatistikk på Weatherbase

http://www.weatherbase.com/weather/w...tes-of-America

Old 12-05-2019, 16:06   #136
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Du finner værstatistikk på Weatherbase

http://www.weatherbase.com/weather/w...tes-of-America
Jepp, bruker Internett mye til slikt, men det kan fort bli misvisende. Har vel hatt en god del turer til Asia hvor alle værmeldinger og statistikker sier møkkavær men har hatt strålende sol hele oppholdet. Værstatistikken for San Diego kan fort lure meg til å tro at det er strålende.

Jeg MÅ ha bassengvær på en brorpart av turene. Sikkert noen her som har vært i Vegas i april.

Old 12-05-2019, 16:16   #137
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Jepp, bruker Internett mye til slikt, men det kan fort bli misvisende. Har vel hatt en god del turer til Asia hvor alle værmeldinger og statistikker sier møkkavær men har hatt strålende sol hele oppholdet. Værstatistikken for San Diego kan fort lure meg til å tro at det er strålende.
Statistikken lyver sjelden, den sier jo bar noe om hvordan været har vært, ikke noe om hvordan det blir. Temp blir sjelden feil, nedbør er ofte vanskeligere å tolke for den sier ikke noe om det er dagsregn eller en regnbyge som gir all nedbøren.

Quote:
Jeg MÅ ha bassengvær på en brorpart av turene. Sikkert noen her som har vært i Vegas i april.
Husk at (en del) hoteller i Vegas (og California for den delen) stenger ute-bassengene om vinteren, så sjekk om de er åpne når du skal dit.

Vegas er tørt, men men være alt fra kaldt til varmt i april (ref. linken også), så hva det blir i april 2020 er vanskelig å spå nå. Snittet er rundt 20C så god mulighet for en "grei norsk sommer", men blir det litt kjølig er det fort noe som kan bety at "pool closed due to cold weather". Ser man på statistikken så ser man også at det er forskjell på om det er 1. april eller 30. april værmessig. Vegas har ørken-klima så kan fort være stor forskjell på natt- og dagetemp i april. "Lowest temp" i statistikken er typisk kalde ørkennetter. I det store og det hele - temperaturen i Vegas kan variere mye, jeg har vært der mange ganger på samme tid av året, og temperaturen/været har aldri vært det samme. Eneste er vel at i perioden mai-sept så kan du regne med "godt varmt vær"

Last edited by Discus; 12-05-2019 at 16:18.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2019, 20:02   #138
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Hei, vi ser på California påsken neste år med fly inn og ut fra LAX så noen spørsmål:

- Tenker to dager med en base i LA og da Santa Monica/Venice eller Beverly Hills. For å få mest mulig inntrykk med minst mulig mas.

- Deretter 7 dager med litt mer strandferie og da type San Diego.
Det er mange grunner til å reise til California, men badeferie er ikke en av dem. Problemet er den kalde havstrømmen fra nord. Det er nede i 14 grader om vinteren og det går ikke opp før etter påske og kommer ikke over 20 i løpet av sommeren. Man vil se folk som bader/surfer, men da gjerne med våtdrakt.

Den kalde havstrømmen påvirker også luften. Dette er langt sør og det kan være fint om dagen, men om kvelden blir det kjølig selv om sommeren. San Fransisco og San Diego er ikke særlig forskjellig for temperaturer i luft og vann.

Brukte etter tips her på forumet Marina del Rey som base camp for tur til Los Angeles i Februar. Det var greit for å få med seg kanalene og strandområdet fra Venice til Santa Monica.

Getty Center er verdt å få med seg i LA, det ligger litt oppi en dal og har fantastisk utsikt. Klarte time det slik at jeg fikk med meg utsikt før og etter solnedgang, begge spektakulære. Og så er det mye kunst å se der.

En skikkelig turistfelle, men noe man nesten bør få med seg, er walk of fame og alle elendige utkledningene folk har. Et par er veldig bra, men mesteparten er bare møl. Ikke ha for høye forhåpninger og ta det med et smil for å bli ferdig med det.

Ikke kast bort tid på å prøve komme opp til eller nært Hollywood-skiltet. Det er ikke veldig vanskelig å komme nært, men du kan bli stoppet av politiet pga. restriksjoner i nabolag som er lei av turister.

Nærmere San Diego er La Jolla Cove med masse sjøløver et must å se.

I San Diego passer antagelig Hotel Del Coronado på Coronado for dere. Likte stemingen på øya som faktisk minnet meg litt om Key West. Følte at man var på ferie der. Fin diger strand, men så var det dette med det kalde vannet da.

Skal dere ta den tradisjonelle turen over til Tijuana så pass på at det blir lange køer tilbake utover dagen. Og om Trump finner på å stenge grensen så får man noen praktiske utfordringer.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 12-05-2019, 21:50   #139
ToreD
Flydiot

Som flere skriver California er ikke strand og bad i april. Dagtemp varierer mye, men noe særlig over et par og tjue er flaks. West Hollywood og Beverlia har mye bra hoteller og noen med oppvarma bassenger. Oppi lia er det kort vei til mange av turistfellene og det er mange bra spisesteder.

Vegas i april kan også være svært friskt. Spesielt kveld og natt. Men plutselig kan du få et par dager med 25-27 grader før det er 12 dagen etter.
Mange av resortene har store bassenger, men jeg kjenner ikke til noen som er oppvarma, så de aller fleste er nok ikke åpnet for sesongen enda.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2019, 13:37   #140
BårdK
ScanFlyer Silver

Bodde et år i La Jolla for noen år siden og det er sommertemperaturer mellom 18 og 22-25 grader året rundt. Badevannet er for kalt for meg også i juli og juni (i beste fall 20 grader, men varmere i Mission Bay). En uke i San Diego og omegn er ikke for mye. Masse å se og oppleve (Seaworld, Zoo, Coronado Island, Balboa Park, Cabrillo osv.)

Posting Rules