Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2012, 18:25   #881
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er det noen grunn til å tro at de økonomiske forholdene i SAS ikke er særdeles kritiske, og at massive grep må gjennomføres? Hva er den alternative løsningen fra de som ikke vil skrive under på dette? Tror man kanskje at myndighetene ikke vil la selskapet gå konkurs, og at de derfor uansett reddes? Dette dreier seg neppe om Richard Gustafson og hans lønn. Det handler om overlevelse , eller ikke, for SAS. De norske og svenske foreningene synes å ha forstått dette alvoret, selv om de opplagt ikke er glade for dette.
---
Så er vi helt enige - i alle fall i det første du skriver. Det er ingen tvil om at situasjonen er kritisk, i alle fall om man legger til grunn opplysninger fra noen av de ansatte, med godt innblikk i situasjonen.
Ingen i SAS tror nå at de kan lukke øynene i noen sekunder, og så løser alt seg. Både regjeringene og andre legger planer nå for at man har en back-up om SAS går ned i knestående om en halv uke. Turoperatøren Apollo - som bruker SAS for det meste - planlegger også nå en back-up, det er de nødt til. (De andre turoperatørene som VING etc blir i liten grad berørt, da de har sitt egen inhouse selskap som tar det meste av produksjonen).

Du tror ikke danskene har sett alvoret TOS? Det tror jeg de har. Men stemningen blant pilotene i Danmark er slik for øyeblikket at man ikke skal se bort fra at de velter snuoperasjonen ved å nekte å skrive under. Pensjonene er foreslått barbert med opptil 60-70 %, og det skal spares 752 mill bare på pilotenes pensjoner). I tillegg er det snakk om en REELL nedgang på lønn på nær 25 %, samtidig som de skal jobbe vesentlig mer. Da nærmer de seg nok et nivå for hva som er akseptabelt. Problemet til disse guttene (og jentene) er at de er snart over 50 år alle sammen, og matchende jobber i Skandinavia er ikke å få for de. Men en stor gruppe ser nok for seg utenlandsjobber fremover, og disse orker nok ikke krype...
Også de kabinansatte i Danmark, samt de bakkeansatte her hjemme (SGH) er i utgangspunktet negative til å skrive under. Dette ser vanskelig ut for SAS, akk nå.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 14-11-2012, 18:30   #882
fokkeren
ScanFlyer Blue

Nilsemann,du må komme en kilde ang.fuelen.
Det er veldig farlig å kaste bensin på ett bål som brenner.
fokkeren is offline  
Old 14-11-2012, 18:34   #883
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Du tror ikke danskene har sett alvoret TOS? Det tror jeg de har.
Jeg vet ikke hva man i Danmark tenker, og jeg skrev kun at det synes som at iallefall norske og svenske ansatte har forstått alvoret. Jeg synes ikke at det virker fornuftig å skulle bidra til konkurs ved å nekte å skrive under, dersom man ikke har en plan B fra fagforeningene.
TOS is offline  
Old 14-11-2012, 18:45   #884
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Jeg vet ikke hva man i Danmark tenker, og jeg skrev kun at det synes som at iallefall norske og svenske ansatte har forstått alvoret. Jeg synes ikke at det virker fornuftig å skulle bidra til konkurs ved å nekte å skrive under, dersom man ikke har en plan B fra fagforeningene.
Enig, og hvis danskenes plan B er å jobbe utenlands kan de vel likegjerne
si "ja" nå for så å si opp etterpå - istedenfor å etterlate resten i stikken
ved å si nei?

W
Wahoo is offline  
Old 14-11-2012, 18:52   #885
C130
ScanFlyer Gold

"La heller SAS gå konkurs enn å gå ned i lønn. Det er ikke tradisjon for å gå ned i lønn i Norge".
Dette sier tidligere fagforhandlingsleder Elin Ørjasæter til NA24:

http://www.na24.no/article3513077.ece
C130 is offline  
Old 14-11-2012, 19:00   #886
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
"La heller SAS gå konkurs enn å gå ned i lønn. Det er ikke tradisjon for å gå ned i lønn i Norge".
Dette sier tidligere fagforhandlingsleder Elin Ørjasæter til NA24:

http://www.na24.no/article3513077.ece
Hold da op en idiot. Var det i øvrigt også hendes fagforening, der udloddede en Ryanair-billet i en konkurrence?
Old 14-11-2012, 19:02   #887
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Så kun de norske og svenske ansatte har forstået alvoren. Og de danske ansatte har ikke forstået det?
Aha!
Old 14-11-2012, 19:04   #888
AN0510
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Hold da op en idiot.
Hva er idiotisk?
Hun har mange gode poenger etter mon mening.
AN0510 is offline  
Old 14-11-2012, 19:08   #889
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Fuel må også forhåndsbetales nå
Jeg kan bekrefte at dette er 100% bullshit ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 14-11-2012, 19:13   #890
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Så kun de norske og svenske ansatte har forstået alvoren. Og de danske ansatte har ikke forstået det?
Aha!
Ja fordomme er der nok af herinde....

Til manges store fortrydelse, så mødes både piloter og kabine imorgen med ledelsen for at forhandle:

Quote:
"CAU og medlemmerne melder sig fortsat forhandlingsvillige. De er kun interesserede i at give kunderne det, de efterspørger, og opretholde den kundetilfredshed, som SAS er kendt for,"
http://www.business.dk/transport/nu-...ede-de-ansatte

Quote:
- Vi er glade for, at SAS-ledelsen nu har indbudt os til forhandling. Og vi ser frem til, at vi i samarbejde kan videreføre et sundt og rentabelt SAS, siger Lars Bjørking, formand for Dansk Pilotforening.
http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle4908629.ece
Old 14-11-2012, 19:19   #891
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette bekrefter min påstand om at noen få, sære mennesker ønsker å spre løgn og rykter for å gjøre mere skade og frustrasjon.
Hvem er det som tjener på å spre slike rykter i en slik situasjon...?

Side note: Kan noen oppdatere meg på hva kontantbeholdningen til SAS er pr dags dato, gjerne før og etter pensjonsforpliktelsene er regnet med?
Og ved en evt konkurs, hva skjer med egenkapitalen og eiendeler? Hvor store er gjeldspostene pr nu?

-Fredrik Propell-

Last edited by Fredrik Propell; 14-11-2012 at 19:22.
Fredrik Propell is offline  
Old 14-11-2012, 19:21   #892
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Ja fordomme er der nok af herinde....

Til manges store fortrydelse, så mødes både piloter og kabine imorgen med ledelsen for at forhandle:
Les da heller hva jeg skriver fremfor å legge deres egne tolkninger inn i dette. Det eneste jeg skriver er at det iallefall ser ut til at svenske og norske foreninger har innsett alvoret, for de har allerede signalisert en positiv holdning. Hva som er tilfellet i Danmark vet vi vel ikke enda, men det er flott dersom de blir enige med arbeidsgiveren. Det er vel neppe et godt utfall om man ikke blir enige og SAS går konkurs.

Last edited by TOS; 14-11-2012 at 19:27.
TOS is offline  
Old 14-11-2012, 19:34   #893
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Side note: Kan noen oppdatere meg på hva kontantbeholdningen til SAS er pr dags dato, gjerne før og etter pensjonsforpliktelsene er regnet med?
Og ved en evt konkurs, hva skjer med egenkapitalen og eiendeler? Hvor store er gjeldspostene pr nu?
Cashbeholdningen er per Q3 på 2.3 milliarder. SAS hadde ved utgangen av 2011 ca 3.8 milliarder i cash.

Pensjonsforpliktelsene trekkes ikke fra dette, men legges vel til som en ekstra gjeld (liablity) om jeg ha forstått dette rett. Egenkapitalen er på rett over 12 milliarder SEK, og det har vel vært indikert at pensjonsforpliktelsene er rundt den summen.

Mer her: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...6D/wkr0006.pdf
TOS is offline  
Old 14-11-2012, 19:37   #894
Nils
Newcomer

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mulig det er bullshit, men det er SAS ansatte som får beskjed om det på infomøter
Nils is offline  
Old 14-11-2012, 19:38   #895
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Cashbeholdningen er per Q3 på 2.3 milliarder. SAS hadde ved utgangen av 2011 ca 3.8 milliarder i cash.

Pensjonsforpliktelsene trekkes ikke fra dette, men legges vel til som en ekstra gjeld (liablity) om jeg ha forstått dette rett. Egenkapitalen er på rett over 12 milliarder SEK, og det har vel vært indikert at pensjonsforpliktelsene er rundt den summen.

Mer her: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...6D/wkr0006.pdf
Takk!

Raskt spørsmål tilbake; hva skjer med allerede inngåtte pensjonsavtaler for de som er pensjonerte? Pengene er der, men hvordan vil man gå frem etter en evt. konkurs? Eller vil denne sparepakken også innebære kutt i pensjonen til folk som er ute av selskapet?

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline  
Old 14-11-2012, 19:48   #896
tiedomi
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
Mulig det er bullshit, men det er SAS ansatte som får beskjed om det på infomøter

Det infomøte har ikke jeg vært på. Kanskje for spesielt inviterte det.

Om man ikke forstår at dette faller på egen urimelighet så er det nesten litt synd at man har lov til å delta i ett slikt forum.
tiedomi is offline  
Old 14-11-2012, 19:53   #897
Polaris
Free Luigi

Og med det i sinn kan man jo bare gjette seg til hvor mye bullshit som EGENTLIG blir skrevet på dette foraet, som ikke kan / ikke blir motbevist...
Old 14-11-2012, 19:56   #898
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiedomi View Post
Det infomøte har ikke jeg vært på. Kanskje for spesielt inviterte det.

Om man ikke forstår at dette faller på egen urimelighet så er det nesten litt synd at man har lov til å delta i ett slikt forum.
Ingenting på något av de 8 info möten jag har besökt eller fått referat ifrån...
Savipix is offline  
Old 14-11-2012, 20:00   #899
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Og med det i sinn kan man jo bare gjette seg til hvor mye bullshit som EGENTLIG blir skrevet på dette foraet, som ikke kan / ikke blir motbevist...
Erstatt '' på dette foraet'' med VG, Dagbladet, The Sun, Daily Post ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 14-11-2012, 20:07   #900
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Nå har vi sendt ut en del henvendelser til "utvalgte personer", så en generell her: La oss holde tråden til SAS situasjon og sånn omtrentlige fakta. Metadiskusjoner kan som vanlig tas andre steder.
</mod>

Posting Rules