Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2006, 18:22   #61
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS vil fjerne Braathens-navnet

Quote:
Originally posted by OJB

Til Hurum,

Skal det være enklest for SAS, kundene eller flyinteresserte/spottere at de fjerner Braathens navnet ?

Det er jo lov å mene hva som helst her på forumet, men det tar jo ikke vekk realitetene for SAS Braathens av å drive butikk !
Tror det hadde vært best for SAS, kundene og uten tvil de ansatte.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 18:49   #62
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Blubird

Gjør det enkelt for alle, dropp Braathens-navnet og sats fullt og helt på SAS, rent merkevarestrategisk.

dc8-63: KLM er et av Europas sterkeste merkevarer innen luftfart, så å kutte det allerede om 4 år tror jeg er for tidlig, men kanskje en sammensmeltning med Air France som i Air France KLM? Denne banneren står jo allerede på flyene, men er knapt synlig.
Er Braathens en sterke merkevare er vel det empiriske spørsmålet? Om navnet Braathens fortsatt har en god klang blant folk i det ganske land så bør vel navnet fortsatt brukes. Jeg synes OJB har noen gode poenger, og jeg tror også at Braathens faktisk gir merverdi til SAS Braathens iallefall her jeg bor. Braathens har hatt rykte på seg for å ikke la litt dårlig vær stoppe seg, noe som har medført at man har oppfattet Braathens som en trygg og god leverandør av transporttjenester. Jeg tror ikke at man skal undervurdere verdien av dette. det kan være at man på det sentrale østlandsområdet ikke har samme holdning til Braathens....

jeg tror det å påstå at man ved å droppe Braathensnavnet gjør det så mye lettere er en kraftig forenkling, hvis konsekvenser kan være mye mer negative enn merkevarestrategen Blubird hevder. Slik jeg ser det kan man godt beholde Braathens i navnet og likevel gjøre SAS Braathens mer strømlinjeformet i forhold til resten av konsernet. Kundene bør ikke se forskjell på servicekonseptene om man flyr SAS BU eller SAS SE mellom f.eks. OSL og ARN, eller tilsvarende mellom OSL og CPH. Dette er en smal sak å fikse på uten å nødvendigvis fjerne navnet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 19:12   #63
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Quote:
Braathens har hatt rykte på seg for å ikke la litt dårlig vær stoppe seg, noe som har medført at man har oppfattet Braathens som en trygg og god leverandør av transporttjenester.
Farlig rykte dette her, og ett jeg ikke har hørt om Braathens. Et annet stort selskap i landet måtte imidlertid gjennom en større holdningskampanje nettopp fordi en del piloter ikke lot "litt dårlig vær" stoppe dem. Det gjorde derimot havet og noen fjellknauser ved flere profilerte anledninger, og man fikk en påminnelse om at grenser var noe som gjaldt i virkeligheten også, ikke bare på flyfabrikkenes designavdelinger og i prosedyretegnernes fantasi. Værminima er ikke et konkurranseelement...lenge.
Old 07-08-2006, 19:26   #64
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Jumper G5

Farlig rykte dette her, og ett jeg ikke har hørt om Braathens....

Værminima er ikke et konkurranseelement...lenge.
Jeg tror ikke at noen noensinne har ment at Braathens har fløyet i for dårlig vær - det er kanskje mer en fortelling om at man har oppfattet Braathens som et punktlig og stabilt flyselskap enn noe annet. dette var altså ikke noe vondt ment, og heller ikke så veldig bokstavelig ment (og i tillegg noe uheldig formulert).... Beklager om jeg har tråkket på noen tær.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 20:10   #65
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Merkevaren Braathens var jo ikke så mye verdt...(...Braathens SAFE var nok mye mer verdt) KLM solgte Braathens gladelig til en konkurrent. Tror nesten Braathens navnet har hatt en oppblomstring i Norge det siste året...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 20:12   #66
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by EB

Merkevaren Braathens var jo ikke så mye verdt...(...Braathens SAFE var nok mye mer verdt) KLM solgte Braathens gladelig til en konkurrent. Tror nesten Braathens navnet har hatt en oppblomstring i Norge det siste året...
Tror det avhenger av hvor i landet du bor. På Vestlandet og Trøndelag tror jeg Braathens-navnet står sterkere enn på Østlandet.
Old 07-08-2006, 20:56   #67
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Som TOS skriver, så er det nok klart at det kan råde forskjellig oppfatning av det tidligere merkenavnet Braathens i mer grisgrendte strøk av landet. Likevel holder jeg på min påstand om at et rendyrket SAS, uten Braathens innblandet, vil være det beste alternativet når vi snakker merkevarebygging. Norwegian flyr til mange av de samme destinasjonene som SAS Braathens gjør innenriks i dag, og førstnevnte har for mange overtatt posisjonen Braathens hadde i sin tid i kampen mot SAS.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 08:14   #68
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Interessant debatt. Personlig er jeg forbauset over at man valgte å beholde Braathens-navnet i tillegg til SAS, men trodde dette hadde noe med at man ville ha disse flyene på norske hender. Men her burde man ha gjort enten eller: Enten kjøre kun SAS fra første stund, eller så får man beholde SAS Braathens i ennå noen år, rett og slett fordi når man først har bestemt det, så får man stå for det - for hva er det som gjør at det er grunn til å forandre dette nå, når man ikke gjorde det før? Man bør bruke energien på andre ting enn å endre navnet på flyene nok en gang..

Enig i at Braathens står sterkt i den litt eldre 40+ del av befolkningen f.eks. på Møre, der jeg kommer fra opprinnelig. MEN her spiller det jo ikke noen rolle hva selskapet heter, SAS Braathens er eneste alternativ fra både Kristiansund, Molde og Ålesund. Dessverre.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 10:41   #69
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by AirbusTero

Enig i at Braathens står sterkt i den litt eldre 40+ del av befolkningen f.eks. på Møre, der jeg kommer fra opprinnelig. MEN her spiller det jo ikke noen rolle hva selskapet heter, SAS Braathens er eneste alternativ fra både Kristiansund, Molde og Ålesund. Dessverre.
Tror merkeoppbygging er veldig viktig.....noe tydeligvis SAS også synes, men vi er av ulike oppfatninger, og det er jo lov.
Old 08-08-2006, 11:08   #70
DY Tech
Banned

Navnet Braathens burde jo vært borte den dagen de gikk på ræva.
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 11:10   #71
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by DY Tech

Navnet Braathens burde jo vært borte den dagen de gikk på ræva.
Dem gikk jo aldri "på ræva" SAS kjøpte dem jo for at dem skulle slippe det.
Old 08-08-2006, 11:12   #72
DY Tech
Banned

I grunnen det jeg mente ja.Når SAS kjøpte dem,burde navnet gått bort også.
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 11:13   #73
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by DY Tech

I grunnen det jeg mente ja.Når SAS kjøpte dem,burde navnet gått bort også.
....ja men du må jo skrive det du mener skjønneruguttenmin
Reply

Posting Rules