Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 19-06-2013, 22:33   #561
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by barca View Post
Uansett så er mitt inntrykk at SAS Plus er på nivå som Euro Traveller hos BA der man også får varm wraps, sandwitch, sprit og annen alkohol osv.
Det som er enda bedre er at SAS Plus til London (sjekket en tilfeldig helg i august) koster 300 kroner mer enn Club Europe hos BA. Spar 300 kroner og få et varmt måltid (på de rette flightene) og ordentlig champagne, eller spar enda mer og få den samme wrapen og colaen/øl'en/vinen/GT'en.
Martin is offline  
Old 19-06-2013, 22:38   #562
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det som er enda bedre er at SAS Plus til London (sjekket en tilfeldig helg i august) koster 300 kroner mer enn Club Europe hos BA. Spar 300 kroner og få et varmt måltid (på de rette flightene) og ordentlig champagne, eller spar enda mer og få den samme wrapen og colaen/øl'en/vinen/GT'en.
Vel, det viktigste er jo fleksibiliteten du får. Skal du ha en fleksibel billett med BA må du grave rimelig mye dypere i lommeboka
Tommy777 is offline  
Old 19-06-2013, 22:45   #563
ILS2
ScanFlyer Gold

SAS har nok truffet blink med fleksibiliteten, særlig hvis de er litt smart med prisingen og kun tilbyr de dyreste bookingklassene kort tid før avreise. Produktet som tilbys ombord i Plus synes imidlertid å være svært stusselig. I hvert fall ikke noe som tiltrekker seg mine penger. De må gjerne mase om at det aldri var mange nok passasjerer i Business Class, men de laget jo ris til egen ræv gjennom å introdusere Economy Extra, samt ha et prisnivå ut av en annen verden for Business Class.

SAS synes dog å være overbevist om at de har startet en revolusjon innen flybransjen og at de nærmest forventer at andre nettverksselskaper skal følge etter. Det får vi nå se på...
ILS2 is offline  
Old 19-06-2013, 22:47   #564
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Vel, mens SAS velger kaos, tørre smørbrød og elendig komfort for folk som betaler masse bob, hadde jeg en kjempekoselig tur på tre kvarter fra Brussel til Frankfurt på forrige torsdag

En liten snasen rett som smakte himmelskt. Effektivt utdelt til alle i C. 2 runder med full drikkevogn og mat klarte de på minutter uten at det ble stressende overhodet. 16 pax i C. (og LH C er V E L D I G dyrt), så markedet SAS påstår ikke er der, vel.. er der

En kul ny kopp har de også introdusert

Nå på fredag har jeg to SAS flighter i Plus, en LHR-OSL og deretter OSL-EVE. Håper med slik elendig pitch at det blir ledig midtsete. Sånn skal man ikke føle seg på betalt business!
Tommy777 is offline  
Old 19-06-2013, 22:49   #565
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
SAS har nok truffet blink med fleksibiliteten, særlig hvis de er litt smart med prisingen og kun tilbyr de dyreste bookingklassene kort tid før avreise. Produktet som tilbys ombord i Plus synes imidlertid å være svært stusselig. I hvert fall ikke noe som tiltrekker seg mine penger. De må gjerne mase om at det aldri var mange nok passasjerer i Business Class, men de laget jo ris til egen ræv gjennom å introdusere Economy Extra, samt ha et prisnivå ut av en annen verden for Business Class.

SAS synes dog å være overbevist om at de har startet en revolusjon innen flybransjen og at de nærmest forventer at andre nettverksselskaper skal følge etter. Det får vi nå se på...
Vel, de har jo kanibalisert seg atter en gang her. Det finnes jo nå ingen motivasjon for å betale for full flex
Tommy777 is offline  
Old 19-06-2013, 22:49   #566
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Vel... Istedenfor å sitte og se kan vi gå ut og kjøpe businessbilletter (for ekte penger) for harde livet. Da forsvinner ikke businessclass.

Kjøper vi economy og håper at noen andre kjøper business slik at vi kan bruke poengene vi tjener opp på å fly business i ferien... Vel da forsvinner det.

Pay bananas and get monkeys, liksom

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 19-06-2013, 22:50   #567
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Vel... Istedenfor å sitte og se kan vi gå ut og kjøpe businessbilletter (for ekte penger) for harde livet. Da forsvinner ikke businessclass.

Kjøper vi economy og håper at noen andre kjøper business slik at vi kan bruke poengene vi tjener opp på å fly business i ferien... Vel da forsvinner det.

Pay bananas and get monkeys, liksom

Sitter vi bare og ser, da forsvinner alt.
Snakk for deg sjøl
Tommy777 is offline  
Old 19-06-2013, 22:57   #568
barca
ScanFlyer Silver

Quote:

Støtter deg der. Nå er jeg snart BA Silver takket være routingen SVG-LHR-AGA t/r i juli og da innkasserer jeg 240 TP. Overraskende kostet billetten 4500 kr i Business. Til gjengjeld må jeg nok overnatte 2 netter i hotell nær LHR og en natt i AGA.
barca is offline  
Old 19-06-2013, 23:01   #569
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vel, det viktigste er jo fleksibiliteten du får. Skal du ha en fleksibel billett med BA må du grave rimelig mye dypere i lommeboka
Jeg tenkte kanskje mest på for fritidsreisende som meg selv. Jeg trenger ikke fleksibilitet, men har vendt meg til å betale oppimot 3K for en tur/retur London i business.

Da kan jeg altså velge mellom varm mat (litt avhengig av hvilken flight) hos BA, eller en wrap hos SAS. Evt. kan jeg spare en 1500-2000 og fly BA bak og få samme wrapen. Har vært BA-mann i noen år, og SAS har ikke klart å overbevise meg til å konvertere nå heller.
Martin is offline  
Old 19-06-2013, 23:07   #570
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Jeg tenkte kanskje mest på for fritidsreisende som meg selv. Jeg trenger ikke fleksibilitet, men har vendt meg til å betale oppimot 3K for en tur/retur London i business.

Da kan jeg altså velge mellom varm mat (litt avhengig av hvilken flight) hos BA, eller en wrap hos SAS. Evt. kan jeg spare en 1500-2000 og fly BA bak og få samme wrapen. Har vært BA-mann i noen år, og SAS har ikke klart å overbevise meg til å konvertere nå heller.
Som er ett genialt tilbud som BA har hatt lenge for å fylle businesseter på helgene som hadde stått tomme. Fullstendig enig, men fleksibiliteten er det viktigste (bør være) det viktigste for en forretningsreisende.
Tommy777 is offline  
Old 19-06-2013, 23:23   #571
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Slik jeg ser det tror jeg fortsatt det er riktig (men synd) å avskaffe business. Dog ble dette løst på feil måte ved at de må finne en bedre løsning på "My cafe" greia, som både er raskere og mer innbydende enn hva de klarte å komme opp med her

De må også få en mer stabil løsning på seteblokkering når flyet ikke er fullt, selv om mitt inntrykk er at det ikke er så halvgærnt her.

Bonusopptjeningen har jo også blitt vesentlig bedre, og i kanskje SAS viktigste marked: forretningsreisende på norsk innenriks, er jo faktisk tilbudet blitt litt bedre

Ellers så ser jeg her det vanlige maset (joda, jeg liker selv svært godt slike tilbud) om billige business til helgeturen, men tror vi bør innse at det er ikke her flyselskapene tjener penger: derimot gjør de det på (forretnings-) reisende som trenger fleksibilitet, effektiv reisevei, etc. og ikke alt som er nice to have.

De største taperne at de sluttet med C innen Europa er jo folk på bonusbilletter og SAS-ansatte på ID-tur
Old 19-06-2013, 23:28   #572
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
De største taperne at de sluttet med C innen Europa er jo folk på bonusbilletter og SAS-ansatte på ID-tur
Og intercont passasjerer i betalt business, både SAS og andre partnere på intercont. Men det er vel ingen som skal videre ut i verden via FRA/MUC/DUS/LHR/BRU/CDG/ZRH/VIE osv med partnere fra ARN/OSL/CPH eller som skal ut i verden med SAS fra destinasjoner ut i Europa?

Garantert ikke. Jeg vet ihvertfall hvem jeg kommer til å velge til og fra Skandinavia i betalt business fremover

Derfor SAS har salgskontorer rundt om i Europa og partnerne har det samme i Skandinavia -- eller??.

Der slutter sutringa. Fact: Måten det er satt opp nå kommer GARANTERT ikke til å fungere som effektiv service uansett hvor mye trening de får.

Last edited by Tommy777; 19-06-2013 at 23:30.
Tommy777 is offline  
Old 19-06-2013, 23:40   #573
ILS2
ScanFlyer Gold

Kunne enkelt og greit avskaffet Economy Extra og hatt vanlig Economy og Business. Ved å prise de fleksible Economy-billettene tett opptil laveste Business-priser, slik som f. eks. Lufthansa gjør, får man solid inntjening også fra de forretningsreisende som ikke får lov til å reise Business Class. For øvrig et ganske pussig "forbud" all den tid det er flyselskapene selv som bestemmer hva slags produkt som er tilgjengelig til en hver tid. Det hjelper ikke at økonomisjefen nekter ansatte å fly Business, hvis det er det eneste som er tilgjengelig på bestillingstidspunkt. På destinasjoner der DY m.fl. tilbyr reell konkurranse mht. fleksibilitet (flere daglige avganger), må man naturligvis prise seg deretter, men på mange destinasjoner burde SAS fint klare å melke det fleksible markedet med en 2-klasseløsning (Economy/Business).

Helgeturistbusinessclass er for øvrig et fint supplement til fleksibel Business, fordi det evner å nappe ut noen ekstra tusenlapper fra passasjerer som ellers ville valgt billigste løsning. Så får man jo vurdere om den rabatterte prisen rettferdiggjør det åpne midtsetet som ellers kunne vært (u)solgt som Plus-sete hos SAS.

SAS skal dog ha skryt for å tilby et godt bakkeprodukt i Plus (som alle med EBG uansett får tilgang til), samt dope bonuspoengentusiaster blinde på de ekstra poengene man opptjener.
ILS2 is offline  
Old 20-06-2013, 00:25   #574
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Vel, de har jo kanibalisert seg atter en gang her. Det finnes jo nå ingen motivasjon for å betale for full flex
Nei den skjønner ikke jeg heller. Hva skulle være grunnen til å bestille de aller dyreste plus-billettene nå? Må man endre til et fly der bare de aller dyreste billettene er ledig betaler man differansen, evt kjøper nye billetter og får de gamle refundert. Skjønner ikke poenget med at denne prisen kommer opp i alle bestillingsprosesser?

Nå synser jeg; men de må jo tape inntekter på dette også? Det satt noen i C f eks midtuke Oslo-London. De betalte drøye 4000 for billetten, nå betaler rundt 2000?
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)

Last edited by litt-amatør; 20-06-2013 at 00:30.
litt-amatør is offline  
Old 20-06-2013, 09:00   #575
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Usikker på hvem som er de største taperne. Men BA har i investorpresentasjoner jeg har lest her på forumet ansett fritidsreisende til biz som et kjempepotensiale. Søndag var det 7 fulle rader med C. Folk uten dress, alle sammen. Hvor mange som var connections eller miles vet jeg ikke, men vi hadde kjøpt og betalt våre.

Ellers mener jeg å huske (med forbehold) at United mener det samme. De er vel også den i US som har mest revenue på sell-ups. De kjører hardt på oppsalgspakker.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 20-06-2013, 09:48   #576
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg skjønner ikke argumentet at det er fleksibilitet som alltid er det viktigste med en biz eller +

Det gjelder i alle fall ikke meg – og når det kommer til de aller fleste kommentarene her både på tripreports og andre tråder – så er komforten på en flight meget viktig. Dette kommer spesielt sterkt frem når temaet er selskaper som ikke er like populære.

Jeg reiser stort sett business når jeg betaler selv – og da er det kun på grunn av komfort. Jeg har alltid savnet en mer overkommelig ”comfort pakke” eller lignende med SAS som kunne inneholdt lounge og alt det der, samt god mat som for eksempel det du kan forhåndsbestille på noen charterflighter.

Jeg tror man glemmer at det er mange som liker å kose seg, og er villige til å betale for det, og synes det er rart at dette ikke er veien de går istedenfor dette pluss konseptet.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline  
Old 20-06-2013, 19:17   #577
melind
Monkey Traveller

SAS Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Har flere bestillinger inne til SAS i tiden fremmover, blant annet til HKG neste år.

Billettene ble opprinnelig bestilt som Economy og på sas.no mine bestillinger står det fortsatt som economy fixed, men på SAS appen er Booking Class endret til en blanding av SAS Go og SAS Buesness på denne reisen, har jeg på noen måte kunne blitt oppgradert eller kan jeg forvente at jeg blir plassert i Go alikevell.

Har EBG status.
melind is offline  
Old 20-06-2013, 19:29   #578
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg skjønner ikke argumentet at det er fleksibilitet som alltid er det viktigste med en biz eller +

Det gjelder i alle fall ikke meg – og når det kommer til de aller fleste kommentarene her både på tripreports og andre tråder – så er komforten på en flight meget viktig. Dette kommer spesielt sterkt frem når temaet er selskaper som ikke er like populære.

Jeg reiser stort sett business når jeg betaler selv – og da er det kun på grunn av komfort. Jeg har alltid savnet en mer overkommelig ”comfort pakke” eller lignende med SAS som kunne inneholdt lounge og alt det der, samt god mat som for eksempel det du kan forhåndsbestille på noen charterflighter.

Jeg tror man glemmer at det er mange som liker å kose seg, og er villige til å betale for det, og synes det er rart at dette ikke er veien de går istedenfor dette pluss konseptet.
Tror vi her snakker om shorthaul, ikke langt. Kort har mange ruter utrolig bra frekvens. Er møtet ditt ferdig 3 timer tidligere eller går langt, skal ikke en flytur diktere inntektsbringende aktiviteter. "sorry, jeg må stikke 2 timer tidlig siden jeg har fly kl 1600". Det svinger dårlig. Da er det kjekt å ha fleksibilitet til å kunne reise tidligere/senere og ikke kaste bort tid på reiser.

Men det SAS her har gjort, er å eliminere alle grunner for å kjøpe fullfleks hver gang. Dersom ett selskap fortsatt gjør det, burde reisepolicymakeren få fyken på rappen. Jeg tipper at 30% av forretningsreisene mine har jeg behov for fleksibilitet, tror det er ganske så gjengs. Da kjøper man Plus og betaler seg opp til Plus Flex kun når man trenger det
Tommy777 is offline  
Old 20-06-2013, 20:18   #579
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Men det SAS her har gjort, er å eliminere alle grunner for å kjøpe fullfleks hver gang. Dersom ett selskap fortsatt gjør det, burde reisepolicymakeren få fyken på rappen. Jeg tipper at 30% av forretningsreisene mine har jeg behov for fleksibilitet, tror det er ganske så gjengs. Da kjøper man Plus og betaler seg opp til Plus Flex kun når man trenger det
Snakket med en tidligere kollega forrige uke. I sitt nye firma hadde han fått beskjed om å bare kjøpe full flex. Jeg sa det var helt bortkastet, kjøp flex og eventuelt kjøp seg opp til en høyere bookingklasse ved behov.

Vi har fleksible billetter 95% av tilfellene. De har prøvd seg med fixed billetter, men kostnaden av det blir mye høyere enn fleksible. For oss er frekvens er alfa omega. Selv om en konkurrent kunne tilby garantert blokkert midtsete og et skikkelig måltid, hadde selskapet med best frekvens fått våre tusenlapper.
Men vi har selvsagt alle ulike behov og reisemønstre.
Old 20-06-2013, 20:29   #580
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Snakket med en tidligere kollega forrige uke. I sitt nye firma hadde han fått beskjed om å bare kjøpe full flex. Jeg sa det var helt bortkastet, kjøp flex og eventuelt kjøp seg opp til en høyere bookingklasse ved behov.

Vi har fleksible billetter 95% av tilfellene. De har prøvd seg med fixed billetter, men kostnaden av det blir mye høyere enn fleksible. For oss er frekvens er alfa omega. Selv om en konkurrent kunne tilby garantert blokkert midtsete og et skikkelig måltid, hadde selskapet med best frekvens fått våre tusenlapper.
Men vi har selvsagt alle ulike behov og reisemønstre.
Fleksibilitet skal være alfa omega for alle forretningsreisende. Det kan jo hende at slike travel policy snart oppdateres snart, det er jo nylig innført.

Dersom jeg hadde vært aksjonær i ett selskap som kaster millioner i søppelkassa, hadde jeg reagert kraftig på slik sløsing.
Tommy777 is offline  
Closed Thread

Posting Rules