![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Noen flyplasser er vel, som du også skriver, mer aktive enn andre. Jeg forstår prosjektet GWTS nettopp som et prosjekt for å adressere en ubalanse som man mener å ha identifisert. Om denne ubalansen er reell vet jeg ikke, men noen vet kanskje hvor mye ressurser som de konkurrerende flyplassene i Skandinavia legger inn av innsats for å fremheve seg selv og sine muligheter. Så dette med navnet "Gateway to Scandinavia": Når jeg søker på Google på dette så finner jeg fint lite treff til OSL. Gøteborg, ARN, samt Esbjerg kommer derimot opp. OSL har sikkert hatt dette som slagord, men Google finner det ikke.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da lette du dårlig ...
![]() http://www.tiaca.org/tiaca/NewsBot.a...ID=9194&SnID=2 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Jeg ser at mitt forrige innlegg kanskje var litt uklart der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg kan heller ikke se at slagordet "Gateway to Scandinavia" skal være allment kjent, men så lenge det er kjent i bransjen (presentert på ruteutviklingskonferanser, etc), så kan man vel slå fast uten særlig ytterligere diskusjon at det er uheldig at et privat initiativ som ikke er koordinert med Oslo Lufthavn AS sin egen aktivitet benytter dette slagordet. Det kan gi en uriktig fremstilling av situasjonen, noe som Oslo Lufthavn AS selv tydeligvis mener.
Det endrer forsåvidt ikke det faktum at jeg mener JetBlue's prosjekt i utgangspunktet er positivt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/09/27/513388.html Sitat: Stockholm presenterte seg som «The Capital of Scandinavia», København kom med «Scandinavias hub» og Oslo lufthavn, Gardermoen (OSL) med «Gateway to Scandinavia», et slagord flyplassen har hatt i mange år. Og slik blir det selvsagt bråk av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
JetBlue sier: Quote:
Dersom hensikten er å være saklig og bli tatt seriøst, holder man seg unna internettforum generelt. Din karakteristikk av forumet her er helt greit, slik er det alltid med online forums. Jeg kan finne deg en stabel med helt usaklige diskusjoner på fjortissliners.net og flyertalk, null problem. Når det er sagt, synes jeg ideen er god, men totalt angrepet på feil måte. Å ha en offentlig debatt med sine potensielle kunder der den potensielle kunden reagerer er mildest talt katastrofalt. De burde holdt ting for seg selv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Det må vel være nokså klart at CPH, OSL, ARN og andre store flyplasserr er i en konkurransesituasjon. Da vil naturlig nok ens innsats i markedsarbeidet i en viss grad kunne være avgjørende for utfallet i forhold til å tiltrekke seg kunder. Eller er vi uenige i det? Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg har vært flue på veggen (fotograf for et større internasjonalt luftfartsmagasin) under et intervju med markedsavdelingen på Stockholm-Arlanda i 2007, og jeg ble forundret over hvor offensivt de arbeidet direkte overfor flyselskaper for å få inn nye aktører, hvordan de samarbeidet med Swedish Tourism and Travel Council, Stockholm stad gjennom Stockholm Access og ikke minst hvor stor stab de hadde i dette arbeidet. Noe lignende forum har jeg nesten ikke hørt om når det gjelder OSL inntil nå med initiativet til GatewayToScandinavia. Eneste unntaket er Samarbeidsprosjekt Østlandet som har som formål å gjennomføre og bidra til markedsføring av Østlandet som reisemål for å få flere utenlandske besøkende med fly til OSL. Markedsinnsatsen kommer i tillegg til det arbeidet flyselskapene, destinasjonsselskapene, Oslo Lufthavn AS og Innovasjon Norge gjør selv. Gjennom satsing på kortferie og vinterprodukter, skal det skapes en gjennomgående profil for prosjektregionen og de deltagende aktører. Men det er flere slike initiativ her i Norge. Det første jeg hørte om var pådriverselskapet Lufthavnutvikling Vest-Norge som til syvende og sist sørget for at det ble en forlengelse av rullebanen på HAU og dermed også beholde Ryanair der. I Trøndelag og rundt TRD har vi Luftfartsforum TRD der Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune, Stjørdal kommune, NHO, Innovasjon Norge Sør-Trøndelag, Trøndelag Reiseliv, Visit Trondheim, Midt-Norsk Handelskammer, Stjørdal Næringsforum og Avinor Trondheim Lufthavn Værnes er representert. Dette forumet ble etablert i løpet av det siste året, og formålene deres er:
Tilsvarende forum er også etablert i Bergen: FlyBGO: Gateways to the Fjords Treårig utviklingsprogram for flybåren turisme hvor Hordaland Fylkekommune, Sogn og Fjordane Fylkekommune og Bergen Kommune samarbeider med Innovasjon Norge. Med andre ord er ikke gjengen i GatewayToScandinavia alene om å prøve å påvirke Avinor og OSL, som kanskje fremdeles er vel mye "verket" lik kjøpmannen som stod bak disken i gamle dager - og spurte "Hva skal det være frue?" OSL spesielt har vært presset økonomisk for først å levere midler til øvrige flyplasser i Avinor-systemet, men også Avinor er presset til å levere avkastning til eieren (Den Norske Stat, altså oss alle). Dette har vel gjort at den store innsatsen (penger avsatt) for markedsføring har uteblitt, og da er vi tilbake til det jeg nevnte i begynnelse - æren for at det har gått som det har gått. Jeg tror mye av denne utvidelsen i tilbudet har skjedd på tross og når vi vet at markedsavdelingen på OSL har vært helt nede i tre ansatte til tider, så kan man heller ikke forvente seg så mye. Jeg regner med at GTS har funnet sponsorer til prosjektet som er utenfor de offentliges innkjøp (vi hadde visst det nå hvis de hadde mottatt offentlig støtte siden vi har offentlighetsloven). Like fullt er det et glimrende initiativ fra de tre forannevnte karer, og jeg synes vi med den spesielle interessen vi her har, ikke kan annet enn å støtte dem 100%. Så litt til bruk at dette med sosiale medier, og det å påvirke gjennom agenter som er skjulte påvirkere eller helt åpne. De fleste større selskap har i dag egne strategier for slik påvirkning og det er en selvsagt del en markedsstrategi. Innen bransjen så har det her vært henvist til et annet forum (FlyerTalk) og Continentals representasjon på det forumet (ref. flere innlegg fra Tommy777). Jeg tror vi kan slå fast at også på dette forumet er det slike agenter, og jeg har pekt ut mine personlige favoritter i så henseende. Noen av disse er åpne om sin gjerning, andre er nyttige "idioter" (det var litt sterkt, men la gå for denne gang siden jeg ikke nevner noe brukernavn). Til slutt vil jeg til dette med navnebruken av sloganet "Gateway to Scandinavia". Den eneste måten å beskytte seg mot slike "tyverier" er å søke om varemerkebeskyttelse hos Patentstyret. En liten søk i deres base så kunne jeg ikke finne det, det nærmeste var "GATEWAY TO TAXATION SCANDINAVIA" ![]() Hvis ikke noen slik søknad foreligger, så er det fritt vilt, første mann til mølla får male og hvis .com-domenet er ledig så er det bare å kjøpe det for et par hundrelapper. Også dette varemerkebeskyttelse er en del av markedsføringsfunksjonen i de fleste bedrifter. Med andre ord har Avinor og OSL ikke beskyttet seg mot dette, og da er det gråt ikke over spillt melk som gjelder. Vi skal vel heller ikke se bort fra at de tre prosjektkara kan være velvillige til å overlate navnet tilbake til Avinor og OSL slik at de kan få merkevarebeskyttet det jo før jo heller. Dette var et nesten helt uhildet innlegg som bygger på informasjon fra dette forumet, men jeg tror dere fleste som er flytende i Google kan finne nesten alt annen informasjon jeg har benyttet på nettet.
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 11-08-2010 at 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå har jeg verken peiling eller interesse nok til å blande meg inn i denne diskusjonen, jeg synes lkevel at det er viktig, i forhold til nivået på diskusjonene her inne, å påpeke at utalelser som:
Quote:
Viss du ønsker å feie det hele av banen uten hint om ting du ikke vil stadfeste så får du da heller si at du utaler deg som privatperson og at du ikke arbeider for CHP (uten tillegg). Viss du sier det, enten det stemmer eller ikke, er resten av oss sikkert kapable nok til å avgjøre om det du sier er fundert eller ikke. Å tillegge TOS (eller andre) meninger, er noe du i alle fall bør belegge, ellers fortoner det seg temmelig usympatisk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bare for å begrave dette - jeg vet hvor pp jobber, og det er ikke for CPH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En liten avsporing - men det er et prinsipp på forumet at man har lov til å være anonym.
Jeg vil dog oppfordre alle som mener de kan, om å være åpne både med navn og eventuelt hvor man jobber, men det er valgfritt og vi må akseptere om noen velger å holde det for seg selv. Jeg ser heller ikke noen problem med det i denne sammenhengen. Back on topic! |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
critical mind
|
![]()
Jeg ærlig talt fatter det ikke at halve topic dreier seg om person-diskusjon.
MartinL, SQ321, og jetblue har valgt å starte dette prosjekt og det står det respekt for. Om de velger å dele disse info/tallene de har i denne forum, er deres valg og må ikke diskuteres bredt og trekke de personer i tvilsomt lys. Faktisk er dette hva har skjedd med person-diskusjon en glimrende bevis hvorfor de holder seg ut ![]() Lykke til til de tre som har valgt seg en ambisjonert prosjekt. Denne kritik av forum som kom med i annonsering er det verdt å tenke litt om. Kanskje det har en spor sånnhet i seg...
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med uttalelses fra Oslo Lufthavn AS så følger jeg meg nesten litt lurt av GWTS’ , det skulle jo komme ”store nyheter” nå i høst, hvilken’ fortjeneste er disse nyhetene, neppe GWTS prosjektet.
Det kan også være at slike private initiativ virker mot sin hensikt, ved at man risikere å sette aktører opp mot hverandre på en måte som gjør at man risikere å skremme bort, eller forsinke ny aktører på OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Synes ikke vi skal henge oss så veldig mye opp i de forskjellige uttalelsene fra de forskjellige partene enda. En vel så viktig faktor før man gir en god, første bedømmelse, må være å se på de faktiske resultatene GWTS klarer å legge frem.
*Ikke avslutt noe du selv ikke er en del av.* --- Måtte GWTS FORTSATT ha lykke til med prosjektet, og så seg jeg frem til noen resultater! |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Avd. Trafikkutvikling OSL, når man får den redegjørelsen..som er saklig og begrunnet, så skjønner man andre siden er amatører, dog med gode intensjoner. Men da man velger å fjerne seg fra et nordisk forum og deretter jobbe proaktivt på et annet forum, for deretter å å frykte at man, skal bli kritisert på det "norske" forumet. Da blir dere relativt tafatte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kleppan, jeg tror du har misforstått litt her - forum.flyprat.no er et skandinavisk forum med hovedsakelig skandinaviske deltakere. GTS, slik jeg har forstått det, arbeider med destinasjoner og selskaper utenfor dette området. Et av mange forum som har en slik bred dekning verden rundt er Airliners.net, og det er helt sikkert derfor det forumet benyttes i stor grad.
Vi her blir sikkert informert hvis det blir noen resultater av dette arbeidet, men jeg tror ikke vi kan regne med å bli informert om prosessen frem til at et nytt selskap dukker opp på OSL.
![]() |
#60 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er de Kiev GWTS sin fortjeneste, og hvis ja , hva har GWTS igjen for det ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |