![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
0 -null- fra TOS. Piss meg i øret SAS
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er vel strengt tatt bedre, enn å pisse i egen bukse ved å åpne ruter fra steder med begrenset etterspørsel.....i den antagelse at markedsavdelingen til SAS sitter på brukbare tall, og at de også vet hvor den ledige kapasiteten (fly og mannskap) befinner seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I andre tråder kritiserer vi ledelsen i SAS for å være for dårlig, men når de handler fornuftig, ved å ikke åpne nye ruter fra TOS eller ikke mange nok fra TRD så kritiserer vi den for å bruke hodet ved å ikke åpne ruter der det ikke er marked for det.
Det eneste jeg er negativ til her, er Berlin, der det allerede er (for)stor konkurranse. Kunne de ikke hatt et par avganger ekstra til Pristina. Jeg tror markedet er omtrent utømmelig på Ex-Jugoslavia dersom prisene er lave nok. Jeg blir stadig overrasket over alle de som reiser med buss mellom Norge og "Jugoslavia". Fra Gtb er det så vidt jeg vet daglige avganger med buss, noen med forbindelse fra Oslo og fra Kph er det flere som konkurerer med daglige avganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Newcomer
|
![]()
Man kan vel sige det samme fra alle danske provinslufthavne....Intet nyt.
Bortset fra bll-osl findes der vel ingen SAS ruter fra jylland til andet end cph? Ikke mærkeligt at KLM har mere end halvdelen af deres danske omsætning fra Jylland, at Norwegian, Ryanair, Turkish med flere har travlt fra BLL, AAL og AAR... I Norge findes der mange SAS ruter fra provinsen til udlandet, fra Sverige findes en del fra Gøteborg.... Så det er vel Danmark uden for CPH som mangler mest |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nu er det vel ikke helt forkert at påstå, at underlaget for ruter til syden, når vi snakker Norge, er en del større i den sydlige del af Norge end f.ex TRD/TOS området...
Og om SAS så havde åbnet 100 nye ruter vil der altid være nogen som bliver skuffet.. Hvad med LLA og KRN f.ex eller AAL og BLL. Det der kan undre lidt hos mig , er at der ikke kom flere fra GOT... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Siden vi må anta at SAS-ledelsen er like godt informert i sine beslutninger, så er det vanskelig å kunne kritisere SAS i noen som helst saker fordi vi ikke sitter på tilstrekkelig bakgrunnsmateriale. Det er imidlertid mulig jeg misforstår. På helt generelt grunnlag: Det som vel er tilfellet er at ledelsen nok kan gjøre feilvurderinger både i denne saken og i andre saker, selv om de er godt informert. Hvorvidt beslutningen om å åpne akkurat disse rutene og ikke andre er fornuftige eller ikke, har vi vel således ikke noe grunnlag for å hevde. Jeg tror personlig at TOS (flyplassen, ikke undertegnede... ![]() Noe som undrer meg er at man ikke setter inn mer kapasitet på en del destinasjoner i f.eks. Storbritannia. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fløyet til/fra England hvor flyene har vært tilnærmet 100% fulle lang tid i forveien (dette gjelder spesielt Manchester). Jeg sitter jo ikke på noen trafikktall og mine observasjoner er selvsagt ad hoc, men likevel så vil jeg kanskje tro at det er marked for mer kapasitet der. Last edited by TOS; 23-11-2012 at 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Har ikke SAS fløyet rutetrafikk til Split før da?, utenom charteren for Apollo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tja noe bra og noe dårlig. Hvordan i huleste skal Sk klare å tjene penger på TXL? Dette har de vel prøvd før bare at nå har de færre avganger. Jeg prater om direkte fra OSL. Rutene med størst potensiale er Pristina og Lisboa(aldri skjønt hvorfor ikk DY har kjørt på denne). Som mange har vært inne på så må muligheten til å nå TAP sine sør amerika flights uten å måtte overnatte være et viktig pre. Har reist ID på den ruten med TAP og ganske tuklete egentlig. Bra satsa av SAS..
Ellers så er vel mange av destinasjonene som bla BUD gamle som har blitt lagt ned(arrester meg hvis jeg husker feil) og snarer ingen nyoppfinnelse. Norwegian sine BUD flights fra OSL går vel med relativt bra belegg og vet ikke hvordan SAS kan konkurrere her. Prismessig så må SAS tjene penger og det har de ikke gjort på en stund men spennende. DY er ihvertfall ganske etablert på disse rutene. Ser mange etterlyse TOS og direkteruter derfra. Når ruter opprettes så er det meg bekjent via befolkningsgrunnlag og reisebehov(spørreundersøkelser, forretningslivets behov mm) som blir lagt til grunn. Kanskje en SK rute fra TOS til LHR ville hatt livets rett i konkurranse med DY til Gatwick. Da vil en av de stanse. På leisure markedet vil vel SAS ha endel som reiser på poeng med familien. Man kan regne seg rundt, frem og tilbake men dette kan vel ikke kalles friske penger inn i selskapet. Uansett tror jeg at denne stasningen gavner SAS bedre en stadige nedleggelser. Spare seg til fant er ikke noe problem men satse frisk og evt gå ned med flagget til topps ser bedre ut. El så burde noen snart ta opp kampen med KL sin friske satsing fra regions Norge. Virker som de helt uhindret kan tappe distriktsnorge for flykunder via sin hub i AMS. Vil dette skje og hvem skal gjøre det?
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 23-11-2012 at 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det har de. Reiste til Lisboa med DY i 2007 og de flyr dit fortsatt.
![]() |
#132 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
BTT: Hadde håpt på en liten satsning mot Skottland selv, med unntak av god dekning på BGO/SVG/CPH-ABZ flyr SAS bare to ukentlige til EDI fra ARN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Der er jeg enig. 1 avgang ukentlig er for lite til å gjøre det interessant. Heller halvparten av destinasjonene og minst 2x per uke.
![]() |
#134 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Vores SAS min bare røv ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når jeg var KFOR soldat i Kosovo for 12 år siden, så måtte vi ha spesialtillatelse for å dra inn i Pristina by. Vi fikk ikke engang benytte oss av flyplassen, men måtte dra til Skopje når vi skulle fly hjem.
Nå er det blitt en feriedestinasjon. Det er bra det går fremover. Jeg får ta en tur og se hvordan det er blitt, for det Kosovo jeg kjenner var ikke verdt å besøke som turist, med mindre man var spesielt interessert. Last edited by Kenneth; 24-11-2012 at 08:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Skal det være SAS' opgave at flyve underskudsgivende ruter fra BLL, KRP, AAL, AAR, RNN osv osv, bare fordi at man også betaler skat i de byer? Skal SAS åbne en base i BLL, så skatteborgerne i Jylland også får noget for "skattepengene"? Jeg er overbevist om, at hvis SAS vurderede at der var et lønsomt marked i flyvninger fra BLL eller andre lufthavne, så skulle man nok komme på banen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Der kommer aldrig en ny lufthavn, selvom en tidligere foreslået beliggenhed omkring Hammel ville være optimal. Det er ligesom med vindmøller. Ingen vil have dem i baghaven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Man kunne selvfølgelig fly slynger som feks CPH - BUD - BLL -BUD - CPH men da ryker man på et crewbytte utenfor base som drar opp kostnader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Likker sikker som DY/SK-diskusjonen er NO/SE/DK-debatten. Så følger det en innenriks regionkrangel. Av og til er flyprat.no herlig forutsigbar
![]() Jeg stemmer "ja" til flere ruter fra der jeg er til dit jeg vil! SAS' økonomi er underordnet mine egen bekvemmelighet. Sidenote: Også jeg hadde håpet på noe spennede ut fra TOS, f.eks en materute til CPH. Det bor forsåvidt endel mennesker i Tromsø, men byen er kjemisk fritt for oppland. Selv om det er noe feed fra finnmark (her er det jo ennå færre sjeler) og noe fra nordre nordland, er det likevel ikke rare befolkningsgrunnlaget. Samtidig er det riktig langt til større hubber i sør. KLM hadde f.eks trolig startet ruten til AMS allerede om det hadde vært halvparten så langt å fly. Antar at flytiden til CPH hadde vært om lag 2 og 1/2 time, det er ganske lang tur i en CRJ. Det som selvfølgelig kan endre situasjonen er den forholdsvis store befolkningsøkningen Tromsø opplever samt etableringen av bedrifter/kontorer med utstrakt reiseaktivitet. Aker Solution alene kommer nok til å medføre en økning i produksjonen av reiseregninger i byen, andre aktører i olje-/oljerelatert produksjon kan ytterligere forsterke dette. DONG Energy har eksempelvis nylig etablert seg gjennom oppkjøp. Time will show. Mest sannsynlig er vel at DY oppretter en Alicante-rute, dog. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye ruter fra SAS (2012/2013) | Hpkris | Flyforum | 123 | 02-06-2014 14:44 |
Nye SAS-reklamen (Jan 2013) | Someone | Småprat | 18 | 25-06-2013 11:48 |
Flere nye SAS ruter i 2013? | Dash | Småprat | 29 | 07-10-2012 09:00 |
Nye SAS-ruter? | Someone | Flyforum | 33 | 08-05-2012 10:46 |