![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med andre ord blir de nye supervikarene ikke medlemmer av Braathens kabinforening
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Systemet er kun interessert i blokktimer i luften. Det er kun timer i luften som teller. Det ble hentet fra USA og baserte seg på "linebidding". Ikke noe hokus pokus overhodet, benyttet av mange flyselskaper i mange år. Med dette systemet ble det enkelt å gjøre pilotene effektive. Dette ville SAS ikke ha. Hvorfor? Sikkert flere årsaker, men en var at pilotene fikk mere fritid, en annen var at hele scheduleringsavdelingen i STO kunne legges ned. 150 arbeidsplasser. Sjefen for denne avdelingen jobbet hardt for sine ansatte og fikk gehør oppover i systemet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Høres jo utrolig ut. Må jo være langt bedre at de ansatte flyr mer effektivt (aktiv jobbing) når dem først er på jobb. Om dette medfører litt mer fritid så må jo det bare være gunstig for arbeidstakerne.
At en leder i en avdeling ikke ser helheten i situasjonen er dessverre ikke noe nytt. Dette skjer dessevrre i mange bransjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå må SAS få orden på sakene og konsentrere seg om å ha flyene i lufta til en hver tid. Samme om det er mangel på crew, sykdom, teknisk. Hvordan klarer andre selskaper dette? Jeg synes faktisk synd på merkenavnet SAS. Jeg håper at SAS forstår snart at det er kundene de lever av. Uten kunder ingen penger i kassa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#46 | ||||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som store Jørgen sa , Det er et voldsomt medie focus på SAS i alle de Scandinaviske landene , det har det vel alltid vært.
Hvilken annen produksjonbedrift får så mye omtale av at de har en produksjonssvikt på <5% en dag ? (regnet i avganger) . Antall pax som ble berørt var trolig færre grunnet ombookinger. Ja da , man skal selvsagt levere den varen kunden har kjøpt, men noen ganger blir proposjonene feil |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå vil jeg nå kalle sykdommene til pilotene ansvarlig for mer enn 4-5% av produksjonen. Alle reisende ble jo på dag2 bedt om å holde seg hjemme av ledelsen.
At en har kanselleringer på opptil over 30% på enkelte avganger i løpet av et kvartal er vel heller ikke så bra. At en glemmer å sjekke motorene etter forskriftene i mer enn 1 år er vel heller ikke bra (SAS Int) At et fly knekker sammen og legger seg på buken er vel heller ikke bra. At pilotene i selskapet ber reisende om ikke å velge SAS etter 1.april er vel heller ikke bra. At en taper en rettsak ang BU ansatte i Høyesteretten er heller ikke bra At en flyr med underdimensjonerte bremser ifølge forskriftene på et fly er heller ikke bra Synes ikke en kan forvente lite publisitet med slike aktuelle saker. Men er enig at SAS har fått, og alltid hatt, mye fokus i media. Noen perioder er det positive hendelser, og andre ganger negative. I det siste har det vært mye negativt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nei! Nå må Store-Egil ta tak i ørene på Store-Jørgen (som han har ansatt), og si at dette går ikke lengre!
"Verdien av mine 3000 aksjer kan snart bli lavere enn det jeg kjøpte dem for." ![]() Jan
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
20 kanselleringer er ikke bra, men hadde dette skjedd for ett år siden hadde ingen brydd seg. Dette er flyene som ikke gikk som de skulle i går:
SK4002 Stavanger – Oslo SK4011/4014 Oslo – Stavanger – Oslo SK4406 Oslo – Tromsø SK441 Tromsø – Oslo SK4418/4423 Oslo – Tromsø – Oslo SK4443/4444 Oslo – Ålesund – Oslo SK246/247 Oslo – Bergen – Oslo SK2302 Kristiansund – Oslo SK2311/2314 Molde – Bergen – Molde SK823/824 Oslo – Amsterdam – Oslo SK4743/4744 Oslo – Brussel – Oslo Med unntak av siste fly der er det alle fly på relativt høyfrekvente områder, der skaden for hver passasjer ble minimal. Uflaks selvsagt at storkjeften Sandberg var booket på SK4743 og lagde et sant h.... ut av at HAN og hele samferdselskomiteen måtte fly om CPH i stedet |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
20 kanselleringer tror jeg ganske sikkert hadde blitt kommentert for ett år siden også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Samf.komiteen kom 5 timer senere frem til Brussel, og det er jo greit å klage på, selv om jeg ikke har stor sans for Sandbergs noe overdrevne reaksjoner. Han sendte til og med ut pressemelding leste jeg, og det gjorde han dagen før avreise så han visste tydeligvis om re-routing i god tid på forhånd...
Det jeg slett ikke skjønner er hvordan politikerne tenker å håndheve forslaget Samferdselsministeren kom med forrige uke, om å bøtelegge flyselskaper som kansellerer flyvninger. Skal det gjelde alle typer kanselleringer, både pga sykdom i crew, tekniske årsaker, eller bare såkalte kommersielle kanselleringer? Skal det i så fall være selskapene som selv rapporterer inn kanselleringsårsakene? Hvordan vil det påvirke sikkerheten dersom det også skal gjelde tekniske kanselleringer? Vil ikke en slik bøtelegging først og fremst gå hardt utover de mindre selskapene hvor marginene er veldig små? Kanskje vil de gjennomføre en flytur selv om den ikke burde ha vært gjennomført, fordi de ønsker å unngå bot? Og hvordan har myndighetene tenkt å håndheve noe slikt overfor utenlandske selskaper? For meg høres det hele ut som et veldig dårlig og lite gjennomtenkt forslag, og hvorfor skal ikke det samme i så fall gjelde tog, trikk, buss, båt og romferger? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Newcomer
|
![]()
Originally posted by scandi
Enda mere kompleks blir det når Braathens sin fagforening mener at dette er en dårlig ide.. og derfor har sagt opp avtalen om salg av fridager pga rekruttering av "super crew". *** Nå må du rulle inn litt da. Grunnen til at BSK sa opp X-avtalen (salg av fridager) var fordi selskapet har missbrukt den. Dvs at dem programmerer vilt og forventer at dem kan kjøpe fridager i hytt og pine. Salg av X skulle være en hjelp til selskapet, når dem ikke greide å få en standby ut i tide etter en sykdom. Det jeg mener er at det ble akutt sykdom slik at standby ikke hadde nok tid til å komme til flyplassen, eller ikke noen sittende på airport standby. Så få riktig fakta før du sier noe. Men når det gjelder rekruttering av "super crew", så høres dette vel og bra ut, og mange kan tenke at dette var jo veldig bra, jeg var en av dem. Men tenker man litt lenger enn hva nesa peker så er det noe med dette. Dette er slutten på fast ansatte i SAS Braathens og i kabinen. Heretter så blir dem ansatt på kontrakter/sommerfugler ect. slik at selskapet har fullstendig styre rett. Det blir ikke et selskap å bli gammel i hvis man kan si det slik. Det er min personlige mening, sikkert noen som er uenig med meg. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva med lønningene til "super crew". Slavekontrakt eller BU-SK lønninger?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sikkert samme avtale som kineserne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er det noen som for 0 sympati for aa maatte vente paa flyet saa maa det vaere vaaere Stortingspolitikere!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#58 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"SBK har ikke villet undertegne noen avtale om ressurspool slik NKF har gjort. Vi er ikke prinsipielt mot å ansette "sommervikarer", men vi mener betingelsene i avtalen ikke er gode nok. Dessuten er vi redd dette på sikt vil bidra til å undergrave vårt yrke som en fulltidsjobb til å leve av. Disse "sommervikarene" skal bl.a. ha en lavere begynnerlønn enn den vi har i dag og jobbe helvariabelt. " |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
MD11: Vi har begge annenhåndskjennskap til dette. Du fra en "pålitelig kilde med personalansvar" - jeg fra min fagforening som har forhandlet med bedriften om denne avtalen. Så hvem skal man så tro på? Jeg stoler i hvertfall mest på min fagforening.
Lønnstrinn 1 kan også bety at de har laget en helt egen skala for supervikarer. Det eksisterer minst 3 forskjellige skalaer i SKBU for kabin.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og innstillinger | Glean EBG | Småprat | 2 | 15-10-2013 19:30 |
Feil på innstillinger. | ATC-flyradar | Bilder & foto | 3 | 13-09-2012 11:10 |
Innstillinger på F50 ruter | Sager | Flyforum | 13 | 05-02-2007 14:54 |
Innstillinger og rettigheter | SK384 | Flyforum | 9 | 07-03-2006 10:28 |