Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2024, 11:59   #41
TLS at OSL
Flyer

Default Re: RIP Flytoget

Det virker som om alle tror at Flytoget går på egne spor/skinner mellom Drammen og OSL, og at Vy er mye mer forsinket enn Flytoget. Vy og Flytoget går på nøyaktig samme skinner og spor, og hvis Vy er forsinket p.g.a. feil på sporet, strømbrudd, o.s.v., så er Flytoget det også.

Når det gjelder turister, så tror jeg de aller fleste har forstått at det lønner seg å reise med Vy. Jeg reiser for det aller meste med Vy mellom Oslo S og OSL, og det er alltid massevis av turister på toget. De gangene jeg må ta Flytoget, ser jeg nesten ikke en eneste turist om bord, og det skjønner jeg godt. Hvorfor skal de betale nesten dobbel pris med Flytoget for å komme 1 minutt fortere frem?

Personlig synes jeg det er på tide at Vy overtar for flytoget. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett Flytoget kjøre med kun noen få passasjerer til eller fra OSL, mens Vy har fulle tog. Da er det vel mest hensiktsmessig at Vy får kjøre strekningen Drammen - OSL slik at kapasiteten blir utnyttet?

Ellers er jeg enig med dem som skriver at Flytoget er bedre enn Vy til å takle uforutsette hendelser som strømbrudd o.l. Der har Vy absolutt noe å lære.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2024, 20:24   #42
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Kan noen forklare meg hvorfor ikke Flytoget kan overta styringen av Vy? Det må da være bedre at folk som faktisk har bevist at de har en viss peiling overtar for en ledelse som har bevist at de ikke klarer å styre noe som helst?
PS: De kan godt få overta Bane NOR også.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2024, 22:56   #43
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Kan noen forklare meg hvorfor ikke Flytoget kan overta styringen av Vy? Det må da være bedre at folk som faktisk har bevist at de har en viss peiling overtar for en ledelse som har bevist at de ikke klarer å styre noe som helst?
PS: De kan godt få overta Bane NOR også.
Da blir de like dårlige som Vy, og det fordi Vy ikke har ansvaret for annet enn å kjøre togene. Feilen er at alt er splittet opp i altfor mange firmaer, noe som gjør at ingen tar ansvar for noe som helst, og alle skylder på hverandre.
Hadde vi fått beholde NSB som det var før den idiotiske og feilslåtte oppsplittingen, nemlig som ett firma som hadde ansvar for alt fra billettsalg til kjøring og renhold av togene, hadde vi hatt kun èn knagg å henge hatten på når det skjedde noe. For et år eller to siden sjekket Aftenposten hvor mange firmaer som var involvert hvis de tok toget fra Bodø til Kristiansand (eller Stavanger, jeg husker ikke sikkert), og det var 11 - elleve! - forskjellige firmaer.
Idioti, spør du meg.
Old 30-09-2024, 23:09   #44
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Tja, det var ikke noe bra når det bare var NSB heller…
Old 01-10-2024, 09:28   #45
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Slik jeg har lest det og forstått det så sitter Flytoget (tidligere NSB Gardermobanen) v/ Næringsdep (Hvorfor er ikke de under Samferdselsdep ?) på gjelden for byggingen av Gardermobanen.
Samtidig sier Flytoget selv at dette ikke stemmer:
Da vi måtte gi fra oss eierskapet til infrastrukturen (Gardermobanen) i 2000, som i dag brukes også av andre togselskaper, fikk Flytoget (den gang NSB Gardermobanen) slettet gjelden tilknyttet investeringskostnadene til denne.
https://flytoget.no/om-flytoget/De-1...e-om-Flytoget/

Quote:
Retten (muligens forliksrådet) kom frem til at Flytoget hadde krav til eget området (spor og venteplass) og profilering av disse stedene pga konsesjonsavtalen.
Jeg har ikke klart å finne noen slik sak, og heller ikke noe om dette i konsesjonsavtalen.
Old 01-10-2024, 09:40   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Nå vil Høyre og Erna frede Flytoget og vil jobbe mot en sammenslåing om de vinner valget neste år.
Det tror jeg ikke noe på, for å være helt ærlig. I forrige valgkamp var organisering av jernbanesektoren en stor sak, med tydelige politiske skillelinjer. Selv da har det vært ganske lite endringer etter valget (Spordrift er slått sammen med Bane NOR, men ellers mer endringer i retorikk enn faktisk organisering.)

