Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2012, 09:28   #41
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hmm, kanskje jeg også skal begynne å fortelle mine kunder at vi dessverre ikke kan få ferdigstilt mine prosjekter i tide, siden det er ingen som ønsker å jobbe i juli. En måned fra eller til kan da vel umulig bety allverden..?
"BIG LIKE", slik har mange av oss det gitt (men tydligvis ikke alle)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:45   #42
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Flygelederne selv og bare de bestemmer hvor mange aspiranter som tillates sluset gjennom on job training samt at de kontrollerer sensorbiten.
Alle ordene dine er feil, om noe, så ønsker flygelederforeningen økt utdanning. Vi liker jo også fritid.

La meg forklare i korte trekk;
Det er et ca 500 flygeledere som jobber "operativt" i Norge.

De fleste, men ikke alle enhetene, er såkalte opplæringsenheter. De minste får ikke være det, fordi man ønsker å oppnå et visst nivå på trafikk/kompleksitet under utdanningen - blant annet er ikke Røros, Kirkenes eller Andøya opplæringsenheter såvidt jeg husker. Disse enhetene kan sluse igjennom et sted oppimot 40 på opplæring per år - kanskje så mye som 50 ved flygeledere på intern overføring. (mitt eget estimat).

Gjennomsnittlig sett vil 15 (500/35 år aktivt) flygeledere gå av med pensjon i året, de neste årene sannsynligvis en litt høyere andel (oppimot 20?) grunnet mange i høy alder. I tillegg forsvinner det folk til andre stillinger, både i Avinor, i LT, eller ut av bransjen av andre årsaker (inkludert medisinske). La oss si at det er 10 per år.

Det vil si at Avinor mister 30 flygeledere fra operativt arbeide, og da tar det lang tid å få tilførsel hvis kullene er på omtrent 30 elever i året.. med maksimal opplæringskapasitet på 40 elever i året vil man da få en tilførsel på 5-10 stk per år, avhengig av hvor mange som består opplæringen og oppnår autorisasjon..

Som du ser, ting tar tid, og hvis mitt regnestykket er nogenlunde edruelig, ser man at "å kansellere et års opplæring" som det ble gjort for en 7-8 år siden, faktisk tar 5-6 år å ta igjen..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 10:23   #43
Geiraage
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Alle ordene dine er feil, om noe, så ønsker flygelederforeningen økt utdanning. Vi liker jo også fritid.

La meg forklare i korte trekk;
Det er et ca 500 flygeledere som jobber "operativt" i Norge.

De fleste, men ikke alle enhetene, er såkalte opplæringsenheter. De minste får ikke være det, fordi man ønsker å oppnå et visst nivå på trafikk/kompleksitet under utdanningen - blant annet er ikke Røros, Kirkenes eller Andøya opplæringsenheter såvidt jeg husker. Disse enhetene kan sluse igjennom et sted oppimot 40 på opplæring per år - kanskje så mye som 50 ved flygeledere på intern overføring. (mitt eget estimat).

Gjennomsnittlig sett vil 15 (500/35 år aktivt) flygeledere gå av med pensjon i året, de neste årene sannsynligvis en litt høyere andel (oppimot 20?) grunnet mange i høy alder. I tillegg forsvinner det folk til andre stillinger, både i Avinor, i LT, eller ut av bransjen av andre årsaker (inkludert medisinske). La oss si at det er 10 per år.

Det vil si at Avinor mister 30 flygeledere fra operativt arbeide, og da tar det lang tid å få tilførsel hvis kullene er på omtrent 30 elever i året.. med maksimal opplæringskapasitet på 40 elever i året vil man da få en tilførsel på 5-10 stk per år, avhengig av hvor mange som består opplæringen og oppnår autorisasjon..

Som du ser, ting tar tid, og hvis mitt regnestykket er nogenlunde edruelig, ser man at "å kansellere et års opplæring" som det ble gjort for en 7-8 år siden, faktisk tar 5-6 år å ta igjen..
Bare et enkelt spørsmål , er ikke dette en opplæring man også kan ta i utlandet ? med utgangspunkt i ditt regnestykke vil det jo ta " noen " tid før man er i rute med bemanning.
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 10:44   #44
Kanon
ScanFlyer Molded

Avinor sender nye folk til opplæring i USA, du kan lese her om det her, se status om opptaket 2012:
http://www.avinor.no/avinor/karriere...lederutdanning
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 11:07   #45
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Avinor har i dag skoledelen av utdannelsen i kun USA. Kullene varierer i størrelse.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 11:26   #46
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"

Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli..., som f.eks de som flyr må, ikke alle år er sommerferien like innertier.

Så kunne jo Avinor redusert slot tilganger når du "måtte vite" at overtid ikke er like kjekt på sommer som på vinteren ?
Vi har allerede feriepuljer for å dele opp perioden. Selvfølgelig er det mulig å flytte litt rundt på ferie, men i hovedsak får man 3 uker ferie i løpet av perioden. Så kommer permisjoner i tillegg. Sålenge det er lov å ta ut pappapermisjon når det måtte passe etter at mor er ferdig med sin bolk, så blir det til at mange tar permisjon i tilknytning til ferien på sommeren. Det betyr at flere enn normalt er borte fra jobb i bemanningsmessig kritiske perioder, med NAVs velsignelse. Noen ledige vakter blir da fort et stort problem.

Forøvrig har det alltid vært lavere trafikk i juli enn juni og august, men jeg har en mistanke om at Avinor har blitt tatt litt på sengen av at det faktisk er mer i år enn før...
Old 10-07-2012, 11:41   #47
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Re: Torp og Rygge stengt

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Systemet kan vel sammenlignes med at du går i butikken og øsnker å kjøpe melk. Hvis butikken ikke har melk, eller er stengt, får du ikke kompensert for turen din bort til butikken. Ei kan du heller få betalt fra butikken fordi de ikke har melk..

Men utover det, så ser jeg poenget ditt. Enhver tilbyder av lufttrafikktjeneste har monopol mens de leverer tjenesten til et gitt område.
Dette var da et særdeles "dårlig" argument. Spør de som stod på RYG/TRF igår og fikk flyet sitt innstilt..
I motsetning til deg som kan gå i en annen butikk å kjøpe melk, eller in worst case, STATOIL.

Systemet deres belaster andre med problemer, frustrasjon og ekstra kostnader.

Passasjerene med ekstra utgifter i enkelte tilfeller, stress og usikkerhet

Flyselskapene som lider økonomisk for de må jo betale for kunden, selv om de ikke har en dritt med hva som foregår og er helt ut avhengige av dere for å komme seg videre.

Nå klarer dere, igjen, å skape den unødvendige frustrasjon og fortvilelsen hos folk, kommer jeg avgårde idag, og helst til rett tid.
Er der streik, vel så er der det og da vet folk det.

En oppfordring til deg og dine kollegaer, publiser problemdatoer som dere idag vet dere sliter med å fylle opp, la folk få en warning at da kan der bli forsinkelser eller innstillinger.

Løser kabalen seg, flott, hvis ikke har iallefall de reisende en mulighet til å kunne forberede seg, istedet for slik dere holder på nå.
Det på RYG/TRF igår datt sikkert ikke bare i hodet på de som bemanner.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 11:47   #48
sidstar
Newcomer

Hei! Bare et par oppklaringer. Sommerferieperioden er rimelig strukket ut for flygeledere. Mai-September er ikke uvanlig, så forsinkelsene kommer ikke av at "alle" har ferie i juni/juli

Når det gjelder hentydninger til overtidsaksjoner er dette så langt fra sannheten som man kan komme. Det er mange som fortsatt går det som er mulig av overtid for at problemene ikke skal bli større enn de desverre allerede er. Selv flygeledere må følge arbeidsmiljøloven, så når AML timene dine er brukt opp kan du ikke gå mer OT uansett hvor mye du ønsker og bidra.
Så to "sum it up".... Don't shoot the messenger" flygelederne står på som bare det fortsatt for og prøve og holde de rustne hjulene igang
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 11:53   #49
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
...det jeg som en passasjer som i kveld nok ikke kommer frem til min destinasjon er mere bekymret over er piloter som ikke kan har respekt og forståelse for de gruppene de igjen er avhengige av sin arbeids siutasjon - det gir grunn til tankevirksomhet.....
Respekt og forståelse... Hvordan i all verden kan du trekke mitt innlegg så langt, og fyre løs med et personangrep...?

Når alle jeg kjenner av flygeledere, de som skriver her inne, og flygeledere internasjonalt argumenterer for at underdekning er det beste så må det vel være lov å sette spørsmål når dette slutter så brått at en må stenge luftrom...?

Den tiraden og mistenkeliggjøringen der syns jeg er langt over grensen..!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 12:07   #50
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Rygge direktøren er rimelig forbanna på avinor:

Quote:
I dag kommer Rygge-direktør Pål F. Tandberg til å forlange klart svar fra Avinor og Samferdselsdepartementet på hvordan det er mulig å stenge en hel flyplass på grunn av mannskapsmangel – midt i feriesesongen.
Quote:
Kan ikke tro det er mulig
– Du mener at det må være bakenforliggende årsaker her?

– Hvis man ikke klarer å sette opp en ferieplan, er det svært dårlig håndverk. Det er så dårlig håndverk at man nesten ikke kan tro at det er mulig. Men hvorvidt det handler om en aksjon eller noe annet, kan man jo bare spekulere i, sier Tandberg.

Han synes også det er spesielt at de private flyplassene Rygge og Torp ble rammet ekstra hardt.

– Det er selvfølgelig beklagelig at det ble noen småforsinkelser på Gardermoen, men det å stenge en flyplass – stenge luftrommet slik at folk ikke kommer seg hjem, det er det samme som å stanse en flyplass.
Kilde:http://www.f-b.no/nyheter/rasende-pa-avinor-1.7439495
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 12:12   #51
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Nå klarer dere, igjen, å skape den unødvendige frustrasjon og fortvilelsen hos folk, kommer jeg avgårde idag, og helst til rett tid.
Er der streik, vel så er der det og da vet folk det.

En oppfordring til deg og dine kollegaer, publiser problemdatoer som dere idag vet dere sliter med å fylle opp, la folk få en warning at da kan der bli forsinkelser eller innstillinger..
Nå tror jeg du går til angrepp på feil man her. Flyvelederne gjør jo bare jobben sin. Å bli irritert på de blir for dumt. Skal du ta noen så ta Avinor. Flyveledere har sagt fra i årevis at de har for få folk, det vet alle som har følgt med litt.
Og jeg syns å huske at en av avisene hadde fått denne lista over problemdager for lenge siden. Og det er neppe noe særlig løsning å publisere disse datoene, det vil flyselskapene blø for. Og det jobbes også kontinuerlig med å tette diss hull i vaktplannen.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 12:16   #52
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"

Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli...
Du har sett hvordan ferien er fordelt med andre ord?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 12:47   #53
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Dette var da et særdeles "dårlig" argument. Spør de som stod på RYG/TRF igår og fikk flyet sitt innstilt..
I motsetning til deg som kan gå i en annen butikk å kjøpe melk, eller in worst case, STATOIL.
Vel, det er flyplasser i Sverige og Danmark også, men nå fyrer jeg deg bare opp.. :P

Quote:
Systemet deres belaster andre med problemer, frustrasjon og ekstra kostnader.

Passasjerene med ekstra utgifter i enkelte tilfeller, stress og usikkerhet

Flyselskapene som lider økonomisk for de må jo betale for kunden, selv om de ikke har en dritt med hva som foregår og er helt ut avhengige av dere for å komme seg videre.

Med bruken av ordet dere, mener du Avinor eller flygeledere?
Det er nemlig ikke det samme.

Naturligvis har jeg forståelse for fortvilelsen folk føler med å ikke komme frem, og miste starten på en ferie osv. Jeg reiser da vitterlig selv med fly ganske mange ganger i året, og skal selv på ferietur sørover om ikke lenge (jepp, arbeidsgiver har gitt meg min lovpålagte ferie...). Jeg kommer heller ikke til å like å måtte vente et par timer i flyet, hvis vi har fått en CTOT.

Du kan jo ikke seriøst mene at jeg som ansatt, skal ta ansvar for "den frustrasjon som reisende føler"?
Jeg setter ikke opp vaktlister og skal sørge for tilstrekkelig bemanning?
Jeg skal ikke få ferie, fordi du skal ha din?

Da det tradisjonelt sett er lavere trafikk på sommermåneden juli, så er det sannsynligvis flere som har fått ferie (enn i juni/august), fordi man tradisjonelt kunne operere med redusert bemanning. Flere på ferie gjør derimot at det er vanskeligere å få folk til å komme inn å dekke udekte vakter, og kanskje er det sånn at "den eneste som kunne jobbe den dagen", allerede hadde vært på overtid tidligere i uke for å dekke en annen vakt, sånn at vedkommende ikke kan jobbe mer overtid denne uka. Eventuelt kan det hende at vedkommende har lyst til å feire bursdagen til sønnen sin.. men det er kanskje uviktig?

Last edited by bamseh; 10-07-2012 at 12:49. Reason: ord
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 13:24   #54
apeks
ScanFlyer Silver

Det blir helt feil å skyte på flyvelederne her synes jeg.
Det er Avinor ledelsen sitt ansvar å sørge for at de har rett bemanning på plass til rett tid. Punktum.

Så kan det hende at de ikke hadde de rette flyvelederne på jobb og derfor måtte stenge. At noen ikke hadde lov til å jobbe mer overtid eller ikke ville jobbe mer overtid fordi kona hadde bursdag eller plenen måtte klippes. Hva vet jeg.

Men det spiller liten rolle egentlig.
Dette er og blir fullstendig talentløst av Avinor.
Utrolig skremmende at personer som ikke engang klarer å ivareta ferielister og bemanning i nøkkel stillinger skal styre flytrafikken i det landet her.
Som jeg har skrevet i en annen tråd så kan det umulig komme særlig overraskende på ledelsen at de ansatte skal ha ferie. Hvis det gjør det burde man kanskje vurdere om man er rett mann på rett plass.
Dessverre er det slik at Avinor er statlig så det vil garantert få null konsekvenser.
Hadde dette vært en privat aktør så hadde garantert sablene blitt svaiet i alle retninger i dag og hodene hadde rullet.
Hadde det for eksempel blitt levert noe i nærheten av det greiene her på min arbeidsplass så hadde det blitt et lurveleven ut av en annen verden. Det hadde garantert fått konsekvenser for ansvarlig leder. Og det gjelder nok de fleste steder.

Det beste de kan gjøre nå er å gå ut som nevnt før i tråden og oppgi kritiske dager så de reisende i det minste får en sjanse til å endre ting.

Dette her blir rett og slett for dumt.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 13:40   #55
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Jeg er helt enig med apeks her.
Å skyte på flyvelederne i denne situasjonen er patetisk, og så dumt som det er mulig.
Dette er ingen streik, eller aksjon, det er rett og slett avinor som igjen har driti seg ut.
Desverre så skjer dette sannsynligvismed vitende og vilje, hvis ikke ville de sannsynligvis gjort noe med dette tidligere.
Regningen er det blandt annet min arbeidsgiver (sammen emd endel andre selskaper) som må ta, noe som ikke er billig.
Avinor burde ta regningen for dette, slik at de som har gjort denne elendige planleggingsjobben blir rammet økonomisk, og ikke selskapene som allerede sliter med lønnsomheten.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 13:47   #56
1944vintage
ScanFlyer Gold

Tror at den konstante underbemanningen av flygeledere skyldes en av to ting - eller begge:

1. Privatisering av LTT, hvor en kjøper selvsagt vil ha minst mulig ansatte - og størst mulig overskudd.

2. Sentralisering av underveistrafikken på færre enheter.
(Har ikke Malmö vært nevnt som evt lokasjon for Skandinavia?)
For senere å flytte alt til Eurocontrol i Brüssel.

Hvor raskt ting vil skje avhenger bare av politiske oppfatninger og vilje.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 15:12   #57
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Var egentlig TRF og RYG stengt i går? Eller var det visse selskaper som valgte å kansellere fremfor å få store forsinkelser? Ser at WF fløy som normalt på TRF i går uten kanselleringer, med noen flighter før rute og andre med mindre forsinkelser.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 15:21   #58
rymle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Var egentlig TRF og RYG stengt i går? Eller var det visse selskaper som valgte å kansellere fremfor å få store forsinkelser? Ser at WF fløy som normalt på TRF i går uten kanselleringer, med noen flighter før rute og andre med mindre forsinkelser.
Stengt etter 22.30, det påvirket kun et Norwegian-fly på Torp.
Old 10-07-2012, 17:04   #59
krølle
ScanFlyer Crusty

Når jeg skrev dere så var det ikke myntet på enkelt personer
Dere i min tanke er fagforeningen som prøver å få gehør hos Avinor for sine problemer med bemanningen.
Nå er jo ikke problemstillingen ny, den dukker opp med jevne mellomrom, og da i den sårbare ferie tiden.

Hvem ansvaret ligger på, vel der trengs vel en bukk til å passe en havresekk?

Sånn litt på siden, flygeledere snakker jo samme språk, ser vel stort sett i "like" radarer, er der ikke mulighet for innleie?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 17:28   #60
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Det er nok ikke flust med arbeidsledige Flygeledere rundtom i verden. Pluss at de må kunne forstå og snakke norsk(svensk/dansk)

Norsk er like mye ICAO-språk som engelsk.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules