Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2012, 11:23   #1
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Tenk om man heller hadde snudd dette rundt og valgt å faktisk å innføre service, istedet for å gjøre seg lik sin nye konkurrent. Tenk om man hadde tatt grep og faktisk blitt best i klassen. For nå går tiden raskt fra SAS, og skal de holde med i fremtiden så tror jeg de må ta klokere valg enn de valgene vi ser nå.
Ja, det ville hatt en veldig god signaleffekt for SAS. Mediene biter jo på sånt, og tenk hvor positivt det hadde vært med overskrifter som "SAS bedrer servicekonseptet" og "Slik vil SAS vinne kampen mot Norwegian".
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:16   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Dette gir også masse dårlig medieomtale og trekker ned inntrykket av SAS, spesielt etter at de har reklamert for at de er så gebyrfrie på alt mulig.

NTB publiserte saken allerede kl 10:51 og et kvarter senere, 11:06 er saken publisert på VG.no:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046614

Last edited by AirbusTrond; 03-10-2012 at 11:19.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:25   #3
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Dette gir også masse dårlig medieomtale og trekker ned inntrykket av SAS, spesielt etter at de har reklamert for at de er så gebyrfrie på alt mulig.

NTB publiserte saken allerede kl 10:51 og et kvarter senere, 11:06 er saken publisert på VG.no:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046614
Sånn, da fikk de jo informert alle om dette, også de som ikke visste at det var gratis før.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:34   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Ja, hvorfor skulle media bry seg om de lager dårlig PR for SAS? (Noe som forøvrig er høyst fortjent).
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:55   #5
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Selv om de fleste her bryr seg puck om hva som faktisk er endret og mener og tror det de vil så skal jeg forsøke å oppklare litt.
Det er fra 1 oktober endret ganske mye, først og fremst for å ha så likt konsept på alle linjer som mulig. Være seg Asia eller USA.
Om jeg er enig i alle endringene er en helt annen sak, men når en tråd bikker 40 poster med så mnage synsefeil blir det bare dumt.

En av årsakene til at Champagne som pre departure er tatt bort er naturligvis kostnad. en også det faktum at de som kjøper c-klasse sjelden tar champagne, men spør om Juice. Det er også gjennomført kundeundersøkelser rundt dette.
Det er også kommet mange klager på at den første serveringen tar for lang tid. Man har redusert menyen med en varmrett, da er det raskere og enklere (men desverre mindre exclusivt) å laste dette rett på brettet.
Dessert delen er derimot oppgradert. Men da velger man selv om man vil ha ryddet bordet, eller fortsette å nyte mat, vin osv.

Ecomomy extra er oppgradert endel på service konseptet.

Så, når det gjelder mineralvann.
Dette er gratis/innkludert i forbindelse med matserveringen. Når serveringen er over skal det betales for mineralvann for pax på economy.
Vann, juice og kaffe/te er gratis/innkludert. Det skal ikke betales ekstra for juice som mange her påstår.

Igjen, om dette er riktige grep å ta vil jo tiden vise.
Poenget har vært å sørge for at business og economy extra får de elementene som er etterspurt, og endringene kommer der klagene også har kommet inn.
Har selv lest mange av disse klagene/tilbakemeldingene.
Så får vi se om det er tilbakemeldingene til Customer relations i SAS, eller medlemmer av flyprat som får det de ønsker mest.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:01   #6
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
En av årsakene til at Champagne som pre departure er tatt bort er naturligvis kostnad. en også det faktum at de som kjøper c-klasse sjelden tar champagne, men spør om Juice. Det er også gjennomført kundeundersøkelser rundt dette.
Hvis kundene ikke etterspør Champagne er det vel en svært liten kostnad for selskapet? Og ikke fortell meg at kundene har bedt om at Champagnen tas bort.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:08   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Hvis kundene ikke etterspør Champagne er det vel en svært liten kostnad for selskapet? Og ikke fortell meg at kundene har bedt om at Champagnen tas bort.
Synes du skal lese det jeg skriver.
Men jeg kan prøve igjen om det er vanskelig ;-)))

En av årsakene til at Champagne som pre departure er tatt bort er naturligvis kostnad. Men også det faktum at de som kjøper c-klasse sjelden tar champagne, men spør om Juice. Det er også gjennomført kundeundersøkelser rundt dette.

Så selvfølgelig har dette med kostnader å gjøre, ingen som har bedt om at noe skal fjernes i det hele tatt, det kommer nok heller aldri til å skje.
Videre er det nå i USA blitt forbudt å bryte plomber før flyet er i luften, å det å få levert en flaske eller 2 med champagne lokalt er veldig dyrt.
Ikke har vi selv lov å stikke innom tax freen å kjøpe den selv heller. Derfor ble den fjernet.
Old 03-10-2012, 12:07   #8
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Poenget har vært å sørge for at business og economy extra får de elementene som er etterspurt, og endringene kommer der klagene også har kommet inn.
Gratulerer! Man har da soerget for aa skyve klagene over fra de som flyr business og eco extra over til eco, siden det garantert naa kommer klager fra eco passasjerene istedet...
Hadde kanskje vaert en ide aa ta hensyn til begge gruppene?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:10   #9
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Gratulerer! Man har da soerget for aa skyve klagene over fra de som flyr business og eco extra over til eco, siden det garantert naa kommer klager fra eco passasjerene istedet...
Hadde kanskje vaert en ide aa ta hensyn til begge gruppene?
Naturligvis er det det.
Ingen som sier noe annet. Så får vi jo se hva tilbakemeldingene blir
Men når man ser på hva som er oppgradert på andre serveringen på economy så kan det være at totalopplevelsen blir bra.
Old 03-10-2012, 12:21   #10
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Det første poenget har en åpenbar logisk brist, før du så avrunder det hele med det vi kan kalle marketing BS. Jeg har deltatt i mange SAS spørreundersøkelser og kommuniserer jevnlig med CR. Det resulterer stort sett i beklagelser og en bøtte med poeng. Så hvem av kundene som ønsker dette vet ikke jeg, de har jeg aldri truffet hvertfall.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:46   #11
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Det første poenget har en åpenbar logisk brist, før du så avrunder det hele med det vi kan kalle marketing BS. Jeg har deltatt i mange SAS spørreundersøkelser og kommuniserer jevnlig med CR. Det resulterer stort sett i beklagelser og en bøtte med poeng. Så hvem av kundene som ønsker dette vet ikke jeg, de har jeg aldri truffet hvertfall.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg for at du og andre skal forstå det jeg skriver.
Jeg skriver enten på en vanskelig eller en velig tung måte.
Jeg skriver ikke noe sted at dette er noe, noen ønsker.
Overhodet ikke, tror man aldri i noen bransje vil oppleve at kunder skriver eller sier at de vil ha noe fjernet.
Det jeg derimot sier (igjen) er at dette naturligvis har med økonomi å gjøre, å når man ser hva som går hver dag, sammen med hva som svares i ulike kundeundersøkelser og tilbakemeldiner er avgjørelsen (desverre etter min mening) tatt om å fjerne champagne som pre.dep drink.
Old 03-10-2012, 12:54   #12
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg for at du og andre skal forstå det jeg skriver.
Overhodet ikke, tror man aldri i noen bransje vil oppleve at kunder skriver eller sier at de vil ha noe fjernet.
Det jeg derimot sier (igjen) er at dette naturligvis har med økonomi å gjøre, å når man ser hva som går hver dag, sammen med hva som svares i ulike kundeundersøkelser og tilbakemeldiner er avgjørelsen (desverre etter min mening) tatt om å fjerne champagne som pre.dep drink.
Poenget mitt er at det kanskje på tide å kalle en spade for en spade. Kostnadskutt, ferdig snakka.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:01   #13
Polaris
Free Luigi

Quote:
Poenget mitt er at det kanskje på tide å kalle en spade for en spade. Kostnadskutt, ferdig snakka.
"En av årsakene til at Champagne som pre departure er tatt bort er naturligvis kostnad."

