Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2011, 12:56   #41
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by doffer View Post
Transfertiden på CPH er 30 min
Det er FEIL! Riktig svar er 45 min.
Bekreftes her: http://www.sas.dk/da/Alt-om-rejsen/Om-bord/Transfer/

Dvs at man kan nå flyet dersom man kommer fra Washington (lander 0715), men ikke New York (0720)

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 13:03   #42
fjasebase
ScanFlyer Gold

09:20 - 10:15 SK347 Trondheim - Oslo
11:05 - 13:10 SK907 Oslo - New York, Newark Liberty International (Terminal B)

Litt OT, men vil dette si at SAS selger en reise med kortere connection enn de godkjenner selv? (Innland - IC 60min)
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 13:31   #43
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Høres ut som en bedre løsning med CRJ-900 til Trondheim og Q400 til Kristiansand, både med tanke på etterspørsel, reisetid og tilgang på materiell. Et fint eksempel på bedre utnyttelse av flåten i hele konsernet dette her - men skal man slå hull på balongen, må jo SAS klare å bruke fly og personell mer fleksibelt over landegrensene også. Det er f.eks. unødvendig at SAS plasserer seks danske crew for overnatting i Norge når morgenavgangene fra Kristiansand, Bergen (x2), Stavanger (x2) og Oslo egentlig kunne vært operert med norske fly og personell. Samtidig som man ikke kan spre personell og fly mellom landene på dagen.

Last edited by FlightDeck; 31-05-2011 at 13:34.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 15:08   #44
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Høres ut som en bedre løsning med CRJ-900 til Trondheim og Q400 til Kristiansand, både med tanke på etterspørsel, reisetid og tilgang på materiell. Et fint eksempel på bedre utnyttelse av flåten i hele konsernet dette her - men skal man slå hull på balongen, må jo SAS klare å bruke fly og personell mer fleksibelt over landegrensene også. Det er f.eks. unødvendig at SAS plasserer seks danske crew for overnatting i Norge når morgenavgangene fra Kristiansand, Bergen (x2), Stavanger (x2) og Oslo egentlig kunne vært operert med norske fly og personell. Samtidig som man ikke kan spre personell og fly mellom landene på dagen.
Fint og fint, fru Blom!??! Jeg ser ikke helt den store forskjellen her.
Nå har vel disse flyene nokså lik kapasitet, og med en MD i tillegg på en daglig avgang, blir det jo et overnattende danske crew okkesom. Dessuten har jo ikke WF noe crew stasjonert i KRS så de må nok overnatte noen der også skal du se. Så det blir nok hipp som happ?

BF

Old 31-05-2011, 15:15   #45
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Nå er det vel opplest og vedtatt at alle ruter ut av CPH (med unntak av noen ruter til OSL) skal bemannes med CAU crew, så blir det vel slik. Ellers er det vel fort slutt på freden i bolaget.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 15:26   #46
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Fint og fint, fru Blom!??! Jeg ser ikke helt den store forskjellen her.
Nettopp. Om passasjeren ikke ser den helt store forskjellen er jo det fint - da får det ingen negative konsekvenser for dem - men selskapet ser kanskje forskjellen i et økonomisk perspektiv. Ergo er endringen til det bedre.
Old 31-05-2011, 15:36   #47
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Dette blir ett skritt tilbake rent tidtabellmessig på TRD-CPH - fra fire til tre avganger på hverdager, siste maskin TRD-CPH vil nå gå 2,5 timer tidligere på ettermiddagen, første fra CPH går for tidlig slik at dagens morgenconnection med AMS/BRU/LIN/MUC-TRD går tapt, og ikke lenger akseptabel connection ORD-TRD Not sure I'm buying into this...
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 15:53   #48
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by MD90 View Post
Dette blir ett skritt tilbake rent tidtabellmessig på TRD-CPH - fra fire til tre avganger på hverdager, siste maskin TRD-CPH vil nå gå 2,5 timer tidligere på ettermiddagen, første fra CPH går for tidlig slik at dagens morgenconnection med AMS/BRU/LIN/MUC-TRD går tapt, og ikke lenger akseptabel connection ORD-TRD Not sure I'm buying into this...
Ja, det er ikke akkurat no å juble for, jeg må si jeg faktisk hadde håpet at ruten skulle fått 5 daglige med WF etterhvert. Q400 er rask og behagelig, det er ikke mange minuttene som spares på å gå over til jetfly, og det er definitift ikke verdt å ofre en daglig avgang for.

Reisebyrået vårt har en tendens til å også foreslå routing med skyteam via AMS fremfor å ta CPH via OSL hvis jeg ikke aktivt ber om å få turen innom OSL, så vi får vel se om det ikke etterhvert viser seg at jeg må begynne å tørke støv av et gammelt skyteam medlemsskap.
Old 31-05-2011, 17:23   #49
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Ja, det er ikke akkurat no å juble for, jeg må si jeg faktisk hadde håpet at ruten skulle fått 5 daglige med WF etterhvert. Q400 er rask og behagelig, det er ikke mange minuttene som spares på å gå over til jetfly, og det er definitift ikke verdt å ofre en daglig avgang for.

Reisebyrået vårt har en tendens til å også foreslå routing med skyteam via AMS fremfor å ta CPH via OSL hvis jeg ikke aktivt ber om å få turen innom OSL, så vi får vel se om det ikke etterhvert viser seg at jeg må begynne å tørke støv av et gammelt skyteam medlemsskap.
Ber du om routing via Oslo? Jeg reiser mye heller via AMS for å slippe unna alt stresset med connection der!!!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 19:16   #50
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Interessante nyheter. Hvordan løses dette operasjonelt? Skal det stasjoneres et fly på KRS?
Det kan være at det blir nattstopp for et fly i KRS en eller flere netter (har ikke studert rutetidene), men det er ikke det samme som at man stasjonerer et fly der eller har base der. Pt. er det vel bare TRF som har Q400-base (?)

Old 31-05-2011, 19:31   #51
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

WF har hatt nattstopp på TRD hele tiden de har flydd TRD-CPH. De har likevel ingen base her.
Old 31-05-2011, 20:41   #52
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Pt. er det vel bare TRF som har Q400-base (?)
.......og BGO
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 21:05   #53
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nettopp. Om passasjeren ikke ser den helt store forskjellen er jo det fint - da får det ingen negative konsekvenser for dem - men selskapet ser kanskje forskjellen i et økonomisk perspektiv. Ergo er endringen til det bedre.
Det var da voldsomt så positiv du er da!
Du skulle ikke tilfeldigvis fått i deg en lykkepille for meget i dag da??

BF

Old 01-06-2011, 00:07   #54
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
.......og BGO
TRF er vel den eneste tekniske Q400 basen til WF? Uansett, KRS-CPH blir flydd med nattstopp fly og crew, akkurat slik de opererer fra TRD nå.

For TRD sin del så forverrer SK tidene tildels betraktelig og KLM vil med sin senere ettermiddagsavgang kl 1720 plukke mye pax.
Old 01-06-2011, 09:25   #55
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Kunne ikke vært mer enig. Flere avganger med mindre fly er mye bedre for passasjerene, men det kan godt være at det er økonomi i å gjøre som SAS gjør - dvs jeg ANTAR det er økonomi i det, ellers er det jo bare fulle folk som styrer.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:13   #56
Jens W
ScanFlyer Crusty

TRD får altså færre seter og avganger enn i dag.
Ser også at KRS-CPH ikke utnytter en Q400 helt ut. To 'hull' på CPH på hhv rett under 3 og 4 timer, mens TRD-CPH tar vel ca dobbelt så stor 'produksjonsmessig' så her løsner det kapasitet ett sted.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:16   #57
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Ser også at KRS-CPH ikke utnytter en Q400 helt ut. To 'hull' på CPH på hhv rett under 3 og 4 timer,
Står maskinen da på CPH, eller kan den da eventuelt bruker på en rundtur til TRF?
Old 01-06-2011, 13:37   #58
Jens W
ScanFlyer Crusty

4 timer holde jo i massevis for en runde til TRF. 2:55 tror jeg blir for lite.
Ser at de nye rutene ikke er i systemet ennå, men jeg vil vel tippe at det blir litt som med TRD i dag, hvor TRF og TRD flys litt om hverandre på CPH.
Old 01-06-2011, 15:09   #59
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Det er litt merkelig at WF operasjonene har utgangspunkt i CPH og ikke i KRS!
Det må vel bety at disse operasjonene vil være TRF-CPH-KRS-CPH-TRF osv. Nå som WF opererer KRS-BGO/SVG skulle man tro at det hadde vært lettere å få til et program som gjorde at flyene som kom inn fra BGO eller SVG fortsatte til CPH. Kan det være at vi ser en endring i rutetidene før dette starter opp? Tidene som ligger inne er jo tilnærmet like dem vi har i dag.

BF

Old 08-06-2011, 13:48   #60
Jens W
ScanFlyer Crusty

Litt over en uke senere er det fortsatt WF på TRD og SK på KRS som er bookbare når jeg sjekker tilfeldige datoer i november.
Noen som har noen formening om når det kan bli korrekt?
Reply

Posting Rules