Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2012, 23:38   #21
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Default Re: Torp og Rygge stengt

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.
Dette er ikke aksjoner, men personellmangel. Mangelen på flygeledere ved Oslo Kontrollsentral er kjent, flyselskapene er varslet av Avinor, og det har vært skrevet om i media tidligere. At det faktisk blir slik at man må stenge luftrommet over Torp og Rygge er intet annet enn beklagelig, men når det ikke er folk med riktig utsjekk som kan jobbe, da blir det slik.

Det er også problemer på Gardermoen i kveld og utover natten av akkurat samme årsak, et problem som i det store og hele kommer til å vedvare utover sommeren. Avinor påstår det mangler 13 flygeledere i Norge, vel, 18 av dem mangler i Røyken, for ikke å snakke om de 10-15 som mangler på Gardermoen.

Skal noen tas for dette, så er det Avinor og deres manglende evne til å sørge for at det er nok flygeledere i Norge.
Old 09-07-2012, 23:45   #22
tiemand
ScanFlyer Blue

Dette må få krystallklare konsekvenser:

Samferdselsministeren må gå av - nå!
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 23:48   #23
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Aksjoner ? hva mener du ? Aksjoner ifra avinor da tenker du på ? At dem ikke gidder utdanne nok flygeledere bare på pur f... eller hva mener du ?
Aksjoner eller ikke aksjoner. Hull i vaktlister dukker ikke opp helt plutselig. Ikke i noen bedrift. Og aller minst i kontrolltårn og kontrollsentraler for flytrafikk vil jeg håpe og tro. Dette må jo oppdages lang tid i forveien og man velger å la hull stå åpne som man vet vil stenge noen av landets travleste flyplasser akkurat i inngangen til fellesferien. I så fall burde jo dette varsles lang tid i forveien slik at Avinor kunne få skikkelig mediapress på seg for å rydde opp.

Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammer er praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort eller faste plasser på flyplassene.

Og det må jeg faktisk få lov til å mene at er ganske synd, kynisk og urettferdig.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)

Last edited by litt-amatør; 09-07-2012 at 23:52.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 23:49   #24
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Betyr dette at selskapene ikke får reduksjoner/kompensasjon ved forsinkelser som følge av ikke planlagt og ikke ekstraordinær reduksjon av kapasitet?

Burde vel ikke bli sjokkert, men tar meg selv I å bli ganske overrasket over dette.
Hvordan kan man akseptere en avtale uten et penalty-regime?
Systemet kan vel sammenlignes med at du går i butikken og øsnker å kjøpe melk. Hvis butikken ikke har melk, eller er stengt, får du ikke kompensert for turen din bort til butikken. Ei kan du heller få betalt fra butikken fordi de ikke har melk..

Men utover det, så ser jeg poenget ditt. Enhver tilbyder av lufttrafikktjeneste har monopol mens de leverer tjenesten til et gitt område, og det burde således stilles visse krav.. og da kanskje med trusselen om tvangsmulkt hengende over seg..

Når det er sagt, så kan det hende at det ligger et sånt krav om "leveringssikkerhet" inne i en avtale mellom Avinor og Samferdselsdepartementet for alt jeg vet.. men de inneholder kanskje "innenfor 99% av tiden...blabla".. og da er det vel ikke gitt at noe konsesjoner er brutt..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 23:49   #25
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Dette må få krystallklare konsekvenser:

Samferdselsministeren må gå av - nå!
Har hun klart å rote det såpass til på 3 uker, eller er dette et problem som er så gammelt at det er forgjengerene hennes som må ta skylden?
Old 09-07-2012, 23:52   #26
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Har hun klart å rote det såpass til på 3 uker, eller er dette et problem som er så gammelt at det er forgjengerene hennes som må ta skylden?
Det henger vel igjen helt fra tiden dronning Flesland av avinor regjerte, hvorpå hun da fant ut at det var altfor mange flyveledere i norge....

D.N.R.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 23:54   #27
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammet praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort og som ellers reiser mye.

Og det må jeg faktisk få lov til å mene at er ganske synd, kynisk og urettferdig.
Du kan da umulig mene at det er en "aksjon" at flygeledere ikke nødvendigvis har lyst til å bruke fritiden sin på å jobbe hver eneste dag?
Det er jo ingen som har uteblitt fra sin oppsatte vakt, det mangler 21 vakter på ei uke, og det er ikke sikkert alle vil - eller har mulighet til å komme på jobb utover sin oppsatte arbeidstid?!
Old 09-07-2012, 23:59   #28
Pluto
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Kanskje bedre å skyte på topp og mellomledere i Avinor..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 00:32   #29
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Du kan da umulig mene at det er en "aksjon" at flygeledere ikke nødvendigvis har lyst til å bruke fritiden sin på å jobbe hver eneste dag?
Det er jo ingen som har uteblitt fra sin oppsatte vakt, det mangler 21 vakter på ei uke, og det er ikke sikkert alle vil - eller har mulighet til å komme på jobb utover sin oppsatte arbeidstid?!
Vel, nå har andre flygeledere her inne argumentert for hvor mye billigere det er å basere seg på overtid blant de få enn å utdanne nok til å dekke alle vakter, da det koster 2-3 mill å utdanne en flygeleder...

Hvis det er slik at det har vært enighet om underdekning som skal dekkes av arbeid på fritid blant de en har, og plutselig ingen lenger vil stille på sin fritid så er det ikke så rart at noen kaller det aksjoner!

Og for øvrig; det har blitt avsagt dom i arbeidsrettssaker i Norge hvor foreninger har blitt dømt til å betale erstatning til arbeidsgiver (piloter i et eller annet selskap for noen år siden - kan sikkert googles), fordi at pilotene plutselig og koordinert sluttet å arbeide på fritiden. Dette ble DØMT til å være aksjoner selv om foreningen så at det var opp til den enkelte om han ville ofre sin fritid.

Men penger til Avinor hjelper vel hverken SAS, WF, DY, pax eller andre som er de virkelige taperene her....

Last edited by Lamox; 10-07-2012 at 00:38.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 00:47   #30
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Quote:
Aksjoner eller ikke aksjoner. Hull i vaktlister dukker ikke opp helt plutselig. Ikke i noen bedrift. Og aller minst i kontrolltårn og kontrollsentraler for flytrafikk vil jeg håpe og tro. Dette må jo oppdages lang tid i forveien og man velger å la hull stå åpne som man vet vil stenge noen av landets travleste flyplasser akkurat i inngangen til fellesferien. I så fall burde jo dette varsles lang tid i forveien slik at Avinor kunne få skikkelig mediapress på seg for å rydde opp.

Jeg mener dette helt klart er aksjoner og formålet kan være viktig og høyst nødvendig å vise. Men jeg må si jeg synes det er en smule kynisk å gjøre det akkurat nå akkurat der. De man rammer er praktisk talt utelukkende feriereisende. Svært mange på årets eneste flytur med billetter til syden og med praktisk talt null sjanse for å endre billett nå verken plass eller prismessig. Man ødelegger ferien for så mange uten gullkort eller faste plasser på flyplassene.

Ehhh, hull, plutselig dukket opp ??!? Si meg: disse hullene som du mener plutselig dukka opp, dem har vi vel hørt om i ganske MANGE år nå, og er vel ikke noe nytt fenomen ? Eller er det nye hull som er oppdaget og de gamle er tettet ? (korriger meg gjerne dere som har peiling dersom jeg vingler nå).

Men jeg skjønner det slik da på endel her inne at dere forventer at flygelederne sier ifra seg sommerferien sin fordi dere selv har lyst til å reise på ferie på sommeren ? Og så lenge flygelederne "kun" har akseptert noen hundre ekstravakter i sommer så kaller dere det for aksjoner ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 01:13   #31
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Vel, nå har andre flygeledere her inne argumentert for hvor mye billigere det er å basere seg på overtid blant de få enn å utdanne nok til å dekke alle vakter, da det koster 2-3 mill å utdanne en flygeleder...

Hvis det er slik at det har vært enighet om underdekning som skal dekkes av arbeid på fritid blant de en har, og plutselig ingen lenger vil stille på sin fritid så er det ikke så rart at noen kaller det aksjoner!
Arbeidsgiver mener at underdekning skal dekkes av arbeid på fritid, det er vel ikke noe arbeidstaker ønsker (selv om noen sikkert liker ekstra kroner på lønnsslippen). Det er vel langt fra noe man vil betrakte som "enighet".

