![]() |
|
![]() |
#1141 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
De fleste av disse ble utdannet av forsvaret og det var 12 plasser (årlig)? Så da kan man regne med at denne generasjonen består av 15-18 piloter pr årskull? Høres ut til å være et lite problem. |
|
![]() |
![]() |
#1142 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det spørs vel litt hvem man spør i Norwegian om de har rekrutteringsproblemer el ikke:-) Kanskje det kommer litt an på hvilken fløy av ansatte i NAX man kan forhøre seg med(for/imot satsingen)..
Tror de her inne som mener disse vilkårene som Norwegian long haul tilbyr er dårlig må tenke seg om igjen. Hva i all verden er det som rettferdiggjør et avsindig høyt lønnsnivå når selskapene går fryktelig dårlig. Noen her inne nevner at kinesiske selskap tilbyr US200K(tax paid). Ja det gjør de sikkert nå men ikke så lenge hvis Norwegian long haul satsing blir en suksess(da kommer nok fort andre selskaper også etter i samme segmentet). Bransjen er i endring og jeg tror long haul står for tur - ikke imorgen men det kommer(og ja jeg vet om at det har vært noen spede forsøk tidligere). Ingen grunn til at piloter skal tjene så mye som noen synes å forsvare her inne(mange andre har også dyre lån til sin utdannelse og et stort ansvar i jobben sin) og at noen pensjonister fra andre selskap(SAS også kanskje) har lyst til å fly litt til skjønner jeg godt. Min far, forsvaret - SAS - forsvaret, savner det ihvertfall.. Farlig å blande business og følelser - ihvertfall er det som oftest dårlig business..
#1143 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det var samma som gällde i Sverige förr i tiden, med skillnaden att vi hade ett av världens största flygvapen med ca 1000 stridsflygplan fördelat på 20 flygbaser fram till slutet av 1960-talet. Många av svenska stridspiloterna började senare på SAS och Linjeflyg.
|
![]() |
![]() |
#1144 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Air China, China Southern etc har en voldsom ekspansjon, og de må ha piloter med et visst erfaringsnivå - og det får de ikke i hjemlandet. De begynte derfor så å søke etter piloter fra andre deler av verden; de fikk ikke nok søkere, og økte lønnsnivået. Fremdeles ikke nok søkere, så de økte lønnsnivået enda mer, og opprettet baser i Sydney, Vancouver, Dusseldorf, Madrid etc. Nå får de inn søknader fra kvalifiserte kandidater - så vidt det er... Jeg syns advokater som tjener 4-5 mill i året har en veldig høy lønn, partnere i PWC med opp mot det samme har også mye, flygeledere med 1,5 mill (inkl overtid) har mye, en ingeniør i nordsjøen har veldig høy lønn, og den berømte vaskehjelpen på plattform med en halv mill etter absolutt null utdannelse etter grunnskolen har også mye, men du irritrerer deg mest over at det finnes piloter som tjener opp mot det flygelederen har...! Jeg tror neppe at Air China og de andre i et internasjonalt fritt arbeidsmarked tilbyr sine vilkår ut fra ren veldedighet - de må tilby det de gjør for å få kvalifiserte piloter. Så får vel Kjos enten tilby det samme, eller ansette de som disse selskapene ikke anser som kvalifierte. Det blir litt merkelig når enkelte her inne mener at det er markedet som bør råde for å rettferddiggjøre at de yngste skal flakse rundt med null lønn, ingen fast ansettelse og ingen sosial sikring, men når det samme markedet er villig til å betale høye lønninger for de etablerte så er det "ingen grunn" til at de skal tjene så mye... Markedet skal råde i bunn, og en internasjonal lønnsregulering på topp...? Jeg trodde det var flyinteressen som brakte oss inn på dette forumet, men for mange er det visst irritasjonen over altfor gode pilotvilkår - uansett hvor dårlige de måtte bli. |
|
![]() |
![]() |
#1145 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Denne diskusjonen vil aldri ta slutt uansett, så hvorfor ikke komme med et seriøst innspill: Hvorfor kan ikke dere vanlige mennesker med kjedelige jobber på bakken bare akseptere at vi som jobber i luften er overmennesker, og være enige i at vi skal ha mest mulig lønn, ferie og fritid, samt ha tilgang på de fineste damene?
![]() Gjesp. |
![]() |
![]() |
#1146 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Alene fornøjelsen af at være supermenneske, bidrage til visse aktionærer personlige pengetank og få lov at gå på job og medfinansiere almindelig dødeliges 199-kroner-billetter burde da være rigeligt. Hvad klager I over? PS: Ironi kan forekomme
![]() |
#1147 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Dette Pan-Am bildet er det mange som har av yrket. Og så lenge man fortsatt kan lese i avisene om lønninger på 1,2+ mill, 5+4 turnus, heltestatus osv så vil rekrutteringen til yrket fortsette i samme tempo og rasere vilkårene deres. Når i tillegg store deler av europeiske flyselskap går med dundrende underskudd blir kravene om bedre vilkår urealistiske. Det dere ikke ser ut til å forstå er at dersom man øker selskapenes kostnader og mot formodning ungår konkurs, vil billettene bli dyrere, folk fly mindre og arbeidsplasser vil forsvinne allikevel. Det dere driver med nå, true med streiker, rettsaker osv løser ingenting. Ja dere kan kanskje klare å få noen småpenger/vilkår ut av det, men det løser ikke de fundamentale problemene, tvert imot! Her er noen mulige løsninger på dette problemet slik jeg ser det. 1. Rekrutteringen til yrket må avta 2. En drøss med selskaper må gå konkurs slik at konkurransen blir mindre og billettprisene kan øke. 3. Selskapene må se seg rundt etter flere måter å tjene penger enn ren transport. 4. Fagforeningene må skjerpe seg slik at selskapene ikke lenger er tvunget til "kreative løsninger" for å unngå dem slik vi ser overalt nå. W |
|
![]() |
![]() |
#1148 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det virker som du tror at det eneste problemet i selskaper som sliter, er flygende personell som stikker kjepper i hjulene. Problemene er nok mye større enn som så, og det sier også litt om din begrensede og snevre innsikt.
Bare for å understreke det, så mener jeg selvfølgelig flygende personell gi sin del av kaka. Men flygende personell er bare flygende personell og kan ikke alene redde flyselskapene som sliter. |
![]() |
![]() |
#1149 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Denne diskusjonen blir ALDRI ferdig ![]() Vi som jobber fremme i flymaskinen skal helst være overmennesker! Vi skal være klare til å "redde dagen" til flere hundre passasjerer, som IKKE skal betale mer enn en blomsterbukett for en times flytur. Vi skal ikke ha behov for hvile! Som overmennesker trenger man jo ikke å være uthvilte for å yte i en ekstrem situasjon. Det kan være mørke natta. Ekstrem turbulens, eller begge deler, mens man febrilsk prøver å få oversikt over hva som er galt. Og samtidig få lest checklisten, og IKKE minst RETT checkliste. Og dette etter 13-14 timer i setet, 4 dager siden du var hjemme. Det er i slike situasjoner man trenger overmennesker! Eller, siden overmennesker er vanskelig å få tak i, så trenger man rett og slett uthvilte, godt trente, erfarne piloter. Det er veldig lett å sitte hjemme foran datamaskinen å mene noe om hva det vil si å være pilot. Det skinner så utrolig lett gjennom at en IKKE vet hva det er snakk om når diskusjonen går på lønn. Da hopper man rett på de som fortsatt sitter med et anstendig lønnsnivå, istedet for å fokusere på hva det har blitt for nyutdannede som hverken skal være fast ansatt eller ha mer lønn enn i kassa på Rimi. Jeg har merket meg at sikkerheten overhodet IKKE er prioritet nr.1 i luftfarten nå. Nå er økonomien viktigst, selv om ALLE forsikrer oss om at det ikke er tilfelle. Sikkerhetsarbeidet i luftfarten har historie for å være proaktivt. ![]() Man har forsøkt å være i forkant av ALT som kunne skje. Og hatt prosedyrer og bestemmelser som skulle ligge så langt foran at man skulle fange opp mulige hendelser FØR det ble avisoverskrifter av det. Dette koster selvfølgelig penger. Men så var jo sikkerheten viktigst! Nå brukes statistikk i større omfang. "Det har jo ikke skjedd så mye i det siste, så risikoen MÅ jo være liten". Da får man gjennomslag for nye bestemmelser og prosedyrer for å spare penger, og det for å tilby billigere reiser. Det som ødelegger slike diskusjonsfora er enkelte "kunskapsløse" personer som skjuler seg bak et anonymt nick, der de i diskusjonens navn SKAL ha lov til å være uenig, og kunne lire av seg alle verdens usakeligheter uten personlig å måtte stå til ansvar. |
|
![]() |
![]() |
#1150 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Hvis du leser punktene mine over så vil du muligens legge merke til at de fleste dreier som om annet enn piloter. Quote:
med den nedlatende holdningen dere viser til folk med ett annet ståsted enn deres og bakgrunn dere vet lite om. Merkelig at fordi man kan lande en 737 så tror man at man har alle svarene på alle problemer ett flyselskap har. Flyselskapene i Europa burde sparke alle andre yrkesgrupper og fylt stillingene deres med piloter, det hadde løst alt! PS: Ironi kan forekomme W Last edited by Wahoo; 18-10-2012 at 13:51. |
||
![]() |
![]() |
#1151 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#1152 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
1. Hvor mange tusen piloter i Europa blir da arbeidsledige p.g.a. at folk generelt vil reise mindre når det blir dyrere å reise? Hvor mange avganger og ruter må kuttes med påfølgende oppsigelser? 2. Hvor mange fullservice-selskaper vil da gå på ryggen til fordel for lavpris fordi folk blir ENDA mer prisbevisste når det generelle prisnivået går opp? 3. Hvor mye går da snittlønnen til piloter NED når det stort sett bare er lavpris selskaper igjen og ENDA flere arbeidsledige piloter? Har dere ikke i det hele tatt vurdert konsekvensene av det dere foreslår eller gir dere rett å slett blaffen i de tusenvis av kolleger dere har som mister jobben, primært de nyutdannede som må gå pga av anseenitet. De samme som dere later som dere er fryktelig bekymret for? Og til din info så har prisen på blomsterbuketter omtrent halvert seg de siste par årene og massevis av blomsterbutikker og grossister har gått konkurs. Dere har ihvertfall en jobb foreløpig, så vær litt forsiktig med hvilke sammenlikninger du gjør. Quote:
W Last edited by Wahoo; 18-10-2012 at 16:26. |
||
![]() |
![]() |
#1153 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Det å være uenige er ikke det samme som å være usaklig, men det synes å være slik i denne debatten at så lenge man ikke er enige med de skandinaviske pilotene så er man usaklige, latterlige, man aner ikke hva man snakker om, osv. Det synes f.eks. å være en utbredt forståelse blant skandinaviske piloter at et krav om høyere priser til kundene kunne gitt høyere lønn/bedre vilkår til pilotene uten å ha noen andre effekter (som f.eks. lavere etterspørsel etter reiser, som igjen fører til mindre behov for nye piloter, som igjen påvirker arbeidsmarkedet til de unge pilotene som mange synes å være så opptatte av). Dette er jo en feilslutning som må bero på en manglende forståelse av økonomi. Hvis det hadde vært slik at det ikke hadde store negative effekter ved å øke de laveste prisene til prisen av 2 blomsterbuketter så er det rimelig å tro at selskapene faktisk hadde øket prisene. Det faktum at de ikke gjør det betyr kanskje at det er andre effekter der ute som dere ikke helt forstår? Økonomi er det flere her inne som forstår seg bedre på enn piloter, men dette avfeies som usakligheter. I tillegg synes det å være en utbredt forståelse av at det er oss smålige kunder som bare vil betale 199,- for billetten som er skyld i at vilkårene er under press. Det er også basert på en litt manglende forståelse av hvordan et marked fungerer. Markedsmekanismene er det flere her inne som kan betydelig mer om enn pilotene, men det avfeies som usakligheter... Det er ikke slik at jeg som kunde kan påvirke prisnivået. Flyselskapene er de som setter prisene, og disse setter prisene for presumptivt å maksimere inntjeningen til selskapet (og eierne). Jeg som kunde velger det alternativet som passer best i forhold til egne preferanser, kvaliteten på produktet som leveres i forhold til prisen som kreves, osv. Egne preferanser kan jeg selvsagt påvirke, men kvalitet og pris er utenfor mitt beslutningssett. At et selskap så setter lave priser kan være fordi de er mer effektive enn andre (LCC'er vs tradisjonelle selskaper), eller fordi man har lavere kvalitet som gjør at folk ikke er villige til å betale mer for produktet. Det som typisk skjer da er at andre selskaper forsøker å matche den lavere prisene. Når dette selskapet ikke har en kostnadsbase som matcher det lavere prisnivået så ender det som man ser meg f.eks. SAS. For å møte det tradisjonelle selskapets priskutt så må LCC'en svare med å sette prisene enda lenger ned, med påfølgende press på vilkårene i flere dimensjoner. Er denne utviklingen min feil som kunde? Nei, jeg tar det jeg blir tilbudt. Hvis prisene går opp så reiser jeg sannsynligvis mindre (selv om jeg svært sjelden har reist på superbillige billetter og tror at flyselskapene jevnt over tjener greit på meg som kunde), men det er selskapenes ansvar å sørge for at egen strategi sikrer økonomisk lønnsomhet. Priskrig for et høykostselskap er f.eks. ingen spesielt god ide. Slike drøftinger avfeies imidlertid også som tullball osv., uten at man egentlig setter seg inn i realitetene i de vurderingene og utledningene som gjøres. Jeg har full forståelse for at de som er midt oppe i dette vanskelig kan holde en kald og analytisk avstand til problemstillingene, men det betyr ikke at vi som ikke sitter midt oppe i dette er usaklige, farer med tullball og ikke bidrar til debatten. Referanser til bitterhet bringes også inn i debatten, men det er en så til de grader avsporing. Last edited by TOS; 18-10-2012 at 20:41. |
|
![]() |
![]() |
#1154 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg har ingen intensjon om å arbeide gratis/betale for å jobbe for at Gud og hvermann skal bli pilot! På 90-tallet gikk tusenvis av piloter arbeidsledige, (bla. kjørte veldig mange taxi i Oslo) pga manglende jobber. Da snakker vi opptil 8-10 ÅR uten pilotjobb. Mange ga seg helt, andre fortsatte å samle timer ved siden av jobben, og fikk tilslutt komme inn i "det gode selskap", som det faktisk var på den tiden, hvertfall i Norge. Men din tankegang om at alle piloter(som gruppe) skal fly "gratis", slik at alle kan få jobb, hører hjemme i gode gamle sovjet(eller kanskje nord-korea.) Du nevner glanstiden på 60-70-80-tallet med PanAm etc, men det er jo DU som er desillusjonert når du argumenterer som om det fortsatt er slik. I svært mange av dine innlegg virker du ekstremt bitter og misunnelig, og sjalusien skinner tydelig igjennom. (Du er ikke den eneste, hvorpå kanskje dette forumet er det nærmeste dere kom inn i cockpit?) Hva denne bitterheten kommer av er det vel bare du som vet, men når du argumenterer ut fra din egen feiloppfatning om bransjen blir det vanskelig å ta deg seriøst. "I reject your reality and substitute my own" - Adam Savage, Mythbuster PS. Før du antar at jeg sitter på en trone med ræ** full av gryn, så vær klar over at jeg er en ung pilot og en av de første som ville mistet jobben ved evt nedskjæringer... |
|
![]() |
![]() |
#1155 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
piloter kan ingenting om feks markedsmekanismene eller andre aspekter tilknyttet luftfart, mens tante på Toten og gubben i kassa på Rimi har nok kjennskap til flybransjen til at deres syn skal godtas som fakta? Fascinerende tankegang... Vi ser jo tydelig hvordan diskusjonen går når folk argumenterer ut i fra slik DE TROR forholdene er, basert på ting og tang de har hørt, kanskje for 10-15-20 år siden. Bare de siste 3-5 årene har ting endret seg dramatisk. Men som pilot har man fortsatt ekstremt mange myter om yrket(igjen basert på hvordan det var for 20 år siden), om millionlønninger, lite jobb/masse fri, ukeslange layovers på alle slags fancy steder etc etc Var i banken om spurte om boliglån(I ÅR, 2012!!),(siden jeg er så heldig å er fast ansatt) og de spurte hva jeg jobbet med. De spurte ikke engang om hvor mye jeg tjente, bare "Hvor mye vil du låne?" Når dette fortsatt er oppfatningen til enkelte her inne, er rart folk blir frustrerte? Det er ikke slik lenger! (jada jada, bortsett til en viss grad bland SAS piloter med max ansiennitet , som ENN SÅ LENGE, har det greit) Skal vedde på om du spør 100 personer på gata om hvor mye de tror en pilot tjener, så vil 99 svare, om ikke millioner, ihvertfall en million. (statistikken i VG/DB ang pilotlønn har vi tatt før) Det har jeg selv merket når man møter venners venner feks., og de blir jo sjokkert over at jeg tjener mindre enn både snekkeren, rørleggeren og vaktmesteren. Til en viss grad er jeg enig med deg; det er ikke kundenes feil som velger mest "bang for the buck". MEN veldig mange de siste 2-3 årene har blitt vandt til ekstremt (unaturlig)lave billettpriser, og 500kr OSL TRD sees på som ikke spesielt billig lenger. |
|
![]() |
![]() |
#1156 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår pilotlønninger så er det jo ingen som vil si noe annet enn at tallene som f.eks. SSB (og deres danske motpart) opererer med for gjennomsnittslønn er feil (og de viser til en gjennomsnittslønn på drøyt 900k/år), bortsett fra en debattant som vel nevnte at han tjente rundt 700k (om jeg husker rett). Hvordan skal de som ikke ser dette på lønnsslippen sin hver måned kunne tro noe annet enn det som er offisielle tall? Ja, de fleste av oss her forstår at dette er under endring og at vilkårene som kontraktsansatte tilbys er dårligere enn dette, men enn så lenge er nok disse i mindretall blant den totalte pilotpopulasjonen. Last edited by TOS; 18-10-2012 at 21:37. |
|
![]() |
![]() |
#1157 | |||||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
men når markedet flommer over av arbeidskraft og europeisk luftfart er i krise så må man ta dette inn over seg og ikke late som om det ikke spiller noen rolle. Quote:
yrket fortsette. Jeg er fullstendig klar over hvordan kontraktspilotene har det. Quote:
og får den dosen flyvning jeg trenger ![]() Quote:
W Last edited by Wahoo; 18-10-2012 at 21:43. |
|||||
![]() |
![]() |
#1158 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er som TOS sier. Det er ikke kundenes feil at billettprisene er så lave at de ikke gir pilotene lønn nok til å kjøpe blomsterbuketter. Når man peker på kunden og sier fy, retter man baker for smed. Kunden gjør det alle gjør, også piloter på alt for lave lønninger, velger billigste alternativ. Hvorfor? Jo fordi kunden har en kompetanse som en pilot aldri kan matche, nemlig kunnskap om kundens økonomi.
Vil man som ansatt i luftfartsbransjen gjøre et slag for å øke selskapenes inntjening kan man jo velge ordinær billett istedenfor ID-billett når man skal ut å reise. Det vil hjelpe din arbeidsgiver å betale deg en anstendig lønn og gi deg anstendige vilkår. Værsågod, fyr løs. Vidar |
![]() |
![]() |
#1159 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Så kan jeg heller komme tilbake og jobbe, til skikkelige vilkår, den dagen behovet igjen finnes. Jeg har da ærlig talt bedre ting å gjøre med livet mitt enn å fly dere til syden for knapper og glansbilder. Uten verken familieliv, egen bolig, pensjon, forsikringer, sosial sikkerhet, kontrakt kan termineres når som helst... the list goes on and on... Takk som byr! Men selvfølgelig flott for Ola, og ikke minst Kjos eller O'Leary for den del, at folk tar disse "jobbene"... PS; Og husk; IKKE lov å gjøre lowpass med 737n og hvertfall ikke 747 :-P |
||
![]() |
![]() |
#1160 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Så ikke bare at man skal jobbe gratis, men man skal "sponse" sin egen arbeidsgiver? Du er tydeligvis en av de som tror selskapet taper penger på ID-pax. Igjen, i et av mitt tidligere innlegg; når man ikke har peiling på hva man snakker om, kan man ikke forvente å bli tatt seriøst. Vasker derfor dette oppgulpet ned i sluket. Ang det du sier om kundes rolle, så er jo jeg enig med både TOS og deg, det er ikke kundens feil. Men, med fare for å gjenta meg selv, jeg mener at folk i de siste årene har blitt vandt ekstremt billige billetter.(I lengden uholdbare lave priser) Dét kan dere vel ikke nekte på? Og ang baker/smed konflikten; selv piloter/kabinansatte kjøper jo billigste billett til syden med DY istedet for å bruke ID-billett; SÅ JA, de er ikke det grann bedre enn vanlige pax som tar billigste alternativ. Og hvis man skal sammenligne hvilken gruppe som har de beste frynsegodene, vil nok, sikkert til din forargelse, piloter/kabin/flyselskapansatte være veldig langt ned på listen... Quote:
Hvis det er min introduksjon av begrepet bitterhet du hinter til, så var det mer i et ledd for å forstå motivasjonen bak enkelte innlegg, som etter mitt syn oser av misunnelse. Slik som LN-VLEs vissvass ang ID-billetter. OG jeg kaller gjerne noe vissvass, når jeg vet fakta og debattanten kun vil tåkelegge diskusjonen. |
||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |