Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2024, 20:18   #541
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Nuuk ble vel sluppet (ved et uhell?) sammen med Seattle under SKY lunsjen i September, og var med i pressemeldingen sammen med resten av rutene dagen etterpå.

Det hadde vært fint om det var en longhaul rute østover, men er litt i tvil om det blir Seoul pga den lange ruten rundt Russland.
San Jose (antar det er Costa Rica) greier jeg heller ikke helt se for meg, hvis ikke SAS velger å slippe en enda større bombe enn Nuuk. I så fall blir det vel kun 2-3 ukentlige, så da er det vel rom for en enda en (fritids) rute med tilsvarende frekvens.
San José Costa Rica.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 22-10-2024, 20:43   #542
magtje
ScanFlyer Blue

Liten sjanse for det, men jeg foreslo til SAS: Ushuaia, Argentina (på spøk).

"SAS the only airline to serve the top and button of the world"
magtje is online now   Reply With Quote
Old 22-10-2024, 21:55   #543
Jccl
ScanFlyer Blue

Var det inte ett rykte att efter nedläggningen av PVG kommer en ny LH? Och man går väl inte ut med en Instagram om det inte är lite större. Jag tror det är en LH

Ryktet om SJO var väl vintern 2025, kapaciteten efter PVG kommer snart. Dvs jag tror inte det är SJO. Som magtje skre, Nuuk är väl officiellt reda? Och jag kan inte få ihop det att SAS och air Korea skulle samarbeta på INC, och om det vore fallet varför skulle SAS gå ut med det en vecka senare. Ger inte mening.

Mina första gissning är CPH-IAH. Nu är inte oljeindustrin lika stor som tidigare men jag kan inte sluta fundera på om det är ett samband med nedläggningen av SVG-LHR. Min andra gissning är CPH - MCO. MCO är trots allt den nu största realistiska unserved route från CPH. Min tredje gissning är en gammal goding CPH-HKG. Tar den istället för DEL bara för att det vore riktigt kul.

Och så har jag inte vägt in något om att det kanske skulle vara en partner-hub eller det borde vara en destination de kan starta upp fort…

Imorgon vet vi
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2024, 22:10   #544
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post

Mina första gissning är CPH-IAH. Nu är inte oljeindustrin lika stor som tidigare men jag kan inte sluta fundera på om det är ett samband med nedläggningen av SVG-LHR. Min andra gissning är CPH - MCO. MCO är trots allt den nu största realistiska unserved route från CPH. Min tredje gissning är en gammal goding CPH-HKG.
Jeg tror du overdriver den norske oljebransjens behov for å dra til IAH, og det er også mangel på feed/hub partner i den enden. MCO er low yield, og HKG tror jeg de omsider har gitt opp. Markedet ditt har jo bare blitt dårligere siden sist.
Old 22-10-2024, 22:56   #545
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg tror du overdriver den norske oljebransjens behov for å dra til IAH, og det er også mangel på feed/hub partner i den enden. MCO er low yield, og HKG tror jeg de omsider har gitt opp. Markedet ditt har jo bare blitt dårligere siden sist.
Men det er et annet Skandinavisk behov ved IAH som nok ikke vil forsvinne med det første. Shippingen i Galveston hvor blant annet et stort dansk rederi vel har en betydelig operasjon. I tillegg er jo IAH en av de største byene i USA og med Texas på fremgang økonomisk og befolkningsmessig. En rute til IAH også kunne dekke det hullet SAS har i Sentral Sør USA.

MCO har vel vært utfordrende for europeiske flyselskaper, men det kan fungere som en lavfrekvent fritidsrute. Kanskje med flydeling med eventuell en annen lignende rute (f.eks San Juan).
HKG er både og tenker jeg. Hong Kong har faktisk kommet seg en del ihvertfall når det kommer til trafikken inn og turismen. Hong Kong er også trygg igjen for utlendinger så lenge man ikke åpent kritiserer myndighetene. Knekken Hong Kong enda sliter mer er at mange lokale har flyttet ut fordi de er i større fare (Svært mange av dem deltok i Tinanmen protestene i 1989).Men en ny rute til HKG vil være en lower yield enn det var før pga finansbransjen ikke er det samme. Personlig kan jeg se for meg HKG igjen om noen år, men ikke idag.

Ellers av aktuelle ruter er jo GIG/ GRU, MEX (SkyTeam partner Aeromexico), NBO (SkyTeam partner Kenya Airways), HAN/ SGN (SkyTeam Partner Vietnam), BOM/ DEL, AUH.

Last edited by magtje; 22-10-2024 at 23:02.
Old 23-10-2024, 07:11   #546
Jccl
ScanFlyer Blue

Quote:
Med IAH blev oljeindustrin kanske lite överdriven. Magtje nämnde shipping och IT börjar bli riktigt stort i Houston, hela den delen av USA. Kort jag tror att man gärna vill täcka den delen av USA. Finnair har DFW (och kommer utöka frekvensen mycket nästa år) och då blev IAH en bra kandidat. Som du skriver är det avsaknad på feed/hubs så plan B är så ”närliggande” AUS som är en delta focus city (heter det väl?). Men jag håller fortfarande IAH som plan A

Angående MCO så var nog min tanke inget annat än en sommarlinje. Och HKG är nog lite önsketänkande men den är trots allt på top 5 realistiska unserved routes, har ingen konkurrens med kinesiska bolag så inte drabbad av Ryssland, samt många västeuropeiska bolag flyger på HKG och ingen drar ner, så varför inte SAS

Drömmen med något i Brasilien men undrar om inte det kommer om ett par år. MEX är en partner hub men är efterfrågan tillräckligt stor, och blir det något tror jag Aeromexico tar den, på samma sätt som Vietnam airlines tar Vietnam. Med Vietnam airlines har de ju varit ute och annonserat att de är intresse av CPH.

Last edited by Jccl; 23-10-2024 at 07:35.
Old 23-10-2024, 07:37   #547
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Har de sagt det blir rute fra cph? Hvis ikke kommer det kanskje en høysesong-rute til Bkk fra Arn? Prisene dit er jo på et helt annet nivå enn før covid.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2024, 07:53   #548
Jccl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Har de sagt det blir rute fra cph? Hvis ikke kommer det kanskje en høysesong-rute til Bkk fra Arn? Prisene dit er jo på et helt annet nivå enn før covid.
Nej det står det inget om och du har en poäng. Måste inte vara CPH. För egen del var jag nog fastlåst vid att SAS försöker bygga upp ett nätverk runt CPH och därför körde jag vidare på det.
Old 23-10-2024, 09:21   #549
AndreasN
ScanFlyer Silver

Quote:
Finnair har DFW (och kommer utöka frekvensen mycket nästa år) och då blev IAH en bra kandidat. Som du skriver är det avsaknad på feed/hubs så plan B är så ”närliggande” AUS som är en delta focus city (heter det väl?). Men jag håller fortfarande IAH som plan A
Men AY hadde vel neppe flydd til DFW(eller Texas) hadde det ikke vært for AA?

På samme måte hadde jo IAH gitt mening som Star selskap, men nå? For all del artig om de gir det et(nytt) forsøk.

Last edited by AndreasN; 23-10-2024 at 13:46.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2024, 09:27   #550
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Men AY hadde vel neppe flydd til DFW(eller Texas) hadde det ikke vært for AA?

På samme måte hadd hadde jo IAH gitt mening som Star selskap, men nå? For all del artig om de gir det et(nytt) forsøk.

Ja, og derfor er IAH ikke veldig sannsynlig.
Old 23-10-2024, 10:19   #551
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Ja, og derfor er IAH ikke veldig sannsynlig.
Du ser for mye på allianser og feed (i den enden).
Var HKG, PVG, BOS STAR huber når SAS startet disse? Nei!

IAH står nok ikke som nr 1 på listen hos SAS (det kan vi være enig om), men det er mye mer enn bare transfer og allianse partnere som teller når et flyselskap skal starte en ny rute. Ting som både jeg og Jccl har listet opp.
Old 23-10-2024, 13:29   #552
Jccl
ScanFlyer Blue

Det blev Nuuk. Trodde att den redan var officiell.
Old 23-10-2024, 13:40   #553
EBGflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Det blev Nuuk. Trodde att den redan var officiell.
Hvor ser du det?
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2024, 13:46   #554
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by EBGflyer View Post
Hvor ser du det?
Ses her fx.

Endnu ikke i SAS bookingsystemer. https://insideflyer.dk/officielt-sas...rute-til-nuuk/

Old 23-10-2024, 13:53   #555
RIBRO
ScanFlyer Gold

Ligger inne nå, fra og med 27JUN25:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	cphgoh.jpg
Views:	616
Size:	72.0 KB
ID:	55262  
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2024, 13:54   #556
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Priser starter pr vej fra 2600 ses på SAS bookingsider.

Old 23-10-2024, 13:59   #557
SASViking
ScanFlyer Blue

Det er lidt sjovt, at den får et rutenummer i dansk indenrigs-serien, når FAE ikke har fået det
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2024, 14:40   #558
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Det er lidt sjovt, at den får et rutenummer i dansk indenrigs-serien, når FAE ikke har fået det
Der var engang rute til Kangerlussuaq. Den kørte på dette rutenummer, og det er højst sandsynligt det rutenummer de genbruger, men dog rykker lufthavn i forhold til dengang ;-)

Old 23-10-2024, 15:02   #559
SASViking
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Der var engang rute til Kangerlussuaq. Den kørte på dette rutenummer, og det er højst sandsynligt det rutenummer de genbruger, men dog rykker lufthavn i forhold til dengang ;-)
Den hed SK1291/92 da de senest fløj, og SK291/92 da det var med 767'ere
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2024, 08:15   #560
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Rart at de kjører lansering på noe de allerede har lansert, men det er vel sånn markedsføring funker. Da er fortsatt spørsmålet om pvg-maskinen vil bli brukt til noe. Blir det vedlikehold, eller planlegges det å gjøre en Finnair og bruke tøff maskin til Granka?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules