![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Det er også problemer på Gardermoen i kveld og utover natten av akkurat samme årsak, et problem som i det store og hele kommer til å vedvare utover sommeren. Avinor påstår det mangler 13 flygeledere i Norge, vel, 18 av dem mangler i Røyken, for ikke å snakke om de 10-15 som mangler på Gardermoen. Skal noen tas for dette, så er det Avinor og deres manglende evne til å sørge for at det er nok flygeledere i Norge. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Dette må få krystallklare konsekvenser:
Samferdselsministeren må gå av - nå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() Quote:
Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammer er praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort eller faste plasser på flyplassene. Og det må jeg faktisk få lov til å mene at er ganske synd, kynisk og urettferdig.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) Last edited by litt-amatør; 09-07-2012 at 23:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Men utover det, så ser jeg poenget ditt. Enhver tilbyder av lufttrafikktjeneste har monopol mens de leverer tjenesten til et gitt område, og det burde således stilles visse krav.. og da kanskje med trusselen om tvangsmulkt hengende over seg.. Når det er sagt, så kan det hende at det ligger et sånt krav om "leveringssikkerhet" inne i en avtale mellom Avinor og Samferdselsdepartementet for alt jeg vet.. men de inneholder kanskje "innenfor 99% av tiden...blabla".. og da er det vel ikke gitt at noe konsesjoner er brutt.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Har hun klart å rote det såpass til på 3 uker, eller er dette et problem som er så gammelt at det er forgjengerene hennes som må ta skylden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
Det henger vel igjen helt fra tiden dronning Flesland av avinor regjerte, hvorpå hun da fant ut at det var altfor mange flyveledere i norge....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Det er jo ingen som har uteblitt fra sin oppsatte vakt, det mangler 21 vakter på ei uke, og det er ikke sikkert alle vil - eller har mulighet til å komme på jobb utover sin oppsatte arbeidstid?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Hvis det er slik at det har vært enighet om underdekning som skal dekkes av arbeid på fritid blant de en har, og plutselig ingen lenger vil stille på sin fritid så er det ikke så rart at noen kaller det aksjoner! Og for øvrig; det har blitt avsagt dom i arbeidsrettssaker i Norge hvor foreninger har blitt dømt til å betale erstatning til arbeidsgiver (piloter i et eller annet selskap for noen år siden - kan sikkert googles), fordi at pilotene plutselig og koordinert sluttet å arbeide på fritiden. Dette ble DØMT til å være aksjoner selv om foreningen så at det var opp til den enkelte om han ville ofre sin fritid. Men penger til Avinor hjelper vel hverken SAS, WF, DY, pax eller andre som er de virkelige taperene her.... Last edited by Lamox; 10-07-2012 at 00:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
Men jeg skjønner det slik da på endel her inne at dere forventer at flygelederne sier ifra seg sommerferien sin fordi dere selv har lyst til å reise på ferie på sommeren ? Og så lenge flygelederne "kun" har akseptert noen hundre ekstravakter i sommer så kaller dere det for aksjoner ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Som alle andre arbeidstakere i landet kan også flygeledere pålegges å jobbe opptil 200 timer overtid i løpet av 52 uker, 25 timer i løpet av 4 uker, 10 timer i løpet av 7 dager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Plutselig er fritiden viktigere enn før - jeg tenker nå ihvertfall mitt.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,884
|
![]() Quote:
![]() ...det jeg som en passasjer som i kveld nok ikke kommer frem til min destinasjon er mere bekymret over er piloter som ikke kan har respekt og forståelse for de gruppene de igjen er avhengige av sin arbeids siutasjon - det gir grunn til tankevirksomhet..... ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"
Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli..., som f.eks de som flyr må, ikke alle år er sommerferien like innertier. Så kunne jo Avinor redusert slot tilganger når du "måtte vite" at overtid ikke er like kjekt på sommer som på vinteren ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]()
Går vi litt tilbake så skulle jo dette problemet forsvinne bare man ble kvitt dronning Flesland og fikk fagfolk i ledelsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
En gang på første halvdel av nittitallet bestemte Luftfartsverket med samferdselsdepartementets påtrykk at det skulle utdannes 130 nye flygeledere så fort som mulig. Også den gang etter de samme diskusjoner man kan se i media i dag med vikarierende argumenter rundt manglende bemanning.
Det ble aldri 130 nye flygeledere innenfor den gitte tidsrammen. Flygelederne selv og bare de bestemmer hvor mange aspiranter som tillates sluset gjennom on job training samt at de kontrollerer sensorbiten. Summa summarum, flygelederne har bukten, begge endene samt hele rullen det er kveilet opp på. Jeg kan bare bukke anerkjennende og gratulere med fantastisk god fagforeningsdrift. Ingen over - ingen ved siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hmm, kanskje jeg også skal begynne å fortelle mine kunder at vi dessverre ikke kan få ferdigstilt mine prosjekter i tide, siden det er ingen som ønsker å jobbe i juli. En måned fra eller til kan da vel umulig bety allverden..?
At en bedrift kan drive med skiftplaner med til dels betydelige hull, over lang tid, der den eneste løsningen er å håpe at noen ønsker å jobbe overtid, er jo helt utrolig. Når den samme bedriften går med milliardoverskudd hvert år grunnet høye avgifter for å benytte ens tjenester, som til tider er til dels fraværende, og i tillegg Norges høyeste leiepriser pr/m2 av sine leietakere, så blir det enda mer spesielt at det er flypassasjerene som dette skal gå utover, som må betale høyere billettpriser for å dekke inn flyselskapenes tap. Dette er de samme passasjerene som blir behandlet som kveg på flyplassene rundt om i landet. Nå har vi hatt en måned, der det har vært i overkant mye usikkerhet grunnet streik, og vi trenger strengt tatt ikke hele sommeren på dette viset. Jeg tilbringer nok tid på flyplasser, og fly på bakken, som jeg gjør, og trenger ikke ytterligere timer totalt bortkastet. Men det er vel kanskje ikke så nøye om flypassasjerene må sitte i timesvis på flyplassene rundt om, bare de ansatte kan tilbringe sommeren i solen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Ellers ville jeg ikke bli overrasket om dette medfører noen sprell fra Ryanair.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]() Helt siden jeg startet i Avinor for nesten 10 år siden har flygelederforeningen "klaget" på for få flygeledere. Det første som skjedde etter at jeg startet var at Randi Flesland stoppet utdannelsen da hun mente det allerede var altfor mange. Ikke en gang siden det har jeg hørt annet fra NFF enn at det bør utdannes flere. Jeg har derimot hørt at det i tidligere år stadig har kommet ledere til som har stoppet utdanningen, så dette er en slags syklus. For min egen del har jeg vært ung og ivrig og nesten alltid stilt opp når det har vært ønsket.. overtidspresset nå er lavt på min enhet, jeg har vel "bare" ca 80 timer i år. Det er faktisk veldig godt og ikke bli spurt om overtid så ofte.. Når det gjelder Røyken, er situasjonen anderledes. Slik jeg har forstått det gjorde det nye innflygningssystemet ASAP at man midlertidig måtte stoppe lokal opplæring, samtidig krevde ASAP mere personell til å drive trafikken. Kombinasjonen av dette (og trolig noe avgang, overflyttinger, trafikkøkning, permisjoner etc) gjør at det nå er altfor få flygeledere ansatt på ENOS og ENGM. Resultatet ser vi nå, alle vaktene blir faktisk ikke dekt.. Det er synd for alle..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Et av problemene her er jo at leverandøren ikke i tilstrekkelig grad blir straffet for mangelfull leveranse. En økonomisk pisk er som oftest er svært godt incentiv til å rydde opp i eget hus, samtidig som det er urimelig at flyselskapene skal betale full pris for et dårligere produkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |