![]() |
|
![]() |
#81 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Time will show, uansett hva vi mener ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
De fleste kunder av SK/WF vet at WF er eid av SAS. De er ikke uvitende om selskapstilknytning og eierform. Det står jo for svingene : Member of SAS Group på alle Q400 og -300 på venstre side av flyet bak inngangen. Man kan jo ikke unngå å lese og forstå dette ved ombordstigning! Så din bemerkning over om hva kundene vet om eierforhold til WF tar du rimelig feil i etter min oppfatning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Uten at jeg sitter på noe info om det så tror jeg man ikke skal utelukke at Q400 igjen vil fly for WF, men det kan ikke skje før SAS og Bombardier har fått avklart en rekke punkter seg i mellom. Om ikke passasjerene vet at WF=SAS så vil garantert eventuelle advokater, dommere og myndighetene gjøre det, for så lenge SAS eier Widerøe er alle Widerøe sine fly i realiteten SAS maskiner med annen maling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om beslutningen om å grounde Q400 er basert på at man ser det fra kundenes side er nok ikke noen stor tvil om (om man skal feste lit til forklaringene fra konsernledelsen; nå er det jo noen her bl.a. som har hevdet at dette kun var dråpen som fikk begeret til å flyte over og ga SAS den "unnskyldningen" de trengte for å kvitte seg med maskinene). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Man kan jo også tenke seg oppslag i media her hjemme om WF skulle fortsatt med Q400. Media er veldig klar over tilknytningen, og du kan rolig regne med at det blir et rabalder. Tviler på at verken SAS eller Widerøe ønsker den der...
![]()
![]() |
#89 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Eneste media kan ta SAS/WF på dersom man tillater WF å fly Q400 igjen, er at SAS er vinglete når det kommer til beslutninger. Noe annet kan de ikke ta de på, for det er fortsatt trygt å fly Q400 og alle andre Q400-operatører fortsetter som før....media kan dermed vanskelig si at Q400 er et utrygt fly. Eller...?
Og selv om SAS først bestemmer seg for å kvitte seg med Q400, for deretter å la WF fortsette, kan forklares på mange måter som også kundene vil forstå. Verden er heller ikke så firkantet at det er lov å gå tilbake på egne beslutninger slik som SAS i så fall må gjøre. Jeg tror det vil slå positivt ut på aksjekursen til SAS dersom WF får fortsette med Q400, for da kan de forsette i samme spor som de har gjort så langt og som har bevist at det er store penger å tjene på Q400. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Interessant å se hvilke linjer SAS har kuttet på, hvor de tydeligvis ikke har funnet det hensiktsmessig evt. har funnet det minst hensiktsmessig å sette inn reservekapasitet. Praha kan ikke være en særlig god destinasjon for SK ettersom de når er nede på en daglig avgang fra CPH og OSL er jo kuttet ut. Kanskje SAS burde forlate PRG?
Hamburg og Brussel vil jeg si virker fornuftig, seks daglige til BRU virker i overkant mye. Samme med HAM. 90 procent af den oprindelige fartplan er intakt, og det er overraskende allerede nu. På 12 ruter er der sket en mindre beskæring, nemlig med en enkelt afgang, som er taget bort. Her kan nævnes, at ruten fra København til Bergen går ned fra seks til fem afgange. Det samme sker for Bruxelles, mens Gøteborg afgangene skæres ned fra otte til syv, Hamburg fra fem til fire og Helsinki fra fem til fire. Prag går ned fra to til en. Det er rent faktisk en halvering. Det samme gælder Tampere og Turku.
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Q400 flyr fremdeles i alle andre land (enn Skandinavia) og WF har et meget godt rykte her på berget! Med unntak av at folk syns det er dyrt å fly med oss (sammenlignet med Norwegian's kr 199,- billetter). Ser for meg "Nå flyr dem igjen" overskrifter, etterfulgt av gode og saklige reportasjer fra Bodø, kanskje med besøk i Canada osv. Gleder meg bare til de flyr igjen jeg ![]() E!
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Enig med Someone... La Q400 få stå på bakken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror denne fyren ville blitt glad om den kom i luften igjen
![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=jqEQ0VINtkc
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#96 |
Browncoat
|
![]()
En ting er her i norge, men de danske mediene vil gripe tak i saken og blåse den kraftig opp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det spørs det. Om det ikke berører danske reisende i noen særlig grad så er det vel vanligvis slik at det da er begrenset interesse for hva som skjer ellers i verden (om danske aviser er noe i nærheten av norske aviser i prioritering av saker).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fire scenarier, alle et catch22:
1. SAS fortsetter med Q400. - Mediene henger på som sinte bikkjer, lager filleoppslag av alt, og det blir helvete den dagen et uhell til skjer. 2. WF overtar/fortsetter med Q400 - Avisene lager krigstyper av typen "Sikrer dansker - gambler med norske liv". Og så blir det kanskje mer trøbbel med maskinene. Argumentet om at mange andre selskaper flyr Q400 er selvsagt relevant, men mister litt tyngde av at SAS har hatt så mye barnesykdommer med sine spesifikke flyindivider. 3. Flyene parkeres inntil Bombardier lover med hånden på en stabel advokatpapirer og ti kniver i hjertet at de virker som de skal, evt får nye maskiner. - Skaper masse problemer med å skaffe maskiner i mellomtiden, og gjør også at man ikke kan bestemme seg for erstattere i påvente av evt re-intro av Q400. 4. Kvitte seg med dem - som de gjør nå. - Masse trøbbel for trafikkavvikling og dyrt som eff - men antakelig det beste på lang sikt, siden de nå kan konse helt om å skaffe en fungerende erstatter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I tillegg kan jeg ikke helt fri meg for tanken om at det ser ut til at SAS er de eneste som er så plaget med disse maskinene (..men jeg innrømmer at jeg ikke vet i hvor stor grad dette stemmer; fx. Horizon hadde vel en del problemer har det blitt sagt).... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal fly Kongsberg Gruppen | FlightDeck | Flyforum | 4 | 07-07-2010 00:06 |
SAS Gruppen øker | CK | Flyforum | 7 | 07-10-2005 14:24 |
Foerenklad administration i SAS gruppen | Savipix | Flyforum | 0 | 01-06-2005 14:25 |
B767 leased in till SAS gruppen? | Savipix | Flyforum | 2 | 04-05-2005 17:30 |
SAS Gruppen frem 2% i desember | CK | Flyforum | 1 | 12-01-2005 08:03 |