Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2013, 10:54   #121
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Da fikk man endelig et vel gjennomtenkt og greit svar. Flyklagenemnda neste. Noen som har innspill på hva man skal ta med til den?
Hva du skal ha med i klagen fremgår av transportklagenemda sin hjemmeside:
Quote:
*Opplysninger om påklaget reise (flightnummer, avreise- og ankomststed, reisetidspunkt, redegjørelse for hendelsesforløpet).
*Opplysninger om din klage til motpart og avslag fra motpart (datoer, kort forklaring).
*Dokumentasjon som du kan legge ved (reisedokumenter, klagen til motpart, avslag fra motpart, evt. annen korrespondanse med motpart).
*Ved erstatningskrav bør du dokumentere det økonomiske tap du har lidt.
I tillegg bør du, uten skrivefeil, presist formulere argumenter for hvorfor du skal ha krav på kompensasjon, da i form av prisavslag gunnet mangel ved tjenesten e.l.

(Litt OT: En liten bemerkning, sml dine tidligere innlegg: Merk at forbrukerkjøpsloven IKKE kommer direkte til anvendelse ved kjøp av tjenester, som en flyreise jo er, jf. fkjl § 1 annet ledd "ting". Bestemmelsene i kjøpslovgivningen kan likevel brukes til å oppstille generelle kontraktsrettlige prinsipp, slik som prisavslag, men det blir uansett feil å bygge en klage utelukkende basert på forbrukerkjøpsloven.)

Kan ikke se at noen lignende saker har blitt avgjort i nemnda, så blir interessant å se hva utfallet av klagen blir.

Edit: Viktig at du uansett går grundig gjennom vilkårene for reisen og ser om bytte av equipment er nevnt der og evt. hva.

Last edited by LN-AØR; 05-09-2013 at 11:15.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 11:16   #122
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Gjør som LN-AØR skriver. Bare ta med relevante fakta, ikke noe annet. Og for all del: Ikke belær nemnda om juss!! Da går du garantert på en smell. For da flyttes fokus fra sak til regler, og du får en forklaring på hvordan reglene egentlig er, og beskjed om at du har misforstått, og så blir det avslag. Nei, få fram faktum tydelig, så får du vurdert om du ut fra omstendighetene har krav på kompensasjon av noe slag. Og det kan være nyttig for alle.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 12:30   #123
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Mod/* Det har blitt ryddet i tråden. Vennligst hold dere til topic som er trådstarters klage og eventuelle muligheter for kompensasjon.*

Last edited by LN-AØR; 05-09-2013 at 12:34.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 16:18   #124
jalig
ScanFlyer Blue

Takker for innspill så langt.

Er det noen som har innspill til konkrete formuleringer av argumentasjon for min sak her?

Som folk sier vil det jo være første gang en slik sak prøves i nemda, og jeg tror det er i alles interesse at den da presenteres så sterkt som mulig.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2013, 14:21   #125
jalig
ScanFlyer Blue

Da har jeg fått vedtak fra nemnda.

Og jeg er meget fornøyd!

Jeg er usikker på om jeg kan legge ut hele vedtaket her før den publiseres på deres nettsider.

Men kan si såpass som at jeg ble hørt, og at flyselskapet må stå ansvarlig for sin markedsføring og gjennomføre det de lover.

Ettersom jeg betalte 1800 t/r for reisen har det ikke mye å si for meg, men for mange andre vil det være betydelig å hente i dette tilfelle.

Såååå konklusjonen er at flyklagenemda ser at produkt avvikende fra markedsføring er satt til:

Avslag på 10% av reisens pris.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 21-10-2013, 14:34   #126
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Gratulerer, men ser også at Flyklagenemda landet på en litt mer edrulig kompensasjon enn hva du ba om. 50% var tydeligvis i overkant
Old 21-10-2013, 14:37   #127
jalig
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Gratulerer, men ser også at Flyklagenemda landet på en litt mer edrulig kompensasjon enn hva du ba om. 50% var tydeligvis i overkant

Det er helt sant, men man kan jo aldri få mer enn man ber om, slik at da må man jo be om litt mer. Ellers har man jo et dårlig utgangspunkt for forhandling

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 22-10-2013, 06:38   #128
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Det er helt sant, men man kan jo aldri få mer enn man ber om, slik at da må man jo be om litt mer. Ellers har man jo et dårlig utgangspunkt for forhandling
Grattis! Ser fram til å få se avgjørelsen. Husk likevel rådene her inne om å kreve det du mener du har krav på, ikke mer. Siden du ba om vesentlig mer enn du fikk, fikk du ikke fullt medhold. Hadde det vært en rettssak, kunne du f.eks. tapt saksomkostningene. Du risikerer å tape saken og, siden argumentene ikke henger i hop med kravet.

Last edited by RWY 24; 22-10-2013 at 06:52.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 07:10   #129
flyer88
ScanFlyer Blue

Fantastisk! Jeg var en av de mer skeptiske, men bra for deg at du fikk gjennomslag!
Regnet i grunn med at sjangsen uansett ville være større hos flyklagenemnda enn hos Norwegian..
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 10:46   #130
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
En nemndsavgjørelse er ikke en forhandlingssituasjon, de skal forsøke å finne rett svar - ikke ta utgangspunkt i krav og motkrav og finne ut hva som ligger i midten

Men gratulerer med å vinne frem!
sukram is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 11:00   #131
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Da har jeg fått vedtak fra nemnda.

Og jeg er meget fornøyd!

Jeg er usikker på om jeg kan legge ut hele vedtaket her før den publiseres på deres nettsider.

Men kan si såpass som at jeg ble hørt, og at flyselskapet må stå ansvarlig for sin markedsføring og gjennomføre det de lover.

Ettersom jeg betalte 1800 t/r for reisen har det ikke mye å si for meg, men for mange andre vil det være betydelig å hente i dette tilfelle.

Såååå konklusjonen er at flyklagenemda ser at produkt avvikende fra markedsføring er satt til:

Fantastisk med så mye jobb for å sitte igjen med en rabatt på 180kr.
Må finne noe selv å klage på snart...
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 12:32   #132
jalig
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Fantastisk med så mye jobb for å sitte igjen med en rabatt på 180kr.
Må finne noe selv å klage på snart...
Blir jo evt bedre for de familier og andre som har betalt mange flere tusen enn meg for biletten sin da.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 22-10-2013, 12:39   #133
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Det skal du ha Jalig, du har kjørt på. Ikke noe jeg ville brydd meg med, da tiden du har brukt på alt dette nok ikke står i forhold til kompensasjonen(prisavslaget). Dog er det jo en rettesnor som sikkert alle selskap fanger opp og med dette får vi bukt med noe flyktig markedsføring(selv om jeg mente i dette tilfelle at det var godt opplyst at vi måtte ha med underholdning selv for å få tiden til å gå). Godt jobba!!!
Old 24-10-2013, 23:46   #134
haakonks
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ser ut som Flyklagenemnda har bestemt at Norwegian må refundere ti prosent av billettprisen for passasjerer som ikke fikk "Dreamliner-opplevelsen".

Norwegian er ikke fornøyd med dette... Da ser det jo ut som at alle som har bått A340 isteden for 787 kan og bør kreve å få tilbake penger fra Norwegian!

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2705732.ece
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 00:01   #135
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Ser ut som Flyklagenemnda har bestemt at Norwegian må refundere ti prosent av billettprisen for passasjerer som ikke fikk "Dreamliner-opplevelsen".

Norwegian er ikke fornøyd med dette... Da ser det jo ut som at alle som har bått A340 isteden for 787 kan og bør kreve å få tilbake penger fra Norwegian!

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2705732.ece
Betyr det at man har ti % avslag i alle tilfeller der turen går med en annen flytype enn oppsatt?
F. eks dersom SAS skulle finne på å fly en rute som er oppsatt med en Airbus A340 med en Airbus A330, som følge av en teknisk feil?

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 00:14   #136
haakonks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Betyr det at man har ti % avslag i alle tilfeller der turen går med en annen flytype enn oppsatt?
F. eks dersom SAS skulle finne på å fly en rute som er oppsatt med en Airbus A340 med en Airbus A330, som følge av en teknisk feil?
Tviler på det, da SAS ikke reklamerer spesifikt med at det er A330-opplevelsen du skal få.
Norwegian bruker jo som kjent Dreamliner-opplevelsen meget aktivt i markedsføringen.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 02:58   #137
jalig
ScanFlyer Blue

Nei det stemmer ikke. Når du snart vil kunne lese "dommen" vil du se at her har norwegian reklamert meget spesifikt og brukt flyet og dets komfortprodukter som en del av sin markedsføring. Ikke markedsføring av destinasjonen sånn sett.

Derfor er det en objektiv mangel på produktet.
Kunden fikk noe annet enn det som var reklamert. Ei heller er det ikke noe vilkårene som omhandler flybytte.

Elsker uttalelsen til Norwegian i DN saken her. Hvem skulle trodd at lille jeg skulle være med på å sette de fast

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 25-10-2013, 07:33   #138
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Sette en høyesterettsadvokat fast står det respekt av. Grattis!!!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 07:36   #139
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Skal Norwegian betale 10% av en billett til 9000 kr t/r så er jo ikke kravet fra Kalig spesielt høyt. Dyrt å ikke tilby en cola og tørr baguette som plaster på såret!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 08:38   #140
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Grattis Jalig!

Trenger vel ikke forsiden i DN for å fortelle at "komiske-Skånvik" er i villrede.. hehehe.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules