![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Streik/arbeidsnedleggelser forekommer i Norge og i andre land også, men ikke denne formen for aksjoner, og det forekommer som et ledd i en prosess hvor man forhandler om arbeidsvilkår (og ikke på vilkårlige tidspunkter gjennom året). Jeg tror ikke helt at du forstår hvor spesielt den danske ordningen er for alle oss andre som sitter utenfor Danmark og bare rister på hodet... Før du begynner å anklage oss for å ikke forstå noen ting så kan det være greit å sette seg inn i hvordan dette fungerer utenfor SAS avd DK (jeg har nemlig ikke inntrykk av at denne ordningen er i bruk så mange andre steder i Danmark). I de fleste andre land så vil også slike aksjoner varsles på forhånd (om man f.eks. ser på pilotstreikene i Tyskland så er disse varslet på forhånd), og er også ledd i de ordinære tarifforhandlingene. Last edited by TOS; 08-10-2014 at 19:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Om du aldri så mye mener dette er tøv å kommentere, så er det likevel slik at slikt er med på å nedgradere CPH som transferflyplass, enten du liker det eller ei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Til tross for at dette er tariffstridig, skjer det gang etter gang, og tilsynelatende uten at fagforeningen gjør det minste for å stoppe det. Vi kan til og med lese grundige forklaringer på fagforeningens nettside. Det er meget spesielt. Fagforeningsledelsen mangler troverdighet (eller skal jeg kanskje si det så sterkt at det virker som de lyver) når de sier at de forsøker å hinde disse aksjonene. Det er meget lenge mellom ulovlige (tariffstridige) streiker i Norge er meget uvanlig. De eksemplene jeg finner fra de siste ti årene er en lærerstreik i 2004 en streik på Snøhvit i 2008 og en litt mer komplisert sak i Subsea-7. Quote:
http://www.sghklubben.dk/2014/kolleg...egge-arbejdet/ Det er litt uklart hva som er klubbens syn, og hva som er synet til «kollegaerne». Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Bare prisen er riktig så flyr kunden vilken vei de må, som f.eks DBV-SVG-AGP (har ikke sjekket DBV-AGP) eller ARN-SVG-AYT eller SVG-FRA-ABZ. Bare 3 eksempler, så villigheten til backtracking er der, ofte |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Du skriver at årsaken til arbeidsnedleggelsen holdes internt, men da må du jo forstå at vi ikke kan ta det med i vurderingen. Og dersom årsaken er så alvorlig som du sikter til, hvorfor holder man det da hemmelig? Selv danner jeg min mening om dette basert på: 1) historikk om streiker i CPH, og der har man nok å ta av, både fra media og egne erfaringer 2) vår kulturelle oppfatning om at man kan løse ting på andre måter enn streik (unnskyld, "faglig møde") 3) at SAS sin situasjon er krevende og enhvert "faglige møde" som går ut over kundene, går tilbake på de ansatte, og i ytterste konsekvens, deres jobbsikkerhet. Må innrømme at når jeg hører om "faglig møde" som medfører arbeidsnedleggelse, og man ikke går ut med noen årsak, trekker jeg mine konklusjoner om hva dette egentlig var. Dette igjen basert på historikk. Og du kan regne med at jeg ikke er alene om å gjøre det. Prøv å sett deg i min situasjon - synes du virkelig det er så merkelig at jeg kommer til en slik konklusjon? (Moderatorer: Slett gjerne innlegget om det ikke er passende.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ideen om at Fagforeningen kan ta et 2timers møte i arbeidstiden er faktisk ikke superdum, i noen tilfeller er det kanskje påkrevd + at det gjør at alle kan delta. Det som dog overrasker meg er at det ikke er noen kontrollmekanisme på at møte faktisk er et møte og ikke en aksjon.
Dersom det oppstår et prekært behov for et møte, så er det vel gjerne en sak arbeidsgiver burde vite umiddelbart?. Angående Norge så kan ikke noe lignende skje, slik flere har forklart. Det ville vært en ulovlig aksjon som i verste fall hadde blitt belønnet med skriftlig advarsel eller oppsigelse. Skal man streike i Norge må man varsle flere dager i forveien og man streiker skjeldent / aldri utenfor lønns/vilkårforhandling. Et godt eksempel er Streiken i Norwegian, der tok man ut 1 mann i streik for å ha mulighet å ta ut flere på kort varsel. "kort varsel" i norge vil forsatt si 2dager? eller mer. Det nærmeste man kommer noe lignende i Norge er når det kjøres kordinerte "meld deg syk dag" hvor flere melder inn at de er syke og ikke kan jobbe. Dette er faktiskt ganske alvorlig og kan også straffes med at du mister jobben. Prinsippielt er jeg for at det finnes fagforening og at de har muligheter til å møtes også i arbeidstiden, men dersom gode misbrukes til å kjøre dårlig kamuflerte aksjoner, da håper jeg faktiskt det fjernes, rett og slett fordi det er en skam at noen er så grådige og gjerrige at de ikke ser lengre enn nesetippen sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er skiftgående personell. Du har kanskje 30% av personalet på jobb ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
... for at flest mulig på sin fritid kan delta på møter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Flyklapper
|
![]()
ÅÅååååååå ja ...........
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I motsetning til i dansk næringsliv så eksisterer det en fredsplikt i tariffavtaleperioden i Norge. Når det gjelder streikene i Tyskland og Frankrike så er de meg bekjent varslet og man kan som tredjepart ta sine forholdsregler for å unngå å bli truffet. Noe varsel eksisterer ikke i flere av disse danske aksjonene og jeg kan ikke annet enn å karakterisere dem som rabiate. Til danskene fordel taler bare det at disse aksjonene er kortvarige, men hadde de vært gjennomført i Norge så hadde de vært klare brudd på norsk lov.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med stille morgenfly | Someone | Småprat | 20 | 03-06-2016 08:23 |
SAS-fly evakuert på Kastrup! | kimpe | Flyforum | 0 | 14-01-2014 17:35 |
SAS-fly i isolat på Kastrup, mistanke om influensa | laurenz | Flyforum | 22 | 08-05-2009 11:50 |
SAS-medarbejdere klar til fusion | tiemand | Flyforum | 0 | 04-07-2008 15:53 |
Kastrup var stille. | Concorde | Flyforum | 2 | 06-01-2005 11:13 |