Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2004, 15:52   #61
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Quote:
Originally posted by DY
Det vi diskuterer her er faktisk måte det KLAGES PÅ. At man har vært så heldig å få en god utdannelse betalt og fått en jobb som er givende og innteksgivende er jo flott.
Nettopp, men det er du som nevner det i samme åndedrag som du sier at de bør komme seg tilbake i jobb og at det rammer uskyldige....

Quote:
Om mna tror at det ikke kommer til å skje omorganiseringer i arbeidslivet er en blåøyd.
Helt enig! Flygelederne er heller ikke blåøyde vil jeg tro, men de reagerer og bruker de virkemidler de kan.

Det er helt sikkert politiske hensikter med dagens aksjon (jeg er ikke komplett idiot), og det beste ville vel vært at ettermiddagsskiftet ble kjørt som normalt eller med redusert kapasitet (noe som ikke skjer). Da hadde de fått roet ned, snakket sammen, og de haddet samtidig fått markert sitt synspunkt.

At de umiddelbart la ned arbeidet når beskjeden kom ser jeg ikke på som unormalt sikkerhetsmessig sett. Ville sett på det som mer unormalt om de bare fortsatte helt upåvirket.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 16:30   #62
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Quote:
Originally posted by DY
Det vi diskuterer her er faktisk måte det KLAGES PÅ. At man har vært så heldig å få en god utdannelse betalt og fått en jobb som er givende og innteksgivende er jo flott.
Nettopp, men det er du som nevner det i samme åndedrag som du sier at de bør komme seg tilbake i jobb og at det rammer uskyldige....

Quote:
Om mna tror at det ikke kommer til å skje omorganiseringer i arbeidslivet er en blåøyd.
Helt enig! Flygelederne er heller ikke blåøyde vil jeg tro, men de reagerer og bruker de virkemidler de kan.

Det er helt sikkert politiske hensikter med dagens aksjon (jeg er ikke komplett idiot), og det beste ville vel vært at ettermiddagsskiftet ble kjørt som normalt eller med redusert kapasitet (noe som ikke skjer). Da hadde de fått roet ned, snakket sammen, og de haddet samtidig fått markert sitt synspunkt.

At de umiddelbart la ned arbeidet når beskjeden kom ser jeg ikke på som unormalt sikkerhetsmessig sett. Ville sett på det som mer unormalt om de bare fortsatte helt upåvirket.
Så så LN-BRK, har aldri påstått at du er komplett idiot, og kommer aldri til å på stå det.
La oss roe oss ned litt begge to, tror vi er litt enige også. Jeg tor det hadde vært smartere om de f.eks gjorde andre framstøt enn å ødelegge høstferien og flyreisene til mange. At noen kan synes det er tøfft å jobbe etter en sånn beskjed kan jeg forstå, men at ALLE ikke klarte å jobbe etter at det er kommet et FORSLAG (ikke bestemt noe ennå) om at samfunnet vil tjene på å flytt kontrollsentralen til Stavanger synes jeg er litt merkelig. Det er altså 1 flygeleder på Røyken som taklet en slik situasjon.....egentlig ikke særlig betryggende.

Forøvrig interessant lesning:
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article283891.ece
DY is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 16:39   #63
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Hehe, jeg mente ikke at du sa jeg var komplett idiot, ville bare opplyse om at jeg ikke er det

Aftenposten: Avinor har besluttet å innstille alle flyginger til og fra Gardermoen, Torp og Kjevik for resten av dagen.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article879046.ece

Er det ikke litt rart å bestemme seg for det, eller er det bedre å starte på nytt i morgen?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 16:44   #64
Kenneth
ScanFlyer Blue

Flygelederene på østlandet, såvel som på vestlandet, har lenge visst at man skal redusere antall sentraler til en i Sør-Norge. Dette burde alle flygelederene tatt inn over seg, slik at de var mentalt forberedt når avgjørelsen kom (som forøvrig ikke har blitt tatt enda). Jeg mener at "syke"-meldingen har preg av å være en ren demonstrasjon.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 16:46   #65
DY
ScanFlyer Dusty

Skal være forsiktig med å si aksjon...men siden flygelederne tidligere har brukt nettopp dette midlet tidligere i saker så må de jo regne med at folk tenker sitt.

Var forresten innom www.osl.no hvor man nå har klart å legge ut noen linjer om hva som skjer....og i beste serviceånd har man ennå ikke klart å skrive 1 setning på et annet språk enn norsk - utrolig dårlig, men typisk norsk!
Old 27-09-2004, 16:58   #66
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jaja, blitt inkalt på overtid i morgen, men skal de være 'syke' i morgen og så blir det vel lettjente penger.