Som alle andre arbeidstakere i landet kan også flygeledere pålegges å jobbe opptil 200 timer overtid i løpet av 52 uker, 25 timer i løpet av 4 uker, 10 timer i løpet av 7 dager.
Old 10-07-2012, 01:44   #32
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Arbeidsgiver mener at underdekning skal dekkes av arbeid på fritid, det er vel ikke noe arbeidstaker ønsker (selv om noen sikkert liker ekstra kroner på lønnsslippen). Det er vel langt fra noe man vil betrakte som "enighet".

Som alle andre arbeidstakere i landet kan også flygeledere pålegges å jobbe opptil 200 timer overtid i løpet av 52 uker, 25 timer i løpet av 4 uker, 10 timer i løpet av 7 dager.
Vel, haugevis av flygeledere her inne har argumentert for lønnsomheten med å basere seg på overtid, spanske flygeledere streiket mot begrensninger på hvor mye overtid en kan ha pr år, og som sagt; andre grupper har blitt dømt for at det er å anse som en arbeidsnedleggelse hvis det skjer en brå og koordinert endring i aksept av overtid.

Plutselig er fritiden viktigere enn før - jeg tenker nå ihvertfall mitt....
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 07:37   #33
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Vel, haugevis av flygeledere her inne har argumentert for lønnsomheten med å basere seg på overtid, spanske flygeledere streiket mot begrensninger på hvor mye overtid en kan ha pr år, og som sagt; andre grupper har blitt dømt for at det er å anse som en arbeidsnedleggelse hvis det skjer en brå og koordinert endring i aksept av overtid.

Plutselig er fritiden viktigere enn før - jeg tenker nå ihvertfall mitt....
...en som bare er en passasjer begynner jo å lure på Kapteiner ikke har adgang til noe så elementært som en kalender - i hvertfall har denne passasjeren det og ut i fra den ser jeg at det er ferie tid i Norge - ikke bare for Kapteiner - men for Barnehager, Skoler, Trikker og ja det er vel ikke helt urimelig at flygeledere kan få litt ferie også..... Så at terskelen for å bruke sin fritid og ferie til å jobbe overtid er høyere i denne perioden er vel ikke så merkelig, med stengte Dagis og Svettis kan det fort bli umulig å "takke" ja til overtid - tror ikke at en kontrollsentral er ideell for å ta med sine barn, hunder etc.

...det jeg som en passasjer som i kveld nok ikke kommer frem til min destinasjon er mere bekymret over er piloter som ikke kan har respekt og forståelse for de gruppene de igjen er avhengige av sin arbeids siutasjon - det gir grunn til tankevirksomhet.....
Old 10-07-2012, 07:45   #34
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

"Som hovedregel har alle rett til 3 ukers samlet sommerferie i tidsrommet mellom 1.juni – 30.september"

Så her burde jo Avinor kunne dele ferien litt utover Juli..., som f.eks de som flyr må, ikke alle år er sommerferien like innertier.

Så kunne jo Avinor redusert slot tilganger når du "måtte vite" at overtid ikke er like kjekt på sommer som på vinteren ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 08:41   #35
CV440
ScanFlyer Blue

Går vi litt tilbake så skulle jo dette problemet forsvinne bare man ble kvitt dronning Flesland og fikk fagfolk i ledelsen.
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:02   #36
tiemand
ScanFlyer Blue

En gang på første halvdel av nittitallet bestemte Luftfartsverket med samferdselsdepartementets påtrykk at det skulle utdannes 130 nye flygeledere så fort som mulig. Også den gang etter de samme diskusjoner man kan se i media i dag med vikarierende argumenter rundt manglende bemanning.

Det ble aldri 130 nye flygeledere innenfor den gitte tidsrammen.

Flygelederne selv og bare de bestemmer hvor mange aspiranter som tillates sluset gjennom on job training samt at de kontrollerer sensorbiten.

Summa summarum, flygelederne har bukten, begge endene samt hele rullen det er kveilet opp på.

Jeg kan bare bukke anerkjennende og gratulere med fantastisk god fagforeningsdrift.

Ingen over - ingen ved siden.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:03   #37
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Hmm, kanskje jeg også skal begynne å fortelle mine kunder at vi dessverre ikke kan få ferdigstilt mine prosjekter i tide, siden det er ingen som ønsker å jobbe i juli. En måned fra eller til kan da vel umulig bety allverden..?

At en bedrift kan drive med skiftplaner med til dels betydelige hull, over lang tid, der den eneste løsningen er å håpe at noen ønsker å jobbe overtid, er jo helt utrolig. Når den samme bedriften går med milliardoverskudd hvert år grunnet høye avgifter for å benytte ens tjenester, som til tider er til dels fraværende, og i tillegg Norges høyeste leiepriser pr/m2 av sine leietakere, så blir det enda mer spesielt at det er flypassasjerene som dette skal gå utover, som må betale høyere billettpriser for å dekke inn flyselskapenes tap. Dette er de samme passasjerene som blir behandlet som kveg på flyplassene rundt om i landet. Nå har vi hatt en måned, der det har vært i overkant mye usikkerhet grunnet streik, og vi trenger strengt tatt ikke hele sommeren på dette viset. Jeg tilbringer nok tid på flyplasser, og fly på bakken, som jeg gjør, og trenger ikke ytterligere timer totalt bortkastet.

Men det er vel kanskje ikke så nøye om flypassasjerene må sitte i timesvis på flyplassene rundt om, bare de ansatte kan tilbringe sommeren i solen?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:09   #38
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Så Avinor har altså valget mellom å få problemer nå, eller å få problemer senere på høsten da det rett og slett ikke er lovlig å ha full kapasitet hele året med det antall flygeledere de har?

Ellers ville jeg ikke bli overrasket om dette medfører noen sprell fra Ryanair.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:14   #39
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Norwegian Re: Torp og Rygge stengt

Quote:

Hei kaptein, det er bra du setter et forbehold

Helt siden jeg startet i Avinor for nesten 10 år siden har flygelederforeningen "klaget" på for få flygeledere. Det første som skjedde etter at jeg startet var at Randi Flesland stoppet utdannelsen da hun mente det allerede var altfor mange. Ikke en gang siden det har jeg hørt annet fra NFF enn at det bør utdannes flere. Jeg har derimot hørt at det i tidligere år stadig har kommet ledere til som har stoppet utdanningen, så dette er en slags syklus.

For min egen del har jeg vært ung og ivrig og nesten alltid stilt opp når det har vært ønsket.. overtidspresset nå er lavt på min enhet, jeg har vel "bare" ca 80 timer i år. Det er faktisk veldig godt og ikke bli spurt om overtid så ofte..

Når det gjelder Røyken, er situasjonen anderledes. Slik jeg har forstått det gjorde det nye innflygningssystemet ASAP at man midlertidig måtte stoppe lokal opplæring, samtidig krevde ASAP mere personell til å drive trafikken. Kombinasjonen av dette (og trolig noe avgang, overflyttinger, trafikkøkning, permisjoner etc) gjør at det nå er altfor få flygeledere ansatt på ENOS og ENGM. Resultatet ser vi nå, alle vaktene blir faktisk ikke dekt.. Det er synd for alle..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 09:22   #40
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Systemet kan vel sammenlignes med at du går i butikken og øsnker å kjøpe melk. Hvis butikken ikke har melk, eller er stengt, får du ikke kompensert for turen din bort til butikken. Ei kan du heller få betalt fra butikken fordi de ikke har melk..
Ikke helt, forskjellen ville vært om jeg hadde en avtale med min lokale Kiwi at de skal levere melk fast klokken 08:00, mens de velger å levere litt mindre melk litt senere på dagen. Og allikevel forutsetter de at jeg skal betale full pris for produktet.

Et av problemene her er jo at leverandøren ikke i tilstrekkelig grad blir straffet for mangelfull leveranse. En økonomisk pisk er som oftest er svært godt incentiv til å rydde opp i eget hus, samtidig som det er urimelig at flyselskapene skal betale full pris for et dårligere produkt.
Commuter is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules