![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det noen som har noen formening om hvorfor Operating Costs i Statement of Income for Scandinavian Airlines på s. 13 (32627MSEK) og Detailed unit cost analysis - Scandinavian Airlines på s.17 (26433MSEK) ikke gir samme total operating costs? Det er drøyt 6 milliarder i forskjell. PAyroll expenses stemmer heller ikke helt.
Last edited by TOS; 10-02-2011 at 08:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som en ytterligere sammenlikning på kostnadssiden så ser det ut til, basert på en veldig kjapp skumlesning av årsrapportene for BA og LH, at BA for året som sluttet 31. mars 2010 hadde en CASK på ca 0.60 NOK, mens LH for 2009 hadde en CASK på ca 0.70 NOK. (dette er regnet ut i forhold til total operating expenses delt på available seat kilometers, eller ASK). SK sin CASK var i 2010 på ca 0.93NOK. DY vet vi ikke enda, men om man gjetter på ca 0.50NOK så er det litt i overkant. Dette sier litt om utfordringene på kostnadssiden til SK.
(NB! Forbehold tas om mulige regnefeil... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vi får håpe at SK CASK i utgangen av året var mye lavere enn snittet for året ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Både BA og LH har jo vesentlig større andel langruter av totale setekilometer. I tillegg har SAS veldig mange kortruter på ca 1 time, dvs Sør-Norge, intraskandinavisk og noe innenlands i Sverige.
Prisnivået og lønnsnivået er jo også en del høyere i Skandinavia enn Tyskland og Storbritania? Dessuten er oljeprisen på vei oppover, så 2009 og 2010 kan ikke sammenlignes direkte. Alt dette gjør at 0,60 og 0,70 kr pr setekilometer ikke helt kan sammenlignes. SAS kan gjerne prøve å strekke seg etter konkurrentene, men jeg tror hverken BA eller LH sitt 2009 er et realistisk mål. Hva med å gå ned 10% i 2011 og 5% i 2012? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I forhold til den store skandinaviske konkurrenten ligger iallefall SK veldig dårlig an. Håpet er jo at de klarer å hente ut høyere priser i snitt enn konkurrenten slik at de kan kompensere for nesten dobbelt så høye kostnader. I forhold til DY har jo SK "fordelen" av noe langruter som skulle trekke ned CASK i forhold til DYs trafikkmønster - dvs. CASK på kortrutene & europarutene er kanskje enda mye høyere enn DYs kostnader for tilsvarende ruter. Prisnivå og lønnsnivå er nok noe høyere i Norge enn Tyskland og Storbritannia, men jeg er usikker på om prisnivået på flyreiser er nevneverdig mye høyere i Norge/SKandinavia enn i disse landene. Jeg har nesten inntrykk av at det motsatte er tilfellet. Målsettingen for SK er visstnok en CASK på 0.66NOK etter hva jeg hører. Det er 30% lavere enn regnskapstallene viser for 2010. Mao et drøyt stykke ned til målet. SK har vel kuttet lønnsutgiftene med rundt 4 milliarder SEK, men kun kuttet med drøyt 1500 årsverk så jeg er usikker på hvor mye det er å hente på lønnskutt. Lønn utgjør omtrent 30% av total operating expenses (mao en ikke helt uvesentlig kostnadskomponent). Tallene for BA var faktisk nede i 0.55NOK når jeg ser etter. Og for ordens skyld, tallet for LH er Passenger Airline Group som ikke bare er LH men også SWISS, BMI og Austrian. Edit: Jeg rotet litt rundt i Finnairs årsrapport for 2009, som er litt uoversiktlig, men det ser ut til at CASK for Finnair ligger på rundt 0.60-0.65 NOK. Finnair har kanskje et mer sammenliknbart trafikkmønster med SK? Last edited by TOS; 10-02-2011 at 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Vil tro at vinteren vi har i Skandinavia med dertil deiceing også virker inn på SK's kostnader mot BA og LH som har mye mindre problemer med dette fenomenet.
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hørte at knapt en tredjel av underskuddet i 2010 kan føres på askeproblemene. Så kan man jo lure på hva dem ellers har drevet med nede i Stockholm? En spesielt god jobb vil jeg ikke si at dem har utretta i 2010 i allefall. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Og når du har regnet ut CASK, er det da tallene til SAS Group du har brukt eller SAS Scandinavian Airlines? Er er CASK'en din med eller uten restruktureringskostnader og bøter? Last edited by Someone; 10-02-2011 at 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
CASK er for SK, ikke SAS Group. Når jeg regner CASK så gjør jeg som normen er i luftfarten å ta Total operating expenses og deler dette på Available Seat Kilometers (ASK). ASK finner man i en tabell "Scheduled passenger traffic, yield, RASK and unit cost Scandinavian Airlines’ traffic-related key ratios" på s.16 i rapporten (31.254 mill km), og operating expenses er hentet fra tabell på s.13 "Statement of income Scandinavian Airlines" (tallet er 32.627 MSEK). Det er altså kostnadskomponenten i EBITDAR, så da burde/skulle vel ikke non-recurring items (som bøter og restruktureringskostnader osv.) være inkludert i denne kostnaden. Last edited by TOS; 10-02-2011 at 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om du ser på CASK beregningene i DY rapporten så regner de med/uten GH cost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er imidlertid instruktivt å ha et mål ekskl. innkjøpte tjenester samt ekskl fuel for å si noe om intern effektivitet. Edit: Jeg ser at Q4 rapporten til DY at de over året har en gjennomsnittlig CASK på ca 0.43. Dette inkluderer også handling costs. Mao. det som kanskje er det relevante målet i forhold til den CASK som SAS hadde i 2010 (ca 0.93). Last edited by TOS; 16-02-2011 at 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Norwegian sier at de ikke kan konkurrere fremover uten at KASK kommer ned på 0,35. Med en SAS KASK på 0,93 eller ned på 0,8x tallet blir det spennende og se om SAS klarer å få tre ganger så godt betalt for sine billetter i snitt. Det må de om de skal tjene penger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så det betyr at dersom Norwegian må ta minimum 500 kr for en billett for å tjene penger, så må SK ta minst 1000kr for samme billetten på samme strekning for å tjene penger.
Noen som lurer på hvorfor det går dårlig med SK?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Likefullt så ser det ut til at SAS forsøker å konkurrere med DY på pris, noe jeg ikke kan skjønne at de kan på lang sikt. At de gjør det i en periode er greit nok, for alternativet er å ikke fylle flyene, men når dette fortsetter i år etter år (og SAS har iallefall forsøkt å "matche" DYs priser siden høsten 2003) uten at man har en kostnadsbase som gjør dette økonomisk bærekraftig så har jeg litt problemer med å skjønne at dette er fornuftig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Group Year-end Report January-October 2012 | Nils | Flyforum | 7 | 13-12-2012 05:35 |
SAS Group Year-end Report January-December 2011 | sail4fun | Flyforum | 24 | 09-02-2012 19:09 |
SAS Group*Interim Report January-September 2010 | sail4fun | Flyforum | 15 | 10-11-2010 20:33 |
Trip report til Helsinki 8.-10.jan 2010 | barca | TripReports | 8 | 07-02-2010 21:03 |
SAS Group Year-end Report January-December 2007 | sail4fun | Flyforum | 10 | 08-02-2008 01:08 |