Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2011, 12:50   #61
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: SAS' brug af crew på IC

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Først og fremmest er jeg fuldstændigt enig i at man skal udnytte flåden optimalt, ved at flyve på kryds og tværs af netværket.

Dernæst er dit indlæg lige præcis beviset på at det bedste der kan ske er at SAS enten bliver opdelt, eller solgt. Der er alt for store problemer internt med at, i særdeleshed nordmænd, har for vane at give danskerne skyld for alt, at fortælle at danskerne er de dyreste i selskabet, at danskere er ubehagelige m.m.m.
Så længe denne "lillebror-mentalitet" hersker i selskabet, så vil man aldrig finde fælles fodslag og dermed kunne arbejde af samme vej...

Jeg vil meget gerne se beviserne på at den danske kabine er dyrere end norsk og svensk, for det tillader jeg mig at tvivle kraftigt på! I Sverige og Norge bliver arbejdsgivere pålagt en del arbejdsgiverafgifter som man ikke gør i Danmark - og hvis du vil have et reelt billede af omkostningerne, så skal du altså have regnet alt med!
Det du ber om er lagt frem så mange ganger at det er patetisk.
Hvor mange ganger skal dette legges frem? hvor mange ganger skal dette diskuteres?
Jeg kommer ikke til å legge ut dette her på et åpent diskusjonsform, da dette ( som de fleste forstår ) er noe man desverre flere ganger må bevise internt.
Men jeg tviler på at du ( som de fleste dansker ) ville trodd på dette alikevel.
Man må som du sier ta med ALT, det er det enkelte ledere og foreninger som ikke vil. Blandt annet fridags utlegg etter langturer.

Men hvis ting er som du skriver med lillebror mentalitet etc. Hvorfor skal jeg ha færre fridager per år en, en som gjør nøyaktig samme jobb? Hvorfor skal jeg skeduleres mer en en Dansk kabinansatt, i samme selskap?
Jo dette har med nasjonale kollektivavtaler å gjøre Dersom SAS i utgangspunktet hadde fulgt inngåtte avtaler, og hørt på foreninger som ofte vet og ikke minst føler hvor skoen trykker kunne mye vært spart.

SAS er forsøkt oppdelt, og var vel ingen stor success. Det viste jo endel tall fra blandt annet Danmark.
Det å si at Nordmenn legger skyld på Danmark faller så på sin egen urimlighet, at jeg skal ikke kommentere dette videre annet en å si at du åpenbart vet fint lite om forhold internt i SAS.

Når det gjelder Schedulering og stand-by av piloter skjer dette også i andre selskaper, blandt annet Lufthansa og Swiss. LH har blandt annet ikke base for airbuspiloter i Dusseldorf, men flyr ruter herfra. De også må jo ha stand-by på stedet osv.

Når det gjelder BLL og charter, blir ofte ca som bor i området schedulert på disse. Noen av charterne er også fløyet med 737 og Norsk crew, så fleksibiliteten begynner å komme på plass.
SAS begynner å bli mye mer fleksibel en mange her inne tror. Jge fløy f.eks flere ganger i sommer ruter fra Køøbenhavn til Roma da det manglet airbusser til å fly pga teknisk.
Det som er kjernen for ca sin del er at ingåtta avtaler brytes.
Men faktisk så er CAU, NKF, og SCCA i tette samtaler og er enig om det meste, selv om mage sikkert ønsker det annerledes. Maktkampen internt mellom foreninger er så å si over, kanskje til ledelsens bekymring. Var lettere å bryte avtaler tidligere.

Last edited by SAS-Steward; 18-01-2011 at 12:58. Reason: svar på flere.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 13:04   #62
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Jag lägger mig inte i diskussionen på något sätt annat än att säga att jag ser fram emot min nya anställning på SAS Crew Planning
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 13:14   #63
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Med godt samarbeide mellom foreningene og Savipix i Crew Planning kan vi kanskje se lysere på framtiden? Håper i alle fall det og at SAS lykkes uten å skvise de ansatte.
Old 18-01-2011, 13:21   #64
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Med godt samarbeide mellom foreningene og Savipix i Crew Planning kan vi kanskje se lysere på framtiden? Håper i alle fall det og at SAS lykkes uten å skvise de ansatte.
Det er det som er så bra.
Internt i SAS, og med flotte folk i crew-planning så har et flott SAS kommet langt, og mye lenger en mange "forståsegpåere" tror.
Foreningene samarbeider, også med ledelsen. ALLE vil at SAS skal være et selskap for alle med skikkelige vilkår, og et selskap som tjener penger.
Er ikke ting lønnsomme, står alle uten jobb ganske fort. Alle internt forstår dette.
Hvordan ting gjøres kan ofte diskuteres, og det gjøres, men heldigvis internt.

Det som er viktig er hvordan passasjerer oppfatter oss, og et selskap med et meget godt renome i både USA og Asia.
Ganske morsomt å høre fra passasjerer fra Spesielt USA, og Japan hvor eksotisk de synes det er med 3 nasjonaliteter i kabinen og flight deck.
Dette er noe som fenger, og som faktisk skaper mersalg. Dette er noe SAS etter min mening må ta vare på så lenge vi flyr til disse stedene.
Old 18-01-2011, 14:03   #65
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Jag lägger mig inte i diskussionen på något sätt annat än att säga att jag ser fram emot min nya anställning på SAS Crew Planning
Note to Mrs , husk julegaver til STO før 14.11.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 14:14   #66
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Note to Mrs , husk julegaver til STO før 14.11.....
Absolutely!
Loggført i kalenderen her å :-)
Reply

Posting Rules