Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2014, 21:30   #121
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Endte med innstilling pga hviletid, så ble booket med Delta til MSP og derifra med United. Fikk iallefall sett en ny flyplass og prøvd to nye flytyper. Men ble en lang natt...
Old 26-05-2014, 17:20   #122
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flight Cancelled View Post
Endte opp med å oppleve mitt eget brukernavn (avgang til BGO ble innstilt, som førte til at jeg ble booket om på en 2:05t senere avgang). I følge en artikkel på db.no så nevner de at man får rettigheter ved en 2t forsinkelse, og at det er en standarderstatning på 250 euro for flyvninger under 1500 km.

Hvordan stemmer dette? Kan jeg ha krav på noe erstatning, eller får jeg holde meg til et par ekstra kyllingspyd og gratis øl i loungen?
Og 19 dager senere fikk man svar fra SAS og, med beskjed om at jeg får 250 Euro i kompensasjon.

Jeg tror ikke mange faktisk er klar over hvilke rettigheter man har. Alt jeg fikk beskjed om er at "her er et nytt boardingkort, flyet går fra gate blabla om blabla" fra SAS i loungen. Kun det at jeg faktisk hadde sett slike tråder tidligere gjorde at jeg var klar over at det faktisk var litt strenge regler rundt det med kompensasjon ved forsinkelser.

Må også si meg særs fornøyd med at en litt-over 2 timer forsinkelse grunnet innstilling gir meg 250 euro, når billetten kostet 1607 NOK (=198 euro med dagens kurs). Ikke bare fikk man sett United sin siste hjemmekamp denne sesongen - SAS dekket også både flybillett og kampbillett til alle mann, mot to timer ekstra (med øl og kyllingspyd) i loungen!

Last edited by Flight Cancelled; 26-05-2014 at 17:23.
Flight Cancelled is offline  
Old 26-05-2014, 23:44   #123
Are G
EBD

Her lukter det krav mot DY.. 250€ må være nedtur å legge ut etter forsinkelse på en 299,- billett..
Are G is offline  
Old 27-05-2014, 21:26   #124
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Da fikk jeg endelig min sak avgjort i Flyklagenemnda. Klagde på Norwegian da de forsinket min avgang fra Dubai til Oslo med over 12 timer. Grunnen var at Norwegian skulle fly sitt personale ned med Emirates dagen før, men denne flygningen ble avlyst. De måtte derfor fly ned med samme fly jeg skulle hjem med og måtte derfor hvile.

Norwegian hevdet dette var ekstraordinære hendelser, men der fikk jeg medhold.

Utdrag:
Årsaken til forsinkelsen var at flyets besetningsmedlemmer ikke rakk frem i tide
som følge av kansellering av den flygning med Emirates de skulle benytte til Dubai.
Nemnda er av den oppfatning at det ikke kan karakteriseres som en ekstraordinær
omstendighet at man ikke rekker frem til jobben i tide grunnet vansker i trafikk,
forsinkelse med annet kommunikasjonsmiddel eller lignende.

...

Transportklagenemnda-fly anbefaler at Norwegian utbetaler standarderstatning med
600 euro samt erstatter klagers utgifter til hotell om mat med 1 652 kroner.
Vedtaket var enstemmig.

Det nytter å klage! Så gjenstår det bare å se om Norwegian etterkommer vedtaket eller om de forsetter trenden med å ikke rette seg.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 29-05-2014, 09:27   #125
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Da fikk jeg endelig min sak avgjort i Flyklagenemnda. Klagde på Norwegian da de forsinket min avgang fra Dubai til Oslo med over 12 timer. Grunnen var at Norwegian skulle fly sitt personale ned med Emirates dagen før, men denne flygningen ble avlyst. De måtte derfor fly ned med samme fly jeg skulle hjem med og måtte derfor hvile.

Norwegian hevdet dette var ekstraordinære hendelser, men der fikk jeg medhold.

Utdrag:
Årsaken til forsinkelsen var at flyets besetningsmedlemmer ikke rakk frem i tide
som følge av kansellering av den flygning med Emirates de skulle benytte til Dubai.
Nemnda er av den oppfatning at det ikke kan karakteriseres som en ekstraordinær
omstendighet at man ikke rekker frem til jobben i tide grunnet vansker i trafikk,
forsinkelse med annet kommunikasjonsmiddel eller lignende.

