Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2014, 19:30   #101
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Medie: SAS-medarbejdere strejker: Fly holder stille i Kastrup

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
og igen en hob norske udtalelser fra folk, der ikke har den fjerneste anelse om hvad der foregår...
Kommenter på noget i har forstand på, og hold op med al den negativitet...ER det virkelig sådan at folk i Norge aldrig nedlægger arbejdet ???...skal de trædes helt ned under gulvbrædderne ???
Jeg ved godt hvorfor de nedlagde arbejdet, men det er noget der ordnes internt og ikke ud i fuld offentlighed. Men jeg kan da sige, at hvis det samme var sket i Norge, så var arbejdet også nedlagt der...Så er der en der skriver "å bruke en aksjonsform som for oss alle andre i det meste av vest-Europa er helt ukjent."...Well behøver jeg at skrive Tyskland og Frankrig ???
Hilsen Ole
Nei, det samme ville ikke skjedd i Norge. Hvis det skjedde i Norge ville det vært det samme som en ulovlig streik, med de konsekvenser det kunne fått. Jeg har ikke full oversikt over alle land i Europa, men det hadde vært interessant å få vite om det finnes andre land enn Danmark hvor man omtrent når som helst kan avholde "faglige møter" i arbeidstiden med den konsekvens at det rammer andre (oppdragsgivere og kunder)?

Streik/arbeidsnedleggelser forekommer i Norge og i andre land også, men ikke denne formen for aksjoner, og det forekommer som et ledd i en prosess hvor man forhandler om arbeidsvilkår (og ikke på vilkårlige tidspunkter gjennom året).

Jeg tror ikke helt at du forstår hvor spesielt den danske ordningen er for alle oss andre som sitter utenfor Danmark og bare rister på hodet... Før du begynner å anklage oss for å ikke forstå noen ting så kan det være greit å sette seg inn i hvordan dette fungerer utenfor SAS avd DK (jeg har nemlig ikke inntrykk av at denne ordningen er i bruk så mange andre steder i Danmark). I de fleste andre land så vil også slike aksjoner varsles på forhånd (om man f.eks. ser på pilotstreikene i Tyskland så er disse varslet på forhånd), og er også ledd i de ordinære tarifforhandlingene.

Last edited by TOS; 08-10-2014 at 19:37.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 19:33   #102
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
og igen en hob norske udtalelser fra folk, der ikke har den fjerneste anelse om hvad der foregår...
Kommenter på noget i har forstand på, og hold op med al den negativitet...ER det virkelig sådan at folk i Norge aldrig nedlægger arbejdet ???...skal de trædes helt ned under gulvbrædderne ???
Jeg ved godt hvorfor de nedlagde arbejdet, men det er noget der ordnes internt og ikke ud i fuld offentlighed. Men jeg kan da sige, at hvis det samme var sket i Norge, så var arbejdet også nedlagt der...Så er der en der skriver "å bruke en aksjonsform som for oss alle andre i det meste av vest-Europa er helt ukjent."...Well behøver jeg at skrive Tyskland og Frankrig ???
Hilsen Ole
Jo, det er av og til slik at arbeidet i Norge nedlegges, men da i så fall kun i forbindelse med lønnsoppgjøret hvert annet år. Selv om mange mener at dette skjer alt for ofte, så er det fortsatt ikke slik at dette skjer i hvert oppgjør, men snarere heller skjeldent i de fleste bransjer. Disse plutselige arbeidsnedleggelsene, som dere praktiserer i Danmark, er dere temmelig alene om, i hvert fall i Skandianavia.

Om du aldri så mye mener dette er tøv å kommentere, så er det likevel slik at slikt er med på å nedgradere CPH som transferflyplass, enten du liker det eller ei.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 20:02   #103
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Dette er en ulovlig streik. Eller for å sitere Ekspeditions Arbejdernes Klub: «Kollegaerne valgte Tirsdag den 7 Oktober kl 13.00 at nedlægge arbejdet, som straks blev erklæret overenskomst stridigt.»

Til tross for at dette er tariffstridig, skjer det gang etter gang, og tilsynelatende uten at fagforeningen gjør det minste for å stoppe det. Vi kan til og med lese grundige forklaringer på fagforeningens nettside. Det er meget spesielt. Fagforeningsledelsen mangler troverdighet (eller skal jeg kanskje si det så sterkt at det virker som de lyver) når de sier at de forsøker å hinde disse aksjonene.

Det er meget lenge mellom ulovlige (tariffstridige) streiker i Norge er meget uvanlig. De eksemplene jeg finner fra de siste ti årene er en lærerstreik i 2004 en streik på Snøhvit i 2008 og en litt mer komplisert sak i Subsea-7.

Quote:
Jeg ved godt hvorfor de nedlagde arbejdet, men det er noget der ordnes internt og ikke ud i fuld offentlighed.
Vi andre får lese om det her, da:
http://www.sghklubben.dk/2014/kolleg...egge-arbejdet/

Det er litt uklart hva som er klubbens syn, og hva som er synet til «kollegaerne».

Quote:
Men jeg kan da sige, at hvis det samme var sket i Norge, så var arbejdet også nedlagt der...Så er der en der skriver "å bruke en aksjonsform som for oss alle andre i det meste av vest-Europa er helt ukjent."...Well behøver jeg at skrive Tyskland og Frankrig ???
Hilsen Ole
Mulig det kunne skjedd i Tyskland og Frankrike, men i Norge er altså denne typen ulovlige aksjoner noe som nesten aldri skjer.
Old 08-10-2014, 20:20   #104
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by EBGflyer View Post
Alle passagerer til intra-europa flyvninger ville i CPH således blive berørt, da de dermed i mange tilfælde skulle backtracke til OSL for at flyve ud i Europa. Tror ikke det er helt holdbart. Tror desværre ikke jeres konspirationsteorier holder.
Tror du ville blitt overrasket over kundens villighet til krumspring og backtracking.
Bare prisen er riktig så flyr kunden vilken vei de må, som f.eks DBV-SVG-AGP
(har ikke sjekket DBV-AGP) eller ARN-SVG-AYT eller SVG-FRA-ABZ.
Bare 3 eksempler, så villigheten til backtracking er der, ofte
krølle is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 20:22   #105
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Hilsen Ole
Når det gjelder å komme negativitet, synes jeg først du skal se på din egen kommentar til Jameson82 før du kritiserer andre for å gjøre det samme. Du har heller ikke forklart hva som var uakseptabelt med den kommentaren, til tross for flere oppfordringer.

Du skriver at årsaken til arbeidsnedleggelsen holdes internt, men da må du jo forstå at vi ikke kan ta det med i vurderingen. Og dersom årsaken er så alvorlig som du sikter til, hvorfor holder man det da hemmelig?

Selv danner jeg min mening om dette basert på:

1) historikk om streiker i CPH, og der har man nok å ta av, både fra media og egne erfaringer
2) vår kulturelle oppfatning om at man kan løse ting på andre måter enn streik (unnskyld, "faglig møde")
3) at SAS sin situasjon er krevende og enhvert "faglige møde" som går ut over kundene, går tilbake på de ansatte, og i ytterste konsekvens, deres jobbsikkerhet.

Må innrømme at når jeg hører om "faglig møde" som medfører arbeidsnedleggelse, og man ikke går ut med noen årsak, trekker jeg mine konklusjoner om hva dette egentlig var. Dette igjen basert på historikk. Og du kan regne med at jeg ikke er alene om å gjøre det.

Prøv å sett deg i min situasjon - synes du virkelig det er så merkelig at jeg kommer til en slik konklusjon?

(Moderatorer: Slett gjerne innlegget om det ikke er passende.)
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 23:11   #106
ErlA
ScanFlyer Gold

Ideen om at Fagforeningen kan ta et 2timers møte i arbeidstiden er faktisk ikke superdum, i noen tilfeller er det kanskje påkrevd + at det gjør at alle kan delta. Det som dog overrasker meg er at det ikke er noen kontrollmekanisme på at møte faktisk er et møte og ikke en aksjon.

Dersom det oppstår et prekært behov for et møte, så er det vel gjerne en sak arbeidsgiver burde vite umiddelbart?.

Angående Norge så kan ikke noe lignende skje, slik flere har forklart. Det ville vært en ulovlig aksjon som i verste fall hadde blitt belønnet med skriftlig advarsel eller oppsigelse. Skal man streike i Norge må man varsle flere dager i forveien og man streiker skjeldent / aldri utenfor lønns/vilkårforhandling. Et godt eksempel er Streiken i Norwegian, der tok man ut 1 mann i streik for å ha mulighet å ta ut flere på kort varsel. "kort varsel" i norge vil forsatt si 2dager? eller mer.

Det nærmeste man kommer noe lignende i Norge er når det kjøres kordinerte "meld deg syk dag" hvor flere melder inn at de er syke og ikke kan jobbe. Dette er faktiskt ganske alvorlig og kan også straffes med at du mister jobben.

Prinsippielt er jeg for at det finnes fagforening og at de har muligheter til å møtes også i arbeidstiden, men dersom gode misbrukes til å kjøre dårlig kamuflerte aksjoner, da håper jeg faktiskt det fjernes, rett og slett fordi det er en skam at noen er så grådige og gjerrige at de ikke ser lengre enn nesetippen sin.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 23:25   #107
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
+ at det gjør at alle kan delta.
Dette er skiftgående personell. Du har kanskje 30% av personalet på jobb ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 23:35   #108
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hah, da forsvinner poenget mer. Pluss at jeg nå så,fagforeningen selv sier det var en ulovlig aksjon. Bare synd det ikke er straff for de involverte.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 23:42   #109
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da arrangeres det gjerne 3 møter over 3 dager tidlig/sent for å få med flest mulig...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 23:44   #110
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Da arrangeres det gjerne 3 møter over 3 dager tidlig/sent for å få med flest mulig...
Ikke gi dem ideer ......
Radar Station KGRV3
Old 08-10-2014, 23:47   #111
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

... for at flest mulig på sin fritid kan delta på møter
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 23:49   #112
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

ÅÅååååååå ja ...........
Radar Station KGRV3
Old 09-10-2014, 07:57   #113
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

I motsetning til i dansk næringsliv så eksisterer det en fredsplikt i tariffavtaleperioden i Norge. Når det gjelder streikene i Tyskland og Frankrike så er de meg bekjent varslet og man kan som tredjepart ta sine forholdsregler for å unngå å bli truffet. Noe varsel eksisterer ikke i flere av disse danske aksjonene og jeg kan ikke annet enn å karakterisere dem som rabiate. Til danskene fordel taler bare det at disse aksjonene er kortvarige, men hadde de vært gjennomført i Norge så hadde de vært klare brudd på norsk lov.
Reply

Posting Rules