![]() |
|
![]() |
#41 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Når man har EBG-status så er jo lounge og fast-track allerede på plass.
Men, hvis dette kan bety litt bedre, gratis, mat innenriks, fast-track når man skal reise innentiks, og at man som EBG kan få midtsetet blokkert, da begynner det å bli ok. Men tror kanskje ikke noe på det... |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et problem for SAS er vel at Economy Extra har vært et for bra tilbud i forhold til business Class. Det er for stor prisforskjell og for liten forskjell på de to tilbudene, og det forklarer nok at så få velger dette. Når det vel f.eks. er omtrent 12-1300 kroner i forskjell mellom billigste business og billigste Y+ mellom Oslo og London (en vei) så skal det vel litt til å velge dette alternativet. Fast track får du med Y+, og lounge i Oslo koster deg 219,-. I London har du ikke kjøpsalternativet til Lounge og heller ikke Fast Track, så om man verdsetter dette kan man kanskje vurdere å betale litt ekstra på returen.
Selv har jeg sittet som pax på business og denne klassen var kun 1 rad. På tirsdag når jeg fløy til London så var det vel 2 rader business og 9-10 rader med Economy extra (som så smekkfulle ut). Selv har jeg lite til overs for navn som plus og Go, men det er vel innholdet som er viktig så det blir spennende å se. |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En ting til: med SAS Plus vil jo fremre del av kabinen bli blokkert for de som betaler for Plus.
Dvs at vi som er EBG men reiser på eco må bakover. Det er en nedtur for min del. Helt uaktuelt å be jobben betale full flex på turene til TRD, BGO og SVG. Jeg trodde aldri jeg skulle si det: men etter kl 09 frister plutselig DY på de rutene mer. Helt til FastTrack og lounge kommer innenlands seff. |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Eg skjønar ikkje poenget. Kvifor ikkje gå tilbake til "Eco" og "Business" på intraeuropeisk, og så berre ha "Eco Extra" på langdistanse? Det virkar jo som om "SAS Plus" er ein mellomting mellom "Eco Extra" og "Business"-klassane, så kvifor ikkje slå dette saman til ordet "Business" og så legge seg ein plass i mellom "Eco Extra" og "Business" i pris? Eller er det sjølve ordet "Business" som er problematisk? Er det fleire arbeidsgivarar som tykkjer det er greit at tilsette flyr "Plus" men ikkje "Business"?
![]()
#47 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
God og fersk mat som man finner paa en god kafe paa bakken. Regner med at de skal begynne med Espresso ombord da, finner ikke mye pulverkaffe paa bakken :P
Lol.. Nei, nei nei... Igjen blaaser SAS i all erfaring man har fra slike trekk. Man tror at det er maten som er viktigst for businesskunder ombord. Saa feil kan man ta.. Det som avgjoer om de klarer aa presse igjennom dette tullet er hvor stor markedsandelen av folk som reiser i betalt biz fra omraaded utenfor Skandinavia. De fleste vet at alle som flyr intra Europe har business produkt paa connecting flights. Naa som SAS eliminerer komfort (for de har allerede elendig benplass) og man kan ende opp i ett midtsete med en billett til 30K i flere timer, kommer ikke disse kundene til aa booke SAS igjen. Det at SAS ikke har mange som reiser paa business intra Europe er deres egen feil. De har ikke tilpasset seg utviklingen i markedet. Du maa jo vaere helt skrudd dersom du betaler 8-9K for aa fly OSL/LHR tur/ retur. De kan gjoere dette kafedillet bak gardina, kjempekonsept der. Men det aa eliminere business, vil garantert eliminere SAS intercont kunder fra kontinentet, da janteloven ikke gjelder soer for Svinesund |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Og ja: hos oss (oljeservice) er det no go (finnes unntak) med business innen Europa, men jeg står fritt til å velge full flex økonomi, selv om prisen er det samme. Blir selvsagt endel skrik og skrål her inne, men økonomen i meg tror det kam være smart. Selv om jeg selvsagt skulle ønske det ikke var sånn. Men det er alt for lite pragmatiske og for mange sære folk her inne til at jeg tror vi er noen bra målestokk |
|
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Her har altså SAS igjen skutt seg selv i foten med å tilby et for godt produkt som et alternativ, som gir omtrent alt det man trenger til en betydelig lavere pris enn business. Dette har naturligvis påvirket etterspørselen etter business, og nå kan man trekke konklusjonen om at det ikker behov for dette. Hadde man oppgradert økonomi og tilbudt økt fleksibilitet der så hadde man sikkert også kunne eliminert SAS Plus i neste omgang, for da ville få ønsket å betale mye ekstra for lite. Det forteller iallefall økonomen i meg. Hva ville skjedd med reisemønsteret om SAS ikke tilbød Econ Extra og fleksibiliteten lå kun på business billetter? Ville man sluttet å reise? Tvunget folk til lange omveier for å reise med flyselskap som har Econ Extra eller Flex Økonomi? Nå kan det selvsagt være at SAS Plus egentlig er business class, men med et annet navn. Last edited by TOS; 22-03-2013 at 14:26. |
|
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som vanlig er det bare negative poster når det kommer endringer. Kan de være noe positivt dette fører med seg? Nå er ikke informasjonen veldig tydelig og detaljert, men kan det være slik at:
Lounge og fast-track i Norge er jo et OSL-problem, så tror ikke det kommer på plass over natta. Uansett ser det ut som SAS forsøker å ta et skritt bort fra lavprismodellen innenriks. Det står Skandinavia og Europa, men innenriks er ikke nevnt separat. Innenriks er jo også en del av Skandinavia, men kanskje ikke i SAS sitt vokabular. |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Oljebransjen og de fleste andre bransjer (inkludert staten) har lov til aa reise paa business intercont og business intercont er somoftest full og en utrolig viktig inntekt for SAS. SAS konkurrerer med flyselskap som alle har biz paa intra europeisk. Hundrevis av businesskunder som skal videre paa intercont reiser daglig inn til CPH/ARN fra diverse steder rundt om i Europa. For dem, er dette en stor negativ forandring. Klart mange kommer med Extra fra OSL/ARN/CPH, men selv paa disse rutene kan du naa risikere aa havne i ett midtsete paa siste rad i det klasseloese SAS dersom alle setene foran er tatt. Du trenger ikke vaere mye saer for aa velge ett annet selskap neste gnagn dersom du opplever dette konseptet fra SAS. Det at man paa papiret har rett til X, vet vi alle at flyene er fulle for tiden og at SAS har stappet maks seter i mange av sine fly og verre blir det. Den Sandwichen kan vaere fra Bouchon, men det spiller utrolig lite naar du sitter ukomfortabelt i timesvis |
|
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Business er bannslyst hos oss for alle, og alltid. Selv på longhault. Tror det er realiteten for mange, og denne endringer er SAS's sin måte å tilpasse seg Selv reiser jeg pga policy mye med DY også, og i konkurransen mot DY i dette segmentet, synes jeg endringen er fornuftig. DY har jo et bra produkt til en bra pris synes jeg, og denne endringen kan kanskje gjøre det lettere å match DY, ved for eks å fylle opp midtsete. |
|
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
En stor ulempe med dette, er som Tommy sier, at de som kommer sist og betaler desidert mest for billetten havner på et eller annet dårlig midtsete. OSL-ARN, kanskje greit nok, OSL-CDG eller CPH-ATH nei takk.
![]() |
#58 |
Newcomer
|
![]()
Jeg har en tur til Roma i slutten av juni hvor jeg valgte å betale en del ekstra for å fly Business nedover. Siden det nå ser ut som om alle som har booket Econ Extra eller Business får samme produkt (SAS Plus) lurer jeg på om det er noen sjanse for at man får kompensasjon. Tenker da på det jeg betalte ekstra for å få Business kontra Econ Extra.
|
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) | Trdfly | Flyforum | 11 | 07-03-2012 22:58 |
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE | sail4fun | Flyforum | 182 | 17-02-2012 16:20 |
SAS lanserer mobilselskab | Jan | Flyforum | 4 | 01-04-2008 10:23 |