...

Transportklagenemnda-fly anbefaler at Norwegian utbetaler standarderstatning med
600 euro samt erstatter klagers utgifter til hotell om mat med 1 652 kroner.
Vedtaket var enstemmig.

Det nytter å klage! Så gjenstår det bare å se om Norwegian etterkommer vedtaket eller om de forsetter trenden med å ikke rette seg.

Bravo! Det er bra at definisjonen av ekstraordinære hendelser begrenses.
chrisljo is offline  
Old 29-05-2014, 18:13   #126
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Skal fly med Gol fra Sao Paulo til Fortaleza 13/6, hadde bestilt direktefly med avgang 14:00 og ankomst 16:55. Fikk mail i går med nye reisetider og med mellomlanding, stod ingenting om at de hadde endret noe, bare at reisen var bekreftet, lå først ikke merke til at de hadde endret noe, merket det først nå.

Har jeg krav på noe?
econ is offline  
Old 29-05-2014, 18:43   #127
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Har jeg krav på noe?

Brasil har none nye lover, men tviler på at de gir deg noe ytterligere rettigheter enn det du har fått. Du kan selv lese her
http://www.anac.gov.br
Old 30-05-2014, 03:55   #128
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Quote:
Skal fly med Gol fra Sao Paulo til Fortaleza 13/6, hadde bestilt direktefly med avgang 14:00 og ankomst 16:55. Fikk mail i går med nye reisetider og med mellomlanding, stod ingenting om at de hadde endret noe, bare at reisen var bekreftet, lå først ikke merke til at de hadde endret noe, merket det først nå.

Har jeg krav på noe?
Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Brasil har none nye lover, men tviler på at de gir deg noe ytterligere rettigheter enn det du har fått. Du kan selv lese her
http://www.anac.gov.br

Jeg tok kontakt med kunderservicen deres på chat, der jeg fikk forklart at avgangen hadde blitt kannselert pga at myndighetene hadde laget et flyforbud når det var VM-kamper.

Synes dette høres veldig rart ut, særlig siden det ikke er noen vm kamper i Sao Paulo den 13/6.

Endte opp med at jeg kannselerte bookingen og bestilte Avianca Brazil i stedet, noen som vet om de har blitt med i *A, så det var planlagt at de skulle bli med i løpet av 2 kvartal 2014, men finner ikke noe dato.
econ is offline  
Old 04-06-2014, 23:57   #129
geirfugl
ScanFlyer Blue

Hi guys,EU 261 gjelder f.eks for selskaper som er registrert i EU,forvent ingenting fra selskaper som ikke er registrert i EU.
geirfugl is offline  
Old 05-06-2014, 00:13   #130
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Quote:
Endte opp med at jeg kannselerte bookingen og bestilte Avianca Brazil i stedet, noen som vet om de har blitt med i *A, så det var planlagt at de skulle bli med i løpet av 2 kvartal 2014, men finner ikke noe dato.
Summer 2014 er det siste jeg har sett. Ikke noe konkret fra *A enda.
SAS_flyer is offline  
Old 09-06-2014, 20:14   #131
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by geirfugl View Post
Hi guys,EU 261 gjelder f.eks for selskaper som er registrert i EU,forvent ingenting fra selskaper som ikke er registrert i EU.

Reglene gjelder:
  • Alle avreiser fra EU-member state (uavhengig av selskap)
  • Alle reiser til EU-member-state på et EU-registrert selskap
(Regner her med at EU-member osv. er EU/EØS?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Regula...#Applicability

Old 20-06-2014, 16:24   #132
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Da har hjelpen kommet til menigmann:

Forbrukerådets "flyrettighetskalkulator"
http://www.forbrukerradet.no/fly/

Old 20-06-2014, 20:45   #133
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det er noen feil eller utydligheter i den kalkulatoren, den viser maksbeløpet i kompensasjon selv om det ikke alltid er gjeldende da lengden på den forsinkede ankomsten avgjør dette. Det står så vidt nevnt at kompensasjon kan kuttes med 50%, men det står ikke tydelig når. Det kunne med fordel fremgått mye tydeligere.
Old 20-06-2014, 20:59   #134
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Det er noen feil eller utydligheter i den kalkulatoren, den viser maksbeløpet i kompensasjon selv om det ikke alltid er gjeldende da lengden på den forsinkede ankomsten avgjør dette. Det står så vidt nevnt at kompensasjon kan kuttes med 50%, men det står ikke tydelig når. Det kunne med fordel fremgått mye tydeligere.
Det er i tillegg en del andre unøyaktigheter i den som burde vært fikset, men det er en grei start.

Old 20-06-2014, 22:11   #135
geirfugl
ScanFlyer Blue

Jamen,det norske forbrukerrådet har faktisk IKKE juristikksjon i f.eks Dubai,sorry,sånn er det bare. Dette er faktisk et betydelig konkuransefortrinn for flyselskaper som IKKE ER EU BASERTE.

Hvor du reiser fra betyr INGENTING,selskapets status BETYR.
geirfugl is offline  
Old 20-06-2014, 22:17   #136
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Reglene gjelder:
  • Alle avreiser fra EU-member state (uavhengig av selskap)
  • Alle reiser til EU-member-state på et EU-registrert selskap
(Regner her med at EU-member osv. er EU/EØS?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Regula...#Applicability

Nei,sorry,dette er IKKE riktig,EU 261 gjelder selskaper REGISTRERT I EU.

Wikepedia er dessverre ikke verdens beste kilde,sorry,det har kanskje med at Wikepedia lar alle skrive hva de ønsker,EU 261 GJELDER SELSKAPER REGISTRERT I EU!!!! Dette handler om at EU IKKE kan lage regler for et selskap som IKKE er bundet av EU bestemmelser,for enhver med forståelse av juridisk tankegang er det egentlig ganske enkelt,det er derfor det er ganske atraktivt å registrere der lovene er litt mindre kjipe!!

Egentlig er dette ikke forskjellig fra at hvis DU f.eks kjører i fylla i XXX land så sier politimanen til deg at du kan "kjøre hjem,men ikke mere",gjør du det i f.eks Norge,så er det forskjellig!!

Last edited by geirfugl; 20-06-2014 at 22:29.
geirfugl is offline  
Old 20-06-2014, 22:31   #137
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Interessant, så da gjelder det ikke Widerøe og ikke UA når de flyr fra Oslo?

Old 20-06-2014, 22:46   #138
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Interessant, så da gjelder det ikke Widerøe og ikke UA når de flyr fra Oslo?
Ja.Eu 261 gjelder bare selskaper som er registrert i EU,fordi EU IKKE har rett til å bestemme over selskaper som IKKE er registrert i EU. De følger sine egne regler. Om en Widerøbilett med f.eks UA er en EU billett,eller en amerikansk billett,hvet jeg ærlig talt IKKE.

Last edited by geirfugl; 20-06-2014 at 22:59.
geirfugl is offline  
Old 20-06-2014, 22:48   #139
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Ja.Eu 261 gjelder bare selskaper som er registrert i EU.Hvet ærlig talt ikke om det er forskjell på en UA billett bestilt fra f.eks Widerø,ifht direkte fra UA.Kanskje!!
Du blander, reglene har jo ikke noe med hvor du kjøper billettene eller hvem som utsteder dem:

1) Widerøe er ikke registrert i EU så de er med andre ord ikke med her

2) Når UA flyr fra Oslo så flyr de ikke fra EU så er med andre ord ikke med her

Last edited by Discus; 20-06-2014 at 22:50.
Discus is offline  
Old 20-06-2014, 23:20   #140
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Gjennom EØS avtalen er vi bundet til den på lik linje med EU.
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141

Den gjelder ikke bare selskaper registrert i EU/EØS, men ALLE som flyr til/fra EU/EØS, uavhengig hvor de registrert. Sådan er United berørt på flygninger fra Oslo på samme måte som Thai er berørt på sin rute til Bangkok Aeroflot på sine ruter til Oslo.

Unntaket er hvis du skal videre til en 3. destinasjon utenfor EU, f.eks OSL-BKK-HKG med Thai. Da vil du ikke være berettiget til kompensasjon om siste leg blir forsinket, dersom du kom til BKK i tide.

Edit: Kunne vært litt tydeligere: Gjelder selvfølgelig kun på utreise ut av EU, ikke på retur med mindre selskapet er registrert i EU/EØS. Derfor jeg brukte eksempler "ut" av EU.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 21-06-2014 at 00:03.
mcduck is offline  
Closed Thread

Posting Rules