Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 22-01-2013, 11:11   #61
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Default Re: Ny misvisende reklame fra SAS?

Jøss - kjedet meg på standby i går, men gikk glipp av denne...! Få med at flyet har lavere høyde en actual i Antalya - det skulle vært noen små prikker der nede! Og jeg er ikke helt sikker på om det er stranden i Antalya engang...! Nå begynner dette å bli alvorlig...! Forbrukerombudet – Tlf 23 40 06 00, Rolf Wickstrøms vei 15 A, 0484 Oslo
Lamox is offline  
Old 22-01-2013, 11:15   #62
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Mener du, i fullt alvor, at reklamebyrået/SAS har sittet i møter og diskutert størrelsen på dette flyvinduet og funnet ut at de skal gjøre det større enn det SAS har i sine maskiner for å trekke flere kunder og dermed tjene flere penger?
La oss se hva vi vet og hva vi ikke vet:

Fakta 1: Vinduene i reklameinstallasjonen var større enn hva SAS kan tilby.
Fakta 2: Mange i bransjen tror at større vinduer er et godt salgsargument. Om ikke ville de ikke investert millioner i dette.
Fakta 3: SAS er ikke blandt de selskapene som først får større vinduer.

Hypotese 1: Større vinduer fører faktisk til høyere omsetning. Jeg har ikke noe data som taler hverken for eller mot dette.
Hypotese 2: SAS har bedt reklameselskapet om å fremstille vinduene som større enn hva de faktisk er. Jeg har ikke nok informasjon til å kunne si om dette stemmer eller ikke.

Om folk istedefor å benekte eller raljere over fakta eller avvise hypoteser uten å komme med argumenter mot dem faktisk kunne komme med fakta eller gode saklige argumenter som styrker eller svekker hypotesene så hadde det vært fint.

Og ja, jeg vet jeg antagelig er naiv om jeg håper noen klarer dette.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 22-01-2013, 11:22   #63
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Dette er nok en sterk påstand fra meg.
Men jeg mener at dette her faktisk er den dummeste tråden jeg har sett her inne.
Helt enig. Der har været mange dumme tråde på dette forum igennem tiden, men denne må tage prisen.

Må jeg anbefale denne side http://www.miniklubb.no til de forumdeltagere der tydeligvis mangler en hobby til at fordrive tiden med. At bruge tiden her må give langt mere mening end at følge denne tråd
Old 22-01-2013, 11:23   #64
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hypotese 1: Større vinduer fører faktisk til høyere omsetning. Jeg har ikke noe data som taler hverken for eller mot dette.
Hypotese 2: SAS har bedt reklameselskapet om å fremstille vinduene som større enn hva de faktisk er. Jeg har ikke nok informasjon til å kunne si om dette stemmer eller ikke.

Om folk istedefor å benekte eller raljere over fakta eller avvise hypoteser uten å komme med argumenter mot dem faktisk kunne komme med fakta eller gode saklige argumenter som styrker eller svekker hypotesene så hadde det vært fint.
Hypotese 3: Vinduet i installasjonen er forstørret slik at det faktisk skal være praktisk mulig å se hva som står i vinduet uten å måtte stå helt inntil installasjonen.

Reklameplakater/installasjoner som dette er vel vanligvis ikke beregnet for å betraktes fra samme avstand som avstanden fra sete 2A til vinduet på samme rad, og dermed var det kanskje fornuftig å gjøre vinduet litt større. Dermed blir det mulig å oppfatte budskapet selv om man kanskje passerer raskt forbi på sykkel eller i bil. Det trenger vel ikke være så mye mer hokus pokus og villedende veiledning enn det, tenker nå jeg.

Last edited by OleSR; 22-01-2013 at 11:35.
OleSR is offline  
Old 22-01-2013, 11:28   #65
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg husker at SAS hadde et stort reklameskilt på Lysaker med en life-size "utstoppet" MD80.

Var det noen som trodde at SAS hadde MD80 med kraft til å ta seg ut av granittfyllinger, tro?
Den hadde faktisk det, for nå henger den samme på veggen til SAS Cargo på Flesland... :-)

Men Robert; Jeg hadde aldri tenkt tanken på om vinduet i en reklameinstallasjon var større eller mindre enn virkeligheten med mindre det stod; "Nå har vi fått SÅ store vindu i alle våre fly". Hvis alle andre oppfatter denne saken på en annen måte enn du; Kan det ikke være at det er du som oppfatter den fullstendig feil...?
Lamox is offline  
Old 22-01-2013, 11:35   #66
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:

Fakta 2: Mange i bransjen tror at større vinduer er et godt salgsargument. Om ikke ville de ikke investert millioner i dette.

Motargumenter for at dette er et stort salgsargument er at flytypen "dine" vinduer er innstallert på er grounded, ikke spesielt lett å selge den.
Vinduene har motatt massivt med klager, i alle fall i følge ANA som sier at de slipper inn for mye lys. Og leste et sted at de nå vil etterinnstallere rullgardiner istede.
De aller fleste etter min erfaring bryr seg nada om dette med størrelse på vinduet.
Bortsett fra kanskje enkelte fly intriserte mennesker.
Det var ingen krav fra bransjen til Boeing, slik jeg har sett det og blitt fortalt av Boeing, til at de skulle designe vinduene større.
Slik ting er nå vil SAS aldri få fly med "større" vinduer, da det mest sannsynlig være Airbusprodukter som blir satset på fremover.
SAS er nok mer opptatt av å vise hvilke destinasjoner som kommer opp fremover og hvilke destinasjoner som kan tilbys til hvilke priser.

Men nå skriver vi snart lunsjtid, og jeg må gå ut fra at med dit enorme engasjemang for denne usannsynlig viktige sak har vært i kontakt med forbrukerombudet.
Hva sier de?
Jeg har i alle fall vært i kontakt med markedsavdelingen i SAS, og han jeg snakket med der er mektig imponert, de hadde overhdet ikke tenkt i de baner, ei heller instruert byrået.
Målestokk på vinduet ikke var noe de hadde tenkt på, noe de derimot hadde tenkt på og nevnt var at rullgardina måtte tåle temperaturforskjeller, fuktighet etc slik at den fungerer også på vinteren.
Kan være derfor den ikke her 100 prosent korrekt i målestokk.
Men de takket så meget for en fantastisk historie.

Men det å komme med seriøse motargumenter i denne saken er fryktelig vanskelig, da jeg faktisk venter på at noen skal hoppe ut av skapet med et skjult kamera.
Klarer egentlig ikke å ta dette helt seriøst, men prøver.
Men lykke til videre i din kamp mot missvisende reklame, du kommer til å bli ekstremt opptatt med den lista du har lagt.

Last edited by SAS-Steward; 22-01-2013 at 11:37.
SAS-Steward is offline  
Old 22-01-2013, 11:46   #67
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Om det hadde vært en plakat så ville du absolutt hatt ett poeng, men dette er som sagt ikke en plakat.
Det har vel aldri vært noe forskjell på om dette en plakat eller ei. Det er en reklameflate som er kledd inn med et budskap som ikke er ment å skulle være den eksakt samme opplevelsen som du hadde fått ved å sitte i sete A, B, C, D, E eller F ombord i en Boeing eller Airbus fra SK.
CRJ900 is offline  
Old 22-01-2013, 11:56   #68
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Åh, hadde de bare satt inn et Dreamliner-vindu da dere....
Trdfly is offline  
Old 22-01-2013, 12:04   #69
BGOflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Om du kjøper en ny bil (du må sette deg inn denne situasjonen ettersom du ikke selv har bil, jmf. annen tråd) på grunn av at den er bedre å kjøre, bruker mindre drivstoff, har bedre løsninger etc sammenlignet med den gamle bilen din, så er det vel bare positivt at den i tillegg har fått litt kulere design og større vinduer? Når jeg kjøper bil setter jeg jo utseende på bilen ganske høyt, men jeg tviler sterkt på at LH, SK, DY etc prioriterer utseende særlig høyt når de handler fly. Det flyselskaper ser på er ytelse og hvordan flyet fungerer for de til deres formål, ikke utsende og større vinduer! Som andre har kommentert så var ikke dette et krav overfor Boeing. Dermed blir det helt feil å si at de har investert millioner i dette! De har bare fått litt kulere design og større vinduer på kjøpet!
Men det er ofte vanskelig å se at en sak har to sider... sin egen oppfatning, og oppfatningen til den gemene hop...

Last edited by BGOflyer; 22-01-2013 at 12:09.
BGOflyer is offline  
Old 22-01-2013, 12:04   #70
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

SAS prøver jo kun å illustrere noe. Lage noe morsomt med dette vinduet.. Ikke en vanlig plakat. De fleste ser reklamen kun i fart, tror INGEN vil huske vindusstørrelsen når de kommer ombord. "Klage på vindu"....

Morsom reklame fra SAS. Hadde jo ikke fått noe oppmerksomhet hvis man skulle se inn i et Dash8-vindu?
Star Flyer is offline  
Old 22-01-2013, 12:08   #71
LN-BRI
Newcomer

Du slette tid...

Synes de nye boardsene er helt topp, brukte litt tid mens jeg venta på bussen en dag.. et nytt bilde åpenbarer seg hver gang man trekker gardina ned og opp... kjempebra som inspirasjonskilde..! Og en knakende god ide.. folk flest driter vel i om vinduet er så og så stort.. det er jo ment som en illustrasjon..

Last edited by LN-BRI; 22-01-2013 at 12:15.
LN-BRI is offline  
Old 22-01-2013, 12:08   #72
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeez, ladies ... denne tråden får diskusjonen om to midtganger på A320 til å virke meningsfylt....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 22-01-2013, 12:11   #73
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeez, ladies ... denne tråden får diskusjonen om to midtganger på A320 til å virke meningsfylt....
Dagens benchmark
Old 22-01-2013, 12:30   #74
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
Om du kjøper en ny bil (du må sette deg inn denne situasjonen ettersom du ikke selv har bil, jmf. annen tråd) på grunn av at den er bedre å kjøre, bruker mindre drivstoff, har bedre løsninger etc sammenlignet med den gamle bilen din, så er det vel bare positivt at den i tillegg har fått litt kulere design og større vinduer? Når jeg kjøper bil setter jeg jo utseende på bilen ganske høyt, men jeg tviler sterkt på at LH, SK, DY etc prioriterer utseende særlig høyt når de handler fly. Det flyselskaper ser på er ytelse og hvordan flyet fungerer for de til deres formål, ikke utsende og større vinduer! Som andre har kommentert så var ikke dette et krav overfor Boeing. Dermed blir det helt feil å si at de har investert millioner i dette! De har bare fått litt kulere design og større vinduer på kjøpet!
Men det er ofte vanskelig å se at en sak har to sider... sin egen oppfatning, og oppfatningen til den gemene hop...
Eller som med Nissan (p)Juke - da forventer jeg etter robertaas-logikk å få en transformerbil som kan spille basket
Old 22-01-2013, 12:41   #75
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Quote:

Tilsvar fakta 1: Det er korrekt
Tilsvar fakta 2: Store vinduer er ikke brukt som salgsargument i denne kampanjen. Det er du som mener kampanjen handler om store vinduer, ikke SAS eller byrået som har utarbeidet den.
Tilsvar fakta 3: Det er korrekt

Tilsvar Hypotese 1: Jeg tror du overvurderer den gjennomsnittlige forbrukeren, og det ganske dramatisk. Når faktorer som pris, reisetid, selskappreferanser, tilgjengelighet, reisetidspunkt – og sikkert en hel mange andre faktorer – er vurdert, er jeg sikker på at det kun er snakk om noen få promille av de reisende som faktisk ender med å velge leverandør utifra størrelse på flyvinduet. Ta med det faktum at mange ikke en gang ønsker å sitte på vindusplass ombord.

Tilsvar Hypotese 2: Hvis dette var en kampanje om store vinduer så vil det være naturlig at SAS og byrået snakket sammen om det. Hvis de i en slik kampanje bevisst monterte for store vinduer og skrøt av nettopp store vinduer, så ville du helt klart hatt et poeng – og det ville vært en sak for forbrukerrådet.

Å lage reklame handler om å dramatisere for å oppnå en ønsket effekt. Her er dramatiseringen gjennomført bla med større vinduer for å få en bedre effekt for den som ser reklameplakaten og dermed få frem budskapet klarere. I denne kampanjen er budskapet reisemålene, og kun det.

I reklamebransjen jobber vi daglig med større eller mindre utfordringer for å få fortalt det vi ønsker, og ymse virkemidler blir tatt i bruk. Noen ganger går man over streken, men som regel ikke. I de tilfeller man strekker strikken langt er det for å forsterke budskapet i en kampanje, ikke for å komme med subtil tilleggsinformasjon bare noen ytterst få mennesker vil kunne risikere å fange opp. At noen alltid vil finne "ett-eller-annet", bare de søker lenge nok, er det dessverre ingen garanti for. Men vi kan ikke slutte å bruke dramaturgi som arbeidsredskap i bransjen bare fordi en eller annen kan tolke det dit han eller hun absolutt vil.

Jeg har ingen kjennskap til markedsavdelingen i SAS eller de som har utformet denne kampanjen, og jeg er skråsikker på at målet for kampanjen er budskapet nevnt over, ikke at SAS ønsker å lure noen til å tro de har store vinduer.
Larsabal is offline  
Old 22-01-2013, 12:59   #76
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du er nærmere enn du tror.

Sakset fra www.airlinerwindows.fbs:
"Gründeren av nettstedet www.lookout.fool, et eldorado for flyvinduentusiaster, kan melde om at interessen for ordinære flyvinduer er dalende. Representanten fra det Toulousebaserte foretaket, mener at selv de store, noe mere firkantede vinduene, kommer til å bli vanskelige å selge i nær framtid.
Trenden heller for tiden mot smårutete vinduer, gjerne med ramme og sprosser beiset i Rørosrødt."
Old 22-01-2013, 13:31   #77
ILS2
ScanFlyer Gold

Til alle dere som lar seg provosere av robertaas' mange pussige tråder: Les videre.

Advarsel: OT

Mine foreldre har en gammel bikkje. Den har vært i gamet en stund og blitt en populær del av familien. Problemet med denne bikkjen er imidlertid dens tilsynelatende store markeringsbehov.

Den bjeffer.

Hele tiden.

Som oftest uten grunn.

Gamlefar lar seg irritere. Dårlig hørsel til tross, er det han som alltid kjefter først, høyest og mest. Det virker som han ikke helt tar til seg at jo mer oppmerksomhet du gir bikkjen, jo mer bjeffer den. Det ligger i dens natur. Det er slik den har lært seg å få oppmerksomhet. Og den liker oppmerksomhet.

Hvem gjør vel ikke det?

Familielivet med bikkjen blir sånn sett en tålmodighetsprøve for de som lar seg stresse. Gang på gang har jeg påpekt at ved bare å ignorere bjeffingen, så gir den seg til slutt. Riktignok vil bjeffingen øke i intensitet og volum som i et slags siste desperate forsøk, men så gir den opp. Legger seg ned, aksepterer tilværelsen og er tilsynelatende tilfreds likevel. Manglende oppmerksomhet til tross.

Jeg har imidlertid ingen tro på endring fra hverken bikkjens eller gamlefars side. Innerst inne tror jeg at de liker å bjeffe på hverandre. Hvis ikke hadde gamlefar for lengst fulgt mine råd om hvordan overvinne oppmerksomhetskampen. Uansett er det ganske underholdende for oss som har en noe mer tilbakelent tilnærming til problemet - i den grad man kan kalle det et problem. La bikkjen bjeffe. Den er gammel - og gamle vaner er vonde å vende. Blir det for mye støy, kan man gå seg en tur. Frisk luft pleier å hjelpe for de fleste.

Kanskje på tide å åpne vinduet på PC-rommet?

For øvrig synes jeg mange av robertaas' observasjoner er morsomme. Finurlige og stereotypisk lik en byråkrats avhengighet til bokstavelighet, men likefullt artige. Kanskje flere burde ta det for det som det faktisk er?

God underholdning.
ILS2 is offline  
Old 22-01-2013, 13:34   #78
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

wow, når jeg i tillegg ser dette bildet av kampanjen her

http://www.kreativtforum.no/media/da...c_400x1000.jpg

skjønner jeg overhodet ikke at dette kan bli en sak. Vinduet er absurd stort, mye større en hva andre selskaper vil komme med i relativt nær fremtid.

Enten det, eller så er folkene bak kampanjen særdeles små...
Larsabal is offline  
Old 22-01-2013, 13:51   #79
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Eller som med Nissan (p)Juke - da forventer jeg etter robertaas-logikk å få en transformerbil som kan spille basket
En enkel test til de som har vanskelig med å forstå min logikk:
-viser reklamen noe som konkurrentene skryter av å kunne levere?

Jeg kan ikke se at noen av konkurrentene til Nissan skryter av å levere transformerbiler som kan spille ballspill.

Noe annet som enkelte skryter av å kunne levere på fly er for eksempel Wlan. Om et selskap som ikke kan levere dette likevel hadde noen på reklamen sin som sitter i et fly og bruker videokonferanse på et nettbrett så vil det kunne være misvisende reklame selv om de ikke nevner wlan med ett eneste ord i reklamen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 22-01-2013, 14:03   #80
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Dette er beste underholdningen jeg har hatt på lenge, rette dagen å ligge med innfluensa :-)
Og det bare fortsetter.
Herlig
SAS-Steward is offline  
Closed Thread

Posting Rules