Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2007, 08:15   #81
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Siste Q400 sladder i SAS gruppen.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
TCAS, du er klar over at Wideroe er et datterselskap av SAS og dermed endel av SAS Gruppen på lik linje med SAS Norge?
Det er helt klart et poeng, men jeg er nå litt usikker på hvor mange av SAS/WF sine kunder der ut som egentlig vet dette. Likevel så tror jeg, i likhet med mange andre her, at SAS vil få et aldri så lite forklaringsproblem om de skulle velge å la WF fly med de Q400 maskinene SAS DK satte på bakken (selv om de er aldri så mye oppgradert). Man kan sikkert fort se for seg en sak der avisene skriver at SAS ikke er like bekymret for norske kunder som for danske kunder....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2007, 09:22   #82
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
TCAS, du er klar over at Wideroe er et datterselskap av SAS og dermed endel av SAS Gruppen på lik linje med SAS Norge?
Selvfølgelig vet jeg det, men det er likevel to forskjellige organisasjoner med forskjellige vedlikeholdsdivisjoner. Og som det blir sagt her, så er det ikke mange av kundene til Widerøe som vet/skjønner at Widerøe eies av SAS.

Time will show, uansett hva vi mener
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2007, 09:35   #83
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Selvfølgelig vet jeg det, men det er likevel to forskjellige organisasjoner med forskjellige vedlikeholdsdivisjoner. Og som det blir sagt her, så er det ikke mange av kundene til Widerøe som vet/skjønner at Widerøe eies av SAS.

Time will show, uansett hva vi mener
Jeg tror det er vesentlig for diskusjonen at man ser avgjørelsen om Q400 fra kundenes side og det har SAS konsernet gjort. Meget prisverdig etter min oppfatning og tyder på nye holdninger fra ledelsen i konsernet.
De fleste kunder av SK/WF vet at WF er eid av SAS. De er ikke uvitende om selskapstilknytning og eierform. Det står jo for svingene : Member of SAS Group på alle Q400 og -300 på venstre side av flyet bak inngangen. Man kan jo ikke unngå å lese og forstå dette ved ombordstigning!
Så din bemerkning over om hva kundene vet om eierforhold til WF tar du rimelig feil i etter min oppfatning.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2007, 09:37   #84
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Uten at jeg sitter på noe info om det så tror jeg man ikke skal utelukke at Q400 igjen vil fly for WF, men det kan ikke skje før SAS og Bombardier har fått avklart en rekke punkter seg i mellom. Om ikke passasjerene vet at WF=SAS så vil garantert eventuelle advokater, dommere og myndighetene gjøre det, for så lenge SAS eier Widerøe er alle Widerøe sine fly i realiteten SAS maskiner med annen maling
Old 14-11-2007, 09:49   #85
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg tror det er vesentlig for diskusjonen at man ser avgjørelsen om Q400 fra kundenes side og det har SAS konsernet gjort. Meget prisverdig etter min oppfatning og tyder på nye holdninger fra ledelsen i konsernet.
De fleste kunder av SK/WF vet at WF er eid av SAS. De er ikke uvitende om selskapstilknytning og eierform. Det står jo for svingene : Member of SAS Group på alle Q400 og -300 på venstre side av flyet bak inngangen. Man kan jo ikke unngå å lese og forstå dette ved ombordstigning!
Så din bemerkning over om hva kundene vet om eierforhold til WF tar du rimelig feil i etter min oppfatning.
Nå var det vel jeg, og ikke TCAS, som først skrev at de reisende i liten grad identifiserer WF som SAS. At det står på flyene er i mine øyne absolutt ingen garanti for at de reisende tar dette inn over seg. Jeg har ikke gjort noen grundige undersøkelser, men mener helt klart fortsatt at veldig mange av de reisende tenker på WF som WF og SAS som noe annet. At vi her inne på forumet er fullstendig klar over eierskapsforholdene er ikke nødvendigvis det samme som at mannnen i gata vet dette. At advokater og mnyndigheter kjenner til eierskapsforholdet vil vel i liten grad påvirke kundenes beslutning, all den tid myndighetene gir grønt lys for å bruke maskinen i trafikk. At SAS kanskje vil vente med å sette maskinene i drift for WF i forhold til eventuelle sonderinger med Bombardier er nok likevel ikke helt usannsynlig.

Om beslutningen om å grounde Q400 er basert på at man ser det fra kundenes side er nok ikke noen stor tvil om (om man skal feste lit til forklaringene fra konsernledelsen; nå er det jo noen her bl.a. som har hevdet at dette kun var dråpen som fikk begeret til å flyte over og ga SAS den "unnskyldningen" de trengte for å kvitte seg med maskinene).
Old 14-11-2007, 09:59   #86
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå var det vel jeg, og ikke TCAS, som først skrev at de reisende i liten grad identifiserer WF som SAS. At det står på flyene er i mine øyne absolutt ingen garanti for at de reisende tar dette inn over seg. Jeg har ikke gjort noen grundige undersøkelser, men mener helt klart fortsatt at veldig mange av de reisende tenker på WF som WF og SAS som noe annet. At vi her inne på forumet er fullstendig klar over eierskapsforholdene er ikke nødvendigvis det samme som at mannnen i gata vet dette. At advokater og mnyndigheter kjenner til eierskapsforholdet vil vel i liten grad påvirke kundenes beslutning, all den tid myndighetene gir grønt lys for å bruke maskinen i trafikk. At SAS kanskje vil vente med å sette maskinene i drift for WF i forhold til eventuelle sonderinger med Bombardier er nok likevel ikke helt usannsynlig.

Om beslutningen om å grounde Q400 er basert på at man ser det fra kundenes side er nok ikke noen stor tvil om (om man skal feste lit til forklaringene fra konsernledelsen; nå er det jo noen her bl.a. som har hevdet at dette kun var dråpen som fikk begeret til å flyte over og ga SAS den "unnskyldningen" de trengte for å kvitte seg med maskinene).
TOS, jeg mener fortsatt du undervurderer mannen og kvinnen i gata. Jeg er omgitt av mange kolleger som reiser mye inneriks og utenriks inklusive meg selv. Jeg vet ikke om en som ikke er klar over eierforhold og selskapstilknytning WF/SK.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2007, 10:30   #87
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
TOS, jeg mener fortsatt du undervurderer mannen og kvinnen i gata. Jeg er omgitt av mange kolleger som reiser mye inneriks og utenriks inklusive meg selv. Jeg vet ikke om en som ikke er klar over eierforhold og selskapstilknytning WF/SK.
Jeg er nok villig til å gi deg rett i at de som reiser ofte nok er mer tilbøyelig til å være obs på dette forholdet. Mannen og kvinnen i gata som jeg tenkte på, reiser ikke så ofte. Det er da selvsagt et åpent spørsmål om man bør ta veldig mye hensyn til de som ikke reiser så ofte. Ved ettertanke så bør jeg kanskje modifisere mitt syn noe..... Jeg vil vel likevel hevde at kundene glemmer fort (inntil noen overbeviser meg om det motsatte...).
Old 14-11-2007, 11:32   #88
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Man kan jo også tenke seg oppslag i media her hjemme om WF skulle fortsatt med Q400. Media er veldig klar over tilknytningen, og du kan rolig regne med at det blir et rabalder. Tviler på at verken SAS eller Widerøe ønsker den der...
Old 14-11-2007, 14:07   #89
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Eneste media kan ta SAS/WF på dersom man tillater WF å fly Q400 igjen, er at SAS er vinglete når det kommer til beslutninger. Noe annet kan de ikke ta de på, for det er fortsatt trygt å fly Q400 og alle andre Q400-operatører fortsetter som før....media kan dermed vanskelig si at Q400 er et utrygt fly. Eller...?

Og selv om SAS først bestemmer seg for å kvitte seg med Q400, for deretter å la WF fortsette, kan forklares på mange måter som også kundene vil forstå. Verden er heller ikke så firkantet at det er lov å gå tilbake på egne beslutninger slik som SAS i så fall må gjøre. Jeg tror det vil slå positivt ut på aksjekursen til SAS dersom WF får fortsette med Q400, for da kan de forsette i samme spor som de har gjort så langt og som har bevist at det er store penger å tjene på Q400.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2007, 15:33   #90
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Interessant å se hvilke linjer SAS har kuttet på, hvor de tydeligvis ikke har funnet det hensiktsmessig evt. har funnet det minst hensiktsmessig å sette inn reservekapasitet. Praha kan ikke være en særlig god destinasjon for SK ettersom de når er nede på en daglig avgang fra CPH og OSL er jo kuttet ut. Kanskje SAS burde forlate PRG?

Hamburg og Brussel vil jeg si virker fornuftig, seks daglige til BRU virker i overkant mye. Samme med HAM.

90 procent af den oprindelige fartplan er intakt, og det er overraskende allerede nu. På 12 ruter er der sket en mindre beskæring, nemlig med en enkelt afgang, som er taget bort.

Her kan nævnes, at ruten fra København til Bergen går ned fra seks til fem afgange. Det samme sker for Bruxelles, mens Gøteborg afgangene skæres ned fra otte til syv, Hamburg fra fem til fire og Helsinki fra fem til fire.

Prag går ned fra to til en. Det er rent faktisk en halvering. Det samme gælder Tampere og Turku.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2007, 19:39   #91
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Man kan jo også tenke seg oppslag i media her hjemme om WF skulle fortsatt med Q400. Media er veldig klar over tilknytningen, og du kan rolig regne med at det blir et rabalder. Tviler på at verken SAS eller Widerøe ønsker den der...
Nåja, tror nok ikke at media i Norge vil svartmale situasjonen!
Q400 flyr fremdeles i alle andre land (enn Skandinavia) og WF har et meget godt rykte her på berget! Med unntak av at folk syns det er dyrt å fly med oss (sammenlignet med Norwegian's kr 199,- billetter).

Ser for meg "Nå flyr dem igjen" overskrifter, etterfulgt av gode og saklige reportasjer fra Bodø, kanskje med besøk i Canada osv.
Gleder meg bare til de flyr igjen jeg

E!
Old 14-11-2007, 19:49   #92
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Ser for meg "Nå flyr dem igjen" overskrifter, etterfulgt av gode og saklige reportasjer fra Bodø, kanskje med besøk i Canada osv.

E!
Så lenge "Skandaleflyene flyr igjen" og "SAS gambler med sikkerheten" selger flere aviser så vil ikke det skje. Muligens lokal avisa i Bodø vil være positive, men de store landsdekkende vil være negative og de store stygge overskriftene vil bli dratt frem
Old 15-11-2007, 06:08   #93
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Enig med Someone... La Q400 få stå på bakken...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2007, 07:58   #94
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Tror denne fyren ville blitt glad om den kom i luften igjen

http://www.youtube.com/watch?v=jqEQ0VINtkc
snag is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2007, 09:24   #95
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Nåja, tror nok ikke at media i Norge vil svartmale situasjonen!
<SNIP>
Hehe, kroken er synlig! Synd verden ikke er så enkel.
Old 15-11-2007, 09:33   #96
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

En ting er her i norge, men de danske mediene vil gripe tak i saken og blåse den kraftig opp.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2007, 09:53   #97
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
En ting er her i norge, men de danske mediene vil gripe tak i saken og blåse den kraftig opp.
Det spørs det. Om det ikke berører danske reisende i noen særlig grad så er det vel vanligvis slik at det da er begrenset interesse for hva som skjer ellers i verden (om danske aviser er noe i nærheten av norske aviser i prioritering av saker).
Old 15-11-2007, 09:58   #98
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det spørs det. Om det ikke berører danske reisende i noen særlig grad så er det vel vanligvis slik at det da er begrenset interesse for hva som skjer ellers i verden (om danske aviser er noe i nærheten av norske aviser i prioritering av saker).
Det vil jo berøre danske reisende, ettersom WF flyr TRD-CPH og TRF-CPH.
Old 15-11-2007, 10:08   #99
Isbamse
ScanFlyer Molded

Fire scenarier, alle et catch22:

1. SAS fortsetter med Q400.
- Mediene henger på som sinte bikkjer, lager filleoppslag av alt, og det blir helvete den dagen et uhell til skjer.

2. WF overtar/fortsetter med Q400
- Avisene lager krigstyper av typen "Sikrer dansker - gambler med norske liv". Og så blir det kanskje mer trøbbel med maskinene. Argumentet om at mange andre selskaper flyr Q400 er selvsagt relevant, men mister litt tyngde av at SAS har hatt så mye barnesykdommer med sine spesifikke flyindivider.

3. Flyene parkeres inntil Bombardier lover med hånden på en stabel advokatpapirer og ti kniver i hjertet at de virker som de skal, evt får nye maskiner.
- Skaper masse problemer med å skaffe maskiner i mellomtiden, og gjør også at man ikke kan bestemme seg for erstattere i påvente av evt re-intro av Q400.

4. Kvitte seg med dem - som de gjør nå.
- Masse trøbbel for trafikkavvikling og dyrt som eff - men antakelig det beste på lang sikt, siden de nå kan konse helt om å skaffe en fungerende erstatter.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2007, 10:21   #100
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Det vil jo berøre danske reisende, ettersom WF flyr TRD-CPH og TRF-CPH.
Joda, men det er tross alt i vesentlig mindre grad enn det som har vært tilfelle. Jeg ville kanskje også gjettet at TRD og TRF betjener det norske markedet mer enn det danske, men det er ren gjetning. Slik jeg har forstått det så var Q400 brukt i veldig stor grad på dansk innenriks. Et par ruter til TRF og TRD blir noe mer uvesentlig. At det skal gi de helt store oppslagene i Danmark om WF overtar noen av disse maskinene ville vært litt overraskende, men nå er ikke jeg noen medieviter/mediamann.

I tillegg kan jeg ikke helt fri meg for tanken om at det ser ut til at SAS er de eneste som er så plaget med disse maskinene (..men jeg innrømmer at jeg ikke vet i hvor stor grad dette stemmer; fx. Horizon hadde vel en del problemer har det blitt sagt)....
Reply

Posting Rules