Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2005, 19:40   #81
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by DY

Ja det er som regel flere sider av en sak. Virker som om det ikke var så svart/hvitt som først antatt likevel.
Ble du overrasket nå?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 20:17   #82
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:

Dette er tull og ball.. skal man jobbe på en flyplass er man avhengig av ett adgangskort, og skal man få ett slikt adgangskort er man avhengig av en UTFYLLENDE POLITATTEST!
Nei, det er ikke tull. Nå har du ikke følgt med i timen. Det er ikke noe problem å jobbe på en flyplass uten politiattest. Du kan jobbe intill 3 måneder med et midlertidlig adgangskort. Alt du trenger er en rekvisisjon fra arbeidsgivere. Så det er helt uproblematisk å jobbe der på sommeren uten å måtte søke om politiattest.

Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 20:26   #83
Shark-41
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by laurenz
Quote:

Dette er tull og ball.. skal man jobbe på en flyplass er man avhengig av ett adgangskort, og skal man få ett slikt adgangskort er man avhengig av en UTFYLLENDE POLITATTEST!
Nei, det er ikke tull. Nå har du ikke følgt med i timen. Det er ikke noe problem å jobbe på en flyplass uten politiattest. Du kan jobbe intill 3 måneder med et midlertidlig adgangskort. Alt du trenger er en rekvisisjon fra arbeidsgivere. Så det er helt uproblematisk å jobbe der på sommeren uten å måtte søke om politiattest.

Laurenz
Og der faar Shark-41 sine poeng ogsaa!

Saken har to sider.
Jeg bruker forsvarets flystoevler, de piper kun paa ENGM. Ikke paa LHR, EWR eller YYZ eller YXU, saa det er kanskje kalibrering eller annet tilstede.

"Mannen gikk for fort" det er flisespikkeri, akkurat som aa ta fra kapteinen negleklipperen. Det er Oeks i maskinene, det er ogsaa annet utstyr som kan brukes som vaapen, derfor er kontrollen av pilotene helt unoedvendig. Om den likevel skal gjoeres, kan den gjoeres paa skjermet omraade. Kanskje vaktene burde ha mer enn bare ett todagers kurs ogsaa? Kanskje en skulle brukt politit til sjekken i stedet?

Mange punkter, men uansett, saken har mer enn en side.
Shark-41 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 20:27   #84
Thomas
ScanFlyer Rusty

Quote:
nei, det er ikke tull. Nå har du ikke følgt med i timen. Det er ikke noe problem å jobbe på en flyplass uten politiattest. Du kan jobbe intill 3 måneder med et midlertidlig adgangskort. Alt du trenger er en rekvisisjon fra arbeidsgivere. Så det er helt uproblematisk å jobbe der på sommeren uten å måtte søke om politiattest.
Laurenz
Laurenz..! Trodde vi var på samme side, håper du aldri glemmer Air France episoden

Uansett, my bad!
Old 15-03-2005, 20:44   #85
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Falcon
Quote:
Originally posted by DY

Ja det er som regel flere sider av en sak. Virker som om det ikke var så svart/hvitt som først antatt likevel.
Ble du overrasket nå?
Nei ikke i det hele tatt....og som du ser av mine innlegg tidligere i dag så har jeg blant annet tatt høyde for nettopp dette....er ikek født i går vettu

"Men er enig at denne saken har mer enn 1 side."
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 21:19   #86
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Du kan jobbe intill 3 måneder med et midlertidlig adgangskort. Alt du trenger er en rekvisisjon fra arbeidsgivere. Så det er helt uproblematisk å jobbe der på sommeren uten å måtte søke om politiattest.
Correct me if I'm wrong men må du ikke ALLTID ha følge hvis du jobber med midlertidig adgangskort?

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 21:24   #87
TUC
Escaping the blue box

TUC's Avatar

You're wrong.
Det gjelder IHVERTFALL ikke for de med vanlig kort som f.eks har glemt det hjemme en dag. Og man kan (så vidt jeg vet) ikke se forskjell på et midlertidig førstegangskort og et midlertidig erstatningskort.
Old 15-03-2005, 21:31   #88
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by atck
Quote:
Du kan jobbe intill 3 måneder med et midlertidlig adgangskort. Alt du trenger er en rekvisisjon fra arbeidsgivere. Så det er helt uproblematisk å jobbe der på sommeren uten å måtte søke om politiattest.
Correct me if I'm wrong men må du ikke ALLTID ha følge hvis du jobber med midlertidig adgangskort?

K
You are wrong! Det er jo ikke gjennomførbart. Om jeg en dag glemmer kortet får jeg et midlertidlig et. Da kan ikke jeg gå rundt med noen i nakken hele dagen. Og når det kommer nye ansatte så kan jo ikke de gå sammen med en annen i et par måneder til de får et kort. Men dette var en avsporing, holder kjeft nå.
Hilsen,
Laurenz

P.S. Air France? huskser ikke
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 21:44   #89
P51
Newcomer

Hvorfor kan vi ikke bare forby piloter adgang til airside, det skulle gjort seg det ........
P51 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 21:49   #90
DY Tech
Banned

Saken får også mye oppmerksomhet på forumet til VG nett i dag, er bare NØDT til å referere noen strofer derfra:

"...Hvis de ikke klarer å sile ut en slik rabiat mennesketype når de ansetter piloter så har jeg liten eller ingen tillit til dem. Trodde dette var type piloter som fløy for Spantax for 20 år siden. Eneste som kan gjøre at jeg vil vurdere Norwegian er hvis de viser dømmekraft og sparker denne klovnen...."

"...Det jeg reagerer på her er overformynderiet mot voksne, ansvarsfulle fagarbeidere på jobb. Her skal piloter som er sikkerhetsklarert i hue og rævva sjekkes av en gjeng mentalt tilbakestående securitate bolere. Må selv sjekkes flere ganger daglig av tyttebærpolitiet på veg til og fra jobb. Blir dritlei når jeg som har høyeste sikkerhetsklarering i NATO blir bedt om å vrenge lommene for ei pms-sur sikkerhetsbitch i kontrollen...."

hele tråden finnes på:
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=132&Group=Politikk+%2D+Norsk& amp;ThreadID=787586&Thread=Protesterer+mot+sik kerhetssjekk&Page=-1
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2005, 22:48   #91
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Quote:
Originally posted by atck
Quote:

K
You are wrong! Det er jo ikke gjennomførbart. Om jeg en dag glemmer kortet får jeg et midlertidlig et. Da kan ikke jeg gå rundt med noen i nakken hele dagen. Og når det kommer nye ansatte så kan jo ikke de gå sammen med en annen i et par måneder til de får et kort. Men dette var en avsporing, holder kjeft nå.
For å fortsette litt Off topic on topic.
Jeg er ikke sikker på om jeg er så wrong. Sjekket BSL A 2.1 på www.lovdata.no og fant paragraf 18. Tror ikke den er tatt så veldig ut av sammenheng heller:

Quote:
(1) Lufthavnoperatøren skal ha etablert et system som sikrer kontroll med hvem midlertidige adgangskort er utstedt til, hvilke deler av lufthavnen det gir adgang til og når det ble utstedt. Midlertidig adgangskort skal minst inneholde opplysninger om kortinnehavers navn og om hvilke områder det gir adgang til.

(2) Enhver som i tjenestelig øyemed skal ha tilfeldig eller kortvarig opphold på flyside skal være utstyrt med midlertidig adgangskort. Lufthavnoperatøren kan utstede duplikatkort som midlertidig erstatning for meldt, tapt eller glemt ID-kort.

(3) Midlertidig adgangskort utstedes med inntil en måneds gyldighet og gjelder kun ved den lufthavn hvor det er utstedt.

(4) Personer med midlertidig adgangskort som oppholder seg på flyside skal være i følge med person som har gyldig ID-kort for området, eller under betryggende overvåking på annen måte. Første setning gjelder ikke duplikatkort utstedt i henhold til annet ledd annen setning.
Det at man ikke følger reglene fordi det er tungvint eller dyrt betyr ikke at det nødvendigvis er rett. Jeg vet at det syndes mye mot dette rundtomkring.

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 00:03   #92
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg skal ikke si sikkert, men du trenger ikke følge før du skal bevege deg på apron (tarmac). Det skyldes at man ikke har gått igjennom Airside Safety opplæring.

Old 16-03-2005, 08:44   #93
NB
ScanFlyer Blue

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/15/426274.html

Var Jo Kobro litt tidlig ute og la skylden på piloten? Virker som noen vise makt. Håper piloten får fortsette, er ikke rart det blir køer når man må krabbe igjennom...
NB is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 09:18   #94
Jens W
ScanFlyer Crusty

Jeg tror egentlig begge sidene av saken (pilotene og vaktene) er like store idioter..

Drittsekker finner vi overallt, ingen får fri for de.. Hverken sikkerhetsvakter, piloter, stuere eller dassvaskere..
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 09:19   #95
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
(4) Personer med midlertidig adgangskort som oppholder seg på flyside skal være i følge med person som har gyldig ID-kort for området, eller under betryggende overvåking på annen måte.
Er vel endel kamera på OSL ?
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 10:04   #96
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Har ikke satt meg inn i saken i det hele tatt, så derfor skulle jeg kanskje holdt kjeft. Men fordi om man er sikkerhetsvakt på en flyplass, må det vel i enkelte tilfeller være lov til å bruke den peanutten som er plassert mellom skuldrene?

Da jeg skulle hjem fra flyskole i USA, via JFK, ble jeg stoppet i sikkerhetssjekken av ei svær afroamerikansk dame som var så myndig og høyrøstet at jeg holdt på å pisse på meg. Som håndbaggasje hadde jeg pilotkofferten, med det utstyret jeg brukte; headset, plottere, mag-lite, klips for approachkart m.m., m.m. Hun begynte å gå gjennom alt og til og med skru sunn de forskjellige tingene, inntil hun plutselig stoppet. Så spurte hun hva jeg skulle med alt dette? Da sa jeg bare at I'm a pilot, og dermed ble alt pakket sammen og jeg ble sluset gjennom nærmest som en VIP. Skal tro om det kunne skjedd på JFK i dag? Bare møte opp med plenty duppeditter og si man er pilot...
Old 16-03-2005, 10:04   #97
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det er en mengde kameraer på OSL. Har vært på besøk på OP911 og sett hvor de sitter å styrer det hele, og det er ikke mange steder du kan gå uten at et kamera kan se deg. Toalettet er fortsatt en frisone, heldigvis.

Eskorte for dem som har midlertidig kort er nok kun ut på tarmac ja. Jeg har vært airside mange ganger med midlertidlig kort uten eskorte.

Kanskje jeg er litt sær, men jeg synes fortsatt det virker som om piloten må ta skylda for dette. Om de som er satt til å utføre kontrollen ikke mener du har oppført deg på en sån måte at utstyret har tid til å fange opp det som utstyret skall, så må de ha rett (og plikt) til å si fra om at man må gå tilbake å ta en ny runde, og gjøre det mere langsomt. Om da personen som blir kontrollert ikke er smartere enn at han gjør samme sak én gang til, ja da synes jeg ikke det er vanskelig å se hos hvem feilen ligger.

At piloten er frustrert, irritert og kanskje stresset, det må så være. Det må han bare takle. Jeg er glad for at denne mannen er suspendert. Det er noen yrkesgrupper som vi må kunne stole på at de holder seg til regler og prosedyrer og at de holder hodet kaldt. Denne mannen tilhører en av dem.

DY Tech siterte noen innlegg fra VG Nett, bland annet et innleg som refererer til Adecco som "mentalt tilbakestående securitate bolere." Snakk om å melde seg ut av enhver seriøs debatt (da snakker jeg om den som postet det innlegget, ikke DY Tech)!
Old 16-03-2005, 12:00   #98
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Kanskje jeg er litt sær, men jeg synes fortsatt det virker som om piloten må ta skylda for dette.
Ja jeg synes du er sær! Mannen gikk igjennom to ganger! Han gikk sikkert ikke fortere enn han har gjort flere hundre, kanskje tusen ganger før. Eller mener du at det gikk en liten "fand.." i ham og at han tenkte :" I dag skal jeg sette jobben min på spill og gjøre noen adeccoer dypt såret og fortvilet!"?
Uten skam går så adeccoene og Jo Kobro ut og lyver i media og sier at mannen med viten og vilje gikk utenom sikkerhetskontrollen! Kanskje det var "adeccoen" som hadde en sløv dag og syntes ting gikk litt for fort for ham! Det ville i så fall ikke være den første dagen og garantert ikke den siste! Hele greia er ikke annet enn patetisk! Gi Jo Kobro og adeccoen sparken så får vi andre komme igang med det vi skal drive med som er å gi publikum en god reise! All honør til kapteinen!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 12:18   #99
Pooh
ScanFlyer Blue

Pooh's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-SSL
(...), må det vel i enkelte tilfeller være lov til å bruke den peanutten som er plassert mellom skuldrene? (...)
Jøss, går du med en peanøtt plassert mellom skuldrene?
Pooh is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 13:09   #100
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Pooh
Quote:
Originally posted by LN-SSL
(...), må det vel i enkelte tilfeller være lov til å bruke den peanutten som er plassert mellom skuldrene? (...)
Jøss, går du med en peanøtt plassert mellom skuldrene?
Noen har peanøt mellom skuldrene, andre mellom øene, og noen mellom bena
DY is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules