![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ok, gjennomgangen min var kanskje mest aktuell for meg..
Som Flightdeck sier; Er sikkert ikke mange som flyr kun for å få status. Er vel mer sånn at de som har det har det fordi de flyr mye, men av andre grunner. De billige billettene til BA finnes på ale ruter (eller: flere ruter). Men "samme pris enten man flyr til LHR, eller fortsetter til f.eks Spania" har de dessverre ikke.. Min upcoming til DUB, koster ca. 3000 for OSL-LHR, og litt mindre for LGW-DUB. Jeg booket separat (mest fordi jeg egentlig ikke skulle fly BA videre til DUB da jeg bestilte OSL-LHR), men koster også omtrent det samme om man skulle booket gjennomgående. Skjønner at man med Swiss sine priser også lett kan klare en sølvstatus hos EB. Er kanskje heller ikke riktig å sammenligne på kun OSL-LHR, jeg ser den.. Vet også at OSL-SEA gir sølvstatus om man booker i biz til ca. 20.000, bare 5.000 mer enn hos BA. Sammenligningen over, var kanskje mest for min egen del; Jeg flyr kun til fritidsbruk, og betaler sjeldent mye for billettene. Skal jeg fly langt (USA, f.eks.), flyr jeg i economy (ok da, jeg skal fly Extra til SEA om to uker), da jeg egentlig ikke er interresert i å betale mer enn det en economybillett koster. Etter de upcomings jeg har for øyeblikket, mangler jeg fire flighter i biz hos BA innen oktober, og jeg tror jeg kommer til å prøve og stå på litt for å klare det. Når jeg da f.eks. skal på et nytt SEA-julebord i Januar 2010, eller om jeg og en kamerat tar oss en ny USA.ferie, kan vi booke economy hos BA, men allikeve bruke loungen på LHR, og BA blir et soleklart førstevalg for meg. Så jeg tør påstå at for mennesker som kun flyr for "Pleasure", har BA det programmet hvor det er lettest, samt billigst og opptjene en status, som samtidig er verdt litt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Enig i at loungetilgang med sølvkort er en bra fordel. LH har vel det samme.
Men jeg kan ikke se at det å ha sølvkort hos SAS gir noen fordeler som det er verdt å gjør noe ekstra for å tilegne seg?!? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() Oppgradering med poeng er også fin-fine saker for man kan bestille oppgradering samtidig med billett og få det bekreftet, med andre ord kan man tilpasse reise etter der det er ledig oppgradering og ikke slik SK praktiserer med "hvisomdersom". BA WT+ skal testes neste uke til SEA, Martin skal vel fly SAS Y+ så da får vi sette opp en sammenligng.
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I løpet av 2009, kan jeg klare sølv hos både EB og BA.. SEA turen som går i Extra, og sammen med en overnatting på Radisson jeg hadde før jul, vil jeg mangle 3000 poeng for og få sølvstatus. Jeg ser at jeg kan klare det for en rimelig penge hos f.eks. Swiss, men er litt usikker på om jeg gidder. Det blir i så fall for å prøve Swiss, og ikke for å få sølv.
Hos BA vil jeg mangle 4 flighter, og den føler jeg mer for å jobbe litt for. (Og om jeg hadde booket SEA-turen i WT+, ville sølvkortet vært i boks ca. halvveis i DUB-turen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
http://www.dagbladet.no/2009/01/10/n.../2400/4324868/
Man kan sikkert mene hva man vil om frimurerlosjen, men når pøblene går løs på barn får det jammen være nok. Politiet trenger kraftigere skyts, og pøblene må stoppes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Jeg vil foreslå at vi lar det ligge her på forumet! Det har ikke noe her å gjøre synes jeg. Det er greit å gå off topic, men ting som dreier seg om slike ting, synes jeg vi bør la ligge. Håper dere alle kan være enige om det! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Browncoat
|
![]()
Enig med BF.
For de som vil fortsette på dette emnet kan jeg tipse om OT forumet.
![]() |
#48 |
Flyklapper
|
![]()
Og i Seattle er de opptatt av andre ting ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Martin, du kan jo sjekke hvor mange tier points og vanlige miles du faar naar du reiser paa de billigste billetene til BA. Sammenligningen din er utrolig spesifikk pa EN rute, ellers er BAs lojalitetsprogram enda mer beregnet paa folk som reiser paa dyre billetter enn det EB er
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Billigste billett (på tilfeldige datoer langt fram i tid):
OSL-LHR, Economy (Lowest): 181 Miles, 0 Tier Points. Koster 1529 NOK. OSL-LHR, Economy (Flexible): 723 Miles, 20 Tier Points. Prissøk på "Lowest earning Tier Points", gir en pris på 4799 NOK. en flexibel billett koster 2211 NOK mer, men med samme opptjening. OSL-LHR, Business/Club: 1085 Miles, 40 Tier Points. Koster 2923 NOK. (NB! Opptjeningen viser for en vei, prisen er tur\retur) Så om formålet er å tjene mest mulig poeng, lønner det seg faktisk å fly business. Man får flere Miles, og dobbelt opp med Tier Points, for ca. 2000 kroner mindre enn billigste økonomibillett som tjener Tier Points. Du sier at BA sitt program er beregnet på folk som flyr på dyre billetter, og det stemmer sikkert. Jeg har, for min del, oppfattet det som et program hvor det er lettere og oppnå sølv enn hos EB, nettopp pga. de billige C-klassebillettene. Som BA-kunde, reiser jeg til London en gang i blandt, og snart også en tur til DUB, og hvis jeg kan fly tur-retur London for 3000 kroner, så synes jeg egentlig ikke det er så veldig dyrt, hvertfall ikke når det er Business Class! Derfor mener jeg at BA har det beste produktet mellom OSL og LON. Og når jeg tenker meg om, så var det egentlig der denne diskusjonen begynte: At jcnorway hadde bestilt seg Business-billetter med BA.. Hvor mange poeng kan en forresten få for 3000 kroner tur-retur OSL-LON med SAS? Får man 100% for den prisen? Bare lurer... Og vi kan begge være enige om at BA har et bedre sølvprodukt enn SAS? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, denne sammenligningen av SAS og BA mellom OSL-LHR var det vel jeg som satte igang. I mitt tilfelle så var ikke SAS et alternativ når man ser på kun pris i forhold til produkt og holder poeng og miles utenfor. SAS tar seg over dobbelt så godt betalt for Economy Extra sammenlignet med BA sitt CE-produkt. Hvis man vil diskutere temaet så kanskje det er mulig for mod å opprette en egen tråd om temaet og trekke innleggene som gjelder dette temaet ut fra denne god lørdag morgen og inn i ny tråd?
![]()
![]() |
#52 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ja, for ca. 3000 kr. skal du få 100 prosent poengopptjening, det ligger nær en q-klassebillett. Dette vil altså gi deg 2400 poeng om du har basic-kort. Hadde selv en "dyr" billett t/r Manchester i høst, den ene direkte og den andre via København, og de kostet henholdsvis 1600 kr. (direkte) og 1700 kr. (via København). Begge var i q - og med sølvkort fikk jeg totalt 2990 poeng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Disse BA billettene har vaert tilgjengelig en masse aar og er ikke noe nytt. Ett meget viktig poeng her er at dersom du oensker aa beholde din soelvstatus hos BA, kan du ikke gjoere det uten aa fly paa meget dyre oekonomibilletter eller WT+, Club eller F. Hiver du deg paa en tur med SAS i Economy Extra til SEA som soelvkunde, er det nok til aa rekvalifisere deg, saa en pris paa rundt 10K totalt. Dersom du er ute etter aa oppgjene status for aa faa loungetilgang naar du skal til og fra/fly innenriks i USA, maa du fly American Airlines som er den eneste carrier som slipper deg inn som soelvkunde hos BA. I Europa maa du reise med BA for aa komme inn i loungen, det gjoer du jo uansett naar du flyr i Club, saa hva er liksom poenget da? Skal du ut i Europa maa du da via LHR, noe som i hoeyeste grad ikke er aa foretrekke. Saa paa dine USA turer, hoer paa vante folk og kjoep deg ett 2 maaneders medlemskap til NWA/DL sine lounger for 100 dollar, da slipper du nemlig inn uansett hvilket flyselskap du reiser med. Du trenger ikke engang vise en billett |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For 3K får man Business, som koster 8K hos SAS. Jeg gidder ikke betale 8K for en tur til og fra London.. Jeg gidder dog å betale 3K, for et produkt som jeg føler er verdt de pengene, mer enn hva jeg hadde følt jeg hadde fått for 2K i econmoy hos SAS.. Jeg kan heller ikke se for meg at SAS leverer et produkt som jeg føler er verdt 8K.. Se også hos BA: For 3K, får man biz, men ikke fleksibilitet. Vil man ha det, må man ut med 8K hos BA og. Hva er det egentlig som "koster" 5K der? Muligheten til å endre billetten til en annen flight? Klart, for en som reiser i jobb, kan jeg forstå det, men ikke for meg. Jeg vet ikke helt når dette med lounger innenriks i USA kom inn i bildet: Jeg mente selvsagt at jeg ville få mulighet til å bruke loungen på LHR, om jeg skulle finne på å fly til USA med BA, og BA vil igjen bli et klart førstevalg hvis jeg har denne loungetilgangen. Har ingen planer om noe særlig med USA-turer dette året uanssett, snarere planer om å ikke reise så mye til USA dette året, etter et relativt "voldsomt" år i fjor når det gjaldt USA-turer.. Akkurat nå ser jeg mer for meg, at jeg kanskje benytter året til å ta et par London-turer, (etter DUB-turen i februar, mangler jeg bare to London-turer for å få sølvstatusen - Den ene av disse er nesten planlagt allerede).. Får jeg den, er det stor sjanse for at eventuelle USA-turer i 2010 (eller: etter oktober 2009) gå med BA.. Så om jeg skulle satset på sølvkort hos et av programmene, basert på priser til og fra London: Hvor ville jeg hatt det morsomst underveis? I biz på BA, eller i Eco hos SAS?? Kan vi hvertfall være enig om at det ville vært hos BA? Og når en først får sølvstatusen, så mener hvertfall jeg at BA sin er mer verdt enn SAS sin: Skulle jeg vært like fornøyd hos EB (kan vel innrømme at det er loungetilgangen jeg sikler mest etter..), må jeg opp i gull, og det er helt urealistisk for meg og noensinne oppnå en gullstatus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette med hvilket program som er best, har vaert diskutert relativt mange ganger og siden jeg har hatt BA Gold og Silver, samt har 5 statuskort i pengeboka, 4 av dem av beste valoer, foeler jeg at jeg har litt erfaringer aa komme med.
Det oppsettet du kom med foerst i posten her, setter fokus paa EN ting: OSL-LHR. Status i et bonusprogram betyr mye rart, men det er jo viktig aa bruke statusen naar man endelig har fortjent den. Saa det aa ha status hos BA makes no sense, saerlig naar du betaler for Club naar du reiser til LHR og har samme benefits uansett. Saa maa du sette deg ned aa se hvor du reiser mest, hvordan moensteret ditt er. Allianser er ogsaa viktig og der finnes det mange begrensninger. Bl.a. kan du ikke opptjene poeng med AA over atlanteren grunnet konkurranseregler. Da har du EN carrier aa tjene poeng paa over atlanteren og er pris viktig er det definitivt ikke smart naar Star f.eks. har 8 medlemmer som flyr over atlanteren.. Dette er jo ogsaa viktig naar du faktisk skal bruke poengene Skal du fly innenriks i Norge, gir SAS soelv faktisk en del fordeler, selv om mange paastaar anderledes, er du en av kun 5% av kundene til SAS, det vil si at du er bedre enn 93% av kundene til SAS og skjer det noe, kommer du foran bortsett fra 2% som er gull. Ja, dersom du ser isolert sett paa OSL-LHR er det helt klart at BA er best med det business tilbudet de har, ogsaa naar det gjelder status/tier points. Du drikker jo for det meste cola ut fra tripreportene dine, saa dersom du synes det er greit aa tjene 0 poeng mot status kontra 2400 mot status hos SAS og heller betale en 20 kroning for Colaen, er jo det ditt valg. Det du sier er at du mener at det er greit aa betale ca. 6000.- for aa oppnaa status hos BA, kan hende at det er det i dine oeyne, men saa var det den dagen du oppnaar status, poenget er jo at du faktisk skal bruke statusen. Naa har du enda tilgode aa reise med BA i oekonomi over dammen, jeg kan ihvertfall bekrefte at det langt fra er noe fornoeyelse. Men jeg blir sliten av aa diskutere med deg, Martin. Du har bestemt deg foer diskusjonen er startet og da faller raad for doeve oerer |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Mitt mønster så langt, har vært en del til USA, men der har andre faktorer (pris og tider) spilt mer inn enn bonuspoeng.. Med all flyvning jeg hadde over dammen i fjor, kunne jeg sikkert klart et sølvkort, men med halvparten hos CO, og resten *A (hvor halvparten igjen var som ID-pax, med nada mulighet til å tjene poeng), ble det ikke det.. Begge mine reiser med CO, har plassert meg akkurat halvveis på poengskalaen i de programmene jeg brukte på turene. dessverre var de ikke innenfor samme år.. Ser dog for meg mindre reising i år, annet enn at jeg kanskje tar meg et par turer innen Europa, enten med BA, eller om jeg finner på å prøve Swiss - Da skulle jeg vel også klare sølvkortet, og det vil vel nesten koste meg mindre enn om jeg skulle velge å fylle opp BA-kontoen? Jeg reiser i såfall med Swiss fordi jeg har lyst til å prøve det produktet, eller BA fordi jeg kjenner produktet, og vet at jeg liker det, så får en se hvor jeg blir sølv. Langturer har jeg ingen store planer om i 2009, og ser vel ikke for meg noen langdistanseflyvninger før et evt. SEA-bord i januar 2010. Og da er jeg hvertfall sikker på at jeg vil trives bedre med et BA-sølvkort i loungen på LHR, enn med et EB-sølvkort sittende ved gaten i CPH.. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
BA har dog et WT+-produkt, som en ikke skal se bort i fra at jeg kan komme til å prøve. Det syens jeg vel også å huske at du selv anbefalte fremfor SAS sin Y i en eller annen julebordtråd. Klarer jeg sølvet hos BA, vet jeg allerede hva jeg skal fly til et evt. SEA-2010. Quote:
Alt ballet kanskje litt på seg, og jeg foreslår at vi avslutter her.. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God lørdag morgen! | TriStar | Flyforum | 17 | 11-03-2018 05:07 |
God lørdag morgen | EB | Flyforum | 13 | 24-07-2016 03:14 |