Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2012, 15:30   #41
Frequent Traveller
Anthill kicker

Frequent Traveller's Avatar

Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Godt poeng, det var det jeg etterspurte! Løses det bedre ombord i en B736? Eller finnes det andre fly som løser bagasjeutfordringene bedre? Jeg er ikke stuer, så det er derfor jeg spør.
73X NG og 73X MAX er bulk-loaded de ogsä. Feeder-typer med CLS (cargo loading system, hvor Kontainere anvendes) er kun A32X Series (inkl H2XQR Series) eller MC-21 eller C919 när disse kommer i bruk engang etter 2016 ? Bestillinger (pr Nov '12) av MAX-typen samt av NG-typen oppregnes dog allikevel i flere tusentall - altsä, egentlig "obsolette" flytyper - noe som kun päpeker ironien i en industri-bransje som drives under orkestrert oligopol.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 15:38   #42
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
MD81, som skulle erstattes av 736, er fortsatt i flåten. Og 736 er også klar for utskiftning
SAS har ingen MD-81. 737-maskinene skulle erstatte DC-9-21, DC-9-41, Fokker F28 og deler av MD-80-flåten. Mange MD-81 ble oppgradert til MD-82 på 2000-tallet.
Old 20-11-2012, 15:39   #43
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS har ingen MD-81.
Ikke? Ombygget?
http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-md80.htm
Old 20-11-2012, 15:43   #44
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Alle MD-81 er oppgraderte til MD-82.
Old 20-11-2012, 16:06   #45
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
73X NG og 73X MAX er bulk-loaded de ogsä. Feeder-typer med CLS (cargo loading system, hvor Kontainere anvendes) er kun A32X Series (inkl H2XQR Series) eller MC-21 eller C919 när disse kommer i bruk engang etter 2016 ? Bestillinger (pr Nov '12) av MAX-typen samt av NG-typen oppregnes dog allikevel i flere tusentall - altsä, egentlig "obsolette" flytyper - noe som kun päpeker ironien i en industri-bransje som drives under orkestrert oligopol.
Da burde det vel egentlig være et marked for retrofitting for CLS til NG MAX og Cseries og E-jets. Vet du om det finnes noen data på hvor mye evt tidsbesparelse det er på turnaround ved bruk av CLS fremfor tradisjonell bulk loading?
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 16:42   #46
Frequent Traveller
Anthill kicker

Quote:
Da burde det vel egentlig være et marked for retrofitting for CLS til NG MAX og Cseries og E-jets. Vet du om det finnes noen data på hvor mye evt tidsbesparelse det er på turnaround ved bruk av CLS fremfor tradisjonell bulk loading?
Det du spör om er - i förste omgang - hvorvidt Boeing evntlt kunne bestemme seg for ä oppfylle Shinichiro Ito's önske (http://www.aircargonews.net/news/sin...out-cargo.html ) ... videre om det er plass til CLS i C-Series ? En retrofit-lösning pä et nybygg (f.eks. MAX leveres f.o.m. 2017, med forbehold ?) ville vaere en slags innrömmelse at disse prosjektene ikke er blitt uttenkte til full modenhet ? Litt flaut, ikke ? Vekt-impakten mätte isäfall vaere tung ä baere for Boeing/resp BBD. Jeg tror begge leverandörer dessverre ikke har noen annen mulighet pr idag enn ä släss videre for den opprinnelige produkt-strategien de gikk inn for v/lanseringen : bulk-loading ?! Veddemälet er at fordi det ikke bygges nok fly av Industrien sammenlagt, vil egne flytyper - om enn foreldete för first flight - selge som varme hveteboller tross alt. Det veddemälet holder altsä bare sä lenge Airbus, Irkut og COMAC ikke presterer ä kjöre opp sine produksjonsbelter höyt nok. Kanskje er MAX bare tenkt som en slags "Paper Tiger" for ä holde markedet i sjakk til en virkelig Y1 (kanskje en "Fattie" ?) kan graves frem ? MAX cross-section blir noen 65+ är innen 2017, gammel nok til ä verdigt kunne be om lov til ä trekke seg tilbake ?!

http://www.flightglobal.com/blogs/fl...vide-glim.html

Last edited by Frequent Traveller; 21-11-2012 at 16:41.
Old 20-11-2012, 18:27   #47
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Nå er det jo mange A32X opperatører som velger bort kontainerlasting, så om det har så mye for seg på narrowbody vet jeg ikke, men noen få 737 opperatører vil sikkert gjerne ha det, eller så har de allerede valgt A32X. Er det kontainer lasting, så må også kontainerne lastes og ett eller annet sted må det altså foretaes et tungt løft, nå er det sikkert lettere å få en god arbeids/løftestilling når man laster en container en å laste et sliding carpet inne i et fly. I en CSerie er røret enda mindre en i 737 så der er det vel egentlig uaktuelt med kontainerlasting.
Etter min mening er stuer en jobb man ikke skal ha i alt for mange år, det er over tid for stor belastnign på kroppen

Quote:
Så vidt jeg har fått med meg fra dette forumet går det nesten ut på ett når man har sliding carpet. På alpecharter og sydendestinasjoner der det er ekstra mye bagasje så kan kan det nok lønne seg med kontainere, men i dag klarer jo fler og fler seg med bare håndbagasje.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 20:07   #48
L-1011
ScanFlyer Molded

Sliding carpet är säkert bra för lastarens arbetsmiljö. Men den måste väl väga en en hel del..komplett med motor?
Såvitt jag vet finns det inget LCC bolag som beställt Airbus A32X med containers. Hur är det med sliding Carpet i Boeing 737NG och Airbus A32X? Finns det något LCC bolag som har sliding Carpet?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 20:18   #49
branserud
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Finns det något LCC bolag som har sliding Carpet?
Norwegian har det i sine -800.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 09:06   #50
Frequent Traveller
Anthill kicker

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
... i dag klarer jo fler og fler seg med bare håndbagasje.
Riktig, Futura. Og dette kan til en viss grad styres av Operatören ved hjelp av ad hoc CIL-politikk (Checked-In Luggage). Takseres en innsjekket koffert med CIL-gebyr à 35 $, kommer det press pä COL (Carry-On Luggage). Takseres videre en 2nd COL item (Laptop, Rollerbag, Ryggsekk, t.o.m. damenes händveske ...) à 20 $, reiser folk "lettere", til de blir sure (maken til innblanding i de reisendes privatliv fra operatören !), sä velger de ä reise en annen vei (og betaler gledelig 100 $ mer for billetten). CIL/COL-taksering - en viktig kilde for Ancillary Revenue - hjelper operatören ä styre airport turn-around time. DY, RYR, ... sikter med 738 ä komme under 25'. Derved blir nödvendigvis flyfrakten neglisjert. Vi har sett eksemplet like nä, fra TOS, som helt ser bort fra at det finns noe som heter flyfrakt : http://forum.flyprat.no/showpost.php...6&postcount=42

Last edited by Frequent Traveller; 21-11-2012 at 16:55.
Old 22-11-2012, 15:14   #51
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Og hvorfor kan man ikke putte sliding carpet teknologi inn i C-Series ?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 20:16   #52
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Og hvorfor kan man ikke putte sliding carpet teknologi inn i C-Series ?
Hæ? Hva? Kan man ikke putte sliding karpet i en Cserie?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 15:12   #53
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Ser i en annen tråd (wifi-tråden) at SAS skal kvitte seg med CRJ9ene gradvis mot 2015 - hvilke fly skal erstatte disse?
Everest is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 16:19   #54
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Ser i en annen tråd (wifi-tråden) at SAS skal kvitte seg med CRJ9ene gradvis mot 2015 - hvilke fly skal erstatte disse?
Quoter SAS CC fra en annen tråd fra 2011 ettersom ryktet myhrair kommer med er fra den tiden.

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Det er netop blevet bekræftet fra vores Fleet Management, at CRJ900 forbliver i SAS´flåde.

Så skulle det ligesom være på plads.
http://forum.flyprat.no/showthread.p...050#post647050
Dash is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 17:26   #55
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Hvor står det noe om at SAS skal kvitte seg med CRJ900 i den tråden? Jeg kan ikke finne det, og har heller aldri hørt noe om det...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 17:40   #56
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Hvor står det noe om at SAS skal kvitte seg med CRJ900 i den tråden? Jeg kan ikke finne det, og har heller aldri hørt noe om det...
Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Når SAS kom med nyheten om OSL-EWR reklamerte de også med at IC-flyene skulle få wifi, CRJ-flyene skulle jo etter ei liste sendes tilbake fra og med i år og vidre ut til 2014 eller 2015....skal ikke si dette forsikkert....men wifi blir det ikke på dem! (Ikke begyn å disskuter om SAS skal kvitte seg med CRJ'ene)
http://forum.flyprat.no/showthread.p...225#post812225
Old 03-01-2013, 17:56   #57
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Quote:
Når SAS kom med nyheten om OSL-EWR reklamerte de også med at IC-flyene skulle få wifi, CRJ-flyene skulle jo etter ei liste sendes tilbake fra og med i år og vidre ut til 2014 eller 2015....skal ikke si dette forsikkert....men wifi blir det ikke på dem! (Ikke begyn å disskuter om SAS skal kvitte seg med CRJ'ene)
http://forum.flyprat.no/showthread.p...225#post812225
Jeg skriver at ''skal ikke si dette forsikkert'', så jeg sa på aldri noen tidspunkt at de skal skiftes ut, bare at jeg har sett en tabell og der skulle den ut, men som nå litt lengre opp er det blitt avkreftet.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 18:14   #58
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Jeg skriver at ''skal ikke si dette forsikkert'', så jeg sa på aldri noen tidspunkt at de skal skiftes ut, bare at jeg har sett en tabell og der skulle den ut, men som nå litt lengre opp er det blitt avkreftet.
OK. La ikke merke til det du skrev om den tabellen - men den har jeg aldri hørt om. Innlegget fra SAS CC er jo fra juni 2011, og det har skjedd mye siden den tid, så den avkreftelsen er litt utdatert. Jeg lurte mest på om det var noe nytt jeg hadde gått glipp av...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2013, 22:24   #59
Dash
ScanFlyer Molded

Kan en se for seg at Blue1 øker sin B717 flåte og flyr mer for SK intra skandinavia slik at SAS kan fase ut B736?
Reply

Posting Rules