![]() |
|
![]() |
#61 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Norske myndigheter er da ingen part i en sak mellom et EU-flyselskap (Irland) og amerikanske myndigheter, uansett hvor HQ ligger. Men dette har trolig berget mange norske arbeidsplasser, da det jo var meningen å opprette en større organisasjon i Dublin når ting var på plass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I USA er myndighetene oversvømmet av lobbyinnsigelser mot NAI, men siden avsender for disse ikke er Norwegian så vet jeg ikke om begrepene trusselbrev og krangel kan brukes (de bærer vel imidlertid ofte minst like mye preg av krangel og trusler som det Norwegian kommer med)? Last edited by TOS; 28-08-2015 at 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Begynner vel å bli på tide at EU går til/truer med motsanksjoner nå slik at det ihvertfall blir litt fart i saken og man får en avgjørelse - uansett
hva utfallet måtte bli. Hele saken begynner jo å lukte lang vei av at ingen ønsker å ta noen besluttning i USA av frykt for å hisse på seg enten EU eller foreninger/selskaper osv. Bråk blir det uansett. Strategien er tydlivis å trenere dette lengst mulig å håpe på at "problemet" (DY) blir borte av seg selv slik at man slipper å ta en avgjørelse.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,933
|
![]() Quote:
Jeg tror at DU saken henger mye mere sammen med hva DU forventer av USA i form av stoette som blir belastet skattebetalerene i USA. Det er greit at man i Norge ikke ser denne, men "min" Senator hun ser denne og som hun sa rett ut - "Their Monthly Salary is less than the average Rent within the distance from JFK stipulated by the Airline - Who is gonna pay for this!". (Og for ordens skyld hun er ingen Business Motstander - hun bygget opp Real Networks). Og en annen ting er Norwegians Strategi - gudene vet hvor de har hentet "gode Raad" - er det noe som absolutt ikke virker i USA saa er det aa spille paa at man er Offer (Victim) - det er like smart som aa stille i Burka naar en soeker om opphold i en Fremskrittsparti komune
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
|
![]() Quote:
Hvilket intensiv har EU til og gå hardt mot hardt her? Tja, knapt nok noen, da de neppe vil kjempe for et selskap eiet av et ikke-EU selskap Og hvem tror du har flest lobbyister i Brussel? Norwegian eller Lufthansa, KLM, Air France Etc etc...... Last edited by Someone; 28-08-2015 at 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
- sørge for at USA etterfølger sine forpliktelser i openskies avtalen. (Bl.a. Hurtig saksbehandling)
- stå for sine egne prinsipper om fri flyt innen handelssonen EU/EØS og jobbe for EU/EØS bedrifters interesser. Glem heller ikke at Norge er en netto bidragsyter til EU, dem er det ikke mange av... Vil ta seg svært dårlig ut politisk å gi norske bedrifter en kald skulder og dermed gjøre EØS til ett b-lag.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår råd så vet jeg ikke hvor DY har hentet alt av dette, men vet at de bl.a. har hyret inn John Byers som forhandlet frem Open Skies avtalen med EU fra amerikansk side. Uansett hvordan DY fremstiller seg så har man nå engang en bilateral avtale mellom EU og US som er det relevante, og ikke amerikansk lovgivning, som har et sett med krav som skal oppfylles. Jeg antar at også amerikanske myndigheter forholder seg til fakta, og ikke føleri. Last edited by TOS; 29-08-2015 at 02:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
Går det virkelig an å hate et flyselskap? Eneste grunn jeg kan se er om en har fått urettmessig sparken eller noe annet personlig. Jeg skjønner at begrepene kritiker, beundrer, liker, misliker blir brukt. Kanskje til og med at noen "elsker" Kjos på same måten som noen klistrer opp idrett eller popstjerner på gutte og jenterommene. Norwegian har valgt en pr strategi der Norwegian i stor grad personifiseres med Kjos. Og Kjos sitt eneste ønske blir fremstilt som å gi Nordmenn "grisebillige" billetter... Personlig er jeg kritisk til Norwegian. Det er flere grunner. Først og fremt på grunn av at det bak "image-en" om billige billetter ligger noe jeg oppfatter som en undergraving av tradisjonelle, og for meg viktige verdier, i arbeidslivet og samfunnet. Splitt og hersk og nøytralisering av fagforeninger bl a gjennom utstrakt bruk av kontraktsansatte er noe jeg reagerer sterkt på. Jeg som har den største delen av yrkeslivet bak meg, og er godt sikret for resten av livet, er bekymret for hvordan dagens unge skal klare seg dersom det "Kjosiske samfunnet" basert på løsarbeidere uten rettigheter blir normen i fremtiden. På hvilket grunnlag kan en kontraktsansatt uten sikker jobbhorisont gå i banken og få lån til hus og etablering? Rent egoistisk burde jeg jublet over Kjos sin modell - tenk å surfe inn i pensjonisttilværelsen og kunne reise til Spania for å spise pata negra og drikke billig og god vin for en flybillett til noen hundrelapper! Som samfunnborger byr det meg imot at jeg gjennom å shoppe billige billetter, som dels er mulig gjennom ULIKE KONKURRANSEVILKÅR er med å stimulere til undergraving av fundamentale rettigheter i arbeidslivet. Nå en så ser forbi jussen og er enige om at Norwegian driver lovlig så lenge de driver i henhold til en lovlig innvilget dispensasjon, så er det liten tvil om at dispensasjonen gir Norwegian et konkurransefortrinn i forhold til de etablerte nettverksselskapene. Et eksempel er at lønnsnivå er høyere for ansatte med langt ansettelsesforhold enn det er for kontraktsansatte. Dette enten de er lønnet godt etter Thailand målestokk eller har konkurransedyktig lønn etter andre ikke skandinaviske land sine lønnsnivå. Inngåtte avtaler med fagforeninger begrenser også handlingsrommet til nettverkselskapene. Jeg forstår godt at det trekker ut med godkjenning av Norwegian sin søknad hos DOT. Dersom Norwegian sin forretningsmodell ikke var kjent eller forutsett på det tidspunktet avtalen ble forhandlet, er det krevende å tolke inn nye modeller - spesielt dersom disse kan føre til fundamentale endringer i en hel industri. Last edited by Rland; 29-08-2015 at 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Det er, om man ser seg litt rundt, en betydelig vekst i bruken av midlertidige stillinger - ikke bare blant folk med lite formell kompetanse, men også blant svært høyt utdannede personer. Mitt problem er at dersom man skal la være å kjøpe fra selskaper/organisasjoner som benytter seg av denne typen organisering så har man et stort problem i forhold til veldig mange bransjer. Quote:
Ja, avtaler gjort med fagforeninger kan gi begrenset handlingsrom, men er dette noe man skal lempe over på alle selskaper i en bransje? Hvert selskap må vel kunne få lov til å avgjøre dette selv (så lenge de holder seg innenfor lovlige ansettelser). Videre er jeg litt usikker på hva du egentlig mener her med ulike konkurransevilkår. Mener du at det riktige vil være at alle selskaper skal og må tilby samme lønn til sine ansatte for å unngå at nettverksselskapenes avtaler med sine fagforeninger ikke gir dem en konkurranseulempe? Quote:
Det er jo lenger opp i tråden vist til at EU neppe vil engasjere seg for lille NAI, og at nok tradisjonelle selskaper som LH, KL etc. nok har betydelig mer lobbyinnsats enn NAI. likefullt har jo EU uttalt seg flere ganger at alt er i sin skjønneste orden på denne siden med NAIs operasjoner og tillatelser, og har uttrykt seg meget kritisk i forhold til US DOT og motforestillingene som kommer. Last edited by TOS; 29-08-2015 at 19:55. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
WORD Rland!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Men la oss ikke ta den debatten en gang til...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Rland:
Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]()
[QUOTE=mcduck;1013783]Kontraktansatte finner man snart i alle bransjer. Hvorfor skal Norwegian være annerledes? Skal de ikke få lov til å ansette slik de selv ønsker?
Norwegian er vel annerledes enn det som har vært "normalt" i luftfartsbransjen. selv om Ryan Air har gått i front her. At andre bransjer i større grad bruker kontraktsansatte er en samfunnsutvikling jeg personlig er kritisk til. Det skaper ustabilitet og gir grobunn for arbeidslivskriminalitet der de kreative alltid vil ligge i forkant av lovgiving. Doble kontrakter kjenner "alle" til. I min bransje har jeg deltatt på en god del revisjoner ute i lavkost land i Europa. Der har jeg sett hvordan både norsk kontantstøtte og norsk barnetryd utgjør en del av betingelsene til de som skal jobbe på kontrakt i Norge uten at dette er synlig på den offisielle lønnsslippen. Lederne i de bedriftene vi reviderte hadde full kontroll på alle sosiale rettigheter i Norge. At Norwegian innen luftfarten fører an i denne utviklingen gjør meg kritisk til selskapet [QUOTE=mcduck;1013783] Det du kaller ulike konkurransevilkår kaller jeg ulik forretningsmodell. At andre selskaper har bundet seg opp med ufordelaktige avtaler med fagforeningene skal vel ikke Norwegian lide for? Som fagorganisert og tidligere tillitsvalgt som har samarbeidet tett med ledelse i min bedrift gjennom bl.a. BU og i forhandlinger, så mener jeg at det står respekt av bedriftsledere som forholder seg til tidligere inngåtte avtaler og prøver å få til endringer og nødvendige omstillinger gjennom samarbeid. Jeg har stor respekt for den dugnaden fagforeningene i SAS var med på for å redde selskapet i November 2012. Selv om de trolig ikke hadde så mange alternativer, så er jeg overbevist om at det var enighetene mellom SAS og fagforeningene som reddet SAS og har gitt grunnlag for ny vekst og ny satsing. Jeg satt selv sammen med familien i loungen på Kastrup den søndagskvelden og ante ikke om vi kom oss hjem. Det var som å være i en begravelse. Dagene etterpå var de kabinsansatte bare store smil som tydelig uttrykte glede over å ha vært med på å redde egen arbeidsplass og kunne legge planer for fremtiden. Kall det gjerne en annen forretnignsmodell det å basere driften på innleie som ikke utgjør en "kritisk masse" i en fagforening, eller det å gjennom advokatkontorer i skjul opprette sovende selskaper, og så reorganisere ansatte som er i en arbeidskonflikt inn i disse. For meg handler dette om respekt for tradisjonelle spilleregler i arbeidslivet. Quote:
Det er vel heller ingen tvil om at Norwegian hadde hatt tillatelse til å fly til USA dersom deres forretningsmodell hadde vært basert på "normen" i bransjen med hensyn på ansettelsesforhold. Last edited by Rland; 30-08-2015 at 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Poenget er vel at dersom en bedrift benytter seg av lovlige virkemidler og organisering så kan man ikke, selv om man mener disse er moralsk forkastelige, nekte tillatelse på bakgrunn av moralsk forkastelighet. Det er ikke slik offentlig saksbehandling foregår. Last edited by TOS; 31-08-2015 at 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
Videre er selvsagt bankene helt klare over at et fast ansettelsesforhold ikke på noen måte er noen garanti for inntekt en måned frem i tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Derfor er det riktig at NAI ikke får godkjennelse og Kjos justerer sin måte å ansette folk på så kan han bare sette igang! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AP vil stanse Norwegians bruk av crew fra USA og Thailand | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 03-10-2016 23:00 |
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul | Wahoo | Flyforum | 238 | 04-07-2014 08:01 |