![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
jaja, en ting er sikkert; det blir ikke billig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var det mulig å se denne "farkosten" på primærradar??
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
PROFIL IKKE AKTIV
|
![]()
Tror ikke de fikk hverken Radar eller radio kontakt på noe tidspunkt, men ingen vet jo ennå hva de så, der var noe i luften om det var en trike, paraglider,seilfly, eller UFO som noen kansje har troen på at det er, får vi vel aldri svar på, men en ting er sikkert det har kostet mange penger for flyselskaperne, kan vi ikke bare si det var en vær ballon HAHA så er vi sikre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan bekrefte fullt kaos på OSL ja! Men for min del slo det heldig ut.. Skulle til KRS 19:45, ankom OSL 17.00 og rakk 17.05 avgangen (som gikk sånn ca. 18:45). Havnet på standby og kom med som siste man.
Så at 19:45 avgangen min var utsatt til 21:45 så var glad da jeg ble ropt opp! De 8-10 siste som stod der så ikke like fornøyde ut... Hadde forøvrig en flott tur til OSL i morges med LN-DYM med sky interiør. Syntes dette var riktig så flott! |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det blir vel ikke klart hva som er blitt observert over Sørkedalen. Seilfly er det ikke! Det kreves litt logistikk for å få det til. Mikroflygere er nok godt kjent med luftromet rundt østlandet. De begge luftsport gruppene er godt skolerte i lover og bestemmelser og i BSLen. Hadde vært veldig interesant å få greie på hva det var.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, nu er den airborne!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
avsluttet
|
![]() Quote:
Vet om endel bakkeansatte og pax som har en del høner å plukke opp med vedkommende... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Små sjanser for at de har over 1100km/t i snitt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
avsluttet
|
![]()
Lurer på om det var 20min flytid TRF-OSL med KLC/F70.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Flysitter
|
![]()
Luftsportutøvere tviler på at det kan ha vært ett seilfly,hangglider eller andre en manns småfly. De heller imot en teori at det må ha vært en pressenning eller plastpose(!?) som piloten som meldte ifra har sett http://www.dagbladet.no/2011/03/25/n...fikk/15948228/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg har selv opplevd en bærpose (dog tom) i 1500 meters høyde tidligere. Den kom nedenfra og forsvant oppover.
Men som jeg nevnte ganske tidlig i tråden - seilfy var det neppe. Det er så få av dem at de hadde man kontroll på på det tidspunktet (som Laupsa også nevner i artikkelen). Er det snakk om fly er vel mikrofly det mest nærliggende. Det som overrasker meg, og som ikke er nevnt i det hele tatt noe sted er muligheten for at det har vært et modellfly på avveie.
![]() |
#97 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Norges Luftsportforbund har i dag kommet med denne redegjørelsen:
Alle aktuelle seilfly i Norge er sjekket, og ingen fly var i aktivitet torsdag 24. mars da trafikken over Oslo lufthavn Gardermoen ble forstyrret av et uidentifisert objekt. Gjenstanden som ble observert var for øvrig blå eller grønn – alle aktuelle seilfly er hvite. – NLF organiserer som kjent alle luftsportsaktiviteter i Norge, inkludert seilflyging samt hang- og paragliding. Hang- eller paraglidere kan starte fra en rekke områder, og det er derfor vanskeligere å sjekke ut denne aktiviteten enn det er å sjekke ut seilfly. Værforholdene gjorde det ikke tilrådelig å starte med hang- og paraglider siden vindstyrken var mer enn dobbelt så sterk som det som anses som sikkert for å ta av. Vi har funnet ut at én person allikevel forsøkte å starte med en paraglider i osloområdet, men vedkommende kom ikke i gang. – NLF kan selvfølgelig ikke garantere at det ikke har vært en luftsportsutøver i lufta, men med den informasjonen vi sitter på nå, er det mye som tilsier at dette ikke er en form for luftsportsaktivitet i det hele tatt. Værforholdene på det aktuelle tidspunktet var imidlertid slik at andre gjenstander kunne ha kommet opp i de aktuelle høydene.
![]() |
#98 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg kjenner til to tilfeller de siste årene, der presenninger har vært i ferd med å blåse ut på RWY på Rygge. (Det blåser ofte relativt friskt fra sydlig retning på Rygge). Begge tilfeller ble observert fra TWR og lufthavnbetjenter måtte ut å plukke dem opp. Den ene presenningen antas å ha løsnet fra en lastebil som har kjørt forbi på E6, da ingen av aktørene ved terminalen savnet noen presenning, og ingen heller bruker presenning av den typen.
Det andre tilfellet var en presenning av den typen man bruker til å trekke over bilen, altså noen som hadde tredd en slik over bilen på utendørsparkeringen når de skulle ut å reise. Dette er en presenning av et lett materiale og har en strikk som skal holde den på plass ved å stramme seg under karosseriet på bilen. Det var altså ikke nok til å holde den på plass i dette tilfellet, vinden fikk tak i presenningen og den var på vei mot RWY før den ble stanset av en lufthavnbetjent. Denne siste her er imidlertid interessant i forhold til hendelsen på OSL. Strikken som skal holde presenningen på plass ga den en pose-fasong, på en måte som en slags fallskjerm, og som sagt laget av et lett materiale som ikke skal skade lakken på bilen ved å ligge og gnisse. Jeg bruker ikke mye fantasi på å forestille meg at en slik presenning kunne blåse både langt og høyt med de rette vindforhold, og vind og turbulens både bakkenært og i høyden var det vel nok av den aktuelle dagen? Disse bil-presenningene er jo ofte blå, og det stemmer jo med observasjonen ved OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Silver
|
![]() ![]() Et bilde jeg tok torsdag. Her er Fridtjof Nansen i gang med runde nummer to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
La merke til at det lå ei blå/grønn presenning på rundt 20M*2 i veikanten ved R35 rett etter den siste rasteplassen før 01R (http://www.plane-spotter.com/Airport...rGuide_OSL.pdf) ,bare et tips....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skjer det noe på OSL nå? (WF landet med teknisk problem) | Twin Otter | Småprat | 16 | 09-07-2011 13:53 |
Skjer det noe på Lista? | LN-GBM | Flyforum | 6 | 16-07-2010 22:31 |
Skjer det noe i Oslo denne uka? | Thomas | Flyforum | 1 | 26-03-2008 18:38 |