![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Valget står vel f.o.fr. mellom om man skal benytte den kulverten som er laget under bakken til alt som har med transport mellom dagens terminalområde og den nye paralelle delen i nord; eller om man skal bygge de sammen over bakken slik at all taxing må foregå rundt hele terminalkomplekset.
![]() |
#42 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Noen som har dato for fremgangen rundt T2? Når offentligjøres arkitekten, byggestart, ferdigstillelse med mer....
![]() |
#43 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Liten oppdatering her
Styret skulle ha avgjort denne saken ved forrige styremøte, men saken ble sendt i retur og etter hva jeg vet så skal det gjøres nytt forsøk ved neste stremøte. Vet at det jobbes ganske hardt internt med simuleringer på de forskjellige alternativene. Dette omfatter praktiske ting som tid på taxing, plassvedlikehold etc. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.tu.no/bygg/article145717.ece
Siste nytt på denne fronten. Ser ut fra bildet at T2 vil ta veldig mye av pirene på innenlandsdelen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette kan da ikke stemme, vil jo blokke hele rekka fra stand 13 og oppover samt noe fjernpark.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Browncoat
|
![]()
Trodde poenget med utbyggingen at det skulle bli bedre plass både inne og ute, ikke bare inne
![]()
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
2) Teksten sier "Nøyaktig plassering og utforming av T2 blir først klart mot slutten av 2008." Hvordan kan du ut fra dette si at T2 tar veldig mye av piren på innland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Beklager dypt at jeg ikke formulerte meg godt nok, men det ser ut til at den nye terminalen vil kreve en del plass av piren på innland. Ut fra dette så kan jeg ikke skjønne hva de tenkte på når de planlagte T1.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Å spå er vanskelig, spesielt om framtida. Da T1 ble bygd var det, for eksempel, ingen som forutså veksten i handel på flyplassen ("pølseboder"), økte krav til sikkerhetskontroll, Schengen-avtalen eller hvor stor andel av punkt-til-punkt flygninger man ville få. Med tanke på det synes jeg Gardermoen har klart seg overraskende bra. Vel, men det var altså T2-utbygginga... Skal man bygge på et hus så er man nesten nødt til å koble dem sammen et sted, og der mister man en del plass i det eksisterende huset. Det var vel faktisk tatt hensyn til dette, til en viss grad, da T1 ble bygd og det ble anlagt en kulvert som kunne brukes til å knytte sammen T1 med en ny pir eller terminal. At virkeligheta i dag ser en del annerledes ut, og dette ikke er nok (eller en gang riktig) synes jeg ikke planleggerne av T1 kan ta skylda for. For T2 er det vel et viktig valg som er tatt, nemlig å integrere T1 og T2 tett, i stedet for å bygge en helt separat T2. Om det er lurt eller ikke strides de lærde om her inne. Jeg gleder meg ihvertfall til å se endelige planer og ikke bare løse skisser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Pressemelding fra Avinor:
Nytt pirkonsept på Oslo Lufthavn vedtatt Oslo 27.03.08. Styret i Avinor vedtok i dag pirkonsept for terminal 2 ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. Den nye pirløsningen innebærer en ny nord/syd orientert pir som tar utgangspunktet i nåværende pirløsning og er integrert med dagens sentralbygning. Endelig vedtak om utbygging forventes å bli gjort tidlig 2009. Ny terminalbygning, terminal 2, som styret tidligere har vedtatt, vil ligge i tilknytning til jernbanestasjonen vest/sydvest for dagens terminalbygning og være integrert med denne. Terminal 2 ferdig utbygd med den nye pirløsningen, vil gi en kapasitet på opp mot 35 millioner passasjerer per år. Etter planen skal første byggetrinn med en kapasitet på 27 – 28 millioner passasjerer, stå ferdig i 2012. - Den løsningen som er valgt er et resultat av en grundig prosess, sier konsernsjef Sverre Quale Avinor. - I løpet av prosessen har mange alternativer vært vurdert og ulike høringsinstanser kommet med sine syn, og vi mener den valgte løsningen på en god måte ivaretar de ulike hensyn vi må ta. Veksten ved Oslo Lufthavn har vært betydelig de siste årene, og er langt større enn de prognosene som tidligere har ligget til grunn for trafikkutviklingen. Antall passasjerer ved Oslo Lufthavn var i 2007 19 millioner, en økning på nærmere 8 prosent fra året før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#53 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
En annen ting...Legg merke til: Quote:
![]() |
![]() |
#54 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror dette lösningen ble mye diktert av Avinor sin budget.
Alle vet at dette er en midlertidlig lösning. Hva skjer na OSL rekker 35 Millioner? Da vil man bygge en ny parallel pir til T1. Det ville har vaert smartere a gjöre dette rett fra starten, mens denne lösningen er dyr og Avinor har begrensede midler til utbygging.
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I Norge er det jo ikke tradisjon i å "ta i" når en bygger ut, man bygger heller ut akkurat nok, eller gjerne litt for lite
![]()
![]() |
#56 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Å herregud!
Skal de stenge alt fra gate 24 til 38 og 23 til 15 når dette pågår - gleder meg allerede.. NOT!
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ikke tradisjon for å ta i er en "god" norsk tradisjon.
Det virker som Avinor tenker som folk som kjøper enkeltbillett istedetfor månedskort selv om man reiser mye fordi månedskort er mye penger på en gang. Men det er bedre enn ikke no'.
![]() |
#60 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
[QUOTE=ENGM RAMP;256015]Det er jo ikke MYE bussing på OSL sammenlignet med andre store flyplasser. Skissen som Aftenposten har laget har mye rett i seg, men ikke alt, så får håpe de klarer å lage en ny og bedre skisse fort! QUOTE]
Enig i at det er mindre, men særlig ved avganger om morgenen og ved ankomst på kvelden er det mer bussing enn jeg setter pris på.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oppdatering websiden | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 7 | 06-01-2011 20:47 |
Norwegian Oppdatering | OJB | Flyforum | 11 | 03-01-2008 13:45 |
LN-WIK oppdatering | Falcon | Flyforum | 4 | 20-06-2006 12:52 |
Rygge-oppdatering | Herlov | Flyforum | 0 | 26-01-2006 20:25 |
Rygge-oppdatering .. | Herlov | Flyforum | 16 | 31-01-2005 20:57 |