Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2008, 18:56   #121
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

och då får du i alla fall inte en A330 motor med dig i belly på 737 sett enbart till vikten. Sen är ju platsen en annan faktor. Så RFS it is.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 18:58   #122
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
och då får du i alla fall inte en A330 motor med dig i belly på 737 sett enbart till vikten. Sen är ju platsen en annan faktor. Så RFS it is.
Nei, men man får med seg endel annet

Tommy skrev:

Quote:
Paa IAH faar man beskjed om aa ha en lastebil klar med en RR motor og pakke motoren og andre komponenter og laste bilen slik at denne er klar for avgang..............Klokka har naa blitt 1445 og Dag har faatt beskjed om at motoren maa skiftes, trucken sendes umiddelbart avgaarde, ETA MEM midnatt. ............slapper av paa et hotell ved flyplassen i paavente at motoren skal ankomme fra IAH med lastebil.
Old 01-12-2008, 18:59   #123
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Nei, SAS fraktet motoren med bil fra Kobenhavn. SAS har naervaer paa TRD og har mekanikere 45 minutter unna med rutefly
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 19:21   #124
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Uten at det har noe med denne saken å gjøre, husker jeg godt SAS Cargo truck mistet en JT8D under en litt rask sving fra Snarøyveien inn i Oksenøyveien. Motoren hoppet noen gode meter over krysset og havnet i gresset foran kollen..
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 19:22   #125
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

La oss si at med en flåte på 4 fly så har sikkert SAS ... 1 motor spare.
Og om den f.eks ikke er helt klar til å ship'es når SE-REF's shuter ned , og om tante har baller så kan det være årsaker til at ting tok tid ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 19:51   #126
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
La oss si at med en flåte på 4 fly så har sikkert SAS ... 1 motor spare.
Og om den f.eks ikke er helt klar til å ship'es når SE-REF's shuter ned , og om tante har baller så kan det være årsaker til at ting tok tid ?
Dersom du har en kritisk reservedel til 15 mill USD paa lager, gi meg EN grunn for at denne ikke er 100% klar??

Dette blir for dumt..
Old 01-12-2008, 20:05   #127
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Fakta: Det tar maksimum 2 timer aa finne ut om motoren trenger aa skiftes eller ikke med erfarne mekanikere on site
Det er gjerne litt andre deler og summer, men et prinsipp jeg ofte bruker i min jobb er at kostnaden av å sende en erstatning på vei og evt. få den i retur om det viser seg den ike var nødnvedig, evt. stoppet på veien og ut så tilbake, er som oftest langt billigere enn å vente på å finne ut om man trenger delen.

Som en bonus har man plutselig en definert ramme med tid for feilsøking, da beslutning om nye deler er tatt, og det er da bare tiden frem til ankomst som å dele opp i feilsøking og så evt. klargjøring om feilsøking ikke fører frem.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 20:09   #128
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Dersom du har en kritisk reservedel til 15 mill USD paa lager, gi meg EN grunn for at denne ikke er 100% klar??

Dette blir for dumt..
I et tenkt tilfelle kan det være at motoren på lager' nettop var plukket av en annen maskin og dermed ikke var så klar som vi rikssynsere tror.

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Det er gjerne litt andre deler og summer, men et prinsipp jeg ofte bruker i min jobb er at kostnaden av å sende en erstatning på vei og evt. få den i retur om det viser seg den ike var nødnvedig, evt. stoppet på veien og ut så tilbake, er som oftest langt billigere enn å vente på å finne ut om man trenger delen.

Som en bonus har man plutselig en definert ramme med tid for feilsøking, da beslutning om nye deler er tatt, og det er da bare tiden frem til ankomst som å dele opp i feilsøking og så evt. klargjøring om feilsøking ikke fører frem.

-A
Helt enig i at det er et godt prinsipp, og jeg har også sendt hele servere til [bla.a] Harstad.... før vi var ferdig med diagnosen forde flyet gikk om 2 timer og neste om 6 timer.
Old 01-12-2008, 20:16   #129
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
I et tenkt tilfelle kan det være at motoren på lager' nettop var plukket av en annen maskin og dermed ikke var så klar som vi rikssynsere tror.
Er enig at det hadde vaert interessant aa hoere fra noen som jobber i SAS om hva som egentlig er grunnen til at dette tok saa lang tid.

De to motorbyttene paa SAS sine A330 jeg kjenner til, har tatt 4 og 6 dager aa faa gjennomfoert.
Old 01-12-2008, 20:18   #130
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Tror i alle fall vi er enige om at det er SAS og ikke RR som skal bestemme...
Old 01-12-2008, 20:37   #131
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post

-A
Ja, det er vi enige i at SAS boer bestemme, ikke RR, selv om det har blitt hintet om annet tidligere i traade.

I dette tilfelle snakker man ikke om rambrikker eller harddisker, men om deler som koster 15 millioner dollar og ett produksjonsredskap som det koster minst 100.000 kr. i timen aa ha staaende, i tillegg til tapt goodwill. I tillegg, er motoren oedelagt, finner man det ut rimelig raskt, mens en PC/server reparasjon er mye mer uforutsigbar

Det blir for naivt aa tro at et flyselskap som CO sloeser og tar daarlige avgjoerelser. Dag sa det rimelig straight forward: Mitt maal er aa faa flyet i lufta saa snart som overhode mulig og han la paa bordet klare svar paa hvor lang tid ting MAKS. De tallene har jeg presentert i denne traaden.

At SAS ikke har klar driftskritiske reservedeler, tyder paa daarlig planlegging. I tillegg snakkes det ikke om at SAS ikke har hatt deler paa lager, det snakkes om aa konsultere seg med RR, noe som stinker beslutningsvegring og at noen ikke har baller til aa take charge for aa faa ting gjort (ikke tanta til PA sine baller )

Det blir selvsagt spekulasjoner hva som har skjedd, men naar man kjenner fakta om hvor lang tid boer det vaere lov til aa stille spoersmaal om hvorfor dette tar saa lang tid.

Intet hadde vaert bedre enn en logisk forklaring fra SAS
Old 01-12-2008, 20:58   #132
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
I dette tilfelle snakker man ikke om rambrikker eller harddisker, men om deler som koster 15 millioner dollar og ett produksjonsredskap som det koster minst 100.000 kr. i timen aa ha staaende, i tillegg til tapt goodwill. I tillegg, er motoren oedelagt, finner man det ut rimelig raskt, mens en PC/server reparasjon er mye mer uforutsigbar
IT-biter, enten det er servere eller andre ting, er nok ganske enkle å feilsøke. Det er bare veldig mange som ikke er flink å bruke gange-tabellen sin og finne ut hvor (timepris * tid + usikkerhet) krysser konstanten (ny del + litt arbeide). Det er nok forbløffende likt uansett hva system man jobber med, flymotorer eller IT.

Har man en fornuftig kompetanse så ser man veldig fort at man jakter på en "heisenbug" og vet det er bedre for alle å bare trø til med et bytte. Eneste problemet med IT i motsetning til en liten turbin er at man faktisk må forklare kunden dette forbausende ofte fordi det ikke er så opplagt med så små verdier i spill.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 22:46   #133
intransfer
ScanFlyer Blue

Quote:
Er enig at det hadde vaert interessant aa hoere fra noen som jobber i SAS om hva som egentlig er grunnen til at dette tok saa lang tid.

De to motorbyttene paa SAS sine A330 jeg kjenner til, har tatt 4 og 6 dager aa faa gjennomfoert.
Det er ikke sikkert at det ligger noen hyper rasjonelle tanker bak dette. Det bare ble sånn. De ulike resultatenhetene i SAS tenker ut i fra sitt kostnadsbilde og budsjetter, og handler deretter.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 22:47   #134
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg haaper du tar feil!
Old 01-12-2008, 22:48   #135
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
Det bare ble sånn.
Der tror jeg du traff spiker'n på hodet gitt .......
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 12:44   #136
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann forumvenner!

Da ser det ut til at det har roet seg litt og jeg vil bare legge inn et punkt til slutt. Jeg av alle vil ikke kaste stein i glasshus og de fleste av oss som jobber i denne industrien har gjort eller sett en del feil i vaar tid, men poenget er jo at man skal laere av disse feilene og unngaa aa gjoere den samme feilen hver gang.

Det andre poenget jeg vil legge fram, noe som jeg ogsaa har nevnt tidligere, er at dette forumet har folk med forskjellig bakgrunn og det er jo det som gjoer dette interessant. Vi har medlemmer med lang fly erfaring, flygerledere, oekonomisk erfaring, teknisk erfaring, fly interesse og en mass andre jeg ikke husker i farten og det er greit aa hoere paa disse en gang i mellom, saa lenge de holder seg til fagomraadet, da de sikkert har greie paa det de jobber med til dagelig...

Og til slutt jeg er sikker paa at dere som jobber i et bestemt yrke kan se paa andre selskap i samme industri og kjenne igjen problemer uten og ha en insight i detaljene og trekke en nogenlunde riktig konklusjon.

Dag
Old 05-12-2008, 11:47   #137
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Her er en liten reportasje fra vår lokale avis Stjørdalens Blad i forbindelse med saken...

http://www.bladet.no/nyheter/article3972097.ece

Quote:
Byttet motor til 120 millioner

Det er aldri blitt reparert på et så stort fly ved Værnes, som Airbus-flyet som måtte nødlande i forrige uke.

Last edited by Utflyttet; 05-12-2008 at 13:27. Reason: Ingress SKAL være med ved linking til eksterne kilder
LTH is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2008, 18:21   #138
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Interessant artikkel. Det ser ut som at motoren faktisk ankom TRD allerede torsdag og at de brukte fra torsdag til mandags morran paa motorskiftet.
Old 05-12-2008, 18:30   #139
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ser ogsaa at Trent 700ene til SAS veier dobbelt saa mye som det andre Trent 700 gjoer i foelge Stjoerdalsposten
Old 05-12-2008, 19:50   #140
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Legger også merke til at undersøkelsen på Værnes kostet 120 mill. Det var mye pæng.
storg is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules