![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Den nye delen av innenriksterminalen har blitt vinterens sak på Nord-Jæren.
Nå har det riktignok kommet frem mange gode synspunkter på mangelen av broer ved den nye delen gjennom media. Avinor administrasjonen på Sola har vært på vikende front lenge og bør vel kanskje sikre seg noen profesjonelle medierådgivere til å fronte alle innspillene i media slik at saken ikke går helt av skaftene. Her har Avinor ledelsen lokalt ikke vært dyktige nok og jeg observerer at Hr Quale nå har kommet på banen for å tre støttende til en rimelig fraværende lokal Avinor ledelse. Nå har jo den lokale lufthavnsjefen opplyst til media at de hadde kontakt med de store flyselskapene i prosjektfasen og fått tilbakemelding om at de ikke ønsket broer av rene kostnadshensyn , inkludert SAS. Jeg kan forstå at Avinor nå er frustrert over SAS sin tilsynelatende snuoperasjon når de nå kristiserer Avinor for mangel på broer. Det spørs selvsagt hvor og hvordan Avinor har fått tilbakemelding fra SAS i særdeleshet i prosjektfasen , men det kan jo Avinor lokalt redegjøre nærmere for. Personlig har jeg ikke noe problem å bruke gater uten bro fra tid til annen. Men jeg ser at det er andre brukergrupper der dette vil være en ulempe og mener at Avinor ikke har vært skjønsomme nok i vurderingen for og imot broer i prosjektfasen . Det går på profesjonalitet. |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er vi så sikre på at SAS noen gang har vært for terminal uten broer???
|
![]() |
![]() |
#83 |
critical mind
|
![]()
Dette er en utrolig patetisk diskusjon.
Alle, virkelig alle skriker etter billige(re) billetter. Na har Avinor - etter det flyselskaper etterlengte - bygt terminaler og gater uten broer som er billige i drift og dermed billigere for brukere. De som klager mest na, skal aerlig si hvor mye de er villige a betale for a kunne bruke en gangbro.
#84 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Avinor bør nå vedta å bygge ut den nye innlandspiren med en etasje slik at i hvertfall 19 og 20 igjen blir brogate. Muligens 21 også. Men da må 22 og 23 gjøres ferdig først slik at disse kan brukes til småfly.
#86 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
BU662 - du tar feil! Det er ikke alle som skriker etter billigere billetter. Jeg skriker etter en sunnere økonomi - først og fremst hos Norwegian og SAS.
|
![]() |
![]() |
#87 |
Ute på tur
|
![]()
Men hvor var all denne skriken fra publikum og politikere når planene for termalen ble presentert en gang før i tiden?
-A |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Debatten fortsetter: http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol...aa_Avinor.html
#89 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Merkelig, dette. terminalen på Rygge fikk ros og en pris fra de funksjonshemmede, og det uten broer. På Sola er det bare pepper å få fra de samme.
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article3855038.ece |
![]() |
![]() |
#90 |
at your service!
|
![]()
Men dei aller fleste "vanlege" pax som flyg tre gongar i året er ute etter billigast mogleg bilettar, og dermed har BU662 eit GODT poeng her....
#91 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ser ut som Lorentzen nå har forstått det.
"– Det kan hende at vi setter opp en bro eller to , men det er heller ikke slik at broer er løsningen overalt. Broer er mer komplisert enn som så. Her må vi også ta hensyn til at det ikke er alle fly som kan gå til bro, det er derfor vi ønsker flyene nærmere fasaden, slik at vi unngår utstrakt bruk av buss." Kilde: aftenbladet.no Sett opp bro på 19 igjen (broen er revet men ligger lagret på Sola fortsatt) i tillegg til en ny på 20. Sett alle brokompatible fly på bro og la andre småfly parkere på brofrie gater. Når hele den nye innlandspiren står ferdig kan de eventuelt bygge bro på gate 21 og la gate 22 og 23 være broløse. Det går fint an å tømme og boarde fly bak selv om et fly står på bro. Det gjør vi hele tiden, men for å gjøre det mer praktisk finnes kanskje broer med servicetrappen vendt andre veien enn de som nå er på Sola-
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! Last edited by Vede; 01-02-2009 at 15:03. |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På RYG går det i alle fall veldig lett å snu ett fly på 20 minutter uten broer..
Pre boarding er ikke noe problem. I visse tilfeller virker det for meg som om det er fordel å ha en trapp forran og bak kontra 1 bro forran... Ulemper og fordeler med begge løsningene spør du meg... Rygge har i alle fall vist seg som dødelig effektiv når alt går som det skal:P Og det uten bruer ![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Men det er ikke snakk om kontra en bro foran fordi vi har trapp bak. Og noe du sikkert kjenner til som jobber på Rygge så er ikke Norport Sola så værst på punktlighet.
#94 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg trodde det bare var bro forran , men der tok jeg feil, punkligheten er det ikke noe å si på
![]() Jeg har selfølgelig ikke noe fasit svar, er også enig i det at det er å gå tilbake i tid uten broer. Men på RYG fungerer det overaskende bra. Jeg syntes nemlig det var veldig merkelig da jeg så det første gang at en helt ny flyplass ikke hadde broer. Det har i alle fall vist seg å fungere veldig bra... Men forskjellen blir vel kansje at det på RYG i motsetning til SVG konsekvent er gater uten broer, slik at dette ikke blir noe tema i det hele tatt for pasasjerer. ![]() Hadde vært morsomt å sett en grundig undersøkelse på ulemper og fordeler med Bro/Trapper.. Jeg har hørt uten at det trenger å være riktig at trapp forran og bak gjør det raskere ved tømming av fly, mens det faktsik går lengre tid ved ombordstigning pga pasasjerer som sitter forran kan finne på å gå inn bak da det skaper stopp i hele flyet. |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Presset øker på Avinor: http://www.aftenbladet.no/lokalt/983...gangbruer.html
Samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune reagerer sterkt på de nye byggeplanene på flyplassen. Utvalget ber i et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) om at Avinor endrer sine planer ved den eksisterende innenriksterminalen og den planlagte utenriksterminalen.
#96 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
The story continues
http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol..._paa_nytt.html Gangbroer på Sola vurderes på nytt: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) lover ny gjennomgang av gangbrosituasjonen ved den nye innenlandsterminalen på Stavanger lufthavn, Sola. |
![]() |
![]() |
#97 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Snart åpne den 10. gangbroen igjen? Vil det si at det skal sette opp gate 19 igjen?
#98 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nå skal "støttegruppen" for broer ha møte med Avinor... Du kan melde deg inn i gruppen på facebook.
|
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette kan jo bli spennende... en støttegruppe på facebook vil ha møte? BxxxS.... hva er egentlig problemet... mange av flyene jeg flyr med ut fra Sola bruker ikke gangbroene, er enig i at det virker litt mer landsbyflyplass uten broer, men alikevel? Skal folk flest fly 3 ganger i året til London, Paris og Roma eller gudene vet hvor, og betale 249 hver vei, må de ofre noe. Det som forundrer meg er hvorfor dette ble blåst opp plusselig når terminalen nesten var ferdig. Ikke en gang Gardermoen har broer på alle gatene... Skal du fly Widerøe, Welcome, eller LH er det enklere å gå ut til flyet uten bro...
#100 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Slike bemerkninger kan du spare deg for! Problemet er vel heller det at de aller fleste betaler langt mer for billetten enn 249. Dessuten forandrer ikke flyskatten seg noe. Avinor tjener det samme uavhengig av det flyselskapet måtte ta seg betalt. Når det gjelder utenlandsflygninger, vil ikke disse bli berørt av den nye terminalen uansett. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikkvekst og utbygging på Sola | SVG | Flyforum | 103 | 07-09-2018 09:55 |
LN-RRJ var på Sola nettopp ?? | Lennart | Register- og ATC-Forum | 1 | 07-07-2013 21:06 |
Tilbake til fremtiden? Stavanger Sola | EB | Flyforum | 4 | 28-12-2008 10:33 |
Mystiske fly på Sola var fangetransporter | Airwolf | Flyforum | 7 | 19-03-2006 19:20 |