![]() |
|
![]() |
#741 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Fagforeningerne har helt sikkert også andre forslag - og dem har de jo sagt at de gerne vil tale med ledelsen om. Ledelsen har dog endnu ikke taget imod opfordringen til at mødes til forhandling.
![]() |
#742 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hold dig til hvad jeg skriver - så ville det måske være lettere at debattere sagligt.
#743 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvilke konkurrenter snakker du om? Bortsett fra lavprisselskapene DY og FR, så er ikke SAS (bortsett fra pensjonsbiten) særlig høyt lønnet i dag. Selskapet er verken best eller nest best lønnet av de skandinaviske selskaper. Og andre store europeiske aktører ligger også foran. Vi får da håpe at ikke vi får Ryanairtilstander over hele fjøla... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#744 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#745 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Med den nye SAS spareplan, så ligger DY vel pænt over SAS løn- og arbejdsmæssigt (ihvertfald når vi taler folk med fastansættelse i kabinen). Måske næste spareplan er fra DY fordi de er for dyre ift. konkurrenterne ![]() Quote:
![]()
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 13-11-2012 at 17:12. |
||
![]() |
![]() |
#746 |
Newcomer
|
![]()
ER det den enkelte kabinansatt som sier ja eller nei til avtalen for seg selv ?
Hvis nei, må dette stemmes over i foreningen, eller har fagforeningsledelsen fullmakter til å gå inn på disse avtalene påvegne av alle medlemmene ? |
![]() |
![]() |
#747 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Som udgangspunkt har foreningerne vel fuldmagt fra medlemmerne, men det kommer vel lidt an på vedtægterne i den enkelte forening.
![]() |
#748 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Når du bruker ord som propaganda, så sitter jeg med et inntrykk av at du ikke tror det ledelsen sier. Mulig jeg missforstår. Det er klar tale fra eierne: bli med på dette, eller ingen redningspakke. Meget enkelt å forstå. Og jeg er faktisk seriøs når jeg sier at du bør komme med dine tusen forslag på lønsninger på problemet SAS har, Det synes jeg er saklig.
![]() |
#749 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
OK, jeg tar muligens feil. Har hele tiden trodd at lønningene i SAS var gode, siden det så ofte snakkes om at disse må kuttes, og at andre selskaper de konkurrerer med (for eksempel Ryanair, Norwegian, Wizzair) har helt andre betingelser. Og så kan man like det eller ikke, men de ER konkurrenter, med de betingelser de ansatte har. Jeg også håper selvfølgelig at folk flest ikke skal få betingelser som i Ryanair. Selv om det også er noen fornøyde folk i det selskapet også. Skal holde meg til å snakke om ting jeg VET, og ikke TROR fremover. OK?
![]() |
#750 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det blir litt patetisk å høre på de danske foreningene her og resonementene om "forhandlinger" etc.
Men det er jo som forventet, det er ikke uten grunn at Danmark er det land med mest konflikter i Europa (graf nederst) 1. ALLE er enige om at situasjonen er meget alvorlig 2. ALLE vet at man har dårlig tid. Hva har man så å tape på å godta ledelsens/bankenes krav? INGEN VERDENS TING! La oss for argumentets skyld si ledelsen/bankene har vært for pessimistiske og kutter for mye. Hva skjer da? Jo, det helt utrolige vil skje at SAS faktisk kommer til å gå med ett overskudd! Skulle dette skje kan fagforeningene med god samvittighet gå til ledelsen å si at "nå har vi reddet skuta og vi ønsker vår del av overskuddet"! Hva har man så å tape på å ikke godta de nye vilkårene? ALT! W |
![]() |
![]() |
#751 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Last edited by FlightDeck; 13-11-2012 at 18:54. |
|
![]() |
![]() |
#752 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Propgandamøte! Tydelig her at flere fagforeningsmedlemmer i alle år har betalt inn sin kontigent og nå skal jeg sitte på r..., ok man har tatt sin lønnskutt etc...men lover dere at det alltid vil være en bedre dag å brette opp armene og ha en jobb enn at firmaet går konkurs! Skammelig oppførsel...lederne bør ta mer enn 20%, ja det er man enig i, men still opp for jobben eller finn en ny jobb.
|
![]() |
![]() |
#753 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#754 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så akkurat fra et møte i den norske kabinforeningen hvor ei purser dame fortalte at denne lønnsreduksjonen utgjorde 10000 mindre per mnd for henne. Da er det jo en ganske frisk inntekt de har. 15% lønnsreduksjon skal da tilsvare at hun har ca 70000 per mnd idag det da. Det var på NRK kl 19 nyhetene man kunne se innslaget..
Det var kanskje mulig hun skrøt opp sin egen lønn. Voldsomme lønninger i dette selskapet isåfall og på tide å gjøre noe..
#755 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sinnessjukt att en SAS purser kan tjäna 70 000kr per månad eller 840 000kr per år...
|
![]() |
![]() |
#756 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Her snakker man om et inntektstap på mellom 7000 og 10000 per måned, og samtidig at kabinansatte tjener mellom 350 og 400.000. Hvis disse tallene stemmer så snakker vi om opp mot 35% reduksjon i lønnen, noe som neppe er tilfellet. Hva er det riktige, mon tro? Last edited by TOS; 13-11-2012 at 19:37. |
|
![]() |
![]() |
#757 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#758 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som sagt så tror jeg nok hun skrøt litt opp sin egen inntekt(tv var jo der). Ikke engang om man kjapt omgjør så og si skattefri kost/diettgodtgjørelse til vanlig inntekt, kommer man vel opp i de summene der håper jeg?
#759 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Pensionsaftaler, barselsregler, vagtaftaler, fribefordringsaftaler, mealbreakaftaler, opsigelsesvarsler, varsler for ændring af vagt, standbyregler, ancienitetsbetaling, tillæg for xxx, yyy, aftaler om passivbefordring med løn og garanteret plads, betaling for xxx, yyy, zzz aftaler etc hører også ind i det store personaleomkostningsbillede. Alt dette må naturligvis i spil for at gøre virksomheden konkurrencedygtig. Og det gælder naturligvis for alle ansatte ikke kun flyvende. Når det så er sagt kan det da sagtens være, at der ligger et ønske om at sænke gennemsnsitsalderen betragteligt, ved at gøre det uattraktivt at have en lang karriere som flyvende. Fred være med det. |
|
![]() |
![]() |
#760 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og noen ny skala som du kan ha oversett fins ikke hvis jeg forstår deg rett?
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |