![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
[QUOTE=mcduck;1013783]Kontraktansatte finner man snart i alle bransjer. Hvorfor skal Norwegian være annerledes? Skal de ikke få lov til å ansette slik de selv ønsker?
Norwegian er vel annerledes enn det som har vært "normalt" i luftfartsbransjen. selv om Ryan Air har gått i front her. At andre bransjer i større grad bruker kontraktsansatte er en samfunnsutvikling jeg personlig er kritisk til. Det skaper ustabilitet og gir grobunn for arbeidslivskriminalitet der de kreative alltid vil ligge i forkant av lovgiving. Doble kontrakter kjenner "alle" til. I min bransje har jeg deltatt på en god del revisjoner ute i lavkost land i Europa. Der har jeg sett hvordan både norsk kontantstøtte og norsk barnetryd utgjør en del av betingelsene til de som skal jobbe på kontrakt i Norge uten at dette er synlig på den offisielle lønnsslippen. Lederne i de bedriftene vi reviderte hadde full kontroll på alle sosiale rettigheter i Norge. At Norwegian innen luftfarten fører an i denne utviklingen gjør meg kritisk til selskapet [QUOTE=mcduck;1013783] Det du kaller ulike konkurransevilkår kaller jeg ulik forretningsmodell. At andre selskaper har bundet seg opp med ufordelaktige avtaler med fagforeningene skal vel ikke Norwegian lide for? Som fagorganisert og tidligere tillitsvalgt som har samarbeidet tett med ledelse i min bedrift gjennom bl.a. BU og i forhandlinger, så mener jeg at det står respekt av bedriftsledere som forholder seg til tidligere inngåtte avtaler og prøver å få til endringer og nødvendige omstillinger gjennom samarbeid. Jeg har stor respekt for den dugnaden fagforeningene i SAS var med på for å redde selskapet i November 2012. Selv om de trolig ikke hadde så mange alternativer, så er jeg overbevist om at det var enighetene mellom SAS og fagforeningene som reddet SAS og har gitt grunnlag for ny vekst og ny satsing. Jeg satt selv sammen med familien i loungen på Kastrup den søndagskvelden og ante ikke om vi kom oss hjem. Det var som å være i en begravelse. Dagene etterpå var de kabinsansatte bare store smil som tydelig uttrykte glede over å ha vært med på å redde egen arbeidsplass og kunne legge planer for fremtiden. Kall det gjerne en annen forretnignsmodell det å basere driften på innleie som ikke utgjør en "kritisk masse" i en fagforening, eller det å gjennom advokatkontorer i skjul opprette sovende selskaper, og så reorganisere ansatte som er i en arbeidskonflikt inn i disse. For meg handler dette om respekt for tradisjonelle spilleregler i arbeidslivet. Quote:
Det er vel heller ingen tvil om at Norwegian hadde hatt tillatelse til å fly til USA dersom deres forretningsmodell hadde vært basert på "normen" i bransjen med hensyn på ansettelsesforhold. Last edited by Rland; 30-08-2015 at 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Poenget er vel at dersom en bedrift benytter seg av lovlige virkemidler og organisering så kan man ikke, selv om man mener disse er moralsk forkastelige, nekte tillatelse på bakgrunn av moralsk forkastelighet. Det er ikke slik offentlig saksbehandling foregår. Last edited by TOS; 31-08-2015 at 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Videre er selvsagt bankene helt klare over at et fast ansettelsesforhold ikke på noen måte er noen garanti for inntekt en måned frem i tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Derfor er det riktig at NAI ikke får godkjennelse og Kjos justerer sin måte å ansette folk på så kan han bare sette igang! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som er riktig i forhold til behandlingen av en slik søknad er å forholde seg til regelverket. Om man misliker et selskap eller måten disse driver på er ikke grunnlag for å avvise en søknad, så om landet selskapet er registrert i (Irland) aksepterer organiseringen så er det i utgangspunktet det som skal til. At eventuelle midlertidige ansatt har større vansker med å få lån tror jeg ikke er et kriterium i saksbehandlingen. Mitt inntrykk er vel at det her inne er mer "ønsker om hvordan ting burde være" som man mener skal ligge til grunn; ikke hva som faktisk står i lovverket (det gjelder denne og mange andre tilsvarende diskusjoner). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Ikke noe problem. Selv har jeg lett fått lån som midlertidig ansatt flere ganger. Jeg har også sagt opp fast jobb for å gå over til midlertidig et par måneder etter å ha refinansiert. Hvorfor skulle det være noe problem? Så lenge du stiller sikkerhet, taper de ingen penger. Det avgjørende er at du har inntekt. Har du hatt lån før, må du ha god betalingshistorikk. Faste kontrakter kan sies opp av begge parter. Midlertidige kontrakter forlenges. Sånn er livet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så lenge amerikanske myndigheter mener de ikke følger loven, så følger de vel ikke loven? Hadde alt vært på stell hadde det ikke vært noe stress. Se på datterselskapet til Swiss som fikk sin søknad godkjent på ei uke.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er jo ikke amerikansk lov som gjelder her. Det er en bilateral avtale mellom EU og USA, så USA kan ikke på egenhånd avgjøre hva som er rett og galt i denne saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Norske myndigheter er da ingen part i en sak mellom et EU-flyselskap (Irland) og amerikanske myndigheter, uansett hvor HQ ligger. Men dette har trolig berget mange norske arbeidsplasser, da det jo var meningen å opprette en større organisasjon i Dublin når ting var på plass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I USA er myndighetene oversvømmet av lobbyinnsigelser mot NAI, men siden avsender for disse ikke er Norwegian så vet jeg ikke om begrepene trusselbrev og krangel kan brukes (de bærer vel imidlertid ofte minst like mye preg av krangel og trusler som det Norwegian kommer med)? Last edited by TOS; 28-08-2015 at 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Begynner vel å bli på tide at EU går til/truer med motsanksjoner nå slik at det ihvertfall blir litt fart i saken og man får en avgjørelse - uansett
hva utfallet måtte bli. Hele saken begynner jo å lukte lang vei av at ingen ønsker å ta noen besluttning i USA av frykt for å hisse på seg enten EU eller foreninger/selskaper osv. Bråk blir det uansett. Strategien er tydlivis å trenere dette lengst mulig å håpe på at "problemet" (DY) blir borte av seg selv slik at man slipper å ta en avgjørelse.
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg tror at DU saken henger mye mere sammen med hva DU forventer av USA i form av stoette som blir belastet skattebetalerene i USA. Det er greit at man i Norge ikke ser denne, men "min" Senator hun ser denne og som hun sa rett ut - "Their Monthly Salary is less than the average Rent within the distance from JFK stipulated by the Airline - Who is gonna pay for this!". (Og for ordens skyld hun er ingen Business Motstander - hun bygget opp Real Networks). Og en annen ting er Norwegians Strategi - gudene vet hvor de har hentet "gode Raad" - er det noe som absolutt ikke virker i USA saa er det aa spille paa at man er Offer (Victim) - det er like smart som aa stille i Burka naar en soeker om opphold i en Fremskrittsparti komune
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår råd så vet jeg ikke hvor DY har hentet alt av dette, men vet at de bl.a. har hyret inn John Byers som forhandlet frem Open Skies avtalen med EU fra amerikansk side. Uansett hvordan DY fremstiller seg så har man nå engang en bilateral avtale mellom EU og US som er det relevante, og ikke amerikansk lovgivning, som har et sett med krav som skal oppfylles. Jeg antar at også amerikanske myndigheter forholder seg til fakta, og ikke føleri. Last edited by TOS; 29-08-2015 at 02:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Hvilket intensiv har EU til og gå hardt mot hardt her? Tja, knapt nok noen, da de neppe vil kjempe for et selskap eiet av et ikke-EU selskap Og hvem tror du har flest lobbyister i Brussel? Norwegian eller Lufthansa, KLM, Air France Etc etc...... Last edited by Someone; 28-08-2015 at 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
- sørge for at USA etterfølger sine forpliktelser i openskies avtalen. (Bl.a. Hurtig saksbehandling)
- stå for sine egne prinsipper om fri flyt innen handelssonen EU/EØS og jobbe for EU/EØS bedrifters interesser. Glem heller ikke at Norge er en netto bidragsyter til EU, dem er det ikke mange av... Vil ta seg svært dårlig ut politisk å gi norske bedrifter en kald skulder og dermed gjøre EØS til ett b-lag.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg som freelancer måtte ikke vise til noe dokumentasjon når jeg fikk lån til leilighet. De lurte på hva jeg hadde ca i årslønn og det var godt nok for de. Jeg var i møter med flere banker og det at jeg var freelance var ikke noe problem.
Jeg går ikke på lengre kontrakter, men jobber stort sett fra dag til dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg fikk ok til leasingbil gjennom DNB/Volvo først når jeg kunne hoste opp en bekreftelse at kom til å få fast stilling. Holdt ikke å være "Pilot-vikar" (2013)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AP vil stanse Norwegians bruk av crew fra USA og Thailand | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 03-10-2016 23:00 |
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul | Wahoo | Flyforum | 238 | 04-07-2014 08:01 |