Det står kostnadskutt der.
Old 03-10-2012, 13:05   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Vet ikke hva slags spade du vil kalle en spade.
Men kostnadsbesparelser og kostnadskutt er vel stort sett det samme, eller?
Old 03-10-2012, 13:30   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Problemet er "The Tipping Point" utmerket beskrevet i Malcolm Gladwells bok med samme tittel - isolert sett er ikke disse endringene enorme - men satt sammen i en laaang serie ender mange, meg inkludert, opp med nok i vektskålen at den tipper over i en konkurents favør. Som bosatt med kone og Beagle utenfor Seattle og jobb i Oslo tipper jeg over til Star Alliance Gullkunde i år - og Platinum i 2013 - det på privatreiser og til tross for at jeg ikke får et eneste av de poengene jeg har opptjent i fra SAS. Jeg kan gi deg en konklusjon på kundeundersøkelse når SAS åpner SFO - om SAS ikke klarer å gi oss med United MP poeng er ruten lukket på denne tiden i 2013
Old 03-10-2012, 13:45   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Problemet er "The Tipping Point" utmerket beskrevet i Malcolm Gladwells bok med samme tittel - isolert sett er ikke disse endringene enorme - men satt sammen i en laaang serie ender mange, meg inkludert, opp med nok i vektskålen at den tipper over i en konkurents favør. Som bosatt med kone og Beagle utenfor Seattle og jobb i Oslo tipper jeg over til Star Alliance Gullkunde i år - og Platinum i 2013 - det på privatreiser og til tross for at jeg ikke får et eneste av de poengene jeg har opptjent i fra SAS. Jeg kan gi deg en konklusjon på kundeundersøkelse når SAS åpner SFO - om SAS ikke klarer å gi oss med United MP poeng er ruten lukket på denne tiden i 2013
Tusen takk for et godt innlegg, og "tips" om bok.
Kan være intresant å ta en titt på den.

Her har nok også presseavdelingen i SAS tråkka så til de grader i salaten, endringene som gjennomføres nå er i det store å hele ganske positive for de fleste.
Men fokuset har naturligvis havnet på de elementene som fjernes. Noe som er forståelig.
Så her har de ikke klart å rette fokuset på helheten.
Når det er sagt, så håper jeg folk er like flinke til å tilbakemelde via customer relations som på diverse fora. Så kan det være at ting taes inn igjen.
Old 03-10-2012, 14:19   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Så, når det gjelder mineralvann.
Dette er gratis/innkludert i forbindelse med matserveringen. Når serveringen er over skal det betales for mineralvann for pax på economy.
Vann, juice og kaffe/te er gratis/innkludert. Det skal ikke betales ekstra for juice som mange her påstår.
Hvilke flighter skal dette gjelde for? Ble bedt om å betale sist jeg ba om et glass vann hos SAS.

Utfordringen for SAS er at for mange vanlige forbrukere er den eneste synlige forskjellen til Ryanair snart kun at Ryanair har mye nyere fly.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:27   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvilke flighter skal dette gjelde for? Ble bedt om å betale sist jeg ba om et glass vann hos SAS.

Utfordringen for SAS er at for mange vanlige forbrukere er den eneste synlige forskjellen til Ryanair snart kun at Ryanair har mye nyere fly.
Hvis du ser hva tråden dreier seg om, så er vel forklaring unødvendig?

Når det gjelder at du måtte betale for et glass vann er det desverre en kollega som ikke har gjort jobben sin.
Et glass vann skal du naturligvis få, men ikke alltid vi har dette med der å da.
Men det er en helt annen diskusjon en i denn etråden, og som vel er diskutert til det kjedsommelige i andre tråder.
På intercont får du en flake vann i stollommen, å vi fyller gjerne opp for deg underveis ;-)
Old 03-10-2012, 14:34   #19
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Hvis du ser hva tråden dreier seg om, så er vel forklaring unødvendig?
Ja, fordi SAS tar også betalt for vann på enkelte interkontinentale ruter, for eksempel til Tel Aviv.

SAS har en utfordring med at de har unntak og forbehold de ofte ikke tar med i sin markedskommunikasjon.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:41   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ja, fordi SAS tar også betalt for vann på enkelte interkontinentale ruter, for eksempel til Tel Aviv.

SAS har en utfordring med at de har unntak og forbehold de ofte ikke tar med i sin markedskommunikasjon.
Dette blir jo feil.
Et glass vann skal du aldri betale for hos SAS, en vannflaske på det som SAS definerer som kortruter koster 25 kroner.
På det som SAS definerer som langruter er det et helt annet konsept.
Så er det også en egen tråd hvor man på dette forumet diksuterer hva som er interkont og ikke.
Om du er blitt bedt om å betale for et glass vann på en SAS flight er det som sagt en kollega av meg som ikke har gjort eller kan jobben sin. Så enkelt er det.

Men det er vel aldri kommunisert fra SAS at du ikke skal få et glass vann, være seg om du flyr til Bergen, Tromsø, London, Tel Aviv, Tokyo eller New York.
Selv mellom Stavanger og Bergen skal du få et glass vann om du ønsker det.
Men igjen, alt dette er det jo egne tråder for, forslår at du tar diskusjonen om vann videre der.
Reply

Posting Rules