Min mening er at man kan streike, men i det minste gjør aksjonen lovlig. Send et varsel i forkant, og la det bli siste utvei - det finnes andre måter å markere på som bør prøves først.

Hvis det er sånn at flygelederne blir syke av en dårlig melding som de faktisk visste kom til å komme, så vil jeg heller stille spørsmålstegn til om de er egnet til jobben de driver med.

Old 27-09-2004, 17:17   #67
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Tillitsvalgt for flygelederne i Ryken ved det han har uttalt til Aftenposten:

" Ingen her er sykmeldte, men de jobber ikke operativt. Dette er ikke en aksjon, men det er enkeltindivider som har funnet ut at de ikke kan jobbe videre. At det skjer med mange samtidig, skyldes at vi jo har fått den samme beskjeden, sier tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund"

http://www.aftenposten.no/reise/article878931.ece
Old 27-09-2004, 17:46   #68
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by GF1

" Ingen her er sykmeldte, men de jobber ikke operativt. Dette er ikke en aksjon, men det er enkeltindivider som har funnet ut at de ikke kan jobbe videre. At det skjer med mange samtidig, skyldes at vi jo har fått den samme beskjeden, sier tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund"

http://www.aftenposten.no/reise/article878931.ece
Nå har jeg bestandig trod at et viktig krav til denne jobben var at man kunne arbeide under stort press. Med andre ord, mann skal tåle litt. Nå sier Heggelund at det individuelt hvor lang tid det vil ta å komme over dette sjokket.

Jeg får ikke dette til å stemme....
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 17:53   #69
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Flyvelederne i Trondheim er tydeligvis mye sterkere psykisk enn de i Oslo da, selv om det vel var en del sykemeldinger der også.
Old 27-09-2004, 17:55   #70
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH

Flyvelederne i Trondheim er tydeligvis mye sterkere psykisk enn de i Oslo da, selv om det vel var en del sykemeldinger der også.
Er det noen igjen av de da?

Old 27-09-2004, 18:04   #71
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Hvor mange flyveledere er det på jobb på hvert skift på Røyken da? 10-20?

Old 27-09-2004, 18:09   #72
Go Røyken
Newcomer

Det var like mye sykemeldinger ved Trondheim kontroll, forskjellen er at en stor del av trafikken til Trondheim kontroll kunne rutes via Sverige. (Vi har gjort det i flere mnd, gjør det delvis ennå) Man kunne således klare seg med mindre bemanning.
Go Røyken is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 18:11   #73
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Er det noe som får norske følelser i sving - så er det en god gammeldags lokaliseringsdebatt!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 18:12   #74
DY
ScanFlyer Dusty

Siden det ikke er en streik, men sykdom, er det jo ingenting i vegen for at Avinor henter inn flygeledere fra andre plasser om dette lar seg gjøre. Om noen tør.....
Old 27-09-2004, 18:12   #75
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by Go Røyken

Det var like mye sykemeldinger ved Trondheim kontroll, forskjellen er at en stor del av trafikken til Trondheim kontroll kunne rutes via Sverige. (Vi har gjort det i flere mnd, gjør det delvis ennå) Man kunne således klare seg med mindre bemanning.
Mener du at alle flyveledrne i Trondheim ATCC ble syke samtidig?
Old 27-09-2004, 18:13   #76
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by DY

Siden det ikke er en streik, men sykdom, er det jo ingenting i vegen for at Avinor henter inn flygeledere fra andre plasser om dette lar seg gjøre. Om noen tør.....
Men flyveleder vokser ikke akkurat på trær her i landet. (Desverre, er jeg fristet til å si i dag...)
Old 27-09-2004, 18:14   #77
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Er det noe som får norske følelser i sving - så er det en god gammeldags lokaliseringsdebatt!!!
Jepp, kjenner liksom at nasjonalfølelsen banker litt ekstra hardt i dag!
Old 27-09-2004, 18:14   #78
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Jeg skal unngå å bruke ordet barnslig, for det er brukt nok nå.

MEN, jeg vil si at det hadde nok vært en bedre ide med "gå sakte aksjon" enn å bli "syke" og gå hjem. Jeg mener de har rett til å reagere, men ikke overreagere.

Det som irriterer meg mest er Avinor. De henviser alle passasjerer til flyselskapene for informasjon. Nei, nå får Avinor ta på seg lua og komme seg ut og informere selv. Sett opp et 800-info-telefonnummer for alle. Jeg håper alle merkostnader for flyselskapene blir notert og sendt som regning til Avinor.

Grrr... fra Arrow som er lykkelig langt unna kaoset.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 18:19   #79
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by DY

Litt vanskelig å fly dem inn kanskje.....
Old 27-09-2004, 18:21   #80
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Good point!!!
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules