![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jobber i det vi kaller industrien. Jeg bestiller biletter til de ansatte, og de fleste reiser er møter/kurs i Oslo fra HAU. Bestiller eco på utreise til OSL og i de fleste tilfeller flex på returen, om man ikke vet eksakt når møte/kurs er ferdig.
Og ja, vi tillater privat opptjening av bonus poeng, men de fleste vet knapt hva ett bonus kort er ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Statlig sektor såvidt meg bekjent tillater ikke det. Eller dvs de tillater bonuspoeng, men ikke til privat bruk. Likevel har fattern tatt ut et par bonusreiser her og der (innenriks i Norge feks), men han har jo altfor mange av dem. Omtrent nok til en reise på F, men får ikke lov å ta dem ut... I min egen jobb (som er deltidsjobb i statlig sektor og student) er det ikke noe reising.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Her er et utdrag fra § 4,2,1 i saeravtalen for reiser utenlands: "Arbeidstaker kan ikke privat benytte eurobonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser."
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Egentlig en ganske interessant tråd.
Virker ikke som C i Europa er veldig utbredt mer ? Dette har selvsagt med pris å gjøre. Men bortsett fra pris. Har ikke C produktet blitt ganske vannet ut de senere årene også i Europa ? Jeg har selv flydd ganske mye C i Europa og senest på Fredag med Lufthansen FRA-OSL. Og synes jevnt over at produktet er ganske ræva rett og slett. Synes forskjellen til økonomi er marginal både på seter og servering. Og defintivt ikke verdt prisforskjellen i mine øyne. Så lenge man da kan kjøpe flex på økonomi så ser jeg rett og slett ikke poenget. Når det gjelder langdistanse så synes jeg saken stiller seg helt annerledes med C. Først og fremst på grunn av liggeseter og en veldig annerledes servering/service i forhold til økonomi. Men jeg sliter altså litt med å skjønne poenget i det hele tatt med C i Europa. Er det bare jeg som synes det ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen ganger er C gull verdt for å komme seg gjennom køene på flyplassene i rushet .. Det har berget meg flere ganger. Statuskort gjør selvfølgelig samme nytten de fleste steder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det var i min spede politikarriere viden kjent at disse guttene/jentene hadde flust av gullkort og reiste ut med hele familien på luksustur til de fjerne strøk på poeng opptjent gjennom sitt arbeide. Jeg husker vagt de fortalte om dette på beg av 2000 tallet.. Var kanskje på en 8 - 10 uttransporter selv og uten unntak på de dyreste billetter men tenkte ikke så mye i de baner på at her kunne systemet utnyttes:-) De dyreste billetter var vel pga at det noen ganger er vanskelig å bestemme uttransporter og bestiltes 1-3 dager før avreise. Selv om det var businessbilletter vi reiste på satt vi alltid så og si bakerst i flyet med "fanger"..
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Hva skjer om en slutter i det offentlige med disse poengene? Du kan jo ikke sies opp om du da bruker dem privat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det offentlige har heller ingen oversikt over ansattes bonusopptjening. Så er vel noe det "syndes" endel med og er lett å slippe unna med
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er nok opp til den enkelte ansattes egen samvittighet. Vi har ikke anledning til å ta ut poeng opptjent i arbeid til private formål, men vil f.eks. kunne bruke poengene til oppgradering på en jobbreise.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Lufthansa er et veldig godt eksempel. Man får litt mer mat og poeng. Ledig midtsete også. Men på de korte turene så kan ikke det rettferdiggjøre prisforskjellen på samme måte som langturene. Det har mye mer utslag på de lengre reisene hvor man virkelig trenger å hvile og hvor man gjerne flyr om natten. Leser at det er mange som praktiserer dette. Økonomi innenfor Europa, og Business på interkontinentalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
Jobber i en "mindre" oljebedrift med noen tusen ansatte.
Vår travel policy sier vi skal ha premium economy eller tilsvarende på flygninger som er over 6 timer, der hvor det ikke finnes premium economy er det vanlig economy som gjelder. Litt urettferdig for de som flyr LH kontra de som flyr KL. Det står med uthevet skrift at First class brukes ikke. Vi har lov å ha bonuskort og opptjening til private reiser. Videre står det at flexbiletter kan benyttes hvis det er formåltjenelig, og hvis vi ønsker oppgradering på egen regning, poeng eller cash, HVIS flexbilletten ikke er mer enn 250 USD dyrere. I tillegg er det et vedlegg til nevnte policy om at personer i de og de stillingene har anledning til å fly biz. Jeg flyr biz på nåde og skal revurderes snart. Redd jeg ender på øko igjen ![]()
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() Last edited by FQTV; 26-07-2013 at 16:08. Reason: Correction |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Stakkars begge, da det ikke er mye premium over KL sin premium økonomi.
For min del så innebærer det at så lenge jeg kan velger jeg da et selskap med "skikkelig" premium economy og f.eks derfor til nå bare har brukt BA på turene mine til India |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]() Quote:
Vi har ikke alternativer å velge mellom. Får bare en Mail som sier "her er ombord/hjemreisen din. God tur"
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Vi/jeg har siden 1990-tallet tviholdt på modellen: Europa = økonomi-klasse såfremt det lar seg gjøre. Interkontinentalt gir bussiness class (aldri F). Ganske vanlig, tror jeg det var. Men NÅ: Hvor slutter Europa egentlig? Og er du Interkontinental når du flyr til Istanbul? Dessuten: Oslo - Tel Aviv f.eks. tar lengre tid enn OSL-NYC. Og så kom dette med Dubai... Og hva med tidsforskjell? USAs East Coast har 6 timer, mens India har 3,5. Et skjema som slavisk følges har blitt uhensiktsmessig. Likevel: Det som gjør det enklere er at Business Class på Europa-flyvninger så godt som ikke lenger eksisterer fra Norge. Muligens BA til LHR. Og prisene har også flatet ut. Cabin Class er blitt uvesentlig innen mange sektorer/Europa. Ergo har vi/jeg implementert: Over 5 timer i luften og mer enn 3 timer tidsforskjell: C-class OK. Ellers: billigste tilgjengelige. (Og aldri, aldri F, samme hva.) Sukk... ![]() Last edited by Altitude; 26-07-2013 at 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
Personlig synes jeg dog eksempelvis BA C er verdt litt penger for en langhelg. Ca. 1000 kr ekstra i noen tilfeller for ekstra benplass, ledig midtsete, lounge, drikke og ok mat, samt litt ekstra tier points og avios hvis man samler på den slags. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Men nå handlet vel tråden om norske selskaper og da er det nok andre regler som gjelder.
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Hos oss i bank/finans, er det som regel Economy eller Premium Economy som gjelder intra-Europa. I min avdeling lar jeg alle booke fleksible returbilletter, og har fått mer eller mindre aksept for dette pga mye reiseaktivitet. For interkont er Business Class tillatt ved kortere opphold og/eller for ledelsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Interessant traad med mange interessante innspill. Alt fra jantelov til herremenn ikledd laken som for 40 aar siden hadde telt som hus
![]() Litt annerledes paa andre siden av dammen siden folk med status er de som okkuperer fronten av flyene paa domestic og at folk med status kan endre billetten stort sett gratis 24 timer foer/reisedagen. Saa det er ingen motivasjon aa kjoepe opp innenriks. Vel, naa jobber jeg sammen med Mr. P, saa jeg lager heldigvis min egen reisepolicy, men i eget firma er man selvsagt forsiktigere med kronene siden de er mine egne ![]() I SingTel USA var det billigste billett innenriks, business intercont for alle paa VP nivaa og hoeyere. Da jeg jobbet i Norge, var det fleksible billetter som gjaldt paa returen, outbound var billigst mulig. Da jeg jobbet i Telenor for leeeeeenge siden, reiste jeg business hele tiden til Stockholm og London foer jantelovklassen ble innfoert |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
I departementene reiser vi i prinsippet på billigste billetter og velger selskapet som vi har kontrakt med på den enkelte rute. F.eks. har SAS nesten alle norske innenriksruter nå, med unntak av noen få der Norwegian har kontrakten. Norwegian har samtidig tatt en del Europa-ruter, f.eks. London, mens Brussels Airlines har Brüssel og Icelandair har USA. Når vi velger "riktig" selskap på disse rutene får vi en solid rabatt - f.eks. koster en fullt fleksibel billett til Bergen litt over 1000 kr. Vi kan velge å fly med et selskap som vi ikke har avtale med, men de har ikke alltid en like god deal. Vi har riktignok tilgang til alle mulige kampanjebilletter og portalen vi bestiller etter er flink til å få frem billigste alternativ.
På reiser innen Norge og resten av Europa er det egentlig opp til den enkelte medarbeider å bestille en fleksibel billett om man trenger det. Det er dermed ganske vanlig å bestille en eller annen lavprisbillett ut og en fleksibel billett hjem, hvis man faktisk har behov for fleksibilitet. Men dette er innenfor rimelighetens grenser. Alle har en viss stolthet i å være nøkterne, men det er fullt mulig å reise på høyere klasse hvis man har behov for det uten at noen rynker på nesen. Statsråder reiser alltid i Business Class og med fullt fleksible billetter, skal aldri reise alene og har i utgangspunktet ikke lov til å være alene på flyplasser, sykle til jobben, osv. Jeg er "trent" i det å følge en statsråd og den/de som reiser med statsråden reiser alltid på samme klasse. Det er ellers ikke helt riktig det som står over om at UD alltid reiser i Business Class. De har en annen avtale enn alle andre departementer og den er mye mer differensiert. Men at de reiser oftere i Business Class er nok helt riktig. Last edited by FlightDeck; 01-08-2013 at 08:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyleveranser til Norske selskaper? | Radiv | Småprat | 1 | 15-05-2014 17:27 |
Ekstrafly - hvor vanlig? | flytoget | Flyforum | 12 | 13-08-2013 19:33 |
Er det blitt mer vanlig med Business? | SE_DDL | Flyforum | 12 | 09-12-2010 10:11 |
Hvor fort er det mulig å fly | BlackWolf | Flyforum | 11 | 05-09-2006 08:36 |
Nå blir det bedre å fly business | SK1399 | Flyforum | 7 | 09-04-2005 07:02 |