Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2010, 17:03   #41
Øivind
ScanFlyer Silver

Default Re: Flyselskapenes service

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Widerøe når jeg kan, LH når mulig og SAS resten.
KL er OK
AF og BA , nei takk

Men, hvor mange flights bør man ha pr. år for å virkelig kunne sammenligne ?...,
I utgangspunktet så skal det ikke være dagsformen til CC som bestemmer din opplevelse av produktet.
Således har jeg for tynt grunnlag til å si noe om KL/AF/BA da jeg har under 10 flights med de selskapene de siste par årene.
De vurderingene dine synes jeg virker veldig merkelige, og du sier ingenting om hvorfor du mener dette.
Og det er problemet på et forum som dette. Folk har en mening om flyselskaper som de har reist med kanskje bare 1 gang, kanskje for flere år siden.
Jeg har f.eks reist med LH tre ganger for halvannet år siden, men valgte de bort fordi jeg syntes de leveret et for dårlig produkt, de verste biz setene jeg har opplevd.
KL syntes jeg også var en traurig opplevelse da jeg reiste med de til EWR for to år siden. BA er min carrier of choice.
Men jeg ser ingen grunn til å late som jeg har kompetanse nok på flyselskaper jeg ikke har brukt på to år.
Synes derfor slike diskusjoner blir fullstendig meningsløse.
Øivind is offline  
Old 14-12-2010, 17:04   #42
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hvis den kop kaffe er så vigtig for dig, så forstår jeg ikke at du ikke bare vælger at flyve med nogle andre og så lader den ligger der. Det er muligvis den bedste løsning for både dig og SAS
Det er nettopp det jeg gjør, jeg flyr med andre enn SAS.

Men det for SAS er jo selvfølgelig best at jeg flyr med dem

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Jøss, her er det fremdeles like høyt under taket?

Kritiser SAS på dette forumet og være forberedt på å få hodet kappet av
Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Dette er da slett ikke en uinteressant diskusjon.

Det er interessant å høre hva folk opplever som god service ombord. SAS og deres nesegruse beundrere burde også høre hva passasjerene setter pris på.
Slik er det på dette forumet. Men jeg velger likevel å benytte meg av min ytringsfrihet og kritiserer SAS for det JEG mener er dårlig service, så for heller andre mene noe annet. Hvis vi alle skulle vært helt enige hele tiden ville dette forum blitt ganske kjedelig

Quote:
Originally Posted by Kalle View Post
Ingenting er gratis folkens! SAS serverer ikke gratis kaffe. Du har allerede betalt for den idin dyre billett. De som ikke drikker kaffen sin sponsrer dermed de andre, så enkelt er det. Dette gjelder alle selskaper som opererer med " gratis" ditt og datt. De såkalte lavprisselskapene selger deg et sete, og alt annet du måtte ønske må du betale for. Dermed sponsrer du ikke andre og betaler kun for deg selv. Ja, tillegg for ditt og datt kan være irriterende, men jeg foretrekker å betale for meg og ikke alle andre. Sysnes derfor at SAS sin siste kr 0 kampanje er noe forbrukermyndighetene må ta tak ifordi det er villedende reklame! De reklamerer som oting er gratis, noe de ikke er....
Det er jo det samme med bagasje. De få som ikke har med bagasje subsdiserer jo andre. Likevel må dette bli opp til selskapet. Jeg er av typen som alltid må sjekke inn bagasje, og da synes jeg det er enkelt og greit å reise med selskaper som har bagasje inkludert. Selvfølgelig så må jo de få som ikke sjekker inn bagasje betale like mye selvom de ikke benytter seg av tjenesten, men slik er det nå bare. Hvis man sterkt misliker dette så får man heller fly med lavprisselskap som har bagasjegebyrer.

Last edited by Boeing_fan; 14-12-2010 at 17:10.
Boeing_fan is offline  
Old 14-12-2010, 17:09   #43
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Synes derfor slike diskusjoner blir fullstendig meningsløse.
LOL, og dette sa jeg allerede i innlegg nr.2.
På et forum som er så til de grader SAS og Star Alliance-dominert, vil man aldri få en saklig debatt.
Det viser seg hver dag.
Stian is offline  
Old 14-12-2010, 17:11   #44
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
ytringsfrihet og kritiserer SAS for deg JEG mener er dårlig service
Men her kan man vel være uenig , du har kjøpt et produkt som spesifisere hva du får da er det dårlig service om motatt produkt <> det du har kjøpt.
Men når du kjøper noen som har BOB , så kan du ikke klage på dårlig service.
Men du kan ønske deg at f.eks SK oppgraderer produktet sitt, men det er ikke det samme som service.

Når jeg selv testet SK, LH, Swiss ECO så fant jeg fort ut at den maten jeg "fikk" av Swiss og LH var dårlig/ingen næring i forhold til den jeg måtte kjøpe hos SK...
sail4fun is offline  
Old 14-12-2010, 17:18   #45
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Så dette er ikke lenger et disksjonsforum om perferanser i luftfarten?
Åbenbart ikke hvis man har andre meninger som ikke passer ind i en given tråd Men så er alt jo som det plejer.

Quote:
Hvis eco bare er transport mellom A og B, som du sier, så vil vel nettopp vann, en, to eller tre gratis øl, et par glass vin, eller sågar noen glass sekt, samt en matbit og en sjokaladebit, være akkurat det folk oppfatter som et selskap som yter service vs et selskap som ikke yter service. Det må da i alle fall være lov til å mene, uten å få kommentarer på at man er unøsket om bord i et SAS fly.
Det kan sagtens opfattes som god service - og jeg sætter da selv stor pris på det og så gene at SAS genindførste drikke+snack, men faktum er at det ikke flytter kunder. Ellers ville lavprisselskaberne ikke eksistere idag og ellers ville kundetilfredsheden hos SAS ikke været så god som den er. Folk flest interesserer sig ikke for det.

Mht. din sidste kommentar, så skal du lære at læse før du lægger påstande i munden på andre. Det har jeg aldrig skrevet noget om, men hvis SAS har så forfærdeligt produkt, som trådstarter åbenbart mener, så vil det da uden tvivl være den bedste løsning at han flyver noget andet. Akkurat som jeg selv ikke flyver visse selskaber fordi deres produkt eller moral ikke tiltaler mig.
Old 14-12-2010, 17:21   #46
Stian
ScanFlyer Gold

KAnskje du skulle ta ditt eget råd ad notam, og ikke legge påstander i munnen på andre?
Trådstarter har ikke sagt at SAS har et forferdelig produkt.
Stian is offline  
Old 14-12-2010, 17:23   #47
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Men her kan man vel være uenig , du har kjøpt et produkt som spesifisere hva du får da er det dårlig service om motatt produkt <> det du har kjøpt.
Men når du kjøper noen som har BOB , så kan du ikke klage på dårlig service.
Men du kan ønske deg at f.eks SK oppgraderer produktet sitt, men det er ikke det samme som service.

Når jeg selv testet SK, LH, Swiss ECO så fant jeg fort ut at den maten jeg "fikk" av Swiss og LH var dårlig/ingen næring i forhold til den jeg måtte kjøpe hos SK...
Kan kun være enig. Jeg fløj selv med BA fornyligt og sætter da stor pris på at få lidt at drikke, men de pub-kiks/snack de serverede var aldeles ligegyldige og da vi fløj ved aftenstids ville jeg faktisk have foretrukket at kunne købe noget at spise fremfor at få en mikroskopisk pose snacks og ingen BOB. Det er faktist ikke specielt god service i mine øjne at skære mad væk uden at erstatte det med muligheden for at købe. Slet ikke på afgange ved spisetid. (Og LHR byder ikke på de meste interessante sandwich)

Jeg holder meget af BA og har fløjet dem meget. Tidligere har de faktisk været mit favoritselskab på CPH-LHR, men efter seneste "service-forbedring" så synes jeg faktisk det var en skuffende oplevelse. Jeg fik faktisk mindre end jeg forventede ift. pris.

Service er individuelt og langt mere end en kop kaffe...
Old 14-12-2010, 17:31   #48
Øivind
ScanFlyer Silver

Du har iallefall frekkhetens nådegave når du sier at service er mer enn en kopp kaffe og at man bare kan benytte andre selskaper, samtidig kritiserer du andre selskaper for det samme. DY er jo et annet selskap som du stadig kritiserer for alt mulig.
Det er forskjell på liv og lære tydeligvis.
Øivind is offline  
Old 14-12-2010, 17:32   #49
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
DY er jo et annet selskap som du stadig kritiserer for alt mulig.
Netop fordi service er mere end en kop kaffe. Dertil kommer en del andre grunde, men det hører ikke hjemme her.
Old 14-12-2010, 17:34   #50
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

God service for meg er for eksempel:
-Da jeg kom inn i terminalen på Sola 10 minutter før oppsatt rutetid(dvs innsjekk var stengt for lenge siden), og personalet bak skranken tilkalte en stuer via walkie talkie for å hente bagen min og kjøre den til flyet, mens jeg løp mot sikkerhetskontrollen
-Da jeg hadde sjekket inn på Flesland og etter at bagen hadde gått så jeg at en tidligere flyavgang sto på "boarding" på tavla. Personellet bak skranken tok kontakt med stuere via walkie talkie, fikk de til å ta av bagene mine på den opprinnelige flighten og kjørte de bort til flighten som sto "boarding" på, mens jeg fikk nytt boardingkort før jeg løp til gaten.
-I går kveld når jeg var på vei fra Oslo til Hammerfest, og i løpet av en kort transfer i Tromsø fikk beskjed om at jobben jeg skulle på var avlyst og jeg kunne returnere til Oslo neste dag. Jeg fikk kansellere billetten min til Hammerfest, gikk ut til flyet og fikk stuerene til å plukke ut igjen bagene slik at vi kunne ta oss en kveld på byen i Tromsø i stedet for Hammerfest.

Dette kaller jeg service. Kvalitet på mat og drikke, samt pris, er noe helt annet. Dette er service som jeg / jobben er villig til å betale en del ekstra for, mat og drikke er noe vi enklest ordner på andre måter.
Dag Viking is offline  
Old 14-12-2010, 17:37   #51
Øivind
ScanFlyer Silver

Quote:
Netop fordi service er mere end en kop kaffe. Dertil kommer en del andre grunde, men det hører ikke hjemme her.
Så du har lov til å kritisere, men ikke andre?
Du setter deg på din høye hest, mens andre bare kan la være å bruke SAS isteden for å kritisere. Frekt, rett og slett.
Øivind is offline  
Old 14-12-2010, 17:38   #52
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Så du har lov til å kritisere, men ikke andre?
Du setter deg på din høye hest, mens andre bare kan la være å bruke SAS isteden for å kritisere. Frekt, rett og slett.
Vi kommer vist ikke videre her
Old 14-12-2010, 17:42   #53
Øivind
ScanFlyer Silver

Quote:
Vi kommer vist ikke videre her
Nå prøver du deg på dine sedvanlige hersketeknikker også. Så forutsigbart.
Øivind is offline  
Old 14-12-2010, 17:42   #54
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Åbenbart ikke hvis man har andre meninger som ikke passer ind i en given tråd Men så er alt jo som det plejer.

Det kan sagtens opfattes som god service - og jeg sætter da selv stor pris på det og så gene at SAS genindførste drikke+snack, men faktum er at det ikke flytter kunder. Ellers ville lavprisselskaberne ikke eksistere idag og ellers ville kundetilfredsheden hos SAS ikke været så god som den er. Folk flest interesserer sig ikke for det.
Nåja, jeg ville ikke være så skråsikker på akkurat det. Jeg vet at hvertfall jeg og MANGE med meg setter stor pris på gratis servering av en snack og litt drikke. Å si at folk flest ikke bryr seg synes jeg blir feil.

Du kan jo gå f.eks på denne siden:

http://www.airlinequality.com/Forum/sas.htm

Hvis du ser på folks "minitripreports" eller tilbakemeldninger, så er det mange som reagerer på null gratis servering.

Last edited by Boeing_fan; 14-12-2010 at 17:49.
Boeing_fan is offline  
Old 14-12-2010, 17:54   #55
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Nåja, jeg ville ikke være så skråsikker på akkurat det. Jeg vet at hvertfall jeg og MANGE med meg setter stor pris på gratis servering av en snack og litt drikke. Å si at folk flest ikke bryr seg synes jeg blir feil.
Du kan ihvertfald være helt sikker på at det er noget SAS (og mange andre selskaber) holder meget øje med. Og hvis man mener det ville have en positiv effekt at gøre det, så ville det ikke tage lang tid at få fyldt kaffekanden igen. Det gør man jo f.eks. på dansk indenrigs, hvor pax har efterspurgt det og det er et konkurrenceparameter, mens der ikke har været den samme efterspørgsel på andre ruter.

Selv da man fjernede catering på eco var der forbavsende få negative tilbagemeldinger på det.

Se også på nogle af de charterselskaber, som scorer rigtigt højt hos kunderne gang på gang - f.eks. Thomas Cook. Her betaler man også for både mad og drikke - uden at pax har et problem med det. Tværtimod er de faktisk glade for at flyve med selskabet.

Som markedet er idag, så er det pris, pris og pris der sælger flybilletter - desværre. Og tag ikke fejl - jeg ville være den første til at stå i heppekoret, hvis SAS genindførte drikke/snacks - men efterspørgslen er nok desværre noget anderledes end vores ønsker.
Old 14-12-2010, 17:56   #56
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Du kan jo gå f.eks på denne siden:

http://www.airlinequality.com/Forum/sas.htm

Hvis du ser på folks "minitripreports" eller tilbakemeldninger, så er det mange som reagerer på null gratis servering.
Kender den udemærket, men desværre er der stor forskel på den type kunder der anmelder på Skytrax og så folk flest. Langt hovedparten af de kunder der sidder i et SAS-fly er ganske tilfredse - bare de kommer frem til tiden til en rimelig pris.
Old 14-12-2010, 18:01   #57
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Da endte vi opp med en større ryddejobb etter drittkasting og en stor del som gikk løs på personer og deres meninger og ikke på saken

Case closed

</mod>

Posting Rules