![]() |
|
![]() |
#41 |
Qwerty
|
![]()
Så vilka är dom här hjältarna till för? Nationalromantik anpassat för norrmän eller marknadsföring av Norge i utlandet? Det förstämnda skulle jag säga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg vil tro at det er knyttet opp mot merkevarebygging, og i og med at merkevaren er Norwegian så er det kanskje ikke merkelig at man velger tema/symboler som er tilknyttet Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kanskje de skulle skifte navn på selskapet før de setter Swedish og Danish på halen? Blir det ikke litt rart å hete Norwegian med svensker på halen da? Skurrer for meg i hvertfall.
Synes Polaris sa det godt. Helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Det blir det aldri noe av i den form selskapet eksisterer idag. Det er ikke en gang tema. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men hvorfor i all verden blir ikke dekalene på halen klistret på av Boeing? LN-NOB ble gjort helt ferdig på fabrikken. Man skulle tro at DY fikk satt flyet i trafikk en dag eller to tidligere også hvis Boeing hadde gjort jobben...
Noen som vet?
![]() |
#47 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette blir gjort i Norge for å spare penger, det er snakk om 1/3 av prisen for å gjøre dette her hjemme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ok! Takk for svar Airbus 330....
![]()
![]() |
#49 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Gleder meg til å se endringene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
DY er riktignok norsk eid, men i praksis et skandinavisk selskap. Da ser det litt rart ut å kalle seg Norwegian, et navn selskapet fikk da det var mye mindre. Et navneskifte ville være naturlig, og da er det også naturlig med skandinaviske helter på halene (eller skandinavisk natur i frontierstil). Men, Norwegian er et sterkt innarbeidet merkenavn i Norge, og Scandinavian er opptatt (og jeg tror og håper at det vil forbli opptatt). I tillegg kommer alle kostnadene til navnebytte. Derfor tror jeg de vil holde på Norwegian en stund til. På sikt blir jeg imidlertid ikke overrasket om de bytter navn til fx flyNordic (DY har vel rettighetene til det navnet), eller Nordic Air Shuttle e.l. Ved å balansere rødt og blått i dekor, lohoer etc, og kanskje en gul detalj, vil de dermed kunne gjøre en navneendring uten å måtte endre det visuelle konseptet eller markedsføringen så mye.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ser for mig denne
![]()
![]() |
#52 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg ser poengene dine Isbamse, men jeg er ikke like enig.
Selv tror jeg det ville være katastrofalt for Norwegian å bytte navn. Mye av suksessen til Norwegian ligger i at de til en viss grad spiller på nasjonalfølelsen i Norge. Jeg vil faktisk våge å gå så langt at i å påstå at Norwegian neppe hadde oppnådd den suksessen de i dag opplever (opinion, presse, reisende, konkurrenter, osv), hvis ikke profilen og ”Norwegian” hadde vært selskapes profil. Norwegian vinner svært mye på at de gir de norske reisende en norsk identitet som man på ingen måte skal undervurdere. Når det er sagt, tror jeg avgjørelsen om å profilere flyene med kjente ”scandies” gjør at man myker opp det nasjonale symbolet noe. I motsetning til SAS, å har Norwegian forstått at det er i sitt hjemmemarked røttene må settes. Å bytte merkevarenavn og profil for et selskap som så til de grader fester seg ved sitt hjemmemarked, ville være et markedsmessig selvmord. Det er nettopp navnet ”Norwegian” som skiller selskapet fra SAS. Jeg ser heller ingen problemer med å markedsføre seg som Norwegian i Sverige og Danmark. Jeg har ingen problem med å Booke British Airways fra Osl til Billund eller Madrid. Tror heller ikke at Swiss ikke selger billetter til Nice, eller at Estonian ikke selger billetter til Moskva. Her er det ikke navnet, men markedsføringen rundt navnet og profilen som er avgjørende. Få er vel i tvil om at Norwegian har lykkes med det?
![]() |
#53 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ser også dine poeng, Martin. Og jeg tror nok at DY ikke skifter navn før de er blitt så store i Skandinavia at det vil være naturlig. Hva som skjedde den gang selskapet ble bygget opp er ikke så viktig ti år frem i tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
I Norge finns det väl ingen tvivel, men i Sverige tror jag varken namn eller norsk profil gett särskilt mycket extra. Fler flyger inte med Norwegian än när bolaget hette Flynordic. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om Ryanair, danske fagforeninger og hvor man betaler skatt (splittet fra FR åpner BLL | sk931 | Småprat | 51 | 10-12-2011 14:26 |
Nye Norwegian helter på halen | Airbus 330 | Bilder & foto | 143 | 28-03-2011 20:45 |
'Sports-Helter' i DY Halene | BU767 | Flyforum | 21 | 28-11-2009 23:57 |
Norwegian leter etter nye helter | MartinL | Flyforum | 21 | 26-08-2008 19:17 |
Norwegian etterlyser helter til haleroret | AirbusTrond | Flyforum | 43 | 12-01-2007 20:34 |