Selv om Høyre skulle ønske å beholde Flytoget som et selvstendig selskap, så må de løse problemet med sportilgang i Oslo-området og få en ruteplan for 2028 til å gå opp. Samtidig er det langsiktige planlegging av mye av forutsetningene for ruteplanen. Selv om ei eventuell ny regjering skulle prioritere å legge om dette tidlig i 2026, så er det ganske vanskelig å gjennomføre. Det er ikke sikkert at den politiske appetitten på det er så stor når pendlerne har begynt å se fram til flere lokaltogsavganger. Mye bedre å la Flytoget bli lagt ned og skylde på "den forrige regjeringa" for alt som er feil med jernbanen i Oslo-området i noen år.
Old 01-10-2024, 12:17   #47
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, det var ikke noe bra når det bare var NSB heller…
Den gang NSB hadde ansvaret for alt og var den eneste som kjørte tog i Norge, slapp vi i hvert fall å stå på perrongen å se at det kom et tog som ikke kunne ta med passasjerer fordi de "ikke har konsesjon på denne strekningen".
Det skjedde meg og ca. 150- 200 andre en vinterkveld på OSL. Det var -10 gr., og det kom et tog. Noen få gikk av, og vi andre begynte å gå inn på toget. Da kom konduktøren og ropte og skrek at vi måtte gå av igjen fordi de ikke hadde konsesjon til å ta med passasjerer til Oslo S. Dette var toget fra Trondhjem, det var nesten ikke passasjerer om bord, og de hadde ikke lov til å ta om bord passasjerer fra Lillehammer og Oslo, selv om det var god plass om bord! 5 min. senere kom Vy fra Lillehammer, og alle gikk om bord på et tog som det allerede var mange på.

Flytoget hadde gått noen få minutter tidligere, nesten uten passasjerer, og jeg ser ingen grunn til å fortsette med et slikt system. Det må jo være bedre for alle at kapasiteten blir utnyttet optimalt, slik regjeringen nå ønsker å legge opp til?

Å la jernbaneselskaper konkurrere om å kjøre tog på de ulike strekningene virker ikke (noe det jeg skriver over bekrefter), og det er en grunn til at man nå etter hvert går tilbake til "den gamle løsningen" i England.
Old 01-10-2024, 14:03   #48
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Den gang NSB hadde ansvaret for alt og var den eneste som kjørte tog i Norge, slapp vi i hvert fall å stå på perrongen å se at det kom et tog som ikke kunne ta med passasjerer fordi de "ikke har konsesjon på denne strekningen".
Det skjedde meg og ca. 150- 200 andre en vinterkveld på OSL. Det var -10 gr., og det kom et tog. Noen få gikk av, og vi andre begynte å gå inn på toget. Da kom konduktøren og ropte og skrek at vi måtte gå av igjen fordi de ikke hadde konsesjon til å ta med passasjerer til Oslo S. Dette var toget fra Trondhjem, det var nesten ikke passasjerer om bord, og de hadde ikke lov til å ta om bord passasjerer fra Lillehammer og Oslo, selv om det var god plass om bord! 5 min. senere kom Vy fra Lillehammer, og alle gikk om bord på et tog som det allerede var mange på.

Flytoget hadde gått noen få minutter tidligere, nesten uten passasjerer, og jeg ser ingen grunn til å fortsette med et slikt system. Det må jo være bedre for alle at kapasiteten blir utnyttet optimalt, slik regjeringen nå ønsker å legge opp til?

Å la jernbaneselskaper konkurrere om å kjøre tog på de ulike strekningene virker ikke (noe det jeg skriver over bekrefter), og det er en grunn til at man nå etter hvert går tilbake til "den gamle løsningen" i England.
Man har vel (egentlig aldri fått lov til å benytte fjerntogene på korte strekninger, ei heller når det het NSB

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 14:06   #49
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Man har vel (egentlig aldri fått lov til å benytte fjerntogene på korte strekninger, ei heller når det het NSB
Tja hendte det gikk el18 og b5 til Gjøvik og på rushtidstogene på Vestfoldbanen til inn på 00 tallet

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 14:08   #50
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Tja hendte det gikk el18 og b5 til Gjøvik og på rushtidstogene på Vestfoldbanen til inn på 00 tallet

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Og da er de et regionstog som tilfeldigvis består av lok og vogner, og ikke et fjerntog...

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 16:02   #51
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Dette var toget fra Trondhjem, det var nesten ikke passasjerer om bord, og de hadde ikke lov til å ta om bord passasjerer fra Lillehammer og Oslo, selv om det var god plass om bord! 5 min. senere kom Vy fra Lillehammer, og alle gikk om bord på et tog som det allerede var mange på.
Hat tatt Trondheimstoget mellom Hamar og OSL flere ganger, både da det het NSB og etter at SJ tok over. Det er forsåvidt riktig at de ikke kan ta med påstigende på sørgående på OSL, men fra Hamar og nordover er det ikke noe problem.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 16:26   #52
Polaris
Free Luigi

De eneste som bør hjelpe noen med togtrafikk, er Japanerene. Ellers er det vel like dårlig over hele fjøla i Europa - Tyske DB er så dårlig at du kun kan ta tog om du ikke har en stram tidsplan. Vy virker mye bedre.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 16:38   #53
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Det virker som om alle tror at Flytoget går på egne spor/skinner mellom Drammen og OSL, og at Vy er mye mer forsinket enn Flytoget. Vy og Flytoget går på nøyaktig samme skinner og spor, og hvis Vy er forsinket p.g.a. feil på sporet, strømbrudd, o.s.v., så er Flytoget det også.

Jeg bruker flytoget til OSL og VY til Oslo eller OSL omtrent like mye. Uten å ha loggført, er jeg sikker på at VY er mer forsinket på de avgangene jeg tar. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg var på en forsinket flytogavgang.

Quote:

Når det gjelder turister, så tror jeg de aller fleste har forstått at det lønner seg å reise med Vy. Jeg reiser for det aller meste med Vy mellom Oslo S og OSL, og det er alltid massevis av turister på toget. De gangene jeg må ta Flytoget, ser jeg nesten ikke en eneste turist om bord, og det skjønner jeg godt. Hvorfor skal de betale nesten dobbel pris med Flytoget for å komme 1 minutt fortere frem?
Fordel med å bruke flytoget varierer nok litt med hvor man går på.
Prøv Asker, Sandvika eller Lysaker kl 0700. Forskjellen er enorm, og spesielt når man har bagasje.
Fra Oslo S er ofte begge togene fulle, og på enkelte tider er flytoget fullere enn VY.

Quote:

Personlig synes jeg det er på tide at Vy overtar for flytoget. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett Flytoget kjøre med kun noen få passasjerer til eller fra OSL, mens Vy har fulle tog. Da er det vel mest hensiktsmessig at Vy får kjøre strekningen Drammen - OSL slik at kapasiteten blir utnyttet?
På samme måte så ser jeg ofte overfyllte flytog, og VY tog med bare noen få passasjerer. Det kommer an på hvor man er og når på døgnet det er.

Som et skudd fra hofta, jeg kunne tenke meg å se at Stabekk-togene ble ofret først, og at man gikk over til kun 3 tog i timen (til Drammen) som en prøveordning for å se hvor ille det blir for passasjerer til OSL. Det er vel liten tvil at mer kø på veiene blir en umiddelbar konsekvens.
Old 01-10-2024, 17:16   #54
magtje
ScanFlyer Blue

Gitt omstendighetene for togtrafikken i Oslo-området tror jeg den beste løsningen vil være en hybridløsning mellom VY og Flytoget.
En hybridløsning som ivaretar både flypassasjerer og pendlere og kan se slik ut:
-Dagens ruteopplegg for "Flytoget" består med mindre endringer. 3 tog som kjører hele strekningen mellom Drammen og OSL og 3 tog som kjører ekspress mellom Oslo S og OSL. Inntil ny tunnel bygges så er det ikke plass til flere tog vest for Oslo S. Hvis det er plass videre nordover så kan noen av togene forlenges til Eidsvoll og Lillehammer. Og tilsvarende vest/ sørover fra Drammen.
-Bygg om flere av type 74 og 75 togene (disse ombygde togene blir prioritert forbi OSL og på Lillehammer/ Skien rutene), der 2-3 av de midterste vognene er innredet som metro med klappseter mot vinduet og håndstolper i midtgangen. Da får man plass til flere reisende i rushtiden. Resten av vognene forblir slik som idag. I tillegg installer bagasjehyller (fra gulv til tak) for flypassasjerer og andre med bagasje i endene (nær dørene) av vognene.
- Beholde reisegarantien som Flytoget idag har. Muligens med krav om noe større buffertid fra ankomst OSL til innsjekking frist.
- Beholde egne faste markerte perronger og områder på Oslo S hvor de fleste OSL togene går ifra.
- Beholde/ innføre enkelte fasiliteter i disse områdene som egne kundeverter, serviceskranke på OSL med turistinfo og billettsalg (til andre), innsjekkingsautomater m/ bagtag (for fly) og flyinfo på de største stasjonene. Hadde også vært flott med egen bagdrop nede på plattformene på OSL.

Da får man det beste fra begge selskaper og som tilfredsstille både flypassasjerer og pendlere.

Tror det blir veldig viktig for de reisende at ikke alt forsvinner med Flytoget og at alt blir nedgradert til vanlig lokal/ regiontog standard.

Last edited by magtje; 01-10-2024 at 19:01.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 17:30   #55
waytogo74
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
De eneste som bør hjelpe noen med togtrafikk, er Japanerene. Ellers er det vel like dårlig over hele fjøla i Europa - Tyske DB er så dårlig at du kun kan ta tog om du ikke har en stram tidsplan. Vy virker mye bedre.
Med unntak av Sveits, som typisk er rangert som global nummer 3 av land med best punktlighet, etter Japan og Hong Kong. Man merker fort kvalitetsforskjellen mellom Sveits og Tyskland dersom man krysser grensen endel.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2024, 17:41   #56
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Med unntak av Sveits, som typisk er rangert som global nummer 3 av land med best punktlighet, etter Japan og Hong Kong. Man merker fort kvalitetsforskjellen mellom Sveits og Tyskland dersom man krysser grensen endel.
Du har helt rett.
Det sies at det er tyske grensekryssende tog som drar ned punktligheten i Sveits.
Mye av grunnen til at Sveits og Japan greier å holde så god standard er at dem har beholdt alt innenhus i statsbane selskapene (Mindre lokalestrekninger kjøres av private selskaper) og der samfunnsnytten teller mer enn økonomien. Dermed er det et større fokus på at jernbanen fungerer og blir vedlikeholdt.

Når det gjelder Hong Kong er dette ikke helt rettferdig å sammenlignes med da jernbanen der må betegnes som metro, hvor alle linjer er separerte fra hverandre og strekningene er korte.
Old 02-10-2024, 10:09   #57
TLS at OSL
Flyer

[QUOTE=Dag Viking;1314951]Jeg bruker flytoget til OSL og VY til Oslo eller OSL omtrent like mye. Uten å ha loggført, er jeg sikker på at VY er mer forsinket på de avgangene jeg tar. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg var på en forsinket flytogavgang.

Da er det ikke strømstans, feil på infrastruktur o.s.v. som er skyld i forsinkelsen.

[QUOTE=Dag Viking;1314951]På samme måte så ser jeg ofte overfylte flytog, og VY tog med bare noen få passasjerer. Det kommer an på hvor man er og når på døgnet det er.

Jeg tviler ikke på det du skriver, men jeg har aldri opplevd å reise med et stappfullt Flytog. Hver gang jeg jeg har tatt Flytoget mellom Oslo S og OSL (eller motsatt vei), har det vært god plass til alle, og jeg har aldri opplevd at noen ikke har fått sitteplass, uansett når på døgnet det har vært.
Med Vy derimot, er det motsatt. Da er toget stort sett fullt, og flere har måttet stå hele eller deler av strekningen, avhengig av hvor mange som går av/kommer på i Lillestrøm.

(Jeg hadde skrevet et mye lenger svar, men det ble borte da jeg trykket på "submit reply".)
Old 02-10-2024, 10:55   #58
magtje
ScanFlyer Blue

Går man inn på punktlighetsstatistikken hos BaneNor og sammenligner Rushtid i Oslo vs Flytoget (bruker ikke Persontog da dette gjelder alle persontog i hele Norge) så ligger Flytoget i gj 8-10% høyere i punktlighet enn resten av rushtidstogene i Oslo. Og dette har vært tilfelle de siste 4-5 årene.

Når det kommer til fulle tog så har jeg mått stått presset opp mot døren både på Flytoget og VY til/fra OSL flere ganger. Og siden jeg ikke bor i Oslo så har jeg ofte reist med Flytoget i "feil" rushtidsrettning. Flytoget er vel fullest mot Gardermoen om morgenen vil jeg tippe.
Old 02-10-2024, 11:08   #59
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Når det kommer til fulle tog så har jeg mått stått presset opp mot døren både på Flytoget og VY til/fra OSL flere ganger. Og siden jeg ikke bor i Oslo så har jeg ofte reist med Flytoget i "feil" rushtidsrettning. Flytoget er vel fullest mot Gardermoen om morgenen vil jeg tippe.
Mulig, men minst 50% av gangene jeg tar Flytoget en hverdags ettermiddag, så må folk stå fra Oslo S til OSL. Så er rimelig stappa da også.
Old 02-10-2024, 11:12   #60
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Mulig, men minst 50% av gangene jeg tar Flytoget en hverdags ettermiddag, så må folk stå fra Oslo S til OSL. Så er rimelig stappa da også.
Det er også den veien jeg også pleier å ta toget til Gardermoen, om ettermiddagen all den tid de fleste Oslo besøkene ofte er dagsturer.
Har opplevd at både VY og Flytoget da er smekkfulle, men har en liten anelse om at Flytoget er noe fullere om morgenen den veien enn om ettermiddagen.
Reply

Posting Rules